Konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:09

Ik heb 3 konijnendames.
Het is 1 moeder en haar 2 dochters. In het begin hebben ze dus samen gezeten.
Door omstandigheden zitten ze nu alle drie apart.
Echter wil ik ze weer aan elkaar koppelen.

We zijn momenteel een groot buitenhok aan het maken, waar ze dan in komen.
ben alleen bang dat het nu al te koud is om ze nog naar buiten te zetten, anders komt t hok maar naar binnen.

Maar mijn vraag: zal ik ze alledrie tegelijk samen zetten (op neutraal terrein) of is het wellicht beter om eerst 2 te koppelen en vervolgens nr 3 erbij te zetten?

Verdere tips mbt het koppelen zijn welkom.

En nog een ander vraagje: waarmee kun je het beste het buitenhok verven? T mag immers niet giftig zijn.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:13

Wat betreft de verf kan ik je niet helpen maar de dames samen zetten kun je het beste ineens op neutraal terrein doen.
Blijf er wel bij!
Laat ze hier ook een wat langere tijd zitten. Dus niet 10 min want dat is te kort. Laat ze hier bijvoorbeeld 2 uur ofzo zitten. Kijk hoe ze met elkaar omgaan. Ik heb moeder en dochter na een tijdje gescheiden te hebben gezeten ook weer samen gedaan.
Ze hebben nooit echt uitgehaald naar elkaar. Geef ze op het neutrale terrein wel iets te knagen zodat ze ook afleiding hebben en dus niet de confrontatie hoeven aan te gaan.
Succes!

Edit; hebben ze tot nu binnen in huis gezeten dan? Als ze de hele zomer buiten hebben gezeten of in een schuurtje dan kun je ze rustig buiten laten.

capopjekop

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:17

Ik zou ze alledrie tergelijk op neutraal terrein koppelen. Ik ben benieuwd of het lukt, aangezien ze een tijd alleen hebben gezeten. Het kan goed zijn dat ze elkaar nu niet meer willen accepteren. Als ze elkaar negeren dan is dat positief.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:17

Nee ze hebben altijd binnen gezeten.
Dus denk dat ze maar moeten wachten tot in t voorjaar.

Zoiets had ik idd in gedachten.
Nu hopen dat t hok snel af gemaakt kan worden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:13

Koppelen op neutraal terrein.
Helaas gaan voedsters niet vaak goed samen. Het beste is om er een gecastreerde ram bij te zetten.
4 tal is sowieso beter dan 3 omdat de kans dan bestaat dat er 1 buiten.de boot valt.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:16

Wat ik doe in deze situaties, is de konijnen inderdaad op neutraal terrein (waar ze alle 3 nog nooit eerder zijn geweest) en er eerst hekjes tussen de plaatsen. Zodat ze aan elkaars geuren kunnen wennen, tegen elkaar kunnen liggen, maar nog wel veilig en vertrouwd op hun eigen plekje zitten. Naar een paar dagen tot een week, haal ik de hekjes er tussen uit. Daarna gaat het altijd in 1x goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:10

op neutraal terrein koppelen (dat is het nieuwe hok) METTTT een extra gecastreerde ram erbij anders gaat het een gevecht worden met veel wonden en grote DA kosten. Geloof me als het niet gelijk gebeurd dan gebeurt het wel van het voorjaar. Een ram houd die voedsters wel in bedwang en zorgt letterlijk voor de rust onderling (mooi om te zien hoe ze dat doen).

Hier koppel ik dus in vreemde omgeving en met stress. De avond voordat ik ze ga koppelen krijgen ze alleen nog maar hooi en die nacht ook. Tijdens het koppelen op diverse plaatsen waterbakken en groenvoer en biks. Samen eten verbroederd en geeft hun wat afleiding.

Voordat ik ze 's ochtends vroeg bij elkaar zet (expres vroeg omdat ik dan de hele dag ze in de gaten kan houden) eerst allemaal apart natuurlijk in vervoersmandjes en ga ik met de auto rijden. Dat alles geeft al stress en vreet al energie op. Dit doe ik alleen met wat moeilijkere koppelingen.

Nu heb ik een stabiele groep en daar durf ik gerust op bekend terrein te koppelen echter dan is mijn ren wel op zijn grootst en dat is dan een hondenkennel van 4 meter lang en 2 meter breed en nog 14 meter hekwerk rondom zodat ze daar ook kunnen lopen. Dan hebben ze alle ruimte elkaar te ontlopen maar omdat ze sociaal zijn en er evenwicht is tussen voedsters en gecastreerde rammen heb ik daar geen problemen mee. Ik koppel dan wel alleen (jonge) sociale konijnen erbij.