Derde hond, oudere teef erbij nemen of niet??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Derde hond, oudere teef erbij nemen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:16

Hoi allemaal, ik heb wat adviezen nodig of toch tenminste meningen...

Ik heb twee honden, herders. Een teef van 7 jaar oud (dominant, intelligent maar zeer sociaal en welopgevoed) en een gecastreerde reu van 5,5 jaar oud (behoorlijk dom, maar oh zo lief en speels en ook sociaal). Ze vormen samen een koppeltje wat onafscheidelijk is en ik heb het nog nooit meegemaakt dat er echte ruzie onstond.

Ze gaan overal mee naartoe in de auto, ik loop iedere dag lange stukken met ze (los) en ze hebben het hele huis voor zichzelf. Ik werk ongeveer 12 dagen per maand, heb een paard in pension en een fijne grote tuin. Als ik aan het werk ben gebeurt het wel dat ik acht uur van huis ben soms en dan kunnen ze niet naar buiten ivm geblaf en buren.

Ik heb een teef van 12 jaar oud aangeboden gekregen via via die een goed bejaardentehuis zoekt. Ze is in goede conditie, maar gehoor en zicht gaan wel achteruit. Doe ik hier mijn honden een plezier mee? Ze zijn met een aantal "vriendjes" honden heel erg blij en die mogen ook best blijven logeren maar permanent is toch anders. Aan de andere kant, ik wil heel graag de oude dame een fijne bejaardentijd geven, je weet wat er anders gebeurt. Wellicht zouden ze het met z'n drietjes heel erg leuk hebben?

Volgens mij zou ik een proeftijd moeten hebben van 2 weken en uiteraard jullie adviezen...

Dus schiet maar en geef me raad!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:22

Ik weet niet of je je honden er een plezier mee zal doen, vooral je dominante teef zal misschien niet zo blij zijn met een tweede teef in huis, of het moet echt een heel onderdanig hondje zijn. Je moet het ook zeker niet voor je eigen honden doen, die hebben het prima zo. Als je het doet zou ik eerst een paar keer met de drie honden gaan wandelen op neutraal terrein en als het klikt dan zeker een proefperiode doen. 2 vechtende teven zijn echt geen pretje (weet ik uit ervaring := En dan heb ik zelf 1 dominante en 1 onderdanige), kun je beter 2 vechtende reuen hebben <<)

anneliesdj

Re: Derde hond, oudere teef erbij nemen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:27

Het is idd de vraag of je teef dat ziet zitten, maar als ze wel goed sociaal is en de oude teef is dat ook, heeft het ook best kans van slagen. Als de zintuigen van de oude teef niet zo goed meer zijn, heb je best kans dat die de confrontatie ook niet meer aangaat, dus wie weet valt het mee.
Je zou kunnen overleggen dat je het een paar dagen of een week probeert om te zien of het klikt?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 23:27

Bedankt, jullie reacties geven mijn gevoel goed weer. Denk ook dat wandelen en een proeftijd goede ideeën zijn. En wat je zegt Anneliesdj, het zal er erg van afhangen of de oude dame nog wel zin heeft in een confrontatie. Het is de moeite waard om er eens even goed over na te denken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:47

Ik zeg gewoon proberen ts.
Ik zou ze wel kennis laten maken op neutraal terrein zelf. :)
Heb je een dierenpension/hotel in de buurt toevallig?
Dan zou je kunnen overwegen ze samen in de dagopvang te doen een aantal keer zodat ze elkaar goed leren kennen.
Dat is dan voor allemaal vreemd terrein, denk dat dat grotere kans van slagen heeft als kennismaken thuis.
Maar als men het er niet mee eens is lees je dat ook vast wel in dit topic.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:07

zoals je al schrijft het kan alle kanten op gaan en daar is een eerste proefwandeling en daarna een proeftijd voor ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:47

Hier hadden we dezelfde honden combinatie, dominante oudere teef en jongere goedsul reu. Daar is uiteindelijk nog een teefje bijgekomen omdat onze reu niet gecastreerd is en dan leek twee reuen ons niet zo handig. Ik moet eerlijk zeggen dat onze teef nog steeds niet veel van het nieuwe teefje moet weten, ze tolereert haar gewoon. Nu is onze situatie wel ietsje anders, onze teef is al 12 jaar en het nieuwe teefje 8 maanden. Met de reu klikt het gewoon goed en die zijn de hele dag samen aan het spelen. Dat was ook wel wat onze bedoeling, dat 'de jeugd' samen kon spelen en onze oudere hond wat meer kon relaxen. Ons nieuwe teefje trekt zich overigens niks aan van het feit dat ze genegeerd wordt door onze oudere teef, onze oudere teef is gewoon haar heldin en afgod :))

Denk dat het dus wel goed kan gaan en dat de oudere hond er een klein beetje zal buitenstaan door haar leeftijd (maar hoeft niet). Het is wel gezellig zo'n mini roedeltje :)

edit: wij zijn toen bij het asiel ook een proefwandeling gaan maken. Onze oudere teef staat zodanig op haar strepen dat we het direct gemerkt hadden als het geen enkele kans van slagen had. Je moet het sowieso wel tijd geven. Onze jonge reu was de eerste week echt in de war ("huh, dat mormel komt gewoon mee met ons??") maar na een week speelden ze heerlijk samen. Onze oude teef trok nog weleens een lip (nu ook nog af en toe als ze te druk tegen haar doet) maar je zag dat er geen echte agressie achterzat, gewoon even de grenzen duidelijk maken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:49

Bedankt voor je uitgebreide verhaal joh!! We zijn sowieso de laatste optie qua huisvesting en mocht het zover komen dan heb ik nu alvast wat achtergrond... Ik laat het in deze post zeker nog weten wat ervan terechtkomt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:53

Waarom ben jij de laatste optie qua huisvesting? Er zijn altijd meer mogelijkheden.
Wat gebeurd er met de hond als jullie haar niet willen? Legt onnodig veel druk op jou en je honden, zo heeft het bij voorbaat al minder kans.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:21

Ik zou het persoonlijk niet doen. Twee teven in de leeftijdsverhoudingen die jij schetst is vragen om problemen.
Een ander punt is (maar toegegeven totaal off topic) waarom zou je zo een hoogbejaarde hond willen nemen? Je zult er vermoedelijk maar kort plezier van hebben, en, ook niet onwaarschijnlijk, al snel hoge dierenarts rekeningen gaan betalen om de onvermijdelijke ouderdomskwaaltjes te behandelen.
(Die opmerking van je "de laatste huisvestingsoptie" te zijn klinkt een beetje alsof iemand je emotioneel aan het manipuleren is).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:46

ligt er helemaal aan wat jij onder en dominante teef verstaat,is dat een hond die snel vecht?

of is dat een hond die heel relaxt is maar geen andere hond boven zich dult..

darna is de vraag ,hoe is de opvangteef,rustig of ook alsnog een beetje een "haantje"...

een paar jaar geleden hebben wij een oudje ( 11,5) uit het asiel gehaald,zij was echt een super lieve en makkelijke hond,mijn koningin des huizes was de baas,maar wel een hele vriendelijke baas,dat wilde zeggen,zolang andere /nieuwe honden geen grote snater hadden vond ze alles wel prima...

dus hier is het heel makkelijk en soepel verlopen,maar...het is wel wat kugger zegt...je hebt ze maar kort,in mijn geval een half jaartje en inderdaad veel dokteren , heb toen nog een melkkliertumor weg laten halen bij deze hond,en daarna kreeg ze alsnog kanker,en ja dat zijn dan kosten van foto's injecties,behandelen,daarna een flinke hartkwaal wat weer wat DA bezoekjes kostte en daarna het verdriet van inslapen ,want ow wat vond ik die hond leuk,en wat was de tijd veel en veel te kort... ;(

het is voor mij een reden om niet meer te beginnen aan oude opvangers,hoe graag ik ze ook een fijne rest tijd wil geven,maar ik trek het zelf gewoonweg niet...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:51

Even los van de honden op zich, besef wel dat 3 honden lastiger is om mee te nemen dan 2. Twee vind men vaak nog niet zo'n punt maar 3 is meestal toch een ander verhaal. Zeker als het alle drie wat grotere honden zijn. Daarnaast denk ik dat de nieuwe hond waarschijnlijk andere behoeftes gaat hebben mbt wandelen etc. Je zal dus al snel merken dat je twee rondes moet lopen omdat de jongere honden beduidend meer beweging nodig hebben terwijl de oude dat gewoon niet meer aankan.
Het heeft dus niet alleen te maken met het plezier van de honden maar kan ook wel wat praktische problemen opleveren.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:14

Oh dat laatste van het wandelen zal meevallen want ik heb een hondeweide achter het huis... Mijn eigen grond en dus laten ze qua behoefte zichzelf uit. Ze gaan mee in een auto die groot genoeg is voor 4 honden desnoods dus ook daar maak ik me geen zorgen over. We gaan alleen uit voor de leuk en de afwisseling.

Wat inderdaad nu de vraag is en waar ik jullie ideeën erg over op prijs stel is in hoeverre ben ik de laatste optie (manipuleren is het niet hoor, maar de keuze is gewoon heel duidelijk) of is er nog iemand die haar een goed huis kan bieden. Het zal van korte duur zijn als je pech hebt en de dierenartskosten worden wel hoog dan.

Qua dominantie is mijn teef absoluut niet gemeen maar ze duldt inderdaad niemand boven zich. Alles wat eronder blijft daar is ze een goede "herderin" van en heel eerlijk in haar behandeling. Op dit moment overigens moet ik zeggen dat ik er met gezonde scepsis tegenaan kijk en jullie helpen me hierbij. Bedankt!

Er zijn meer afwegingen te maken en als ik het inderdaad ook maar een beetje niet zie zitten na kennismaking en nachtjes erover slapen dan is het antwoord gewoon NEE. Ik doe zelfs de oudere hond er dan geen plezier mee uiteindelijk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:23

Ik denk dat lizy bedoeld dat op bv campings, hotels ed vaak max 2 honden toegestaan zijn.
Maar hoezo 'de keuze is gewoon heel duidelijk'? Willen de eigenaren haar niet aan een asiel of stichting geven? Hebben ze jou gezegd dat ze een spuitje krijgt als jij haar niet wilt? Dat is gewoon manipulatie en zou ik nooit mee accoord gaan, laat ze zelf hun verantwoordelijkheid maar nemen. Een hond heb je voor het leven, ook als ze ouder worden en gebreken krijgen schuif je dat niet op een ander af of geeft de hond een spuit omdat jij geen zin hebt er wat mee te doen.
Waarom willen ze haar weg doen?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:28

Het baasje is overleden.... En binnen de vereniging kijken we nu naar de meest geschikte oplossing voor de hond. Ze is al 12 jaar natuurlijk heel erg eenkennig op de baas gericht geweest en ik ben één van de weinige opties waar geen kinderen in huis zitten. En wellicht dat ze zich aan een hondenvriendje nog wel wat hecht in haar laatste jaren...

Vandaar. Er wordt niet gemanipuleerd en excuses dat ik de oorzaak niet duidelijk heb aangegeven in de openingspost. Het leek me irrelevant maar ik begrijp nu dat dit wel bekend moest zijn. Mocht ik het niet doen dan wordt Plan B en wellicht helaas plan C in werking gesteld. Maar daar is geen gemanipuleer bij hoor, de situatie is gewoon zoals ze is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:21

Ik zou het wel heel mooi van je vinden als je deze hond (indien het klikt met je eigen honden) een laatste thuis biedt :) grote kans dat ze niet lang leeft inderdaad, maar zou wel erg fijn zijn als ze die tijd in huiselijke omgeving met vriendjes en liefde kan slijten.

Wij nemen de honden altijd mee op camping met de tent en naar centerparcs enzo. We lopen nu sinds een maand dus ook tegen het 'probleem' drie honden aan. Ook voor het wandelen soms niet altijd even handig, zolang ze los lopen geen probleem, maar soms kom ik toch aardig in de knoop :P Maar daar is overal wel een mouw aan te passen denk ik. We hebben onze derde hond nog maar een maand dus met die zaken als campings ed kan ik je niet verder helpen, denk dat we gewoon onze situatie aan de campings gaan uitleggen en anders twee plaatsen huren..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:10

Tja, dat van de campings is inderdaad dan een rotsituatie voor je. Uitleggen en van tevoren persoonlijk contact hebben wil nog wel eens helpen... Ik heb dat niet, ga normaal naar mijn moeder in Frankrijk en die heeft een oude boerderij. Maar goed, ik heb wel het probleem met familie dat die nog minder enthousiast zullen zijn. Het zijn geen dierenliefhebbers zullen we maar zeggen over het algemeen. En begrip omdat je zoiets toch voor zo'n oud beestje doet dat is er niet. Eerlijk gezegd maal ik daar ook niet om hoor, ik woon toch al ver bij ze vandaan. We bellen wel dagelijks met elkaar en dan hebben ze toch al geen last van hondenhaar...

Maar goed, ik zal nog eens nadenken en uiteraard moet het klikken met mijn honden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:11

Willemina_L schreef:
Het baasje is overleden.... En binnen de vereniging kijken we nu naar de meest geschikte oplossing voor de hond. Ze is al 12 jaar natuurlijk heel erg eenkennig op de baas gericht geweest en ik ben één van de weinige opties waar geen kinderen in huis zitten. En wellicht dat ze zich aan een hondenvriendje nog wel wat hecht in haar laatste jaren...

Vind ik nog te kortzichtig, er wordt veel te snel gedacht 'het kan niet meer' maar er zijn echt wel meer mensen zonder kinderen in huis die weinig eisen stellen aan een hond, die dat dier lekker zichzelf laten zijn.
Is echt geen issue, ik zie niet in waarom ze niet via een stichting herplaatst kan worden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:17

Het komt hoe dan ook wel goed met haar oude dag, wat ervan komt laat ik zeker weten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:41

Ben benieuwd!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:08

Hoi medelevende Bokkers!

Nou... Vreemd is ook een woord maar meer kan ik er niet van zeggen. Zou afgelopen vrijdag komen kijken maar niets meer vernomen na een mailtje dat het niet door kon gaan. Vervolgens blijkt nu dat de vorige eigenaar de hond aan de vereniging heeft teruggegeven omdat ze niet met zijn nieuwe hond op kon schieten. Onder het mom van "als je ze niet komt halen spuiten we haar af"... Lijkt een beetje op wat je al zei Anneliesdj!

En ze is al eens herplaatst geweest daarna maar dat was bij een Borderline Collie en dat ging dus ook absoluut niet. Ik weet even niet wat ik ervan moet denken hoor. Ik sta op de lijst voor een puppie en dat is ook wel de voorkeur. Helaas worden er niet veel nesten geboren en uit het vorige nest had ik er eentje uitgezocht. Dat ging dus als volgt: Ik kwam daar en had recht op een reutje. Maar enkelen waren al vergeven (uitgezocht door andere mensen) dus ik had mijn keus gemaakt uit de overgebleven diertjes. Daar was ik helemaal blij mee (een rustige, grote dikke papzak) en er was ook een hele brutale bij.

Die wilde ik dus niet want je kunt op je klompen aanvoelen dat zoiets niet werkt. En wat denk je? Ik kreeg uiteindelijk een mailtje dat ze me teleur moesten stellen want de pup die ik had uitgezocht werd ook begeerd door een bestuurslid. En ja... Ik heb het geprobeerd met die brutale rakker maar dat was al na twee dagen duidelijk: Geen goed idee! Dus die heeft de eigenaar gekregen die als volgt op de lijst stond.

Hoe dan ook, ik heb er een naar gevoel bij en ik neem aan dat jullie advies dus ook is Niet Doen want dit is een gevalletje dump... Of moet ik toch kijken omwille van het oude dier??

Zou het kunnen zijn dat de mensen gewoon vreselijk druk zijn en zich inzetten maar het voor de buitenstaander lijkt dat er wat achtergehouden wordt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:30

nou ja wat bij een ander niet gaat,hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn...

om wat voor ras gaat het??

moeilijk dit soort dingen,omdat je hart vaak heel andere dingen zegt als je verstand...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:34

Dus dat ja, het ras is een herderachtige. Ik heb al twee witte herders en ik blijf erbij dat het hele leuke honden zijn!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:53

Willemina_L schreef:
En ze is al eens herplaatst geweest daarna maar dat was bij een Borderline Collie en dat ging dus ook absoluut niet.

:') Ik ga stuk hierzo...

Maar het is een beetje sneu hoe het loopt en slepen met een hond worden ze nooit beter van, jammer dat de voorgaande mensen dat niet hebben ingezien.

Mijn ervaring (ik vang honden op voor een stichting) de eerste 2 weken is wat ze laten zien niet betrouwbaar, dier moet zo ontzettend wennen aan de verandering dat ze nogal eens gefrustreerd of hyperactief zijn. Na 1,5-2 weken trekt dat vanzelf bij, vooral veel structuur en beweging geven.

Dat het al eens geprobeerd is en niet lukte kan natuurlijk gewoon komen doordat het niet klikt tussen beide honden, maar kan ook overhaast beslissen zijn geweest. Eén snauw en mensen zeggen al snel dat het niet lukt of dat de hond niet met andere honden kan of dominant is.
Ik heb hier ook zulke honden gehad en in de eerste 2 weken hebben ze hun rust nodig en daarna trekt het bij.

Ik heb een hond gehad die dominant zou zijn en vals tegen andere reuen, is een superlief dier, onderdanig tegen alle andere honden, wil heel graag spelen maar weet zichzelf niet altijd een houding te geven mn als hij te weinig beweging krijgt.
Ook een geval gehad wat een vechter zou zijn en onhandelbaar buitenshuis, type staff en wordt dan al snel 'gevaarlijk' dus niemand wilde hem meer hebben, hij kwam bij mij als 'laatste kans'. Vanaf dag 1 niets aan het handje, vertrouwde hem meteen 100% met mijn kinderen en geen enkel probleem met andere honden. Hij had één hond die hij schijnbaar niet mocht, dat was blaffen maar is nooit vechten geweest, hartstikke speels dier.

Wat ik maar wil zeggen; mensen zijn vaak veel te snel met het plakken van een stickertje en eens een hond zo'n sticker heeft is er niemand meer die hem nog wil. Ga er maar heen en bekijk de hond objectief, laat je niet van de wijs brengen door de verhalen, liever nog; vraag er pas naderhand naar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:55

Dat van die pup is trouwens wel een k*tstreek, ik zou die hele vereniging een trap na geven :o