Hij gaat over ons witte herder koppel Mika & Finn, maar dan vooral om Finn.
Mika is 11 jaar oud en hebben we al vanaf puppy af aan, alle nodige cursussen gevolgd en het is ook echt onze lieve, gehoorzame schat die ook nog super gezond is voor zijn leeftijd.
Sinds twee jaar hebben we er een nieuw lid van de familie bij, Finn. Ook een witte herder die we vanaf puppy in huis hebben genomen. Met Finn ging het wat anders.. Toen we Finn net kregen belanden we in een hel voor ons (samen gestelde) gezin! Mijn moeder kreeg kanker. De cursussen bleven we volgen maar veel tijd om consequent te zijn in gehoorzamen, het af te leren van het blaffen naar andere honden en het afleren van zijn gek doen als er visite kwam hadden we niet. In ieder geval, niet iedereen! Mijn moeder en ik hebben aardig wat verstand van honden en zijn zeker veel met ze bezig. Mijn stiefvader daar in tegen, wie zeker ook hartstikke gek op honden is geworden door ons (hij wilde immers een 2e) heeft er wat minder verstand van, in ieder geval niet van het opvoeden en wat ook geldt voor zijn twee kinderen die vaak langs komen. Mijn broer is ook erg laks. Dit maakt het heel moeilijk om een 2-jarige witte herder aan z'n opvoeding bij te spijkeren. (Mijn ouders waren bij Mika nog bij elkaar en mijn vader weet ook veel van honden).
Finn krijgt vaak zoveel naar zijn hoofd van verschillende personen dat hij het niet meer snapt! Het is moeilijk om iemand uit te leggen dat het anders moet als die gene niet wilt luisteren. En Finn is een schat van een hond hoor maar als er visite is gaat hij gek doen, denk aan blaffen/gillen/springen, alles om maar aandacht te krijgen, want o daar is hij dol op. Maar sommige visite moedigen hem er in mijn ogen dan ook in aan, dan gaan ze luid tegen hem praten als "Jajajajajaja Finn, we zijn er doe maar rustig oh oh oh.'' Ik vind dat je hem moet negeren en pas aandacht moet geven als je rustig in de kamer zit en hij bijvoorbeeld op de grond ligt te rusten. Zo is er dan ook niks aan de hand als ik binnen kom terwijl dat bij mijn stiefvader wel anders gaat..
Met uitlaten valt hij uit naar andere honden, waarom weet ik niet want los is hij gek op iedere hond en wilt hij spelen, ik weet niet hoe ik hem dit af moet leren, afleiden met snoepjes heeft weinig nut en is erg onhandig als je met twee honden loopt. Ik wil hem ook geen tik geven want ik ben van mening dat dit niet de manier is.
Weg lopen heeft meneer ook een houtje van.. Wij hebben een grote tuin waar ze als het lekker weer is altijd in liggen, maar Finn moet altijd aan een longeerlijn! Hij is zo snel afgeleid, er hoeft maar een veertje voorbij z'n neus te komen en weg is hij.
Ik hoop op reacties van bokkers met verstand van honden die mij tips kunnen geven in het her opvoeden van deze lieve jonge hond. Een probleem hond vind ik het zeker niet maar er moeten wel wat dingen veranderen.
Goedsul Mika

Ze kunnen niet meer zonder elkaar

Finn als puppy

In het zonnetje

Samen skaten

Samen naar het EK kijken

Samen chillen