Wanneer is het genoeg voor jouw huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Wanneer is het genoeg voor jouw huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 13:22

Wanneer beslis je voor jouw huisdier, in mijn geval een hond, dat het genoeg is.

Mijn situatie.

Naam: Skip (Mister Kapitein van het Goobos)
Ras: Dalmatiër
Leeftijd: 11 jaar

Medisch dossier:
Blaasoperatie ivm blaasstenen. Blaas is open gemaakt om de stenen te kunnen verwijderen.
Maagtorsie. Operatie om de maag leeg te halen. Deze is daarna aan de buikwand vastgezet.
Amputatie deel staart. Ontsteking die met medicijnen niet weg ging. Halve staart geamputeerd. Later nog een keer opgenomen ivm uitdrogingsverschijnselen na de operatie.

Inmiddels is Skip 11 jaar en heeft de nodige grote operaties ondergaan. Verder tussendoor nog wat kleine - voor deze casus niet noemenswaardige - dierenartsbezoekjes gehad. Hij heeft ver ontwikkelde staar in beide ogen. Verder heeft hij last van de operatie van de maagtorsie. Het littekenweefsel zorgt voor ongemak en hierdoor spuugt hij regelmatig. Ik krijg hem niet meer op goed gewicht. Hij is nog niet te mager, maar er zou best nog een laagje spek bij mogen. Het vervelende is dat hij meer eten niet aan kan ivm zijn maag. Ook heeft hij artrose waardoor hij wat moeilijk opstaat en bij het vegen van zijn achterpoten de eerste paar passen licht kreupelt. Als laatste heeft hij het in de winter koud. Niet alleen buiten, maar ook binnen. Hij ligt zo goed als de hele dag onder een deken.

Na de laatste operatie hebben wij besloten niet meer te gaan dokteren met hem.
Eigenlijk zijn mijn man en ik het eens. We willen het nog even aankijken, maar het liefst willen wij de beslissing maken om hem over niet al te lange tijd in te laten slapen. Nu heeft mijn dierenarts aangegeven dit niet zomaar te doen. Als hij vindt dat pijnstillers hem nog een tijdje "pijnvrij" kunnen laten lopen, dan doet hij dat.

Eigenlijk verbaast mij het wel dat je blijkbaar voor een paard wel de keuze mag maken ze niet op pijnstillers te laten rondlopen, maar dat je het bij een hond verplicht bent het wel te doen.

Wanneer vind jij dat het genoeg is en in hoeverre vind je dat de dierenarts je mag beperken in jouw keuze en verplichten om toch door te gaan.

Amaris

Re: Wanneer is het genoeg voor jouw huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:23

Ik heb hier maar één ding op te zeggen: ga naar een andere DA.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:29

Ik zou zelf een hond met zo'n slechte maag niet meer op zware pijnstillers willen zetten. Ik vind een hond wat de hele dag onder een dekentje ligt slapen al niet echt hondwaardig meer.
Wat Amaris al zegt,zoek een andere DA.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:30

Amaris schreef:
Ik heb hier maar één ding op te zeggen: ga naar een andere DA.

+1

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:37

Andere da inderdaad.
Ik heb in het voorjaar ook een 'ogenschijnlijk gezond' ouder dier in laten slapen toen zijn maatje te ziek was om te overleven.

Gezien het medisch dossier, leeftijd en argumentatie (groepsdier; stressgevoelig voor nieuwe introductie; stress = ziekte-gevoelig) was dat geen enkel probleem, uiteraard gaat dat wel in overleg, maar wordt niet klakkeloos afgewezen of ingewilligd.

Na sectie van beider dieren bleek dit voor het 'gezonde' dier toch ook wel degelijk de beste oplossing.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:40

Wij zitten op ongeveer hetzelfde punt. Hondje van 16 plus, die steeds slechter begint te lopen, nierfalen heeft en daardoor niet voldoende controle over zijn blaas, en ook moeite heeft met ontlasting ophouden. Als ik hem zie gaan liggen, zie ik dat het em pijn doet. MAar aan de andere kant is hij ook nog enorm vrolijk en blij, kan af en toe nog een klein sprintje trekken en heel vertederend zijn.

Onze dierenarts respecteert onze beslissing als wij u zeggen het is klaar. Ook al zou hij nog pijnstillers kunnen krijgen waarmee hij nog even door kan lopen. Dit gaat echter tegen ons gevoel in.

Mijn advies is toch eens (telefonisch of via mail) informatie opvragen bbij een andere dierenarts.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:41

Ik heb het gehad met mijn kat van 19 jaar met een gezwel op haar wang. Het was zo groot dat haar hele kop gezwollen en hard was plus dat haar linkeroog niet meer open kon. De dierenarts weigerde haar ook in te laten slapen, hij vond dat zij met pijnstillers nog wel even door kon. Ik ben naar een andere DA gegaan die gelijk zei dat inslapen het beste was voor haar en dat het alleen maar pijnlijker voor haar zou worden. Ik sluit me helemaal aan bij het zoeken naar een andere DA

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:43

genoeg is genoeg! Andere dierenarts en misschien in de tussentijd glucosamine geven voor zijn artrose (krijg er zelfs een advertentie van in beeld, "glucosamine voor uw hond")

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:45

Op het moment dat het niet meer dierwaardig is en een dier niet meer zonder zware medicatie een normaal leven kan hebben, als je dier niet meer die dingen kan doen die die altijd zo graag deed.
Jij als eigenaar weet vaak wel het beste wat er aan de hand is met je dier, thuis zijn ze zo anders als in de dierenartsenpraktijk.
Kan je niet eens navraag doen bij een andere dierenarts? Als je er geen goed gevoel bij hebt bij diegene waar je nu bent is het ook niet goed!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:45

wanneer is genoeg genoeg....als je voor de spiegel gaat staan en je je dat afvraagt, kun je jezelf nog aan kijken ?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:47

Een hele lastige vraag waar ik zelf ook nog flink over gepiekerd heb een paar maanden geleden. Toen er wel voor gekozen om onze hond te laten opereren (knie-operatie, ze is ruim 15 jaar). Gezien het herstel en het profijt van wat ze er alweer van heeft gehad, zeker geen spijt van. Maar dat had ook anders kunnen zijn.

Gaan haar andere kniebanden/meniscus ook stuk, wat dan??? Nu zeg ik met mijn verstand, niet meer dokteren. Ze is oud, ziet en hoort slecht, ze krijgt al 4 jaar medicijnen voor cushing (waar ze het zo goed op doet dat ze er geen klachten van heeft).
Maar wat de keuze wordt als ik echt voor het dilemma sta, geen idee. Ze is nu nog vrolijk, levenslustig, heeft geen pijn.

Eigenlijk moet ze ook alweer een roesje om haar tanden te laten schoonmaken en het liefst had de orthopeed haar andere "losse" knietje al preventief geopereerd. Dat laatste gaan we zeker niet preventief doen. En het gebit reinigen hebben we nu ook nog steeds uitgesteld, ze eet goed, heeft haar tanden nog en het is niet bar en boos.

Wat jij aan geeft bij jullie hond (last van littekenweefsel, maagproblemen, artrose, niet tegen de kou kunnen) zouden bij mij in elk geval zwaar meespelen mocht je weer voor een medische keuze staan. Maar dat ligt er ook heel erg aan hoe jullie hond zich laat zien. Ligt hij de hele dag te slapen en is een wandeling al teveel, dan vind ik dat anders dan als je hond nog enthousiast en vrolijk bij de deur staat te springen.

Ik vind het goed dat een DA niet zomaar mee gaat in deze keuze. Maar daar moet hij dan wel een gesprek over aangaan en zich in jullie argumenten inleven. Hij kan adviseren, maar jullie uiteindelijke keuze moet hij dan ook respecteren.
Alleen blijft dat lastig, dan moet je er wel heel zeker van zijn dat het de enige juiste keuze is en eigenlijk verwacht ik dat de DA daarmee dan ook wel op een lijn zit.

Jullie DA weet nu hoe jullie erin staan, kijk het nog even aan in hoeverre het wel of niet verergerd en dan kunnen jullie weer een nieuwe afweging maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:09

Ik zou ook naar een andere dierenarts gaan. Voor mij is het punt bereikt wanneer het dier in gedrag en/of lichaam aan geeft dat die niet meer wil/kan. Mijn dieren heb ik op die momenten in laten slapen en achteraf niet het gevoel gehad; het was te vroeg. Soms eerder; het mocht voor het dier eerder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:12

Ik ben het met je eens TS. Aan je beschrijving van je hond zou ik ook de conclusie trekken dat het genoeg is. Eerlijk gezegd vind ik je dierenarts wat een vreemde snuiter (en ik verdedig "de dierenartsen" hier op bokt meestal ;) ).
Zoals hierboven verschillende malen is genoemd, zoek een andere, ik denk dat het niet moeilijk is een DA te vinden die het met je eens is.
Deze situatie zou voor mij óók reden zijn in de toekomst niet meer van de diensten van je huidige gebruik te maken. Ik zou hem dat ook beleefd mee delen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:21

Ik ga morgen met een collega overleggen. Zij kent in de omgeving best wat dierenartsen. Misschien kan zij mij er een aanbevelen. Jullie reacties sterken mijn gevoel dat het genoeg is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:30

Een van mijn honden heb ik woensdagavond laten inslapen. Ze was 14, had borstgezwellen en kreeg woensdagmiddag epileptische aanvallen. Heb de DA gebeld en kon meteen komen dan was er nog geen ander volk. De DA vond het een goede beslissing. Ze is rustig en waardig ingeslapen.

Ik zou ook een andere DA polsen hoor. Sterkte!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:32

TS, ik was vrij stellig in mijn 'zoek een andere DA' maar dat komt eigenlijk omdat ik alleen op jouw beginpost kan afgaan.

En als ik jouw beginpost lees, dan blijkt daaruit dat jullie hier goed over nagedacht hebben, het dier goed kennen en samen hebben besloten: nu is het genoeg. Jullie kennen het dier goed genoeg om dit te kunnen inschatten.

Je schrijft dat wij je gevoel sterken, maar uit je OP blijkt dat je gevoel maar al te goed weet wat juist is.

Veel sterkte :(:)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:06

Wat ik mezelf altijd voor hou mocht ik nog twijfelen:

Liever een maand te vroeg dan een uur/dag te lang lijden/geleden hebben.

En dan met alle opties in overweging genomen te hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:10

Als een baasje wat zoveel voor hun dier over heeft (gehad) de neiging/gevoel krijgt dat het genoeg is geweest, dan denk ik dat je idd op zoek moet naar een andere DA.

Ik, net zoals jij (vermoed ik) zal een dier alle kansen geven, maar omdat je/ik dat dier zo goed kent, weet je ook wanneer het genoeg is. Heel veel sterkte!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:58

Ik vind eerlijk gezegd een hond door laten leven op pijnstillers terwijl het niet goed ziet, niet goed loopt en niet goed eet, zichzelf niet warm kan houden, niet eerlijk.
Ik zou best mijn hond een tijdje op pijnstillers willen zetten, als dat dan ook resulteert in een hondwaardig bestaan.
Maar met name het littekenweefsel bij de maag vind ik het zorgelijkst, mochten pijnstillers inderdaad resulteren in een hond die weer goed kan eten, lekker kan lopen en verder prima in z'n hum is, ga ik met de beslissing van je DA mee. Zodra 1 van deze 3 afwezig blijft, zou ik het niet doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:13

als ik heel weloverwogen besluit mijn dier te (moeten) laten gaan , dan is dat dier aan zijn eindje.
dan zoek ik ook gewoon een andere DA op als mijn DA er pijnstillers in wil pompen om het lijden te verlengen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:20

De DA mag deze optie aan je voorleggen maar hij is niet degene die uiteindelijk beslist wat er gaat gebeuren.

Op pijnstillers leven met een beroerde maag vind ik al een groot risico,als je dan nog de andere klachten en medische geschiedenis erbij pakt is het plaatje compleet.
Het gaat weer kouder worden en is voor je hond niet fijn,je hebt je best gedaan dus volg je gevoel.

Lekker een andere DA zoeken,ik vind het nogal wat dat hij je in feite de pijnstillers wil opdringen in een periode dat je het toch al zo moeilijk hebt.Genoeg is genoeg...

Liefde is ook loslaten en idd beter een maand te vroeg dan een uur te laat.

Sterkte hoor :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:32

er is een pijnstiller "cimalgex" welke bijna geen bijwerkingen voor een maag kent , het is geen goedkope pijnstiller maar wel en hele goede..

tja,ik zou zelf eerst alles geprobeerd willen hebben ,inslapen is echt hier laatste optie..

overigens zou mijn DA ook een hond niet inslapen als zij nog mogelijkheden ziet...zijn meer dierenartsen die blijkbaar niet op verzoek een dier inslapen...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:11

kimmie261 schreef:
er is een pijnstiller "cimalgex" welke bijna geen bijwerkingen voor een maag kent , het is geen goedkope pijnstiller maar wel en hele goede..

tja,ik zou zelf eerst alles geprobeerd willen hebben ,inslapen is echt hier laatste optie..

overigens zou mijn DA ook een hond niet inslapen als zij nog mogelijkheden ziet...zijn meer dierenartsen die blijkbaar niet op verzoek een dier inslapen...

In de bijsluiter staat anders dat honden met aandoeningen aan de maag het niet mogen gebruiken. Daarnaast zijn de bijwerkingen bijna allemaal maagklachten. Overigens is het een pijnstiller voor met name artrose en heb ik het idee dat de pijn die skip heeft voornamelijk van zijn maag is.

Hij staat stijf op, maar piept niet bij het opstaan.

Ik heb overigens een aanbeveling voor een dierenarts gekregen. Die ga ik morgen bellen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:21

ik heb het een langere periode gebruikt bij juist een hond welke last kreeg van andere pijnstillers...maar het staat er inderdaad wel bij .

sterkte in ieder geval met je beslissing....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:34

tja, die beslissing maak je niet zomaar... maar pijnstilling en dan de hele voorgeschiedenis, wat voor lasten zal hij er dan door die pijnstilling weer bij krijgen...
vanmiddag mijn kat van 20 laten inslapen. hier deed de da helemaal niet moeilijk over. 3 weken terug was het al als de kat het niet meer aan kan, of ze te veel rommel geeft kan ik haar inslapen. ( wie laat nou om rommel inslapen???? ) ze is meer ingeslapen om te voorkomen dat ze aan haar weefsel/reserves moest beginnen,... ( tumor in de kaak )
kritisch zijn wat betreft ff snel een spuitje vind ik goed, maar dit klinkt als een overwogen beslissing. ben benieuwd wat de andere da zegt ;)