Hondendekentje...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Hondendekentje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 07:42

Goh, nooit gedacht dat ik dit topic ooit zou starten..

We zijn op dit moment bezig met puppycursus. Zo ook gisteren, in de regen.
Toen we aankwamen liep de chihuahua van de groep in een roze regenjasje en mijn man en ik gniffelde al. Wij hebben een akita, gemaakt voor weer en wind dus die heeft dat niet nodig vonden wij...

Maar feit was wel dat na 30min zijn vacht doorweekt was, de ondervacht ook en dat hij het echt koud leek te hebben. Vanochtend om 5uur was zijn ondervacht nog steeds koud en dampig.

Nu liep er ook een labradoodle bij met een dek op. Geen roze regenjasje, maar gewoon een functioneel paardendekentje voor honden zeg maar.

En nu twijfel ik... Mijn hond is gemaakt voor vrieskou, sneeuw en ijs. Maar niet echt voor regen. Een wandelingetje om het blok om gauw te plassen tussen de heftigste buien door oke, maar een half uur buiten zijn in de stromende regen... Die ondervacht duurt een eeuwigheid om te drogen.

Wat vinden jullie? Is een dekje in dit geval verstandig?
Veel van de dekjes die ik zie zijn meteen fleece en gevoerd, het hoeft voor mij niet dik te zijn, alleen water afstotend. Of is het net als bij paarden zo dat het de isolatie van de eigen vacht verminderd?

Samblabla

Re: Hondendekentje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:44

Ik had een harry horse dekentje (mini van de paarden deken) en die had ik in de winter om bij mijn bull terrier. Werkte goed, houdt vocht tegen en is warm. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:03

Is het geen idee om zo'n badjas voor honden te halen, zodat de vacht thuis sneller droogt? Een jasje lijkt me vrij lastig tijdens een training en ook erg warm met zo'n dikke vacht eronder.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:06

8nnemiek schreef:
Is het geen idee om zo'n badjas voor honden te halen, zodat de vacht thuis sneller droogt? Een jasje lijkt me vrij lastig tijdens een training en ook erg warm met zo'n dikke vacht eronder.

Dat is me helemaal nieuw. Een badjas voor honden? :') heb je meer info?
We drogen nu met een deken, maar dan blijft hij nog heel lang mottig.
Loopt hij dan niet een tijdje rond met een halfvochtige badjas? Ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen...
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-09-13 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:07

Ik zou het zelf niet doen geloof ik. Net als dat ik bij veulens geen dek op zou doen.
Ik heb geen Akita, dus mogelijk zijn hier Akita eigenaren die er meer verstand van hebben hoor! Hij moet ook wat 'hard' worden denk ik?

Hij leek het koud te hebben zeg je? Je weet het niet zeker dus. Waarom dachten jullie dat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:10

Ik heb geen idee of het hard worden is imj. Bij onze volwassen akita heb ik nooit zolang in de regen gelopen, maar ook zij heeft er wel de pest aan als het nat is.
Het zijn honden die normaal in de vrieskou lopen, dus op plaatsen waar het nooit regent. De vacht is er dus niet voor gemaakt en dat merk ik zeker bij zon kleintje.

Ik weet niet zeker of hij het koud had, ik vond hem wat sloom aan het einde en in de bench kroop hij in de deken die er in lag.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:16

Ik verwacht niet dat jouw hond het koud heeft, als jouw hond een goede vetlaag heeft loopt de regen er gewoon af.
De haren werken ook, gaan uit elkaar staan, of plat op het lijf zodat de regen eraf loopt.

Maar ik zou zeggen meet zijn temp eens als hij helemaal nat is en je twijfeld.
Meten is weten :)*

temp moet ong. tussen de 37.8 C a 39.4 C.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:20

je hebt echte regenjassen voor honden:
http://www.animalking.nl/hurtta-pro-reg ... or-de-hond

en als een pup zolang echt doornat blijft zou ik zo'n jas aandoen als het zo regent...beetje nat worden oke,maar echt helemaal doorweken bij zo'n jong diertje zou mij iets tever gaan... ( tenzij het heel warm is buiten)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:25

Afbeelding

Maar je hebt ook deze :')
Afbeelding

Het spul is heel absorberend, en ik neem aan dat het werkt als een zweetdeken, en het opgenomen vocht gewoon aan de buitenlucht weer verdampt.
Ik zit er ook aan te denken eentje aan te schaffen omdat ik mijn langharige hond regelmatig in de winter moet wassen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:28

Ik had het ook voor de hondenclub ,gewoon een regendekje voor honden. Vooral met examen als je lang moest wachten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:34

Toverbal: ik zal er aan denken. Na de puppycursus hebben we theorie, dus dan heb ik geen tijd om uitgebreid te tempen, maar dat kan ik wel een keer thuis doen :)
Kimmie: dankjewel, dat ziet er idd degelijk uit. Blij om van jou te horen dat ik niet gestoord ben, maardat het wel echt een reele gedachte is...aangezien ik van jouoog weet dat je geen tut bent met je honden :)
8nnemiek: omg die laatste, hihi. Ga ik ook nog ff naar kijken. Als ik hem eerst afdroog en dan zoiets aan doe is dat misschien ook wel een optie. Wel heb ik een beetje het gevoel dat ik dan achter de feiten aanloop, maar de kans dat hij afgeleid wordt tijdens de cursus is een stuk kleiner.
Kohtje: daar had ik nog niet aan gedacht idd

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:35

Hier in de familie zijn we ook 'om'. Jarenlang honden met jasjes uitgelachen, tot één van de honden het ook echt koud kreeg in de winter in de regen. Toch maar eens geprobeerd (eerst bij eentje, toen ook bij de ander) en feit is (iig bij de honden hier) dat ze veel blijer zijn als ze een regenjas aan mogen als het flink regent buiten. Waar ze vroeger 20 meter naar buiten renden, snel een plas deden en dan zeurden om terug te mogen, lopen ze nu gewoon hun rondje :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:43

Ik heb die dingen ook altijd uitgelachen.
Maar goed wat moet je met een Franse Bulldog die weigert te lopen als er buiten sneeuw ligt.... Mijn man is nogal van niet zeuren en gewoon doorlopen. Normaal zou je denken van, "hey nu ben ik bijna thuis en ik loop door" maar nee hoor. Hij moest hem dan de hele ronde mee trekken. En normaal volgt hij onze andere hond als haar schaduw, maar dan echt niet.
Dus van ellende ook maar een dekentje gekocht, en wonder boven wonder het probleem was opgelost. Hij was zo gelukkig met zijn jasje als er sneeuw lag....
Ondertussen een paar jaar later en het maakt hem nu niet meer uit, en nooit geen jasje meer aangehad...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:46

Sneeuw en dergelijke daar leven ze hier voor. Daar zijn ze voor gemaakt, hoe meer sneeuw, hoe beter. Maar regen. Die oudste heeft er een hekel aan, maar die moet van mij gewoon haar korte rondje door de regen lopen. Maar echt een half uur of langer en dan echt doorweekt raken met deze temperaturen.. Dat voelt gewoon niet goed..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:48

als joes nog had geleeft had ik voor haar ook een dekentje gekocht voor de komende winter.. :) ,en mijn eerste rottweiler kreeg vroeger ook een dekentje om in de winter als we naar de vereninging gingen om te trainen,beest lag dan zolang stil op een koude ondergrond...

ik zie het hier met volwassen kortharige honden als ze zwemmen en het water is nog koud dat ze daarna echt een tijd liggen te bibberen ( als ik het zie dan stop ik ze ook onder een deken in huis hoor) een pup met een lange vacht welke niet gemaakt is om te doorweken,ja daar zou ik bij regenachtige dagen een dekentje op doen,zodat ze niet doorweken...kleine moeite groot plezier denk ik dan maar :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 10-09-13 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:48

Tja, gister had ik er ook last van met mijn maltezer x chi chzu (??). Maar die dekens zijn best duur en ze groeit nog als kool.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:55

Mja, deze groeit ook nog, maar ik vond de prijzen wel meevallen eigenlijk...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:58

Mijn Cavalier heeft inmiddels 2 fleectruitjes, 1 wollen en 1 paardenregendeken model :)
Zij is er blij mee en ik ook want ze kan na het wandelen weer veel sneller in de kamer zonder dat ze alles nat maakt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:01

Voor mijn hondjes heb ik ook regenjasjes voor in de regen en in de winter.
Ze hebben een langharige vacht waardoor ze dus ook doorweekt zijn als ze terugkomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:05

Ik heb toen bij Divoza een waterdichte hondendeken besteld.
Ze zijn hetzelfde als de paardendekens maar dan voor honden. :D
Met regen is het echt ideaal inderdaad.

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:14

Ik was ook anti deken. Of ja, anti kleertjes. Functioneel ben ik helemaal voor. Mijn terriër krijgt het ook koud als ik met hem en de pony ga wandelen, dus heeft hij een water- en winddicht jasje. Mijn Jack Russell die ik nu 5 maanden hebt loopt nu ook met regelmaat in huis met een truitje aan omdat ze loopt te rillen, en voor buiten krijgt ze straks een zelfde jasje als de terriër, maar die verkopen ze nu nog niet. Op zich vind ik ook dat ze er maar aan moeten wennen, maar ik ga ze geen kou laten lijden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:43

ik zou het niet doen althans.. niet met zo n hond.. als je gewoon in beweging blijft is er niks aan de hand, je kan hem bij thuis komst goed afdrogen en op een fleecekleed leggen bijv

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:52

In plaats van een dekentje zou je ook een waterfohn voor honden kunnen aanschaffen?
Dit is speciaal voor langharige honden.
Er zijn verschillende soorten en prijsklasses.
Onderstaande uitleg even van google gecopieerd:

Dit is een apparaat dat van zeer zacht tot zeer hard kan blazen. Er zit onder andere een platte tuit bij die u op de huid richt. Dus onder de vacht. Zo blaast u het haar strak uit en wordt klitvorming voorkomen!

Als de hond vochtig is doordat hij in de regen heeft gelopen of in het water heeft gelegen dan kunt u ook het verwarmingselement inschakelen zodat de hond tegelijkertijd droogt. Dus ook ideaal na een wasbeurt.
Laat een langharige of gekrulde hond nooit zo opdrogen. Gegarandeerd gaat hij klitten en soms zelfs vervilten! .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:53

essiesilly schreef:
ik zou het niet doen althans.. niet met zo n hond.. als je gewoon in beweging blijft is er niks aan de hand, je kan hem bij thuis komst goed afdrogen en op een fleecekleed leggen bijv

Na de praktijkles hebben we nog theorie, dus in beweging blijven kan dan niet helaas. Gisteren hebben we overwogen geen theorie te doen, maar dat vond ik ook vervelend. Ook in beweginglijven is relatief tijdens zon training natuurlijk. Het is niet dat we actief aan het wandelen zijn...

Mika: ik vermoed dat hier dan oorlog uitbreekt... Als het de pup niet is dan wel die oudste, haha. Bovendien is dat ook niet handig meenemen naar de hondenschool.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:56

Ha Ha, nee dat moet je dan gebruiken als je weer thuis komt met de pup. :D
Je moet het wel oefenen, het is in het begin vreemd voor ze.

Ik ben van plan er zelf één aan te schaffen, voor de hond die ik binnenkort krijg.
Dat is een franse waterhond en het lijkt me wel ideaal.
Die hoeven ook geen dekje op voor de regen, maar wel handig om ze daarna droog en schoon te blazen.