Kan je dwergkonijnen kweken op kleur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Kan je dwergkonijnen kweken op kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 18:52

Dit vraag ik mij nu al een tijdje af, er bestaan natuurlijk wel raskonijnen, die dan allemaal hetzelfde patroon hebben. Maar bij dwergkonijnen? Die bestaan er in zo veel kleuren, en de het lijkt wel of ze kleur niet doorgeven, althans dat denk ik.

Ik heb namelijk zelf een nestje gefokt in 2012, de moeder is blauwgrijs langharig en de vader kortharig bruin/grijs gevlekt.
Het werd een nestje van 2, een jongentje en een meisje. Het jongentje is langharig wit met bruine neus & oren en donkergrijze strepen op de rug en af en toe toont hij donkergrijze spikkels (rond ogen,..). Het meisje is beige/grijs gevlekt op kop, beige met grijze strepen op rug en witte vlek op borst (die ook dikkere vacht is) en witte vlek op buik, ook zij heeft een bruine neus. Beide baby's hadden duss grijze strepen, bruine neus en oren, de een wel wat lichter als de ander. Hebben ze dit dan toch zo geërfd of is het toeval? Ouders lijken er namelijk helemaal niet op. Ik weet alleen dat in het nest waaruit de moeder komt ook zo'n kleur zat als het meisje uit mijn nestje, hier hoopte ik dan ook op. Wit had ik helemaal niet verwacht, heeft ook geen rode ogen!! Foto's in mijn profiel, niet van de vader..

Hopelijk weet iemand het :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:55

Ja hoor dat kan,

Als je serieus bezig bent met fokken en geschikte ouderdieren hebt zitten (waar je de achtergrond en dus kleuren van weet) kun je de kleur behoorlijk bepalen,

Maar waarom fok je met jou konijnen?

WinSel

Re: Kan je dwergkonijnen kweken op kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:37

Als je serieus ( !! ) gaat fokken met konijnen en weet wat voor lijnen er in zitten, ja dan kan het.
Maar fokken voor de lol met 2 leuke, mooie konijntjes zonder te weten wat er achter zit, nee dan niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:39

Bij dwergkonijnen spreek je ook niet van een ras, maar een type/kleurslag.

Zo heb je kleurdwerg marter (alle slagen), black and tan, hollander en ga zo maar door. Hierbij wordt een kleurslag van een groter, soms als ras aanwezig dier (Hollander) op de kleurdwergen gefokt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:42

Ja, dat kan.
Maar dan moet je je verdiepen in gencodes, als zwart dominant is (bijv AA) en wit niet (aa), heb je 100% zeker een zwart konijn, want je krijgt altijd Aa.
Maar fok je dan met een zwart konijn met als gencode Aa en een wit konijn aa, kan jeweer witte nakomelingen krijgen, want je kan Aa of aa krijgen. Even kort uitgelegd :).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:37

EskeGirl schreef:
Ja, dat kan.
Maar dan moet je je verdiepen in gencodes, als zwart dominant is (bijv AA) en wit niet (aa), heb je 100% zeker een zwart konijn, want je krijgt altijd Aa.
Maar fok je dan met een zwart konijn met als gencode Aa en een wit konijn aa, kan jeweer witte nakomelingen krijgen, want je kan Aa of aa krijgen. Even kort uitgelegd :).

Dit dus.

Al zou ik, als ik jou was, niet meewerken aan het konijnenoverschot en nog meer konijnen op de wereld laten zetten :n

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:56

Laura_x_ schreef:
Al zou ik, als ik jou was, niet meewerken aan het konijnenoverschot en nog meer konijnen op de wereld laten zetten :n

Ik heb toch ook niet gezegd dat ik nog een nestje zou fokken! Dit vind ik nu altijd zo jammer, mijn vraag gaat er gewoon over of het kan, niet dat ik van plan ben het te proberen! Bijna in elk konijnentopic zagen ze hierover. Dan moet je echt weten dat ik geen nestje fok om het vervolgens in het asiel te smijten! Als ik een nieuw nestje ga fokken, hou ik ze allemaal bij of zoek ik vantevoren eigenaars (die het echt willen, niet zo'n mensen die op het einde afhaken)!

Zo'n reacties wil ik dus liever niet meer zien.. en het is niet alleen tegen jou bedoeld hoor, er zijn er al meerdere hier..
Laatst bijgewerkt door Gigixponys op 12-09-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:00

Je hebt verkeerd gequote, ik zei er niets over ;).
Het is dus wel mogelijk, maar erg lastig. Als een konijn heterozygoot (AA) is voor zwart, heb je dus 100% kans op zwart. Als hij heterozygoot is (Aa) dan niet

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 18:01

Tiffany schreef:
Ja hoor dat kan,

Als je serieus bezig bent met fokken en geschikte ouderdieren hebt zitten (waar je de achtergrond en dus kleuren van weet) kun je de kleur behoorlijk bepalen,

Maar waarom fok je met jou konijnen?

Fokken kan je het niet echt noemen hoor, ze hebben 1 nestje gehad, en dit is waarschijnlijk ook al het laatste.. ik ben wel van plan later met het meisje uit dit nest ook nog een nestje te fokken, maar dat is een toekomstplan, en zoals je hierboven kunt lezen, weet ik echt wel waar ik mee bezig ben..

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 18:05

EskeGirl schreef:
Je hebt verkeerd gequote, ik zei er niets over ;).
Het is dus wel mogelijk, maar erg lastig. Als een konijn heterozygoot (AA) is voor zwart, heb je dus 100% kans op zwart. Als hij heterozygoot is (Aa) dan niet

Oeps, sorry, moest het nog nakijken :p ik heb het verandert. bedankt voor je uitleg! Die vind ik wel handig. Ik vond het wel raar dat er een wit konijn inzat en dat ze beiden hetzelfde patroon hebben, weet je ook hoe dit kan komen? Heb geen wit konijn gezien in het nest van de moeder en bij het nest van de vader was er volgens mij ook geen. Het patroon kwam dus wel ongeveer hetzelfde voor in het nest van de moeder, maar dat was er ook maar 1'tje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:18

Ik weet niet alles, maar heb me er een beetje in verdiept.

Stel, je hebt twee konijnen van dezelfde kleur (Zwart) maar het kan zijn dat een van hun ouders wit was, en dat ze daarom allebei homozygoot zijn voor zwart. Dus allebei Aa (A is zwart en a is wit).
Als je AaXAa krijgt, kan je vier combinaties krijgen:
AA (zwart)
Aa (zwart)
Aa(zwart)
aa (wit)

Je kan dus alleen wit krijgen als beide ouders heterozygoot zijn, of je hebt een homozygoot mannetje voor zwart en een heterozygoot vrouwtje voor wit. (of andersom).
De kleur wordt bepaald door de sperma van het mannetje, want in je hele lichaam komen genenparen voor, behalve in de geslachtcellen, daar zijn ze enkel. Als de eicel in dit geval a is, want je hebt een wit vrouwtje, dan is de spermacel A of a, dus kleuren zijn over het algemeen een kwestie van toeval, behalve als beide ouders homozygoot zijn voor dezelfde kleur (dus AA en AA).

Is dat zo duidelijk?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 18:21

Ja toch wel, kunnen ze ook homozygoot zijn voor een andere kleur? Bv. Bruin of grijs?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:27

Gigixponys schreef:
Ja toch wel, kunnen ze ook homozygoot zijn voor een andere kleur? Bv. Bruin of grijs?

Ja, had even heel simpel zwart en wit genomen, maar met andere kleuren vind ik het te ingewikkeld worden, verschil zal niet heel groot zijn.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:28

De konijnen waar het over gaat in de openingspost zijn duidelijk niet raszuiver maar twee dwergmixjes. (Dus hoe kan je met een namkomeling van deze twee nijnen nu ooit op een verantwoorde manier een nest maken!?) En dan kan je gewoonweg niet op kleur fokken, je weet de achtergrond niet. Als je echt seriueus wilt fokken met rasechte dwergen dan kan je van te voren prima voorspellen welke kleuren de jongen gaan krijgen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 18:34

Linea schreef:
De konijnen waar het over gaat in de openingspost zijn duidelijk niet raszuiver maar twee dwergmixjes. (Dus hoe kan je met een namkomeling van deze twee nijnen nu ooit op een verantwoorde manier een nest maken!?) En dan kan je gewoonweg niet op kleur fokken, je weet de achtergrond niet. Als je echt seriueus wilt fokken met rasechte dwergen dan kan je van te voren prima voorspellen welke kleuren de jongen gaan krijgen.

Nee ze zijn idd niet raszuiver, dat staat er toch ook gewoon bij..
Ik ben ook niet van plan op kleur te fokken, vroeg mij gewoon af of het ging (met een niet-rasechte). En ik hoop dat je met op een verantwoorde manier niet bedoelt dat ik zo alleen maar zorg voor lelijke, nutteloze konijnen ofzo..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:49

Konijnen zijn nooit lelijk :).

Maar helaas zijn er gewoon teveel konijntjes. Kijk naar ons, een kleine kinderboerderij met een mini-opvang. We hebben maximaal plaats voor 12 konijntjes afzonderlijk op te vangen (dus koppels en nesten uitgezonderd als ze (nog) samen kunnen).
Toch hebben wij nu al bijna 300 konijnen herplaatst dit jaar. Allemaal dieren waarvoor niet meer gezorgd kon worden of die de mensen niet meer wilde.
En wij zijn dus maar een kleine opvang in Limburg, moet je eens voorstellen hoeveel grote opvangen in Amsterdam of Rotterdam jaarlijks krijgen.
In totaal worden er enkel al 6000 konijnen jaarlijks losgelaten in parken, bossen etc. Dus dit zijn geen dieren die afgegeven zijn, maar enkel de 'gedumpte' dieren.

Aangezien de meeste mensen van bokt dit weten,... wordt er dus vrij negatief gereageerd op mensen die nestjes fokken.
Natuurlijk is het allemaal leuk, maar er zijn gewoon teveel konijntjes en te weinig baasjes.

Als je wilt fokken, moet je met raszuivere dieren fokken en een ras willen fokken. Je echt inlezen over erfelijke afwijkingen, genetische eigenschappen, enzovoort.

Maar de mensen die graag een konijntje van jou willen, kan je ook doorsturen naar een opvang.

Bij ons worden de meeste konijnen afgegeven als ze 8 maanden tot 2 jaar oud zijn. Gewoon omdat dan de schattigheid eraf is, mensen er geen tijd meer voor hebben of ze plots allergisch zijn. En dat terwijl konijnen 8 tot 10 jaar oud kunnen worden.

Ik weet zeker dat je je konijnen een veel groter plezier doet om de mannen te castreren, koppels te maken met de dames en ze leuke grote rennen te geven i.p.v. een nestje met ze te fokken.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 19:00

Ik weet dat er teveel konijnen zijn, maar ik fok alleen met mijn konijnen om ze zelf te houden (of toch grootste deel).
Begrijp dat mensen ze dan niet meer schattig vinden, maar ik vind mijn konijn van 3 jaar nog altijd even schattig hoor :D

Even voor de duidelijkheid, het mannetje waar ik mee gefokt heb is niet van mij, het mannetje uit het nest is verhuist naar iemand die bij mij in de straat woont, is gecastreerd en woont nu samen met 2 schattige meisjes. De moeder en dochter zijn wel van mij en zitten samen :)