Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:29

Welk voer geven jullie aan je kat met idiopatische blaasontsteking?
Mijn poes van 2 jaar heeft al een aantal keer blaasontsteking gehad met daarbij soms wat gruis.
Heeft toen RC high dilution gekregen en daarna RC Urinary.
Toen dacht de DA dat het misschien toch om een stress gerelateerde blaasontsteking ging omdat de onstekingswaarder steeds hoog bleven. Dus over gegaan op RC Calm (met so index) wat schijnbaar ook nog de urinewegen ondersteunt.
Nu merk ik niet echt veel verschil met dit voer (krijg ze al een half jaar). Gruis heeft ze niet meer en blaasontsteking is opzich ook rustig nu! Ze heeft nu alleen soms last van haar huid, rode plekken bij haar oren, soms wat jeuk. Ben hiervoor al bij de DA geweest en heb toen AB gekregen en een ontstekingsremmer toen ging het over, maar hier eenmaal mee gestopt krijgt ze soms weer wat jeuk. Ben dus ook bang dat ze niet meer tegen RC (Calm)kan.

Wil haar toch graag van RC afhebben omdat ik heb gelezen dat er veel andere merken voer zijn die wellicht beter zijn voor je kat. Bijvoorbeeld de graanvrije brokken, maar hier moet je dan weer letten op een niet te hoog fosfor gehalte? Dat zou namelijk weer slecht zijn voor de nieren?

Wie kan mij adviseren welk voer voor mijn poes nou goed zou zijn.
Porta 21, applaws, acana heeft allemaal vrij weing graan, dit is over het algemeen al beter volgens mij maar wil natuurlijk niet dat ze een terugval krijgt. Alhoewel ze nu ook al een hele tijd niet specifiek voer krijgt voor blaasontsteking. Wie kan mij helpen zie door de bomen het bos niet meer.

En mag een kat met deze symptomen wel af en toe lamshart (spiervlees) of spiering?
Bedankt alvast!

ijsklontje

Re: Welk voer voor poes met idiopatische blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:18

Gezien de jeuk zou je hypoallergeen voer kunnen proberen. Die van RC heeft ook de SO- index die wel belangrijk is ivm het gruis verleden.

Je zou kunnen overwegen om vers vlees te gaan voeren en dan te kijken naar een eiwit bron die niet in standaard in kattenvoer verwerkt zit. Denk aan hert, struisvogel, geit, paard of konijn. Doordat er veel vocht in versvlees zit ondervang je daar ook je blaasgruisprobleem mee. In zoverre je houdt de urine minder geconcentreerd waardoor gruis zich minder makkelijk vormt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:58

Onze poes doet het erg goed op almo nature brokjes en natvoer. Is verschillend natvoer te verkrijgen en ook verschillende smaken brokjes.

Onze poes heeft geen gruis of ontsteking meer gehad. Je kunt op de site van almo nature kijken of bij zooplus.nl

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:13

Wat voor blaasgruis heeft je kat gehad? Struviet of oxalaat? (Noodzakelijk om te weten voor voeradvies)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:48

Onze kater heeft jaren met blaas- en huidproblemen gezeten, totdat we hem natvoer zijn gaan geven.
Hij eet nu al jaren gewoon Felix ipv speciale dieetvoeding en ziet er beter uit dan ooit tevoren.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:58

@Sassol, struviet gruis heeft ze gehad. Wil haar erg graag een brok geven die geen graan bevat en daarnaast vlees geven. (kvv en/of vers vlees)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:33

Mijn kat heeft ook struviet blaasgruis gehad, ik ben toen echt overgestapt op vers vlees. Heel af en toe koop ik eengraanvrije brok in de aanbieding, maar dit is echt zelden, vanwege het vochtgehalte. De kat gaat namelijk wel iets meer drinken, maar ik vind het toch lastig inschatten of hij dan wel genoeg vocht binnenkrijgt.
Iets wat ik ook lastig vind aan brokken is dat ze er vaak vanalles aan toevoegen.
Brokmerk zou ik toch voor Orijen gaan denk ik. Geen aardappel erin en ook geen chemische namen waar ik google voor moet gebruiken om erachter te komen wat het is.

KVV ben ik zelf gegaan voor Tinlo. Geen rijst, geen groente, geen conserveringsmiddelen, geen premix en bij de dierenwinkel te halen. Ook haal ik bij de bioslager af en toe wat kippennekjes voor het kauwwerk en krijgt de kat soms wat spiervlees, vis of een beetje orgaanmix extra. Zou het liefste helemaal zelf samenstellen, maar dat vind ik voor de kat niet te portioneren, dus doe ik het zo.