Dementie/pijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dementie/pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:13

Sinds bijna 2 weken is mijn hond (12 jaar oud, kruising Mechelse Herder X Husky) volledig van de wap.
Waar hij normaal gesproken hele nachten lekker sliep loopt hij sinds een ruime week hele nachten te ijsberen. Hij kan geen rust vinden. Hij blijft heen en weer trippelen, trap op, trap af, van de voordeur naar de achterdeur, bank op, bank af, etc. Nog geen drie minuten blijft hij op dezelfde plek liggen. Ik heb bij hem op de bank geslapen, maar dan doet hij precies het zelfde. Het vervelende is dat hij zelf deuren kan open maken, dus opsluiten is geen optie.
Hij wil alleen maar naar buiten (= buitendeur aan de binnenkant slopen), echter zodra hij buiten zit wil hij na 5 min weer naar binnen (= buitendeur aan de buitenkant slopen). We hebben hem 1x geprobeerd in een bench te leggen maar hier raakte hij helemaal overstuur van. Het lijkt wel alsof hij in een soort trance zit, reageert ook niet meer op commando's als zit, lig, blijf, etc. Straffen helpt niet, het lijkt alsof hij zelf ook niet weet wat hij met zichzelf aan moet. Komt tegen je aan hangen, pootjes geven, etc. Zodra ik met hem ga wandelen of met een balletje spelen is het over en is hij even zijn blije zelf. Hij wil geen voedsel aannemen, dus honger kan het niet zijn.
Hij is 1 nachtje uit logeren geweest om te zien hoe hij het daar doet, daar was hij iets rustiger maar ook weer rond 3 uur 's nachts gaan rondspoken.
Ik ben inmiddels al 3x bij de da geweest de afgelopen 2 weken. Gezien het feit dat hij chronische maag-darmontsteking heeft, eerst maagpillen geprobeerd. Dit hielp niet.
Verder klinkt het als beginnende dementie. Dus valium geprobeerd. Hier "breekt" hij na 4-5 uur weer doorheen en begint weer te ijsberen. Hij komt ook verder niet over als een demente hond.
Vervolgens geprobeerd wat hij doet met Metacam, misschien heeft hij ergens pijn? Ook dit maakt weinig verschil. Mijn da heeft eigenlijk verder ook geen idee. Volgende week gaan we foto's van zijn buik/rug maken, bloedonderzoek en evt een scan maken.
Hij heeft beginnende staar, maar hij ziet nog goed. Hart/longen/etc zijn gecheckt, en helemaal goed. Geen rare knobbels in zijn buik te voelen.
Heeft hier iemand ervaring met een oudere hond die van de ene op de andere dag begint te ijsberen? En wie heeft er nog een idee wat het zou kunnen zijn? Nu zijn we eigenlijk maar in het wilde weg aan het schieten qua uitproberen met de da wat het zou kunnen zijn.

Ik slaap inmiddels al 2 weken maar 4-5 uurtjes per nacht en dit begint ook mij op te breken :o

Azmay

Re: Dementie/pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:17

Wat enorm sneu, wij hebben een hond gehad met dementie die dit gedrag ook wel vertoonde.
Deze hond was klein en wij hadden hier op de bovenverdieping geen last van, dus behalve pijnstilling niets gedaan.
Ik wens je veel succes met je hond :(:)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:25

Nummer 1 veroorzaker onrust bij dementerende mensen is een blaasontsteking. Misschien kun je wat urine laten testen? Vrij simpel onderzoek en je kunt wat uitsluiten. ..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:28

Dementie komt niet van de één op de andere dag. Misschien waren er eerder al tekenen die je over het hoofd hebt gezien? Zoals blaffen, zonder duidelijke reden. Gezien de leeftijd van je hond is dementie toch wel een waarschijnlijke optie. Maar als er geen eerdere tekenen zijn, dan lijkt dit me geen dementie. Maar wat het dan wel is, daar kan ik je helaas ook niet mee helpen :n Misschien een hersenbloeding of tumor (dat kan namelijk wel van de één op de andere dag gedrag veranderen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:32

Blaffen doet hij bijna nooit (heeft hij ook bijna nooit gedaan). Hij is altijd een buitenhond geweest, ligt liever buiten dan binnen. Maar gezien zijn leeftijd (en artrose) woont hij sinds een paar jaar gewoon binnen. Een blaasontsteking zal ik meenemen als ik volgende week weer naar de da ga.
Hersenbloeding of tumor heb ik ook aan zitten denken, maar het lijkt mij dat hij dan overdag ook ander gedrag zou moeten vertonen? Buiten het feit dat hij nu inmiddels op is en overdag veel slaapt vanwege het ijsberen 's nachts is hij gewoon fit en vrolijk en blij.

Misschien ook handig te vermelden: het ijsberen begint zodra ik/mijn vriend gaan slapen en stopt 's ochtends als het licht wordt en wij weer opstaan. Ik heb al geprobeerd of het scheelt om een lamp aan te laten, de tv aan, de radio aan, alles uit, maar niks helpt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:09

Kan zijn dat door hersenbloeding/tumor wel zijn angst is aangewakkerd voor bijv. donker of (schijnbaar) alleen zijn. Of de hele sfeer 's nachts. En dat hij zich dan raar gedraaid. Gedrag hoeft niet over het algemeen te veranderen, maar kan ook in een specifieke situatie zijn. Dus dat is wel goed mogelijk. Zou het toch even aan de DA voorleggen. Al is de vraag of je nog een scan o.i.d. wilt laten maken op deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:13

Ukkiee schreef:
Kan zijn dat door hersenbloeding/tumor wel zijn angst is aangewakkerd voor bijv. donker of (schijnbaar) alleen zijn. Of de hele sfeer 's nachts. En dat hij zich dan raar gedraaid. Gedrag hoeft niet over het algemeen te veranderen, maar kan ook in een specifieke situatie zijn. Dus dat is wel goed mogelijk. Zou het toch even aan de DA voorleggen. Al is de vraag of je nog een scan o.i.d. wilt laten maken op deze leeftijd.

Ik weet dat er niks aan te doen is als het dementie of een tumor oid is, maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als blijkt dat er iets "simpels" aan de hand is wat ik zou kunnen doen voor hem.
Als ik zijn angst zou kunnen onderdrukken met valium oid en hem nog een paar mooie maanden kan geven heb ik daar vrede mee (voor zover je daar vrede mee kan hebben) maar als hij ergens anders last van heeft vind ik het niet eerlijk om hem op valium te zetten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:15

Daar heb je helemaal gelijk in. Denk dat je niet meer kunt doen dan je nu al probeert. Succes en sterkte in ieder geval.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:21

sterkte, ik zou het ook niet weten heb zelf een boomertje van 14 jaar
die begind ook steeds meer te dementeren, graven op de tegels in huis, blaffen om niks, hij loopt soms zo tegen dingen omhoog..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:22

Misschien scharrelt er rond die tijd iets door de tuin .... egels, katten ?

En als je hem eens op je kamer laat slapen, gewoon naast je bed ?
Deur dicht, zodat hij maar een kleine ruimte hoeft te "bewaken" en weet dat jij heel dichtbij bent ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:28

Gezien het feit dat hij zelf deuren open maakt staan bij ons standaard alle deuren (behalve de voor- en achterdeur) 's nachts open. Hij heeft zelfs een groot kussen op de slaapkamer liggen waar hij voorheen bijna altijd op sliep. Zodra ik een deur in het slot doe lijkt het alsof hij in paniek raakt en zich opgesloten voelt en gaat meteen de deur weer open maken. Normaal gesproken mag hij niet op bed komen (wat hij wel graag zou willen :D ), maar zelfs op bed wordt hij nu niet rustig.
Ik heb zitten denken om een bench naast mijn bed te zetten en hem daar in te leggen, maar bij het zien van een bench is het weer stress (hij heeft nooit in een bench gelegen en heeft dus ook nooit benchtraining gehad).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:31

Ben het volledig eens met Raket , even een plasje wegbrengen naar de dierenarts , de assistent stopt er een stick in en je kunt mogelijk iets uitsluiten.
Het feit dat hij de drang heeft om juist naar buiten te gaan in zijn onrust , kan er op wijzen dat hij een blaasontsteking heeft. Metacam onderdrukt de klachten van een blaasontsteking niet.
Mocht het dat zijn , dan kun je vandaag al starten met antibiotica...

Hier ook 2 oudjes van 13,5 jaar , kruising boxer x mechelaar , en een whippet.
Ik verdenkt de kruising ook van beginnende dementie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:32

Als je de deurknop rechtop zet, kan hij 'm niet meer openmaken ;)

Zou hem ook niet alleen opsluiten, alleen in dezelfde ruimte als jij.
Bench lijkt me inderdaad ook geen strak plan, door de stress raakt bij alleen maar meer van slag -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:06

Shirley schreef:
Als je de deurknop rechtop zet, kan hij 'm niet meer openmaken ;)

Hij krijgt zelfs schuifdeuren open :D