(het is een wat lang verhaal geworden, maar dit is wat ik geprobeerd en overwogen heb en de situaties heb ik zo goed mogelijk proberen te formuleren...)
Sinds 1,5 jaar heb ik 2 gecastreerde katten van 3 jaar overgenomen. 5 maanden geleden is 1 van deze 2 terug gegaan naar de vorige eigenaren, omdat ze hem toch wel erg miste.. 3 weken daarna kreeg ik de inmiddels 12 jarige gesteriliseerde poes van mijn moeder. Eigenlijk is het vanaf het begin af aan nooit echt goed gegaan tussen die 2. De oudere poes blaast, bromt en mauwt al, wanneer de jongere kat alleen al met zijn staartpuntje beweegt. De jongere doet hier eigenlijk niks op uit, als ik er bij ben. Wel heb ik de jongere een paar keer "in een houdgreep" (niet helemaal letterlijk nemen) moeten nemen, zodat de oudere rustig kon eten. Maar als ik niet in het zicht ben, dan wilt de jongere de oudere aanvallen, waardoor er erg veel geluid uit de oudere komt... De ruzies lijken nu ook steeds meer voor te komen dan in de eerste 2 maanden..
In het begin deed ik 's nachts de jongere naar buiten (1 omdat de oudere nog niet gewend was en 2 zodat de oudere op haar gemakje kon eten en drinken en de boel verkennen). Dit ging op zich wel goed. Later mocht de oudere ook naar buiten en heb ik het wel eens afgewisseld. Zowel de jongere, als de oudere komt ook altijd terug.
Ik werk tot 1:15, ben om 2:00u vaak pas thuis en ga rond 3 uur naar mijn bed. De afgelopen weken is het 4 a 5 keer per week voorgekomen dat ze bonje lopen te maken, op het moment dat ik eindelijk in slaap begin te vallen, waardoor ik weer wakker ben. Als ik niks doe, gaan ze gerust een paar minuten door.. Maar wanneer ik een schreeuw geef, stopt het direct... Maarja, dan is gelijk de zin om in slaap te vallen ook weg, omdat ik me dan lig te bedenken wat ik eraan kan doen en waarom ze het doen... (ja territorium, leidersschap(of hoe je het wilt noemen))...Hierdoor te weinig slaap, te veel dingen te doen overdag en dus een beetje in een neerwaartse spiraal terecht ben gekomen (heb ik vaker gehad, weet hoe ik eruit moet komen).
Wanneer beide katten apart zijn, zijn het de liefste dieren. Liggen rustig naast/over me heen te slapen en gaan hun eigen gangetje. Wanneer ze allebei binnen zijn, dan ligt de jongere naast me op de bank en ligt de oudere met een wakend oog op het dressoir aan de andere kant van de bank. De oudere is dan wel heel oplettend...
Wanneer de oudere alleen is, is het de kat die ik ken, zoals ze bij mijn moeder was (relaxt, klein beetje kletsen, aandacht vragen en slapen)...
Nu is er gisternacht wat voorgevallen(katten hadden weer ruzie, zijn op het aquarium gesprongen, waardoor de lampenkap kapot is gegaan) waardoor ik eigenlijk besloot om de oudere weer terug te doen naar mijn moeder... Maarja, anderzijds heeft ze het hier heel erg naar de zin, is continu bij me wanneer ik thuis of buiten bezig ben, terwijl de jongere vaak meer op zichzelf is en aan het rondstruinen. Is ook niet erg, is de aard van het beestje, maar vind het soms wel jammer...
Bij mijn moeder thuis was de oudere best wel een 'zeur' en werd er op haar gemopperd (daar zijn ze (mijn moeder, stiefvader en 2 broertjes) niet echt heel erg blij mee dat ze weer terug komt)...
Ik woon op mezelf. Er zijn maar 2 ruimten (badkamer en slaapkamer) die kunnen worden afgesloten. Op de slaapkamer wil ik ze niet hebben ivm haren en het feit dat ik niet kan slapen wanneer ik weet dat er iets in mijn slaapkamer rondwandelt
Nu de winter en het slechte weer er aan komen, vind ik het "zielig" (groot woord) dat er 1 buiten moet blijven.... Ik heb overwogen om ze om en om in de badkamer te laten overnachten, maar vind dat eigenlijk niet echt fris en ze krabben mijn badkamerkastje en de wcrollen stuk....
(is in het begin 2 keer voorgekomen, omdat ik de deur niet goed dicht gedaan had
)Ze hebben allebei een eigen kattenbak, al gaan ze ook regelmatig op elkaars bak zitten. Ze krijgen allebei het zelfde voer, in 2 aparte bakjes, op 2 verschillende plekken, evenals het drinken.. De jongere kat is nog heel speels en daar speel ik bijna iedere avond wel met zijn favoriete speeltje mee, tot hij er genoeg van heeft... De oudere heeft dit totaal niet en komt liever voor een extra kriebel bij me.
Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, wat ik moet veranderen aan de (leef)situatie, hoor ik het graag...