Kan een konijn (voedster) alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Kan een konijn (voedster) alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:47

De titel zegt het al!

Heb gisteren een konijntje gekocht en ben er heel erg blij mee.
toen ik het konijntje gisteren kocht heb ik gevraagd aan de medewerkster of je een konijn alleen kon houden waarop zei antwoordde, natuurlijk.

Maar nu hoor ik net van mijn vriend, dat dat niet gaat?
Laatst bijgewerkt door FemkeUtah op 17-09-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:48

Laatst bijgewerkt door dancertje op 17-09-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:48

Nee, een konijn alleen wordt heel eenzaam en regelmatig zelfs agressief (vooral voedsters).

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:50

Konijnen hebben liever een maatje.

Mijn meisje woont nu nog alleen, maar krijgt vanaf volgende week een heel lief vriendje.
Met 3 maanden zal hij gecastreerd worden en later zal onze pluis ook gesteriliseerd worden.

capopjekop

Re: Kan een konijn (voedster) alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:53

Het kan (dieren leggen zich snel neer bij een nieuwe situatie), maar of je konijn daar blij van word? Ik denk het niet, het zijn kuddedieren. Dus ik zou er een gecastreerde man bij zoeken. Als ik zie hoe mijn konijntjes altijd met elkaar bezig waren. Spelen, elkaar wassen, als het koud was kropen ze tegen elkaar aan etc. Dan denk ik echt dat ze wat missen als ze alleen zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:53

Ja, een konijn kan alleen zijn. En ja, het kan ook lijken dat ze gelukkig zijn in hun eentje.

Maar ze zijn niet op hun gelukkigst! Velen zijn juist doodongelukkig, waardoor ze heel territoriaal zijn, bijten, of niet lekker gaan rennen enz.

Konijnen zijn groepsdieren, er moet er minimaal eentje bij :j En als dat niet kan, dan moet je haar geven aan een baasje die haar wel samen houdt.

Voortaan als je een dier koopt, eerst even inlezen over het dier. Weet je bijvoorbeeld al wat voor voer hij moet? Wat voor hok heb je gekocht?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:54

Bij ons was het voedstertje alleen en die werd hiervan ook heel erg agressief. Uiteindelijk in het asiel er een maatje bijgezocht :)

Veel mensen doen het wel, ook in veel dierenzaken wordt gewoon gezegd dat het kan... Maar het is natuurlijk gewoon sneu... (Ik vond het zelfs zielig voor mijn hamsters, die hebben heel lang samen gezeten (2 zusjes) tot ze opeens elkaar gingen aanvallen, toen wel gescheiden... terwijl daar juist in de dierenzaak werd gezegd "dat kan makkelijk samen" (maar toen wist ik al dat dat niet goed zou gaan, dus aparte kooien aan elkaar gekoppeld... maar het lijkt me zo eenzaam alleen :$ dus toch geprobeerd)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:55

En trouwens, aangezien je je konijn bij een dierenwinkel hebt gekocht, moet je zelf nog maar even naar het geslacht kijken of de dierenarts het laten doen. Goede kans dat je een ram hebt.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:56

Wat stom van die verkoopster.
Konijnen kan je beter met minimaal 2 houden.
Als de verkoopster je dat had verteld was je tenminste goed geinformeerd, en had je er misschien nog wel 1tje bij haar gekocht ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:59

Mensen in een dierenwinkel hebben vaak geen kunde van konijnen helaas.
Ik stond laatst in de pet's place en daar vroeg een klant dezelfde vraag, verkoper antwoordde dat dat prima kon. Ik kon het niet laten en heb gezegd dat dat helemaal geen goed plan is en dat ik de verkoper wat dat betreft qua kennis zeer tekort vond schieten. Vond ie niet leuk, nah jammer dan.

Nee, je moet een konijn niet alleen houden, is voor een konijn gewoon niet leuk.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:00

Nee, heel duidelijk: Konijnen zullen het vast overleven alleen, maar horen een maatje te hebben, ten alle tijden :-)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:01

MirandaDvG schreef:
Wat stom van die verkoopster.
Konijnen kan je beter met minimaal 2 houden.
Als de verkoopster je dat had verteld was je tenminste goed geinformeerd, en had je er misschien nog wel 1tje bij haar gekocht ;-)

Inderdaad, daarom vroeg ik het ook. wilde er niet perse 2 maar als de verkoopster had gezegd dat het leuker voor het beestje was, had ik het gedaan. Maar nu alsnog maar een maatje voor haar zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

Mss is er een opvang bij je in de buurt? Die kunnen meteen controleren of het geslacht klopt en zij kunnen je helpen met het koppelen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

Mijn tip: ga dan naar het asiel... daar kun je koppelen... Want in de meeste dierenzaken zeggen ze gewoon "ja, kan wel, nu zit ie toch ook met meer konijntjes" :')

En ze controleren ook meteen het geslacht.. ook handig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:05

Ga met capopjekop mee. Ga naar de opvang. Kunnen ze gelijk even kijken of jij wel echt een voedstertje hebt en kunnen zij die van jou koppelen aan een rammetje. Voordeel is dat de rammetjes vaak al gecastreerd zijn.
Liever namelijk geen 2 voedsters of 2 rammen bij elkaar houden. Het beste is een rammetje (gecastreerd) en een voedstertje.
Welke regio woon je?

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:07

Ja in de dierenwinkel zat ze met nog 3 andere voedsters, maar ik heb op internet gelezen dat het verstandiger is om een jonge ram te nemen?,

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:07

Ik heb ook net een konijntje gekocht in de toekomst ga ik die koppelen maar eerst moet hij gecastreerd worden. Of ik moet er een gecastreerd manneke bij vinden om te koppelen.

twee voedsters of twee rammen kunnen ook gaan vechten dus ff een konijn er bij kopen gaat niet.
Je moet ze idd koppelen bestaan erg fijne sites om te kijken wat slim is etc.

Ik heb nu een 11 weken oud manneke en ik ga er een opvang/marktplaats/asiel konijn bij zoeken denk ik.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:07

Ow, voordat ik het vergeet: niet alle asiels/opvangen castreren al... Ons asielbunny'tje uit Leeuwarden was nog niet geholpen.. Inmiddels wel en hij heeft een vriendinnetje uít de opvang in Ridderkerk :)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:08

Ik woon in brabant omgeving breda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:08

FemkeUtah schreef:
Ja in de dierenwinkel zat ze met nog 3 andere voedsters, maar ik heb op internet gelezen dat het verstandiger is om een jonge ram te nemen?,

Een gecastreerde ram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:10

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:11

Gecastreerde ram is idd het beste. Mijn konijnen waren 2 vrouwtjes en dat ging heel goed. Maar ze waren nooit heel klef. Toen eentje overleed heb ik de andere een nieuw huisje gegeven bij een ram en toen ze na 1,5 maand gewend waren aan elkaar was ze veel kleffer dan ze daarvoor ooit geweest is. Helaas is ze overleden bij de dierenarts, maar ze heeft toch een half jaar van haar nieuwe huis en vriendje kunnen genieten. En 10 is best een mooie leeftijd volgens mij.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:12

In Ridderkerk (is op zich nog wel te doen vanaf Breda) zit een speciale opvang voor knaagdieren... Wij hebben daar nu 2 konijntjes van :) Fijn geholpen en mocht het niet goedgaan, kan hij ook altijd terug... Met andere opvangen geen ervaring... Er zullen er ook wel dichterbij zitten :)

Eventueel heb ik nog wel een oud hok staan dat uitgeleend mag worden (moet het wel weer terug hebben, want dat is ook ons reserve hok, mocht er ooit eentje ziek zijn/even alleen moeten etc.)

Ik kom wekelijks in Breda/door Breda... want 2 hokken aanschaffen voor het koppelen is ook zonde :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:42

Allereerst, het klinkt misschien hard.
Maar je had het konijn beter niet uit een dierenwinkel kunnen nemen. De ouderdieren van dierenwinkelkonijnen hebben vaak een vreselijk leven bij de broodfokker. Met elk konijntje dat je uit een winkel haalt, steun je deze broodfokkerij. Daarnaast worden ze vaak met 4 weken bij de moeder weggehaald terwijl ze eigenlijk tot 8 weken bij de moeder moeten blijven. Maar met 4 weken zien ze er gewoon schattiger uit.

Beste kan je sowieso eventjes langs een dierenarts gaan om het diertje na te laten kijken. Want dierenwinkels hebben vaak geen kunde van de dieren die er zitten, ze maken veel fouten bij geslachtsbepaling en geven verkeerd advies.

Dus jou vrouwtje kan net zo goed een mannetje zijn bij wijze van spreken.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:45

Mijn konijn staat alleen , maar dat is omdat hij geen maatje wil , we hebben het vaker geprobeert ook met cavia's maar hij vind dat juist niks . Maar de meeste konijnen willen heel graag en konijn dus zelf zou ik er eentje bij zetten . :)