Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sassol schreef:Ik zou een tijdje de deuren naar de kamers dichthouden zodat Snoes daar niet kan liggen als jullie er niet zijn.
Heeft Snoes verder wel een lekker plekje om te liggen en hoe gaat ze de rest van de dag met de katten om?
Relaxed schreef:Waarom zou een kat uberhaupt op een slaapkamer mogen komen? Deuren dichthouden, dan kan ze ook niet meer haar domein opeisen
youngster schreef:Het klinkt eerder alsof Snoesje graag opzichzelf is, en door de andere 3 katten gestresst raakt en daarom dit gedrag vertoond.
Je zou kunnen proberen of je iets tegen stress kan geven wat haar gedrag misschien wat gemoedelijker maakt
): Snoesje doet niks naar Tijger, onze kater, maar doet enkel gemeen tegen haar 2 dochters Moppie en Kitty. Malenka schreef:Zoals ik er naar kijk:
De kat heeft een 'eigen' plek. Haar territorium. Namelijk; jouw oude kamer.
Opeens raakt het die vertrouwde plek kwijt doordat jij en je ouders van kamer wisselen. Spullen worden verplaatst en iedereen gedraagt zich anders.
Voor een kat is dat een behoorlijke ingreep. Die kamer was namelijk haar vertrouwde territorium. En nu is alles plotseling anders. Aan die nieuwe situatie moet ze wennen. Maar die kans krijgt ze niet. Het levert haar een hoop stress op. Om er toch nog iets van te maken probeert ze haar territorium te verdedigen tegen de 'indringers'. Maar als ze dat gedrag vertoont krijgt ze ook nog eens onterecht op haar kop.
In jouw ogen en die van je ouders is dat niet zo. Maar Snoesje is een kat. En katten hebben nou eenmaal een territorium. Dat hebben ze ook nodig. Dat maakt het leven duidelijk. Het zorgt er voor dat ze weten waar ze aan toe zijn en dat ze kunnen ontspannen in een omgeving die veilig voelt.
Snoesje weet nu dus gewoon niet waar ze aan toe is. Haar oude vertrouwde situatie is plotsklaps verdwenen.
Het is nu aan jullie om er voor te zorgen dat ze snel aan de nieuwe situatie kan wennen. Dat ze zich weer op haar gemak voelt.
Ik zou er voor zorgen dat je een van de kamers (waar jij wilt dat ze haar territorium maakt) zo aanpast dat het voor haar de meest fijne plek is om te zijn. Dus goede uitkijkpunten, lekkere plek om te liggen etc. Houd haar dan (net als bij een verhuizing) een tijdje in die kamer en laat er geen anderen bij. Laat haar dan ook met rust. Ze komt vanzelf wel weer om aandacht vragen.