Mensen die hun konijn(en) in een kippenhok houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Mensen die hun konijn(en) in een kippenhok houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 15:13

Mijn konijnenhok is met enige spoed aan vervanging toe, dus ik ben een beetje aan het rondneuzen naar hokken. En eigenlijk neig ik een beetje naar een kippenhok, omdat deze helemaal met gaas afgesloten is en de vaste ren die eraan zit overdekt is. Bij mijn konijnenhok + losse panelen ren constructie is het ongeveer onmogelijk om het helemaal af te sluiten/overdekken en dat vind ik toch niet zo'n fijn idee.

Alleen waar ik een beetje tegen aan loop, is of de konijnen met een kippenhok wel genoeg 'huiskamer' (droge voetjes, beschutting) hebben :)) ?

Ter illustratie:
Ik heb nu dit hok met 2 verdiepingen, dus veel 'droge voeten' ruimte
Afbeelding

en ik zou nu zoiets willen:
Afbeelding

Kan dit voor 2 konijnen (ongeveer 2 en 3 kilo) ?

Laptopmuis

Re: Mensen die hun konijn(en) in een kippenhok houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:49

Zou zelf een maatje groter pakken, zodat ze dus ook wat ruimte hebben om te hupsen en hun energie kwijt te kunnen.
Maar zoiets kan dus wel. Alleen die hokken zijn natuurlijk niet zo heel erg goed van kwaliteit, gaan niet zolang mee. Maar daarvoor zijn ze dan ook goedkoper.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:34

Maatje groter is idd nog beter !
Prima te doen hoor zn hok. Die van mij hebben ook weinig droge voetjes ruimte :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:38

Wel opletten dat ze er niet onderdoor gaan graven, maar verder is een kippenhok meer geschikt dan een konijnenhok vind ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:40

Die van mij zaten ook in een kippenhok. Heb de stok eruit gehaald. Zou idd voor een maatje groter gaan of er een ren aanbouwen. En idd een stuk gaas ingraven, anders ben je ze zo kwijt.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:40

ik heb een duitse reus in een kippen hok en nog 2 in een xxxxxl kippen hok er naast
dit zijn kleine vlaamse reusjes
dus ik zou echt voor lekker groot gaan en ze altijd los laten lopen als dat kan
hier gaan ze smorgens in de tuin en savonds in hun hok

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:43

Denk dat je konijnen meer behoefte hebben aan loop ruimte dan aan droge voetjes. Als ze maar een droog en beschut plekje hebben voor bij slecht weer. Kippenhok kan prima, zou wel voor maatje groter gaan als je niet nog een grotere ren hebt en dit alle ruimte is...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:48

Zou wel kunnen, alleen zoals gezegd is een maatje groter.
En tegen t onderdoor graven: timmer er van dat gaas onder met wat grote gaten (+-5cm gaten denk ik dat t zijn), dan ontsnappen ze tenminste niet :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:51

nadeel is dat kippenhok meer de hoogte in gaat dan de breedte

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:53

Nee nee, hier komt dan nog een extra ren aan/omheen! De loopruimte vind ik namelijk sowieso te klein zo :D Het ging me echt om het plekje waarin ze beschut/droog zitten, of dat in deze maat niet te klein is.
Maar nu ik er over nadenken zitten ze nu ook alleen maar binnen als het regent.

Uitgraven kunnen ze niet, want ze staan op tegels. Heb ze hun eigen zandbak gegeven om in te graven. Maar thanks voor het meedenken! :D

@Laptopmuis: je bedoelt de hokken van deze site?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:57

Ik had in de ren ook nog dingen staan waar ze onder konden schuilen. Hier zaten ze ook veel onder dat nachthok en in de ren. Als het echt koud was dan zaten ze wel meer in het nachthok. Daar deed ik dan flink veel hooi en stro in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:57

Goed dat je er een extra ren omheen doet, want dit is inderdaad te klein. Mijn ervaring is dat konijnen veel meer hechten aan loopruimte dan aan het nachthok. Die van mij was dan ook zo klein mogelijk. Dit is prima hoor :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:00

Ik heb mijn konijnen ook in een kippenhok. Wel groter dan die van jou. Ze lopen hier ook in de tuin los.
Nachthok is bij mij groot, maar ze liggen toch altijd op elkaar dus dat had eigenlijk niet gehoeven :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:04

Afbeelding
Dit was mijn hok. Het gras was al snel weg en ze hebben daarna veel gaten en holletjes gegraven.

Afbeelding
Hier zat mijn ene konijn vaak onder. Vond ze blijkbaar nog fijner dan het nachthok.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:33

Targaryen schreef:
@Laptopmuis: je bedoelt de hokken van deze site?

Gewoon die hokken in het algemeen. Het hout is natuurlijker sneller rot, dakleer gaat er snel vanaf als het in de regen staat. Heb een kippenhokje van dit merk (gewoon van dat bruine hout met groene dak, alleen is het hok wat jij wil in ander kleurtje geschilderd.. maar is zelfde materiaal). Nu na 3 jaar is het dakleer eraf en begint het hout aan de randen langzaam slechter te worden door de regen. Ondanks dat ik het twee keer per jaar in de beits zet.

Heb voor mijn twee cavia's een buitenhok zoals jij hebt op foto 1 alleen een maatje groter. Dit hok staat onder een afdak en is nog zo goed als nieuw.

Het hout kan helaas slecht tegen regen... Maar dit staat ook in de beschrijving.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:59

hier geen kippenhok maar een hondenkennel met golfplaten dak erop en voor in het voorjaar/zomer/najaar als het gras groeit heb ik daar nog 13 meter hondenpuppy ren panelen omheen staan van 1 meter hoog (heb alleen nijnen van 6 kg en meer). Hier zitten ze met 6 nijnen in en dat gaat super. Uiteraard staat aan de kennel een hondenhok vast.

Geen kippenhok om het feit dat ze vaak van hetzelfde zeer slechte hout gemaakt zijn als konijnenhokken en ik 1.30 meter hoog te laag vind voor mezelf om prettig te kunnen schoonmaken en aanwezig te zijn in de ren.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:09

Je kunt inderdaad beter iets van een speelhuisje of hondenhok aanschaffen en daar een flinke ren aanmaken. Die kippen en konijnenhokken zijn eigenlijk van een beetje waaibomen hout. Misschien ook dat het loopplankje voor de konijnen van het kippenhok wat te stijl en te smal is??
Hier heb ik de konijnen in het oude varkenshok zitten, ontzettend groot en daaraan grenzend dan de kippenren waar de konijnen dus ook in lopen (kippen hebben hun eigen hok, de ren is 3 x 25 meter). Er is een stuk afgezet waaronder gaas ligt zodat ze er niet uit kunnen graven. Als je ervoor zorg dat ze iets van de grond staan en een lekker dik pak stro erin is het al prima hoor, ruimte om rond te hupsen vinden de konijnen veel leuker en belangrijker dan een grote slaapplek ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:14

dierenfan schreef:
hier geen kippenhok maar een hondenkennel met golfplaten dak erop en voor in het voorjaar/zomer/najaar als het gras groeit heb ik daar nog 13 meter hondenpuppy ren panelen omheen staan van 1 meter hoog (heb alleen nijnen van 6 kg en meer). Hier zitten ze met 6 nijnen in en dat gaat super. Uiteraard staat aan de kennel een hondenhok vast.

Geen kippenhok om het feit dat ze vaak van hetzelfde zeer slechte hout gemaakt zijn als konijnenhokken en ik 1.30 meter hoog te laag vind voor mezelf om prettig te kunnen schoonmaken en aanwezig te zijn in de ren.

Helemaal mee eens.

Ik heb een soort voilliere/kennel laten maken, van 2 meter hoog, om het goed schoon te kunnen maken enz. en omdat ik het dan groter kon maken dan de standaard dierenverblijven. Daar gewoon een klein nachthok in gezet en ze vonden het geweldig. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:42

idd heb ook nog een aparte ren voor nood opvangers of logee's of ziek konijn en dat is een overdekte ren van maar 60 cm hoog en daar staat zo'n mini standaart konijnenhokje in. Vinden ze geweldig om daar onder te zitten. Er in zie ik zelden een konijn zitten. Sowieso heb ik in alle jaren dat ik konijnen heb al diverse rennen en hokken gehad maar nog nooit konijnen gehad die vrijwillig veel in het hok zitten. Verreweg de meesten zitten altijd in de ren of de pvc buis of onder een houten kratje wat in de ren staat. Heb dus nu een hok aan de ren staan maar enigste waarvoor ze hem gebruiken is als het erg slecht weer is om daar hun behoefte in te doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:00

Maar als je dan toch een mooie ren hebt waarom dan niet gewoon een klein nachthok van betere kwaliteit zoeken of zelf maken? Voor nood zou je dan bv een losse ren kunnen halen oid. Dan kun je het.hok.zo maken als je wilt en gaat ook nog eens langer mee. Mijjn ervaring is ook dat dit soort hokken totaal niet lang mee gaat. Als ze echt buiten staan...hier gaan konijnen dag en nacht naar buiten en hebben alleen een mooi hok puur voor het schuilen

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:33

het hokje wat eraan zit voor de kippen als leg hok kan ik je afraden
ik heb ook zo'n hok en de konijnen gebruiken dat als plas plaats de urine loopt door de spleten heen op de grond en word een grote zooi ook gaat dat hout door de urine rotten en is mijn hok nu dringend aan vervaning toe!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:22

Mijn kippenhok is wel van super kwaliteit. Hok gaat al zeker 6 jaar mee en het is nog helemaal in goede staat. Enkel het gaas heb ik op een stukje moeten vervangen en de konijnen hebben hier en daar geknaagd. Al lijkt de kwaliteit op de foto van de ts wel een stukje minder. Mijn hok is ook behoorlijk zwaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:37

Isaboy schreef:
het hokje wat eraan zit voor de kippen als leg hok kan ik je afraden
ik heb ook zo'n hok en de konijnen gebruiken dat als plas plaats de urine loopt door de spleten heen op de grond en word een grote zooi ook gaat dat hout door de urine rotten en is mijn hok nu dringend aan vervaning toe!

heb ooit een leghokje gehad en dat was juist ideaal. Het was klein en 1 kant was open. Urine liep er idd door maar kwam op een metalen opvang plaat terecht. De nijnen hebben er jaren veel plezier aan gehad. Ze konden erop zitten op de uitkijk en erin als ze droog wilden blijven. Alleen inmiddels 6 vlamen en dan is het wel wat klein :D

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:46

wij hebben ook een kippenhok als konijnen hok. Een hok met 2 verdiepingen ongeveer het zelde idee wat de TS heb in de OP van het hok wat ze wil.

Wat wij nou hebben gedaan met het hok voor meer ruimte: de 2e etage verlengen door er dus een plank tussen te maken met een gat er in en dan daar het trappetje naar beneden. (Hopelijk leg ik het duidelijk uit, zo niet kan ik altijd nog wel even een foto maken)