ervaringen gezocht voor hondenluik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

ervaringen gezocht voor hondenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 10:15

Hoi hoi allemaal,

We willen graag een hondenluik in onze achterdeur, maar ik zou daar graag wat ervaringen over willen hebben.
We hebben een klein hondje van 32 cm hoog (boerenfox x kruising jack russel).

Nu zat ik te denken, de achterdeur zit direct op onze woonkamer, ik houd er niet van als hij staat te klepperen bij wind of dat er kou naar binnen komt. Ik vind het wel handig als de hond zelf naar buiten en naar binnen kan en ik hem ook dicht kan blokkeren, bv s'nachts of bij afwezigheid.

Kunnen jullie mij vertellen of bij een hondenluik de kou enigszins te weren is.
En welke raden jullie aan en welke absoluut niet?
Ik heb er heel veel gezien op marktplaats, maar ja welke is geschikt voor in een buitendeur en welke sluit ook goed?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:20

Is een luikje die open gaat als er een chip bij komt, niet iets? Dan gaat die alleen open als de hond naar binnen of buiten wilt.

Lynn_Nikita

Re: ervaringen gezocht voor hondenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:22

Geen ervaring mee, maar alles groter dan kattenluik zou ik bang zijn dat er iemand doorheen past om in te breken

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:42

Ik heb al 3 jaar een Staywell hondenluik in de achterdeur die bij mij uitkomt op de bijkeuken. Ik heb de grootste variant. Idd vreselijk makkelijk voor de honden, maar er kleven een paar nadelen aan.
Ten eerste zit het onderste latje van het raam in de deur ernstig in de weg voor het luik wat je aan de binnenkant kan plaatsen. Deze plaats je namelijk vanaf de bovenzijde er in. Nu heeft 1 van mijn honden die er in het verleden afgesloopt, waardoor het luik veel gemakkelijker schuift. Met een kleinere variant van het luik zal je daar geen of minder problemen mee hebben.
Ten tweede is de flap van flexibel materiaal. Dat hangt in eerste instantie recht naar beneden en sluit het aan aan de zijkant, maar eerder vroeg dan laat gaat die flap toch vervormen, waardoor er ruimte komt aan de zijkanten van de flap waar kou en wind dan doorheen komt. Wellicht gebeurt dit minder bij een kleiner luik, omdat de grootte van de flap nu eenmaal kleiner is.
Ten derde is het een gat in je deur dus ja, je gaat merken dat kou en wind binnenkomt. Het scheelt wel wanneer het luik dicht is met de schuif, maar ook dan merk je het zeker.
En als laatste: ik heb van die heerlijke waakhonden die te pas en te onpas door het luik heen vliegen wanneer ze wat horen buiten. In plaats van dat de achterdeur ze tegenhoudt en je daar kan vertellen dat ze stil moeten zijn, staan ze al lang buiten te blaffen en voordat ik er dan bij ben.... |o

De voordelen zijn voor mij echter groter, dus het luik blijft.

Door mijn luik past dus idd makkelijk een persoon doorheen. Ik wens die persoon die dat doet en niet welkom is veel succes! Hij zal het nodig hebben }:) .

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:59

Estera, Ik heb natuurlijk maar een klein en slank hondje, dus geen groot luikje nodig, maar een flexibele flap raad je me dus min of meer af?

Nu heb ik gelukkig geen hondje die te pas en te onpas naar buiten loopt, dus dat scheelt weer.

Rebel_Jits, die met de chip heb ik gezien, alleen onwijs duur, 150 euro of zo iets en alles wat elektronisch is kan ook sneller kapot. Ik heb daar een beetje een nee gevoel bij.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:14

Ja, eigenlijk wel. Volgens mij zijn er kleine luiken met een harde flap en dan zou ik idd daar voor kiezen. Hoewel ik vermoed dat de vervorming bij een klein luik ook minder zal zijn dan bij een groot luik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:20

Grootste kattenluik geen optie? Goedkoper waarschijnlijk en een harde klep dus minder kans op tocht.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:31

Wij hadden een staywell maar met harde flap grootste maat. Je kunt er idd een plaat voor schuiven zodat ze er niet door kunnen. Hoe je het echter went of keert, je gaat er warmte door verliezen, zo'n dun plastic deurtje houd nou eenmaal niet veel warmte vast, overigens sluit de harde variant wel netjes maar als je een lomp kalf hebt die erdoorheen ramt ipv loopt dan kun je er wel een scheur in krijgen. ! Nou is jouw hondje kleiner dan de duitse herder van mn mams en zal die er niet zon kracht op zetten, plus dat je een kleinder maatje kunt nemen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:03

jilleroo schreef:
Wij hadden een staywell maar met harde flap grootste maat. Je kunt er idd een plaat voor schuiven zodat ze er niet door kunnen. Hoe je het echter went of keert, je gaat er warmte door verliezen, zo'n dun plastic deurtje houd nou eenmaal niet veel warmte vast, overigens sluit de harde variant wel netjes maar als je een lomp kalf hebt die erdoorheen ramt ipv loopt dan kun je er wel een scheur in krijgen. ! Nou is jouw hondje kleiner dan de duitse herder van mn mams en zal die er niet zon kracht op zetten, plus dat je een kleinder maatje kunt nemen.

Ah, ik lees dat de grotere variant ook met harde klep komt. Jammer dat ik dan weer van die über lompe gevallen heb, want die rammen er echt doorheen. Vrees dat de klep er dan de eerste keer er al uit ligt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:07

het hondje loopt bij mijn ouders als ze daar blijft overnachten bij weekendjes weg e.d en gaat daar ook door het kattenluik, echter die zit in een binnendeur naar boven.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:11

De vriend van mn moeder heeft ook een hondenluik.
Schrok me eerst helemaal wezenloos toen hondje in en uit rende. Maar het is wel ideaal!
Ik hoor ze nooit over tocht ed. Maar ik kan me voorstellen dat je dit wel hebt met een flexibele flap