Ervaringen muisvriendelijke muizenval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Ervaringen muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:06

Ik heb sinds een week een huismuis waar ik graag vanaf wil.

Ik heb bij de bouwmarkt al zoiets aangeschaft:

Afbeelding

maar ik weet niet of het gaat werken.
Vooralsnog niet dus (na 1 nachtje zag ik toen ik vanochtend beneden kwam nog vrolijk rondrennen).

Hebben jullie ervaring met soortgelijke vallen?
Gaat deze werken of is het een miskoop?

Lynn_Nikita

Re: Ervaringen muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:07

wat wil je met muislief doen als je die gevangen hebt?
Buiten loslaten komt die weer direct terug lijkt mij

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:08

Een heel groot stuk verderop loslaten. Ik woon in een hele fijne buurt met veel natuur, dus ik kan vast wel een mooi plekje voor hem vinden.

Heb overigens op aanraden van hier een stuk chocola in het bakje gedaan. :D
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 16-09-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:08

Ik heb een keer met zo'n soort val een muis gevangen :') Ik wilde haar ergens midden in het bos uit gaan zetten, maar toen zag ik dat ze hoogzwanger was. Toen heb ik haar in een bossage in een villawijk buiten gezet :')
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 16-09-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:08

Wat doe je er voor lekkers in?
Weet je waar de muis binnenkant/zich verstopt, maw kun je de val daar voor de ingang zetten?

Hou je er rekening mee dat je je gevangene echt een roteind weg los moet laten, anders is-ie eerder thuis dan jij?
Realiseer je je ook dat als het echt een huismuis is, hij buiten in het bos/weiland een ellendige dood tegemoet gaat? Huismuizen leven binnen, en kunnen buiten (zeker tegen de winter) niet overleven.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:11

Die lijkt mij niet handig, onze ervaring is dat een muisvriendelijke muizenval recht langs de plint/muur gezet moet worden omdat die beestjes daar lopen. Ik heb dus een rechte zonder onderplankje, een soort van langwerpig kooitje waar ze via een wipplankje inlopen waarna het plankje omhoog staat en meneer of mevrouw muis er dus niet meer uit kan.
Let wel op, regelmatig controleren anders wordt je muisvriendelijke val een stuk minder muisvriendelijk :(
Oh ja, en twee muizen tegelijk vangen is ook niet handig want dan konden ze wel eens aan elkaar beginnen (ja, ook daar ervaring mee....)
Ik vraag me ook wel af of ze niet direct terugkomen want we hebben hier wel eens 5 nachten achter elkaar een muis gevangen die volgens mij gewoon een spelletje speelde en dezelfde was hahahaha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:11

Chocolade. Dat las ik hier op Bokt.

Ibbel, nou krijg ik gewetenswroeging.... :\

Hij heeft maanden buiten gewoond want hij kwam er savonds altijd bij zitten als ik buiten zat.
En dan kreeg ie iets lekkers. Maar nu vond ie het waarschijnlijk te koud worden en is hij naar binnen gegaan. Dat was niet de afspraak. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:14

Pindakaas werkt het best in muizenvallen. Maar daar zeg ik bij dat ik alleen klapvallen gebruik. Maar het lijkt me dat zo'n val ook met een dot pindakaas te vullen is.

Jij bent ook een slimme :+ Eerst muis voeren, en dan klagen dat-ie binnen zit :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:15

Nou eva1969, ik heb jaren geleden ook een keer zoiets gehad als wat jij nu omschrijft.
Daar heb ik toen toch ook een aantal muizen mee gevangen. Maar die kon ik nu niet vinden en daarom heb ik dit ding aangeschaft. Ik vond het er alleen een beetje onpraktisch uit zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:25

Ik heb er zo eentje: Afbeelding
Vangt genoeg muizen, maar ik heb er wel eens gehad waarbij hij te vroeg/laat dicht ging en de muis toch ertussen bleef en het niet overleefde, en ook wel eens muisjes gehad die zich letterlijk dood schrokken door de klap := maar voor 9 van de 10 muizen werkt ie goed.
Als ik een muis had gevangen deed ik een beetje nagellak aan het uiteinde van zijn staart om te zien of ie niet terug kwam :Y) en ik zette ze dan verderop in het bos uit, ik had een mooi plekje onder een grote stronk met tal van holletjes en vol insecten. Ze lijken het er goed te doen, want als ik langs loop zie ik zo nu en dan nog wel eens wat wegrennen :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:28

Muizen hebben een territorium, haal ze eruit en zet ze in die van een ander en ze gaan dood. Niet alleen omdat ze dan geen droog onderkomen hebben of veilig onderkomen. Ook omdat andere muizen het niet zien zitten dat er een vreemde loopt in hun gebied. Dus of honger, kou ten prooi vallen of gedood worden door een andere muis. Zo vriendelijk is een muis vriendelijke val dus absoluut niet. Het beste ben je toch echt af met de ouderwetse goed hard meppende muizenval. De plastic variant van tegenwoordig is niet sterk genoeg om een muis in 1x echt dood te krijgen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:29

Persoonlijk gebruik ik altijd klapvallen als ik last heb van muizen. In zo'n valletje als jij hebt, zit zo'n muis misschien uren vast, uren in de stress. Dan wordt 'ie nog opgepakt en komt 'ie ineens in een hele andere omgeving terecht dan waar 'ie vandaan komt. Dus of dat allemaal zo diervriendelijk is? Bij zo'n klapval is 't klap en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:39

Klapvallen is het meest diervriendelijk , het is net als schieten van een paard een klap en klaar.. Heb bij ratten weleens een aangeknaagde gezien , maar ze eten graag pindakaas :j

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:09

Mijn ervaring met de muisvriendelijke muizenval is dat hondlief de muis zag :Y) , met haar tanden de staart van muizenbeest vast pakte en de muis door de tralies naar buiten trok. Voor zover het diervriendelijke element :n en daarom snel teruggegaan naar klapvallen met pindakaas.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:16

8nnemiek schreef:
Ze lijken het er goed te doen, want als ik langs loop zie ik zo nu en dan nog wel eens wat wegrennen :D

:? Ja ja zwaaien ze ook nog even? :P
Vroeger vond ik zo'n klapval ook zielig. had ik van mijn opa ook een muisvriendelijke muizenval gekregen nooit een muis in gevangen. Nu leggen we gewoon korrels (gif) neer we wonen op een boerderij en als je er dan niet mee afwerkt hebben we zo een plaag .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:39

Ze zwaaien ook nog met hun staartje ja :+
Nee, maar ik heb wel een aantal keer muisjes gezien daar, nadat ik ze had uitgezet. Ze zullen het daar vast niet allemaal overleven, maar zo hebben ze iig nog een kans :)
Gif is echt een gruwelijke dood, gaan ze langzaam dood aan inwendige bloedingen, bah :n

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:43

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:45

KootMiraDrum schreef:
Wij hebben deze, werkt perfect
http://twicsy.com/i/jsic3b

Hoe werkt die precies? Heb je daar toevallig nog een andere foto van, van de andere kant? Ziet er uit alsof die makkelijk zelf te maken is. Ik zoek nog een andere namelijk :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:01

Ik had een muisvriendelijke val gekocht voor mijn ontsnapte hamster. Gegeven moment de hamster wel weer gevonden, helaas al overleden. Maar nooit meer aan die muizenval gedacht. En gegeven moment begon het te stinken op mijn zusjes kamer. Bleek dat er gewoon een muis in zat. Terwijl nooit last hebben van muizen. Muisje heeft het dus ook niet overleefd :(:)

Maar bij mijn vader op zolder hebben we ook gewoon muizenvallen waarbij muis gelijk dood is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:03

Wij hadden voorheen ook muisvriendelijke vallen, maar de muizen waren steeds eerder terug thuis dan wij :+ Nu dus klapvallen, ze liepen over mijn aanrecht en dat gaat me echt te ver. Pindakaas werkt inderdaad het beste, daar zijn ze verzot op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:04

KootMiraDrum schreef:
Wij hebben deze, werkt perfect
http://twicsy.com/i/jsic3b

Wij hebben deze ook. Onze kat dropt nog wel eens levende muisjes binnen (of op mijn kamer...) en hier vangen we ze altijd weer mee. En dan gewoon ergens in een veld verderop uitzetten. Ze vinden hun weg wel.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:41