Hoe hond adopteren uit Sri Lanka?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Hoe hond adopteren uit Sri Lanka?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:52

Dag lieve bokkers,

Vriendinnen van mij zitten momenteel op Sri Lanka en hebben daar een pup gezien die ze graag uit die situatie weg willen halen maar hoe?
Het proces duurt 2 maanden en ze zitten er nog maar 4 dagen en er moet bloed opgestuurd worden naar NL als hij ingeent is.

Mijn vraag is : Weet iemand een organisatie die dan bijvoorbeeld dat hondje daar weg kan halen en die procedures doen?
Ik heb natuurlijk al gegoogled en ben nog steeds bezig met googlen maar als iemand er iets van af weet graag.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:54

Misschien langs gaan bij de lokale dierenarts en vragen naar de mogelijkheden?

Wel vindt ik het een erg slecht idee om een hondje uit een dergelijk land naar nederland te halen. Vaak hebben ze gedragsproblemen omdat ze van de straat komen en ze kunnen ook allemaal exotische ziektes naar nederland meenemen.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 17-09-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:55

Volgens mij is bij het invoeren van een hond naar NL zo dat er een gezondheidsverklaring moet zijn afgegeven door een plaatselijke DA, dat hij zijn entingen en chip heeft.
Dit is over het algemeen vrij snel te regelen volgens mij.
Je zou contact op kunnen nemen met de NL ambassade daar, die weten de exacte regels qua in -en uitvoer.
Gaat qua vlucht etc wel kostbaar grapje worden ben ik bang.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:06

Momenteel zijn ze even eten dus heb ik geen contact. Heb WSPA een e-mail gestuurd aangezien die daar werkzaam zijn.

Eileen333 : Er worden wel veel honden naar Nederland gehaald uit dit soort landen en ik ben er wel van overtuigd dat hun er een goed oog voor hebben. Bovendien is het een pup dus daar kan (gelukkig) nog aan gekneed worden. Nu kan het altijd zo zijn dat er slechte tussen zitten hoor (begrijp me niet verkeerd.) maar die kans heb je altijd. Al haal je hem hier uit het asiel. :j

Wildgirl: Dat dachten hun dus ook maar het schijnt dat de procedure zo ontzettend lang duurt..
De kosten hebben ze er voor over want dat wisten ze van te voren maar je hebt wel gelijk.
Ambassade hebben ze gebeld en de Immigratiedienst ook maar zal zo even vragen wat die precies zeiden. Geloof dat ze niet erg duidelijk waren omdat er amper Nederlands gesproken word.

eilleen333

Re: Hoe hond adopteren uit Sri Lanka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:11

ik zit er meer mee dat het proces zo lang duurt. twee maand is lang, en dan wordt hij in een hele belangrijke periode in zijn leven, waarin veel verpest kan worden door de molen gehaald. je weet niet wat die mensen ermee doen.

ik heb zelf een hond die als pup uit roemenie kwam, en op 2,5 jarige leeftijd bij ons kwam. hij heeft ontzettende problemen met vreemden. vandaar de waarschuwing :) .
Dus zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, en bij mijn hond kan het ook na de import zijn verziekt, maar dat weet ik dus niet. Dan kan je beter voorbereid zijn denk ik.

Ik vrees ook dat ze heel diep in hun protemonnee moeten kijken om dit particulier te regelen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:13

Daar had ik nog niet eens over na gedacht, daar heb je zeker gelijk in.. Ik ga het zeker doorgeven!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:14

http://ec.europa.eu/food/animal/liveani ... dex_en.htm

Let ook op regelgeving in Sri Lanka zelf.
Zo ver ik zo snel kan zien staat Sri Lanka niet op de lijst voor landen met "favourable situation" aangaande hondsdolheid. Dit betekent dat de hond in kwestie ten minste 3 maanden voor binnenkomst in de EU moet zijn geënt en getest tegen hondsdolheid.
De hond moet dus nog minimaal 3 maanden in Sri Lanka verblijven voordat deze überhaupt in aanmerking komt voor import binnen de EU. Verdere regelgeving staat in de documenten onder de verscheidene kopjes in de link.

Je moet je afvragen of dit haalbaar is voor een pup die in de eerste maanden van zijn leven grotendeels gevormd gaat worden. Hoe stellen ze zich die 3 maanden voor?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:17

LisaLuna schreef:
Daar had ik nog niet eens over na gedacht, daar heb je zeker gelijk in.. Ik ga het zeker doorgeven!

misschien is er een organisatie die zorgt dat de dieren het goed hebben tijdens dit proces. En waar ze naar zouden kunnen informeren is of het mogelijk is om de hond dan zelf op te halen en mee te nemen. Ik heb geen idee hoe dit zit hoor, maar dat lijkt me wel fijn. Dat je weet dat er tijdens transport niet mee gegooid is bij wijze van spreke.

Hoe dat met quarantaine zit weet ik niet. Ik neem aan dat ze dan in een kennel zitten.

Onze hond is met de auto vanuit roemenie gekomen, en dat zag er allemaal heel leuk, gezellig en liefdevol uit. ik denk dus wel dat de problemen van mijn hond pas daarna zijn ontwikkeld. hij was een maand of 4-5 toen hij uit roemenie deze kant op kwam.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:25

Verder weten deze mensen wellicht een oplossing voor dit hondje: http://www.dogcare-clinic.com/

En wellicht dat via deze site iets is op te vragen aan procedures en organisaties? http://www.daph.gov.lk/
Geen idee, maar een lastige procedure zal het ongetwijfeld zijn.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:32

Kwam net ook een artikel tegen dat er vorig jaar 3 miljoen hondjes afgemaakt moesten worden door agressie. 2000 man belandde elke dag in het ziekenhuis. Pff..

Ontzettend bedankt voor de handige tips en het meedenken! Ze moeten inderdaad goed gaan beseffen hoe het allemaal in hun werk gaat voor ze dit doorzetten. Ik heb meerdere (vriendelijke hoop ik , je weet het nooit) organisaties een email gestuurd met uitleg en of hun er misschien bij zouden kunnen helpen. Ook een opvang in Sri Lanka , misschien dat hij daar dan die maanden kan verblijven en worden ' opgevoed ' . Het is van een Nederlandse vrouw . Nu hopen dat ik emails terugkrijg.

Inderdaad Eileen, je weet nooit wat ze met die dieren doen. Voor hun is het toch niets meer dan een stuk vuil := .
Als ze zo meteen terug is ga ik het allemaal even aan haar voorleggen .
Je denkt dat de problemen zijn ontwikkeld in de quarantaine of in het asiel of iets?

Ik zal ze even een email sturen! Het gaat niet makkelijk worden nee.
Ontzettend bedankt voor het helpen nogmaals!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:35

Ik denk dat het bij mijn hond mis is gegaan bij het nieuwe adres in Nederland. Maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook goed ergens anders vandaan komen.

Zijn probleem is alleen met vreemden. Met bekende mensen is het een ontzettend leuke hond. Ik kan me wel voorstellen dat dat deels kan komen door zijn reis vanuit Roemenië en dat het hier in Nederland alleen maar versterkt is.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:41

Ja , je weet het nooit helaas. Maar zou natuurlijk goed kunnen dat het ook in Nederland is gebeurd, als diegene niet weet hoe je met zo'n bijzondere hond om moet gaan.. Want het is wel een stuk lastiger dan een hond gewoon vanaf pup te hebben natuurlijk..
Hebben wel veel honden die ik ken die uit het buitenland komen.. Als ze je eenmaal kennen is het goed, maar in het begin is het even de kat uit de boom kijken.

Even offtopic bij mijn ' onderzoek' kwam ik deze tegen: http://link.marktplaats.nl/719697999
Wat een leukerds he! <3