Hond gromt ineens naar kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Hond gromt ineens naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:12

Hoi,
Wij hebben een labrador van 5 jr.
We hebben hem overgenomen met 10 mnd van een familielid.
Ik heb mijn handen vol gehad aan hem, hij kon niet los, beet alles stuk en kon behoorlijk agressief grommen wanneer hij wat verkeerds had gedaan.
Nu ben ik niet geheel onervaren met honden en kon ik duidelijk zien dat het grommen voort kwam uit angst/nervositeit, dit had alles te maken met een verkeerde benadering wanneer hij wat verkeerds had gedaan.
We hebben ook goed gelet op onze houding tijdens het corrigeren en het grommen werd een heel stuk minder, hij heeft het nog steeds weleens heel zacht wanneer hij het niet eens is.. maar dit is echt een beetje mopperen.
Wij hebben 2 kinderen van 4 en van 1, het is altijd goed gegaan en hij was/is super lief en voorzichtig met ze.
Mijn jongste vindt het nog weleens leuk om tegen hem aan te hangen met zijn armpje erover en zo te "knuffelen", de hond vond dit prima en maakte er zelfs af en toe een spelletje van door in eens op zijn rug te rollen en als een gek heen en weer kroelen.
Nu merk ik sinds 2 weken dat hij af en toe begint te grommen, wanneer mijn zoontje dit doet of mijn dochter een beetje met hem speelt.
Er wordt hem absoluut geen pijn gedaan en wanneer ze bezig zijn met hem is hij buiten zijn mand.
We geven heel duidelijk aan dat zijn mand zijn rust plek is en de kinderen hem daar met rust moeten laten.
Wanneer ik het gegrom hoorde wees ik hem direct op zijn plek, echter vandaag begon hij na het corrigeren zijn tanden aan me te laten zien, wat hij dus in het begin ook bij ons deed.
Dit kan wezen doordat ik hem verkeerd benaderde, maar goed ik was boos en heb hem daarom direct op de gang gedaan.

Ik vraag me gewoon af waar het gegrom ineens vandaan komt, het is wel licht gegrom en snap ook dat hij daarmee aangeeft dat hij het niet leuk vindt, maar goed voorheen vond hij alles goed.
Hij is gewoon gezond zo oogt hij ook en krijgt zijn aandacht.

Heeft iemand hier ervaring mee, tips, advies?
Even voor de duidelijkheid nog... ik laat mijn kinderen NOOIT alleen met de hond en weet ook zeker dat hem geen pijn werd gedaan op de momenten dat hij gromde naar ze.

Alvast bedankt!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:17

ik wilde eerst eens weten of er niet een tumor in zijn hoofd zat ?
omdat het eerst eigenlijk zo goed ging met de kinderen.

zelf heb ik ook een hond die niet honderd % te vertrouwen was met kinderen , maar dit is met mijn dochter zo goed uitgegroeid dat als er nu opeens een verandering op zou treden ik haar (mijn teef) eerst zou laten onderzoeken.

ook omdat je niet een andere reden kan verzinnen wat de oorzaak is.
of misschien wel ergens anders pijn ?

Sab123

Re: Hond gromt ineens naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:45

Die gedachte had ik ook even, aangezien je toch goed gaat nadenken waar het van komt.
Maar zou je het dan niet aan meer dingen moeten merken.
Zij gedrag verder is niet veranderd en wij kunnen gewoon met hem stoeien e.d.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:52

Wat geeft de hond voor signalen als de kinderen met hem spelen? Misschien vond hij het nooit zo leuk, maar liet hij eerst niets merken van de buitenkant, en misschien laat hij zonder dat jullie het weten al wat stress signalen zien (tongelen (lippen aflikken), gapen, wegkijken, enz...) en dat dat genegeerd werd en hij ging grommen. Kan best dat hij toen een x succes heeft gehad met het grommen doordat hij weggehaald werd bij de kinderen, en dat hij dat nu ook als middel beschouwt om uit de situatie weg te komen. Dan slaat hij als het ware de stress signalen uiteindelijk over omdat dat toch genegeerd werd en er bij grommen wel actie wordt ondernomen.

Op welke manier corrigeer je de hond dan?
Laatst bijgewerkt door 1234 op 14-09-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:54

kan het niet gewoon zijn dat hij het nu gewoon een keer echt zat is? dat het voor hem nu gewoon klaar is dat hij vind dat hij dit lang genoeg heeft verdragen? Of ga ik nu gekke dingen zeggen XD

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:54

Hier merk ik dat onze hond (3 jaar) minder accepteert van onze oudste dochter. De verhouding begint te veranderen. Zolang de kinderen klein zijn, waren het 'puppies' waar meer van geaccepteerd wordt. Nu worden ze ouder en moet hij accepteren dat de rollen veranderen en dat het kinderen zijn die wij corrigeren en geen puppies die hij moet corrigeren. We letten nu extra op (en waarschuwen) dat ze geen knuffels meer geven (om de nek van de hond) of over hem heen stappen, zodat hij ook geen reden heeft om ze terecht te wijzen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:55

als je geen kinderen had zou je het nog aan kunnen zien , maar met kinderen in huis is het te risico vol om af te wachten , en zou ik boven aan met het lijstje beginnen.

tuurlijk kan het zijn dat 1 van de kids iets gedaan heeft waardoor de hond tijdelijk iets minder van vertrouwen is naar jou grut , maar mocht het wel medisch zijn , dan kan het sneller fout gaan als dat jij halverwege bent met het afstrepen met je lijstje.

oud buren haden van de 1 op de andere dag een bijtende hond.
had de week er voor ook al eens zijn tanden laten zien , maar omdat de hond altijd zo lief was gingen ze er van uit dat de hond gepijnigd was door het zoontje.
een paar dagen later haalde de hond echt uit. dezelfde avond bleek er een tumor in het hoofd te zitten , en is de hond (hoe erg ook) ingeslapen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:59

Hij geeft aan dat hij iets niet prettig vindt, dus ik zou mijn kinderen in geen geval meer met de hond laten spelen/knuffelen voordat je erachter bent wat hij precies bedoelt met zijn gegrom.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:51

't is een labrador laat zijn gewrichten eens controleren door een goede orthopeed daar hoeven niet gelijk foto's van gemaakt te worden gewoon de hond laten bewegen daar en alles laten bevoelen dan kunnen ze ook al veel zeggen. Zo kwam ik er ook achter dat mijn hond ED had (hij liep dan wel al mank) alleen daarna foto's gemaakt ter bevestiging en voor het beeld.

Pijn maakt ook dat hij bepaalde dingen af weert natuurlijk ik zou niet gelijk aan een tumor denken.

Ga wel naar een orthopeed als je het botwerk laat controleren. Een algemene DA heeft hier vaak geen of onvoldoende verstand van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:15

Ik zou dan ook niet meteen aan iets lichamelijks denken als er verder geen enkele verandering is. Waarom de hond nu wel gromt naar je kinderen is uiteraard een beetje gissen. We kennen de hond niet en je kinderen niet.
Het zou wel eens kunnen zijn zoals je ook vaak bij paarden tegenkomt:
Paard wordt ingereden/verhuist en is superbraaf, maar een jaar later begint hij te klieren. Dat is omdat hij zich dan sterker voelt en in het begin wat overdondert is.
Ik kan me voorstellen dat de hond de kinderen eerst gewoon heel erg 'niet bedreigend' vond en ze daarom veel mochten.
Nu hij zich beter voelt, gaat hij ook naar hun proberen of hij niet wat meer ruimte kan krijgen.

Ik snap dat je daar heel boos van was geworden, maar let er wel op dat je niet met teveel spanning corrigeert en je het daarmee alleen maar erger maakt. Ook hierbij gewoon corrigeren zoals je anders zou doen. (Hoe doe je dat eigenlijk?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:06

Ik lees dat je de hond op de gang zet als hij gromt? Een time-out werkt bij kinderen, niet bij honden. Dan zal hij hebben gedacht 'oh, als ik grom halen ze de kinderen bij me weg en mag ik lekker rustig op de gang zitten'.. Ik denk ook zeker niet aan een tumor of pijn, aangezien je hond dit gedrag al eerder heeft laten zien.
Ik wil ook wel weten hoe je precies corrigeert en op welk moment :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:49

Honden vinden het niet prettig om om hun nek gehangen te worden, dit had je vanaf het eerste moment aan je kinderen moeten leren en niet toe moeten staan. Blijkbaar is de grens bereikt en gaat hij dit aangeven door te grommen. Vervolgens corrigeer jij hem ook nog, waardoor hij zal leren dat hij niet mag waarschuwen. Het gevolg is dat de kans groot is dat hij binnenkort een keer direct hapt.
Kinderen en honden is altijd een risico. Je hond moet leren met kinderen om te gaan, maar je kinderen ook met honden! Je hond heeft dit al die tijd opgekropt en nu is hij het beu. Tijd om in te grijpen dus!

Ik zou je adviseren om een kind-hond cursus te doen, waar jij gaat leren hoe je kinderen met honden om moeten gaan. Als je kinderen wat ouder zijn kunnen ze een cursus gaan doen waarin zij leren met de hond om te gaan.

Dit is echt een tikkende tijdbom, waar je mee aan de slag moet gaan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:19

even ter toevoeging.
de hond met tumor , heeft nooit enkele tekennen van ziekte laten zien.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:47

Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat je al signalen hebt gemist. Ik weet uit eigen ervaring, maar met een ander soort situatie, dat een goede gedragstherapeut aan huis je een aardig eind op weg kan helpen naar het vaststellen van het probleem. Voorts kan deze je meestal wel leren om signalen te herkennen en om (voor)tijdig en op de juiste wijze te anticiperen. Mijn advies zou zijn om zo'n therapeut te laten komen. Een cursus buiten de deur is natuurlijk nooit verkeerd, maar in dit geval denk ik dat ik ervoor zou kiezen om eerst de situatie te laten observeren zoals die thuis is.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:24

TS, kan je wat met deze adviezen? :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:27

Hm, ik denk dat je hond al eerder heeft geprobeerd aan te geven er geen zin in te hebben dat de kinderen om hem heen hangen. Wellicht dat er iets aan de hand is (ergens pijn heeft, artrose misschien?), is hij gecontroleerd door de dierenarts?
Als hij gezond blijkt te zijn, zou ik voorlopig de kinderen bij hem vandaan houden. Blijkbaar is er iets, wat hij niet leuk vindt en wilt daarom de kinderen bij hem weg hebben. Ik zou hem hiervoor niet corrigeren, juist niet, laat hem aub grommen voordat hij besluit om daarna maar direct op de aanval over te gaan omdat hij constant wordt gecorrigeerd omdat hij gromt.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:20

Het komt voor mij over alsof de hond er gewoon geen zin in heeft, soms is het moeilijk om signalen op te vangen van een hond maar misschien gaf hij wel aan dat hij geen zin had om te spelen en vangt jou zoontje dat niet op? Hou hem eens goed in de gaten en let is op of hij een bepaald gedrag laat zien voordat hij gromt?

Misschien is het een idee om naar de dierenarts te gaan die je kan doorverwijzen naar een gedragsdeskundige, nadat hij het lichamelijke heeft uitgesloten. Het corrigeren van de hond tijdens dit gedrag vind ik niet perse slecht, je moet toch reageren op het grommen. Misschien kan je op een andere manier corrigeren