Mijn eerste cavia's vraagje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Mijn eerste cavia's vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 15:47

Hallo allemaal.

Ik wou voor mij verjaardag een cavia en heb alles even op een rijtje gezet en vroeg me af of ik nog iets vergeten ben en of jullie nog enige tips hebben. Mijn planning is natuurlijk wel om twee cavia's te nemen zodat ze niet alleen zitten wanneer ik er niet ben.
Dit is wat ik al heb:
- een kooi van 120x70 hoogte 60 cm
- twee nachthokjes (onbehandeld hout)
- een 'zwaar' voerbakje
- een drinkflesje
- zaagsel
- hooi
- voer en vitamine c

Ben ik nog iets vergeten wat echt nodig is bij het houden van cavia's of iets wat cavia's leuk vinden voor in hun kooi? Ik zelf heb er bewust voor gekozen om geen ruifje te nemen in verband met hun nekjes. Ook zullen de cavia's minimaal 4 uur per dag uit hun kooi gaan, ik zet dan een stukje van 15 m2 in mijn kamer af waar ze vrij en veilig kunnen rondlopen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:53

Je bent goed op weg :). Twee cavia's is een vereiste, één cavia is geen cavia. ;)

Cavia's willen graag groenvoer, dat hebben ze nodig voor hun vitamine-C-behoefte. Je kan ze ook vitamine-C-pilletjes geven, maar niet elke cavia vindt dat lekker. Ik geef die van mij meerdere keren per dag groenvoer, en ze doen het daar erg goed op (en vinden het heerlijk). Ze mogen heel veel dingen hebben, zolang je ze er langzaam aan laat wennen.
Voor een volledige lijst kan je op http://www.degrotecavia.nl kijken wat ze nu wel en niet mogen hebben.
Brokvoer: neem voer dat echt voor cavia's is bedoeld. Ik geef ze Hugho (alleen online verkrijgbaar), maar er zijn veel verschillende.

Je kan het beste een castraat (gecastreerd beertje) met een zeugje (vrouwtje) nemen, dat werkt bijna altijd qua combinatie. Er zijn vaak gecastreerde cavia's te krijgen in de opvang. Je kan ook voor twee beertjes gaan, het beste werkt een oudere met een jonge beer. Twee jonge beertjes kan, maar die kunnen op latere leeftijd ruzie krijgen.

Neem ook een kijkje op http://www.caviaforum.nl, daar kan je ook van alles vragen!

DearLove

Re: Mijn eerste cavia's vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 15:59

Bedankt. Op degrotecavia.nl had ik al gekeken en wat betreft het groenvoer dit zullen ze ruim voldoende krijgen we hebben hier namelijk altijd genoeg van in voorraad. Ook bedankt voor de informatie van wat ik het beste kan doen qua cavia's in zeugjes en beertjes. Wel heb ik nog de vraag wat echt leuke 'speeltjes' zijn voor cavia's.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:05

Ik heb twee broertjes hier bij elkaar zitten, gaat ook altijd goed! Zoiets zou je ook nog kunnen proberen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:26

Je bent inderdaad goed op weg, maar met zwaar bakje bedoel je zo'n betonnen? Die zullen vast en zeker meer caviahouders hebben maar ik ben er niet weg van, want bij mij werd het bakje nat (pies) en dan werd vervolgens ook het voer nat. Zo'n betonnenbakje droogt niet snel. Ik heb nu een aardewerk bakje, is een prima bakje! Ik heb trouwens 2 zeugjes, gaat prima, soms gekibbel maar nooit echt ruzie. Mocht je langharige cavia's aanschaffen denk dan ook aan goed borstel/kam materiaal.

Edit: nog meer informatie...
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 18-09-13 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:28

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:31

Ik heb deze:
Afbeelding

Ik had nog informatie toegevoegd aan mijn vorige bericht :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:35

Edit: Laat maar zitten :).
Laatst bijgewerkt door Pacific op 18-09-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:38

Ik heb altijd een flesje gehad. Is prima hoor. Een bakje daar zullen die van mij vast en zeker in gaan kliederen haha

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:40

Drinkbakje is een gesmeer. Waterflesje is prima, zolang je hem elke dag ververst en een beetje schoonhoud. Daarnaast in goed knaagdiervoer al extra vitamine C

En er goed voor zorgen dat de tanden niet te lang worden en nageltjes ook goed in de gaten houden. En met een langharige cavia is een kammetje zeker handig

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:13

Het voerbakje is van keramiek. Verder heb ik bewust voor het drinkflesje gekoze met de gedachte er achter dat het minder smeert en ze voldoende water op voorraad hebben.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:19

Qua etensbakjes heb ik van alles gehad, plastic bakjes tot betonnen bakjes, het is maar net wat ik op dat moment heb liggen. Ik heb inmiddels echt een voorraad aan etensbakjes :+ en ik zou het houden bij drinkflesjes, waterbakjes zijn echt een dráma. Of ze worden omgegooid of er komt allerlei troep in, zodat je het 3x per dag kan schoonmaken.

Verder ben je goed op weg hoor! Het enige wat ik mis zijn groenten en kruiden, daar houden cavia's van. Oh ja, ik mis ook nog het eventuele spaarpotje voor als één van je cavia's ziek wordt. Het is wel handig om wat geld achter de hand te hebben. Ik heb hier standaard pijnstillers en antibiotica liggen voor het geval dat. En oogzalf, andere zalfjes voor wondjes, etc. etc. Als ik moet dwangvoeren heb ik Science Selective liggen, daar kan je makkelijk een papje van maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:33

Ik ben juist dol op waterbakken. Maar ik heb mijn cavia's (en konijnen) op een groter oppervlakte staan waarbij ze, op dit moment, een reiskooitje en een plastic hondenmand in hebben staan met daarin papierkorrels met een laagje zaagsel, de rest van de ren is zeil. Waterbakken zijn wel groot. Er gaat minimaal een halve liter in, en liever een liter. Ik heb bijvoorbeeld deze: http://www.zooplus.nl/shop/honden/voerb ... tof/345093

Een voerbakje gebruik ik niet. Ik strooi het voer door het hok heen, dan hebben ze ook nog wat te doen. Eigenlijk bevalt me dat altijd prima.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:51

Twee zeugjes kan vaak ook inderdaad, al kunnen die ook erg kibbelen (de man/castraat hoort dat in bedwang te houden). Echt speeltjes gebruiken cavia's niet. Als ze spelen, dan moet het óf met 1. verstoppen of 2. eten (of allebei natuurlijk) te maken hebben. Ik heb voor hen nu een buis van gras (van zooplus), en die vinden ze geweldig. Hij is enorm groot, ze passen er ruimschoots in, en ze kunnen hem helemaal slopen en opeten. Aan zulke dingen kan je wel denken :). Verder vinden die van mij gewoon rondjes rennen met elkaar ook erg leuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:57

Ik had 8 zeugen bij elkaar en dan twee beren apart. (Konden de rest wel zien en neuzen, maar niet daadwerkelijk erbij.
Zoek even uit welke groente de meeste vitamine c bevat (dacht paprika, maar ben er alweer een paar jaar uit ;) ) is ergens een lijstje van

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:37

Sinaasappel :)

Heb zelf ook twee beren buiten en één beertje binnen waar ik nog opzoek voor ben naar een maatje. Maar is nog steeds herstellende van een schimmelinfectie, dus moet nog eventjes wachten.

Twee beren buiten zijn beste maatjes. We hebben nu ook weer een koppel mannen in de opvang die prima samen kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:50

Nop, das niet waar...

Groente/fruit Vitamine C per 100 gram
Aardbeien 56,7
Bloemkool 46,4
Broccoli 93,2
Chinese kool 45
Citroen 53
Kiwi 98
Koolraap 62