Konijn zwanger??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Otjuh

Konijn zwanger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:20

Hoii!

Sinds 25 augustus hebben wij een konijn. We hebben haar gevonden op een verlaten stuk langs een drukke weg(geen huizen in de buurt) ik heb haar bij amivedi enzo aangemeld maar geen reactie gehad. Dus ze blijft nu bij ons :) ze is toen we haar een week hadden naar de dierenarts geweest.

Vanmorgen was ze opeens heel druk, rennen in de kooi steeds, terwijl het best een lui konijntje is die lekker vaak languit ligt te slapen. Ze komt er elke dag minstens 1x uit, vaak meer, vind ze geweldig.
Maar ik dwaal af, ze was dus heeeel druk en nu ligt er een heel klein beetje haar in d'r hok, komt onder d'r buik vandaan aan de kleur te zien...
Zal ze een nestje maken? Ze eet ook wel iets meer dan normaal..
Ik wilde eigenlijk vandaag t hok verschonen, maar ik durf het niet zo goed mocht ze een nestje maken.... :=

Wat zou ik doen??

He is dus NIET gepland dat ze een nestje krijgt! Maar zal er verder wel goed voor zorgen :)

:wave:

Geryon

Re: Konijn zwanger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:25

Ze kan zwanger zijn. Misschien wel van een wild konijn. Verschoon het hok maar wel even langs de haren want je kan het een tijdje niet meer schoonmaken.

Lees je goed in over nestjes en over halfwilde konijnen. Misschien kan je een jong houden en anders moet je er een konijn bijkopen, want ze horen met zijn 2en te zitten.

Je hebt het erover dat ze 1x per dag het hok uit mag. Zit ze binnen in een kooi? Ze moeten gewoon altijd kunnen rennen, niet maar een paar uur per dag, en zeker als ze een nestje heeft moet ze er niet de hele tijd mee opgesloten zitten. Dat kan hst leven van de jongen kosten.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:30

Geryon schreef:
Ze kan zwanger zijn. Misschien wel van een wild konijn. Verschoon het hok maar wel even langs de haren want je kan het een tijdje niet meer schoonmaken.

Lees je goed in over nestjes en over halfwilde konijnen. Misschien kan je een jong houden en anders moet je er een konijn bijkopen, want ze horen met zijn 2en te zitten.

Je hebt het erover dat ze 1x per dag het hok uit mag. Zit ze binnen in een kooi? Ze moeten gewoon altijd kunnen rennen, niet maar een paar uur per dag, en zeker als ze een nestje heeft moet ze er niet de hele tijd mee opgesloten zitten. Dat kan hst leven van de jongen kosten.

We hebben een super groot hok ze kan altijd rennen! :) dat hebben we bewust gedaan omdat we dat belangrijk vinden.
Ik ga even lezen over half wilde konijnen, bedankt :)
Ze is nu weer rustig..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:37

Dat is goed van je! Hoe groot is de kooi dan? Want er moet dus ook een 2e in passen.

En zometeen heb je er misschien wel 4 of 9 rondlopen :')

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:40

1.5/2 meter bij 40/50 cm ongeveer ! Maar niet kleiner iig :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:46

Oei TS 2 bij 0.5 is echt de minimale maat voor 1 konijn. Je kooi is of te klein of net aan de maat.

Kun je er niet een ren aan vast maken? Dan kan je er ook wel 2 konijnen in houden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:49

Dat is zeker geen grote kooi ts en een heel saai en eenzaam leven voor een konijn. Dat kun je vast beter voor haar maken!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:11

Meestal bevallen voedsters vrij snel nadat ze haren hebben geplukt (niet altijd).
In principe is het dus nu even goed in de gaten houden.

Wij laten dames die gevonden zijn altijd castreren, want halfwilde konijnen zijn niet leuk om te herplaatsen. Oftewel die blijven giga lang zitten voordat er wel een geschikt baasje kom (gigantische ren die volledig overdekt is).

Konijnen zijn inderdaad groepsdieren, misschien is het een idee om je nog wat meer in te lezen over konijntjes :)

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:35

Ik heb d'r natuurlijk net en ze was erg vermagerd en ontstoken oogjes, ik denk dat ze gedumpt is want ze is super tam.
Daarom wilde ik nog geen nieuw konijntje ivm ziektes enzo. Wil d'r eerst even aan laten sterken :)
Daarom graag geen reacties meer over dat ze nu alleen zit :)
Maar graag over het nestje enzo hihi. Er liggen echt maar een heel klein beetje haren en ze is nu niet meer bezig met een nestje te maken... Doen ze dat met pauzes of aan 1 stuk door??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:39

Het verschilt per konijn. Er zijn ook konijnen die dagen van te voren al een nestje maken. Ik hoop dat ze gewoon schijnzwanger is.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:44

Ze kan net zo goed schijnzwanger zijn. Heb een voedster gehad die zich elke maand kaal plukte. Je kunt wel ongeveer een idee hebben, ze leggen meestal tussen de 30 en 35 dagen. Maak de kooi goed schoon, laat de haren liggen en kijk het even aan. Als je het niet vertrouwd kun je haar meenemen naar de DA of ze jonkies kunnen voelen. Doe dit niet zelf want dan loop je het risico dat je de jongen dood drukt.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:49

Zelf voelen zou ik ook nooit doen! Me vriend en ik moeten zometeen werken tot 9 uur, dus ben benieuwd of er meer haren bijliggen als we terugkomen. Ik hou jullie op de hoogte :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:50

Ben benieuwd. Zorg er wel voor dat je haar niet teveel stoort.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:04

Zou haar ook zoveel mogelijk met rust laten en hopen op een schijnzwangerschap.
Als ze echt jongen krijgt zou ik overwegen om het nestje te laten euthaniseren bij een dierenarts.

Klikt misschien wreed, maar we hebben zelf al eens twee nestjes half-wildjes gehad en aangezien we het tweede nest na 5 maanden nog altijd niet geplaatst hadden hebben we toen besloten die drie in te laten slapen.
Nu nemen we jongen waarvan we gewoon 100 % weten dat het half-wildjes zijn direct weg bij de moeder en euthaniseren ze.

Half-wildjes zijn gewoon geen huisdieren. Je zult dus echt opzoek moeten gaan naar mensen die ze op een grote ruimte houden in een overdekte ren, met stevige draad en ingegraven draad.
Mensen die gewoon kijk-konijnen willen en dus absoluut geen konijntje willen om eens te aaien. Want dat gaat niet. Je kan ze ook niet in een kooi of hok houden, ze hebben echt veel meer ruimte nodig dan een normaal huiskonijn.

Veel opvangen zetten dan ook de wildkleurige uit, maar aangezien er ook vaak bonte tussen zitten....

Zou me dus goed inlezen. Zelf door ze elke dag in de handen te nemen etc. verander je het instinct niet.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:31

Mijn konijn was precies een maand zwanger, en had ook vantevoren al wat haar uitgetrokken, maar het echte nestje vond ik toch pas met de bevalling. Het kan natuurlijk ook dat ze schijnzwanger is, maar die kans lijkt me heel klein als je ze gevonden hebt. Als ze zou bevallen, dan mag je zeker niet door het nest gaan zoeken naar hoeveel het er zijn enz. Als jou geur er aan blijft hangen worden ze hoogstwaarschijnlijk dood gebeten. na 18 dagen ong. Komen ze uit het nest. Dan kan je best ook nog wachten met aaien en zeker niet oppakken!! Laat ze gewoon rustig wennen aan je stem en hun omgeving en daarna kan je ze laten wennen aan aanrakingen.

@Geryon: waarom mag je een zwanger konijn niet te veel storen? Mijn konijn was namelijk veel aanhankelijker tijdens haar zwangerschap.. die zou het niet leuk gevonden hebben als ik minder was langsgekomen hoor! Of bedoel je na de bevalling?

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:18

Bedankt Voor de reacties, heb ik echt iets aan :)

Er ligt niet meer haar bij, dus hopelijk valt t mee. :D

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:07

Laat het haar nog even liggen. Zodra je haar 35 dagen hebt kun je het wel weg halen dan weet je gewoon zeker dat het schijn is.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:40

Oke thanks :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:49

Gigixponys schreef:
Mijn konijn was precies een maand zwanger, en had ook vantevoren al wat haar uitgetrokken, maar het echte nestje vond ik toch pas met de bevalling. Het kan natuurlijk ook dat ze schijnzwanger is, maar die kans lijkt me heel klein als je ze gevonden hebt. Als ze zou bevallen, dan mag je zeker niet door het nest gaan zoeken naar hoeveel het er zijn enz. Als jou geur er aan blijft hangen worden ze hoogstwaarschijnlijk dood gebeten. na 18 dagen ong. Komen ze uit het nest. Dan kan je best ook nog wachten met aaien en zeker niet oppakken!! Laat ze gewoon rustig wennen aan je stem en hun omgeving en daarna kan je ze laten wennen aan aanrakingen.

@Geryon: waarom mag je een zwanger konijn niet te veel storen? Mijn konijn was namelijk veel aanhankelijker tijdens haar zwangerschap.. die zou het niet leuk gevonden hebben als ik minder was langsgekomen hoor! Of bedoel je na de bevalling?

Dat valt allemaal wel mee hoor, als het gaat om een tam konijn.

Even de handen door het hok halen en dan mag je best even snel controleren of er niet een dood jong bij zit. Die maakt de anderen alleen maar kouder. En na een aantal daagjes ook even controleren of de jongen wel gevoed worden (rond buikje). Je kan ze ook best een aaitje geven als ze rond gaan lopen :D

Dit konijn zou elk moment kunnen bevallen, ze moet de rust krijgen om een nestje te kunnen maken en om daadwerkelijk te gaan bevallen.

TS, hoop ook dat het meevalt. Heb je al besloten wat je gaat doen met de jongen, mochten het halfwildjes zijn?

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:19

Ben er nog niet helemaal over uit... Er ligt echt helemaal niks erbij heb net weer gekeken .... En wat er lag zijn echt een paar mini plukjes maar ik maak me toch wel zorgen := de haren die er liggen liggen op t huisje, is een plastic huisje. Op t zaagsel ligt niks en in t huisje ook niet... Ze ligt altijd languit op het huisje en niet erin...
Ik laat de haren op t huisje gewoon liggen en maak het zaagsel wel even schoon. Mocht er toch wat komen heeft ze iig schoon zaagsel.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:35

Mijn voedster begon ook eerst halverwege te plukken. Toen lagen er een paar bosjes. Heb het toen een week of 1,5 week laten liggen en precies toen ik het op wou ruimen bleek ze het nestje te hebben gelegd. Wil je voorzichtig onder de haren kijken? Was je handen, aai je konijn met twee handen heel goed en til dan voorzichtig een plukje op om te kijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:37

Zou wat zijn als ze gaat bevallen op het huisje :=

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:38

Arme nijntjes :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:42

Ik ben benieuwd! Misschien inderdaad schijnzwanger, heeft mijn voedster ook weleens gehad. Enorm nest gemaakt afgelopen zomer. Verder niks bijzonders, ze was ook niet agressief ofzo en haar (gecastreerde) broertje mocht er ook gewoon in :p

Mocht ze wel kleintjes krijgen zou je daar een mannetje van kunnen houden. Wel op tijd scheiden dan en zodra het kan laten castreren.

Fijn dat je haar gevonden hebt en er zo begaan mee bent! Veel gedumpte (?) konijnen 'in het wild' overleven het niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:55

Wij hebben nu ook een half wild konijn. Onze dame was in de wei op stap gegaan (hok niet goed dicht).
Gelukkig maar 1 jong gekregen.

Ik lees wel eens van mensen met half wilde konijnen dat ze vrij moeilijk tam te krijgen zijn. Die ervaring hebben wij dus niet.
Als je ze van jongs af aan maar genoeg in handen hebt, dan worden ze erg tam.

Die van ons is een maand geleden gecastreerd, is nu 4 maanden oud en zit gezellig bij zijn moeder en stiefpapa. Volgens de DA zou dat goed moeten blijven gaan, aangezien stiefpapa (ook gecastreerd) een erg rustige hangoor is.
Ik ben benieuwd. Tot nu toe gaat het goed. Hopen dat dat zo blijft, want het is een erg leuk konijn, nergens bang voor en springt zo bij je op schoot.