Hond met voedselallergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Hond met voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 09:59

Waarschijnlijk heeft onze hond een voedselallergie. Na een aantal bezoeken aan de DA en aangepast voeding van de DA, lijkt het er nu echt op dat het krabben toch over is. We zitten inmiddels alweer ruim 2 maanden op het voer van de DA en ook al is mijn hond mijn alles en maakt het me niets uit als hij me al m'n geld kost wat ik heb, toch gaat de voeding aardig in de papieren lopen.

Ik was toevallig vorige week in een dierenspeciaalzaak en zij wezen me naar een zak voer van Prins, ook speciaal ontworpen door dierenartsen voor honden met vachtproblemen en voedselovergevoeligheid. Dit voer scheelde me meer dan de helft. Voor 3 kilo betaalde je hier 17,95 en bij de dierenarts 39,50.
Ik zit nu dus erg te twijfelen wat ik moet doen. Het ook met deze voeding proberen of misschien wel iets heel anders proberen.
Ik lees namelijk ook heel veel over vers voer.

Dus waarom ik eigenlijk een topic over open, zijn er nog meer mensen die een hond hebben met voedselovergevoeligheid en wat voeren jullie of wat zouden jullie doen?

Sonja_vR

Re: Hond met voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:26

onze Hond is overgevoelig voor kip, als hij kip in zijn eten heeft krijgt hij jeuk en zijn ontlasting word slecht (slap tot diarree)
nu krijgt hij al zijn hele leven vers (door de fokker op vers afgespeend)
en ben ik er zelf achtergekomen in overleg met de voer fabrikant, ik heb gewoon de kip geschrapt uit zijn dieet en toen was het goed.

maar wat toch wel redelijk noodzakelijk is , is weten waar hij op reageert.
granen of juist een specifiek dier.
rund en kip zijn van de diersoorten toch wel de meest voorkomende gevoeligheden.

Eyck is btw de eerste hond die ik op vers heb, maar vanaf nu zou vers voor mij de eerste optie zijn voor iedere volgende hond. hij doet het er super op , ziet er fantastisch uit en heeft buiten die kip allergie nergens last van , altijd een brok energie etc.
zijn moeder, ooms, tantes en oma etc bij de fokker staan allemaal op vers en zien er allemaal zo goed uit

als ik een hond met een onbekende voedselallergie zou hebben zou ik denk ik met vers een eliminatiedieet gaan doen .
dus 6 weken 1 diersoort granenvrij, gaat dat goed, tweede diersoort, gaat dat na een aantal weken nog steeds goed, weer een volgende diersoort er bij etc, net zolang tot je de diersoorten tegenkomt die fout zijn voor hem.
en als je dan een voldoende groot aantal diersoorten hebt , of totdat je alle normaal verkrijgbare dieren hebt gehad en de boosdoeners gevonden hebt .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:08

vers voeren is absoluut een goede optie. wat ik in jou geval wel zou doen is meteen zelf samenstellen, barfen dus.. hiermee kan je dus elimineren en weet je precies wat hij binnen krijgt
ook mijn honden staan op vers, en de pup is op vers gespeend dus nog nooit een bak brok gehad.
voor je dat gaat doen moet je je wel goed in lezen, barfplaats.nl heeft een forum waar je al je vragen kan stellen en hier in beestenboel loopt ook een barf topic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:12

Onze vorige hond had ook een allergie op eten wat resulteerde op ontstekingen in haar maag, hierdoor braakte ze minimaal 1x per dag en regelmatig diaree.
In haar geval hielpen alle speciale dure dieetvoeren niet.
Uiteindelijk overgestapt op rauw voeren en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:38

Als je het zou willen zou ik absoluut voor vers voeren gaan. Je voert qua gewicht betreft ongeveer 2x zoveel (omdat er veel vocht in zit), maar al zou het vlees 6,66 per kilo kosten (wat het absoluut niet doet) dan ben je nog even veel geld kwijt als nu met je huidige brok. Zeer waarschijnlijk is je hond allergisch voor kip en/of rund. Vermijdt die diersoorten en dan zit je waarschijnlijk wel goed.

Wil je brok blijven voeren zou ik zeker overstappen, je huidige brok is veel te duur. Brokken die je zou kunnen voeren:

Orijen 6-fish food: 6,15/kg bij een 13kg zak.
Specific Allergy Management CYD-HY 5,88/kg bij een zak van 15kg (verzendkosten meeberekend)
Acana Pacifica: 5,55/kg bij een 13kg zak.
Trovet Hond Hypoallergenic Ostrich Struisvogel 5,44/kg bij een zak van 12.5 kg (verzendkosten meeberekend)
Purizon Adult Vis: 4,44/kg bij een 13,5kg zak.
Taste of the Wild Pacific Stream: 4,40/kg bij een 13,6 kg zak.
Simpsons Premium Sensitive Adult Eend & Aardappel of Lam & Aardappel: 4,16/kg bij een 12kg zak.

Edit: bij de rest staat niks over verzendkosten omdat je die niet hebt ;)
Zelf zou ik dan voor Taste of the Wild gaan ivm kwaliteit/prijs verhouding.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:45

Op de site van zooplus verkopen ze ook dieet voer voor honden met een voedselallergie. Boven de 20 euro geen
verzendkosten.
Royal canin hypoallergenic 7kg is 49,90 euro
Hill's voor voedselallergie 12 kg 67.90
Exclusion voer heeft verschillende zakken hiervoor. 3 kg 19,90 en 4 kg 27.99

Succes :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:00

Kvv is een goede optie, maar als je brokken wil blijven voeren, heb ik voer (geef ik icm vers vlees) wat ook hypoallergeen is. En scheelt enorm in de prijzen! De prijzen zijn belachelijk! Dit zijn prijzen wat ik niet eens voor 20 kg betaal.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:14

briitje schreef:
Kvv is een goede optie, maar als je brokken wil blijven voeren, heb ik voer (geef ik icm vers vlees) wat ook hypoallergeen is. En scheelt enorm in de prijzen! De prijzen zijn belachelijk! Dit zijn prijzen wat ik niet eens voor 20 kg betaal.

Dan ben ik toch benieuwd welk hypoallergeen voer jij koopt wat nog geen 2 euro de kilo is! (Merk?)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:23

Ik lees ook even mee.
Kom net bij de DA vandaan voor een allergieprik.
Nu drie/vier uur later zie ik hem nog krabben -O-
Ook wij willen over op ander voer......
Hij is van afgelopen December en wilde al wat lastig eten.
Leek of hij maagpijn kreeg tijdens het eten.........
Nu eet hij goed maar krijgt vreselijke kriebels overal en heel de dag.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:24

Ik kan je eventueel een doorverwijzen naar een vriend van me die heeft een dierenwinkel en die heeft speciaal voer met herten vlees als ik me niet vergist en dat werk super voor honden met allergien enzo.

Hij heeft me dat eens helemaal uitgelegd was voor eerst dat intressant vond

dit is zijn site ik zou hem eens bellen hij heeft een goeie voedingskennis bij honden. Wellicht kan hij je informeren
http://www.dierentopper.nl/

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:25

Ik zou het niet aandurven een voer van een dierspeciaalzaak te kopen :n welk voer heb je gekregen van de DA?

Een dier met voedselallergie is allergisch voor een dierlijk eiwit, in de meeste voeders met name de goedkope zitten heel veel verschillende soorten dierlijke eiwitten. Als er op staat brokken met kip, is hier 4% van kip. Wat er verder in zit is maar de vraag, de goedkoopste merken gooien er in wat het goedkoopst is op dat moment. De duurdere merken zijn hier consequenter in, die gebruiken hoogwaardige dierlijke eiwitten, hierdoor is de kans op het ontwikkelen van een voedingsallergie ook kleiner.

Het voer van de dierenarts bevat dierlijke eiwitten die zijn bewerkt en kleiner zijn gemaakt, hierdoor herkent het immuunsysteem ze niet als het eiwit waarvoor de allergie is ontsaan en ontstaat er dus geen reactie. Voeding van de dierenarts is eigenlijk een soort medicatie, in de dierenwinkel mogen ze zulk voer niet verkopen. Voer voor dieren met voedselgevoeligheid zal waarschijnlijk licht verteerbare eiwitten bevatten.

Vers voeding is een optie maar daar weet ik te weinig van. Wel is het dan raadzaam te testen voor welke eiwitsoort het dier allergisch is zodat je zeker weet wat je wel en niet kan voeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:32

een dier met een voedselallergie is niet per definitie allergisch voor een dierlijk eiwit, het is allergisch voor iets wat hij eet, dit kan een eiwit zijn van dierlijke oorsprong, maar het kan net zo goed graan zijn of soja bijvoorbeeld of simpelweg voermijt.
zaak is gewoon om er achter te komen waar hij allergisch voor is .
dus bij voorkeur eerst overstappen op een graanvrij voer op basis van een diersoort die het nog niet heeft gegeten , bij geen reactie op het voer na 6 weken een diersoort toevoegen en zo verder.
als je dan op een gegeven moment een reactie krijgt na het toevoegen van een diersoort, die diersoort weer schrappen tot het dier weer stabiel is en een andere toevoegen.
zo kom je er achter of het allergisch is voor bepaalde diersoorten.
als je wil weten of graan of soja een veroorzaker is, kun je die ook nog toevoegen op die manier, maar daar zie ik dan zelf niet helemaal het nut van in

ken wel honden die ook op hypoallergeen voer jeuk hadden, (brokken) maar dat kwam door voermijt,
dus hypo allergene brok is niet altijd het antwoord. mijn DA is gelukkig niet anti vers, dat scheelt een hoop, ons ventje krijgt al sinds dat ie geen melk meer drink vers (afgespeend op) en heeft een kipallergie, onze DA is zeer te spreken over de gezondheid van onze smurf.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:40

Hier een hond met voedselallergie. Ik kan er uren over praten, maar houd het kort: 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met een eliminatiedieet op basis van BARF (zelf samenstellen). Dit na veel andere wegen bewandeld te hebben: Hills Z/D, antibiotica, injecties, prednison, dieet op basis van rijst/vis/groente etcetera.

Sinds hij op BARF staat, is hij medicatievrij en leeft hij een zéér hondwaardig bestaan. Dit was met ander voer onmogelijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:46

Hier ook een hond met voedselallergie, hij verdraagt geen kip/rund/schaap of gluten. Ik heb hem op KVV staan en dat gaat al 5 jaar uitstekend.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 08:30

Ik ga me toch maar eens verdiepen in BARF of KVV, heb er al vaker over gedacht, maar nu ga ik me er toch maar eens echt in verdiepen :j

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:02

1 van mijn honden had vroeger ook altijd ( o.a. ) jeuk van brokken waar veel mais in zit bijv. en hij kan weleens rund eten maar het moet niet elke dag want dan is het weer jeuken geblazen.... Ik heb ze weleens op de KVV gehad ( carnibest , carnivoer en smuldier ) maar steevast na een paar weken begint hij te krabben. Op dit moment geef ik mijn honden al een paar jaar de brok Natural Health en ben daar heel tevreden mee , hij krijgt de lamb & rice reduced calorie ( niet te dik maar hier doet hij het het best op ) .