Welk hondenras bij de paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Welk hondenras bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 20:16

Hallo,

Ik ben rustig aan aan het kijken voor een hondje.
Eerder heb ik al een beagle gehad die veel mee ging naar de paarden en ook mee los mocht lopen als ik ging rijden.
Maar ik ben me er van bewust dat niet alle beagles dat kunnen aangezien ik vaak hoor dat ze niet los kunnen lopen. Ik weet niet of dat anders is als je het als pup gelijk leert?

Nu vroeg ik me af, welk ras hebben jullie en nemen jullie die mee naar de paarden?

Het is bij mij de bedoeling dat ons nieuwe maatje met me mee overal naar toe gaat in de auto en dat die lekker bij de paarden kan spelen (na er aan gewend te zijn) en ook uiteindelijk mee gaat als we ritjes gaan doen. En verder zal het een lekker huis maatje worden als we thuis zijn.

Maar er zijn zo veel leuke honden dat ik het nog niet weet, gelukkig heeft het geen haast maar oriënteren is wel vast slim leek me.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:47

Ik heb bordercollies. Ze gaan mee op buitenrit, en hebben geleerd de paarden niet lastig te vallen, en staan goed onder appel; blijven bij me als ik het opdraag, struinen rond waar het kan (ijslands platteland, veel gelegenheid daartoe). Ze worden getraind voor schapendrijven, dit betekent dat ze goed te controleren zijn als er schapen in de buurt zijn.
Ik vermoed dat bordercollies niet de eerste keus zouden zijn in Nederland, maar ik zou in jouw plaats in ieder geval voor een "normale" middelgrote hond gaan die goed trainbaar is, liefst zonder sterke jacht/drijfinstincten (tenzij je ze actief traint als jacht/drijfhond). Ik zou geen beagle nemen vanwege hun reputatie weg te dwalen (zelf verder geen persoonlijke ervaring) ervaring mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:39

Wat je vaak typisch bij paarden ziet rondlopen is jack russel en cattledog. Maar daar moet je maar voor zijn, jack russels vind ik persoonlijk geen leuke hondjes (sorry :o ) en cattledog heeft veel actie nodig.

Zelf hebben we een golden retriever, koningspoedel en labradoodle en dat gaat gewoon ook bij de paarden. Denk dat elke sportief gebouwde hond in principe wel kan, ik zou persoonlijk niet gaan voor iets als een engelse bulldog als je hoopt dat hij 2 uur mee op buitenrit kan meerennen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:53

Ik zal voor een leuke schapenhond gaan.
Ze luisteren perfect en hebben genoeg energie om mee te gaan op buitenrit.
En zijn geen agressieve honden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:48

ralphtdw schreef:

dat is natuurlijk een stelling die van geen kant klopt... een schapenhond per definitie niet agressief... agressie is per individu verschillend welk ras je dan ook kiest.
perfect luisteren moet ook gewoon geleerd worden

ter info er liep nog niet lang geleden ook een vrij groot topic over dit onderwerp :Y)

Stippie

Re: Welk hondenras bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:04

bedankt voor de tips.
ik denk dat voor mij een collie niet handig zal zijn, die collies die ik ken zijn knap druk en als ze dan met de auto mee moeten is dat geen succes.
Maar ik zal eens zoeken naar dat topic. ik had al eerder gezocht voor ik dit opende maar kon toen niets vinden. Maar zal beter moeten zoeken dan..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:05

Ik heb een labrador die beste vriendjes is met de paarden en dus ook vaak mee gaat :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:06

Ik heb een tervuerense herder en een staffordje. Niet echt standaard dus. Maar ze gaan graag mee, gedragen zich prima tegenover de paarden en zelfs de stafford heeft het bijna nooit koud. Hiervoor had ik een boerenfox, dat was echt wel de ultime boerderijhond. Die kon uren chillen in het stro.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:08

Ik heb zelf een kruising amerikaanse stafford x jack russel uit het asiel.
Hij is erg energiek en luistert prima waardoor hij uren mee op buitenrit kan.

Soms vind hij het leuk om de shetjes op te jagen maar dit is altijd speels. Verder kan hij prima mee naar stal. Wij hebben een omheinde weide dus daar loopt hij heerlijk los en kan hij heerlijk buiten zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:43

essiesilly schreef:
ralphtdw schreef:

dat is natuurlijk een stelling die van geen kant klopt... een schapenhond per definitie niet agressief... agressie is per individu verschillend welk ras je dan ook kiest.
perfect luisteren moet ook gewoon geleerd worden

ter info er liep nog niet lang geleden ook een vrij groot topic over dit onderwerp :Y)

Tuurlijk moet je het aanleren maar zo hond luisterd en leert toch heel wat sneller dan de meeste honden rassen.
En er zijn natuurlijk meerdere rassen die goed luisteren.
En het enige soort luisterd heel wat beter dan een ander soort.
En er word BIJNA geen 1 hond agressief geboren veel honden worden zo gemaakt.
Of je hebt een keer pech.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:47

Ik heb zelf een stafford kan prima bij paarden.
Maar goed ken veel soorten honden en ken er geen 1 die niet met paarden kan omgaan.
Vooral belangrijk om hem als pup mee te nemen.
Volwassen kan natuurlijk ook.
Maar als jii wil dat je hondje mee kan op buitenrit. Heb je toch wel een hond nodig die wat uithoudingsvermogen heeft.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:52

Bij mij liep de schotse collie altijd mee. Met slecht weer en bagger is het wat minder (vanwege het lange haar) en ze kunnen wat nerveus zijn maar verder fantastische dieren :)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:55

Ik heb een border collie en die neem ik liever niet mee naar stal.. Ondanks dat ze echt wel goed luistert is ze helemaal gefocust op paardenbenen en staarten. Dan krijg ik haar echt slecht terug.
Autorijden is absoluut geen probleem. Ze gaat elke dag 3 kwartier heen en weer 3 kwartier terug mee in de auto.
Ze heeft wel energie voor 10 en als ik het een beetje te druk heb moet ik daarvoor boeten want dan is het net een sloopmachine.
Verder wel super betrouwbaar en heeeel vriendelijk. Voor op mijn werk een ideaal hondje en ze lijkt het leuk te vinden om mee te gaan :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:55

En om het voor de paardenmensen makkelijker te maken bestaat er ook een korthaar schotse collie. Ook vreselijk leuke honden, wel iets pittiger dan hun langharige variant vaak.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:01

Ik denk dat je een beetje op de verkeerde manier zoekt in de zin van de verkeerde kant. Je begint van achter naar voren i.p.v. van voren naar achter om het zo maar even te omschrijven. Kijk eerst eens welke rassen je puur qua gevoel aanspreken, kijk dan eens welke rassen je qua karakter aanspreken, dan wat jij ze kan bieden (kan je de hond bieden waar hij (rasspecifiek) behoefde aan heeft) en kijk dan welke van de rassen die overblijven het beste met paarden overweg zou kunnen en mee kan met de buitenritten enz.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:07

Een friese stabij, kan geen nadeel bedenken <3

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:16

je neemt de hond veel mee, hij/zij moet dus een groot uithoudingsvermogen hebben, daarbij wel rustig van aard, zodat hij niet achter de paarden aangaat en zich kan gedragen in de auto... er zijn zat honden die hier aan voldoen.... een groot deel zit m in de opvoeding die jij de hond gaat geven. Ik heb een Mechelse herder waar ik dit allemaal mee kan en af en toe ook doe, maar zelfs een chihuahua (of hoe je het ook schrijft) zou dit allemaal kunnen (de gezamelijke buitenrit zou misschien wat teveel van het goede zijn)
aussie's ijn leuke honden, kelpies kúnnen heel leuk zijn, cattledogs zijn over het algemeen moeilijker sociaal te krijgen.

als je de tijd hebt... ga eens bij verschillende fokkers langs en voel je gevoel... wat voel je bij de moeder hond, doet het je wat, lijkt het je wat? dat lijkt mijhet allerbelangrijkste