kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 01:09

Ik heb een gedumpte kater onder mijn hoede genomen, we wonen nu gezellig samen met nog 2 andere katten. Mijn dumpertje is een beetje apart. Niemand weet hoe oud hij is, ook moeilijk te schatten maar hij lijkt niet de jongste meer. Een aantal opvallende dingen:
* Hij heeft snel een kale plek of een korstje. Hij is naar katten toe behoorlijk dominant dus dat zou een verklaring zijn, maar weet niet zeker of hij vaak vecht. Hij heeft wel gescheurde oren, ik denk van andere vechtpartijen.
* hij plast soms in huis. Ik denk dat het ongelukjes zijn maar zou het ook dominantie kunnen zijn? Hij is laat gecastreerd. Ook als hij bang is plast hij snel. Daarnaast heeft hij een keer in zijn mandje gekakt (ging eerst zitten krabben). Ze hebben een kattenluik en kunnen altijd naar buiten naar de wc.
* Brengt mij op het volgende punt dat hij soms in de war lijkt. Bijv. herkent hij mij eerst niet en rent dan bang weg.
Als je vinger naar eten ruikt denkt hij soms daadwerkelijk dat het eten is en wil dan een hap nemen.
* Hij is vermagerd. Toen ik hem kreeg was hij dik maar at normaal. Viel niet af en kwam niet aan. Ik ben 2 weken op vakantie geweest en toen ik terugkwam was hij mager. Hij lijkt wat ingevallen. Er staat onbeperkt brok en water en hij eet goed, maar komt niet aan.
edit: hij heeft recent wormen gehad

Ik weet niet wat hij allemaal heeft meegemaakt, maar denk dat bovenstaand wel redenen waren dat hij bij de weg is gezet.

Qua gedrag (buiten bovenstaand om) is hij energiek, helder en speelt, rent en springt. Hij gedraagt zich niet ziek. Vorig jaar is hij nog helemaal nagekeken door een dierenarts, waarbij geen bijzonderheden naar voren zijn gekomen.

Ik weet dat bokt geen dierenarts is, maar herkent iemand misschien iets?

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:24

Het plassen zou kunnen komen door blaasproblemen. Testje laten doen en dan weet je genoeg.
Kun je ook meteen laten testen waarom hij afvalt. Een gezonde kat hoort niet zomaar af te vallen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:56

Opnieuw naar de dierenarts gaan.
Het kan zijn dat hij nogsteeds wormen heeft (bepaalde soorten vereisen meerdere ontwormtabletjes namelijk). Maar ook van ouderdom kunnen zijn symptomen komen. Of zelfs dementie.

Is er een kattenbak in huis? Het kan zijn dat hij buiten wordt weggejaagd door andere katten en daarom in huis plast. Of misschien komt er een buurtkat in huis? Als je werkt of 's nachts als je slaapt..

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:08

Hoe is zijn gebit?

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:29

Mijn oudje had ongeveer dezelfde dingen als jij beschrijft. Hij bleek schildklier problemen te hebben. Met medicatie ging het stukken beter! Geen ongelukjes meer, kwam terug aan en was ook niet meer verward.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:32

Ik herken onze kat wel in je verhaal en hij heeft nierproblemen. Even laten checken bij de dierenarts dus!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: kat: ouderdom of iets anders? Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:22

Bedankt voor de tips tot zover, ik heb eerst maar een kattenbak in huis gezet in de hoop dat hij daar dan gebruik van maakt. Moet binnenkort toch maar weer naar de DA met hem, maar nu hebben we een beetje richting waar we het kunnen zoeken!

Meer ideeen zijn altijd welkom :D