Volgend jaar ga ik kippen houden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brimi_Disa

Volgend jaar ga ik kippen houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:33

Eindelijk is manlief om *\o/* ik mag kippen gaan houden!
We hebben een grote tuin, dus er is ruimte genoeg en de buren hebben ook kippen :D
Het worden Orpington krielen, die op zijn vroegst volgend voorjaar worden uitgebroed door vrienden, maar ik heb al erg veel voorpret <3 Gisteren dus al (bijna) de hele dag op internet ingelezen en met mijn vroegere ervaring met de kippen thuis moet het wel goed komen.
Maar... ik wil graag zelf een nachthok en ren bouwen, omdat ik de hokken die te koop worden aangeboden aan de kleine kant en duur vind of ze passen niet goed enz.

Ik weet dat hier mensen zijn die kippen houden en ik vroeg me af of iemand zelf zijn nachthok heeft gebouwd?
Tips/bouwtekeningen zijn natuurlijk altijd welkom!

sanneloveyou

Re: Volgend jaar ga ik kippen houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:35

Wat leuk! Geen verstand maar ik vind kippen wel heel leuk dus lees even mee!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:35

Kijk eens op de site van landleven die hebben een link naar doe het zelf, wie weet staat er een bouwtekening.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:36

Ik had ook kippen, maar zeg wat poepen die beesten veel!!,de hele tuin lag onder, maar goed ;),
Mijn kippen zijn nu naar een ander baasje, wij hadden een ren en daar boven een binnenhok,nu word dat hok voor mijn konijn gebruikt ;), ik heb een erg nare ervaring met mijn kippen,ik had dus een kuikentje voor pazen en die hadden we bij hun in het hok gezet (pas een paar weken later,eerst zat hij binnen in een doos met een lamp boven zich),twinkel (ja zo heette die :') ) werd afgestaan door bep en rietje (zo heette de kippen :') ) de volgende dag hadden ze twinkel heel zijn kopje open gepikt... ;( , je zag gewoon zijn schedel ;( , het deurtje stond gewoon open zodat als er iets gebeurde ( dat ze gemeen deden ofzo) dat hij weg kan, maar uit paniek is twinkel niet weggegaan uit het hok... , we zijn gelijk naar de dierenarts met twinkel gegaan en ze is ingeslapen ;(

Maar goed , veel geluk met je kipjes ! :)
Laatst bijgewerkt door xLHHx op 16-09-13 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:36

check dit!
[BB] Beginnen met kippen houden

Verder heb ik mijn orpingtonkrieltjes zelf uitgebroed, de babykips zijn nu 5 weken... SCHATTIG!! En ik heb een grote orpington erbij gekocht, Bettie. Bettie is een week jonger dan de krieltjes, maar veel groter! haha! een reuzenkuiken!

Qua hok... wat je kunt doen is een nachthok kopen, dat hoeft niet zo heel groot te zijn als ze maar ruim kunnen slapen en leggen. Dan zou je zelf een ren eraan kunnen bouwen. Denk dat je dan goedkoper uit bent met wat hout en gaas dan met een kant en klaar hok. Die grote hokken zijn katsduur... Ik heb deze:

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/kippenhok/190498

Maar bij mij mogen ze uiteindelijk de hele dag los in de tuin, dus geen ren nodig.

Nu zitten ze nog in een afgezette hoek in de schuur op hooi.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:37

Haha Amaris, alle kiptopics op Bokt (en andere websites) heb ik al gelezen :j

Ik ben inderdaad van plan een nachthok te maken/kopen en zelf een ren in elkaar te flansen.
Hoe bevalt jouw nachthok? Is het goed te reinigen?
Ik zit er zelf aan te denken een hok te maken van betonflex i.v.m. de reiniging en het zoveel mogelijk voorkomen van bloedluis, maar ik vind de kleur zo lelijk :+

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:01

Heeft iemand hier zijn tuinhuisje omgebouwd tot kippenhok?
Hoe kun je dat het beste inrichten bij een tuinhuisje van 2 x 3 meter?
Ik wil ook graag ruimte overhouden om wat voer binnen op te slaan.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:03

Wij hadden het houten 'speelhuisje' omgebouwd tot kippenhok, ik weet niet of je dat bedoeld? Als ik thuis ben zal ik even een foto maken. Het is wel heel klein, kleiner dan wat jij hebt denk ik, maar misschien heb je er toch nog wat aan!

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:06

Wel zorgen dat het tuinhuisje niet tocht! Tocht is echt funest voor kippen..
En ik zal wel de ren van boven dichtmaken. Zeker als de kippen jong zijn, dan heb je kans dat ze gepakt worden door roofvogels. Natuurlijk ook handig als ze groter zijn dat ze niet zomaar de tuin in vliegen :+

Oh en als je voer opslaat zorgen dat het super goed afgesloten is anders heb je kans op muizen!

Super leuk kippentjes! :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:15

Nou... ik heb mijn huidige schuur omgebouwd tot tijdelijk kippenhok en eigenlijk bevalt dat megagoed. Behalve dan dat ik de deur open moet laten staan als ik ze buiten laat, maar ja, het is maar tijdelijk. Ik heb gewoon een hoek afgezet met zo'n simpele konijnenren en daar zaagsel en hooi in gelegd. Het is allemaal een beetje houtje touwtje, maar eigenlijk werkt dat prima. Nu zitten ze daar nog fulltime, maar als ze eenmaal naar buiten kunnen zou de helft al groot genoeg zijn. Kattenbak erin als legnest en klaar.

Ik veeg nu 1x per week al het hooi eruit, met een mestvork de kliko in en nieuw hooi erin. Ga me bijna afvragen waarom ik dat hok ooit gekocht heb, haha! Uiteindelijk gaan ze wel naar buiten het hok in. Het hok dat ik nu heb van zooplus is goed schoon te maken, maar alleen omdat ik het 'zoldertje' er niet ingedaan heb. Normaal kan het dak open en kun je dan op planken nog dingen kwijt. Die planken heb ik er niet ingelegd, dus nu kan het dak open en kan ik zo van boven het hok in. Dat maakt het wel goed toegankelijk. Schoonmaken was bij mijn vorige kippen geen issue, die sliepen (en poepten) in het legnest. Elke morgen even het dakje open, met een kattenbakschepje de drolletjes eruit en het hele hok was weer schoon. Het legnest heb ik er nu afgehaald, dus ze moeten echt in het hok 'wonen'. Dus hoe dat gaat met schoonmaak moet ik even afwachten. Ze krijgen wel een apart legding (ben aan het denken aan een hoekkattebank met hennepvezel erin) en misschien gaan ze daarin slapen, is dat ook weer handig.

Zo ziet het er nu bij mij uit:
Afbeelding

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:22

Wij hebben een tuinschuur 'omgebouwd' tot kippenhok :D

zit een 'gat' aan de zijkant waar geen wind komt die ik kan afsluiten met een schuif zodat als ik ze moet opsluiten dat dat kan. verder een verhoogde plank en daarboven stokken.
Heb een vlotter in de schuur geplaatst zodat ze altijd vers drinkwater hebben.

[edit] vergeet nog wat :+
onder de verhoogde plank ( buikhoogte van de mens)
heb ik nog 6 legnesten niet direct op de grond vanwege de kou maar op 10 cm hoogte dat ook kuikens er nog in/uit kunnen
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 17-09-13 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:28

Ja, zo zou ik het ook doen als ik bovenstaande voor het echie zou willen. Dan zou ik een gat in de muur (laten) maken. Zodat ze direct vanuit het gat in het hok staan. Daar zou ik dan de linkerkant van de schuur voor opofferen, zodat ze een rechthoekig stuk hebben. Achterin het legnest.

De rest van de schuur is dan gewoon voor mij.
Eigenlijk ideaal, alleen dat gat in de muur zie ik niet zo zitten...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:30

Wij hadden eerst (geen idee welk ras) van die bruine kippen?

Super tam... Alleen bij het voeren 's ochtends zaten ze je al op te wachten... Ik ben 1x per ongeluk met een kip op mijn werk aangekomen, ze waren redelijk brutaal, liepen dus ook gewoon naar binnen als je de deur openliet staat etc. Maar ze gingen dus ook in de auto zitten (ik had de autodeur openstaan, moest het hek openen) en toen is er dus ooit een kip ingesprongen :')

Kippen zijn echt wel leuk om te houden. Maar ze poepen idd veel :D

Hier ook gewoon een gat in de deur waardoor ze zelf naar binnen/buiten konden... In de deur vonden wij het toch minder "erg" ;)

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:37

Bedankt voor de reacties, nu heb ik een beetje "beeld" :D
Zier er erg gezellig uit Amaris!

De deur van ons tuinhuisje zit aan de verkeerde kant (zuid-westen) om altijd open te zetten, dus ik moet een kippeningang maken aan de zuid-oost kant. Hoe kan ik het dan het beste regelen met ventilatie? Sleuf maken en gaas erin? Of het raam vervangen door gaas (raam zit naast de deur)?
Is er ook iemand die betonplex heeft gebruikt om de binnenkant af te timmeren?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:45

Mijn raam staat standaard open, maar ik heb aan de binnenkant gaas ertegen gemaakt. De schuur was namelijk ook de favo hangoutplace van Ienieminiepoes, en zij mag daar nu niet meer in.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:58

Wij hebben overdag het hok open en 's avonds het hok dicht ivm vossen en dergelijke. in het vorige hok zaten er ramen in. Dit hok niet, maar nu hebben we ook minder kippen en het ventileert goed!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:03

Brimi_Disa schreef:
Bedankt voor de reacties, nu heb ik een beetje "beeld" :D
Zier er erg gezellig uit Amaris!

De deur van ons tuinhuisje zit aan de verkeerde kant (zuid-westen) om altijd open te zetten, dus ik moet een kippeningang maken aan de zuid-oost kant. Hoe kan ik het dan het beste regelen met ventilatie? Sleuf maken en gaas erin? Of het raam vervangen door gaas (raam zit naast de deur)?
Is er ook iemand die betonplex heeft gebruikt om de binnenkant af te timmeren?

In dit geval zal de kippenopening wss genoeg ventilatie bieden, zeker als ook nog dagelijks de deur 1 of meer keren opengaat.
Niet het raam openzetten, zit als ik het goed lees tegenover de kippenopening en ook nog zuid/west.
Dit geeft tocht.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:41

@Wolter
Het raam zit schuin tegenover de plek waar ik de kippeningang wil maken, aansluitend op de ren. De deur zit in dezelfde wand als het raam, maar aan de kant waar ik de ingang wil maken. Ik denk dat er inderdaad kans is op tocht als ik het raam openzet, maar minder als ik de deur open zet ('s zomers). Ik wil een deel van het tuinhuisje afzetten met gaas voor de kippen en de rest van de ruimte gebruiken voor opslag. Dan hoef ik daarna alleen de honden en de kat nog te leren dat er binnen niks te halen is als de deur openstaat :Y) ;)