Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:51

Mijn huidige nijntjeshok is bijna in staat van ontbinding en als het even kan wil ik voordat het zo ver is, een nieuw hok aanschaffen.

Maar wat?! Ik zie zo gigantisch veel leuke hokken, prachtige creaties. Maar ik weet niet wat ik wil. Ze hebben nu een relatief lang hok (2 aan elkaar gesloten door mijn neef) en hebben een grote buitenren.

Ik wil graag een groot hok weer hebben en heb op deze site al een paar geweldig mooie gezien, met een redelijke prijs. http://www.grootplezier.nl/konijnenhokken/met-ren.
Wil heel graag 1 bestellen, maar ik weet niet wat handig is en wat ik wil. Er is veel keus.

Ik wil graag een groot oppervlakte en dan zo dicht (beschermd) mogelijk met oog op het koude winterweer. Dat, mocht het nodig zijn, ik geen belachelijk groot zeil nodig heb om de nijntjes lekker warm te houden, maar dat ze nog wel fatsoenlijke loopruimte hebben.

Deze vind ik bijvoorbeeld prachtig, maar 's zomers lopen ze toch altijd in de ren, buiten op het gras, dus dan hebben ze ruimte genoeg. Voor in de winter vind ik hem dan weer niet praktisch.
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokken/met-ren/konijnenhok-advance-dubbel

Zoiets lijkt me dan weer ideaal, maar hij is maar 1 meter en dat lijkt me zo ontzettend klein. Mijn nijntjes zijn nu best veel ruimte gewend en ALS ze een keer wegens omstandigheden binnen moeten zitten, heb ik 2 gefrustreerde konijntjes
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokken/met-ren/regular-small-anti-knaag

Wat moet ik nou doen, wat zouden jullie doen? Mijn budget is niet oneindig helaas en ik denk dat het maximum toch wel met 140 euro is bereikt. Ik kan via mijn stage ook aan prachtige konijnenhokken komen voor inkoopsprijs, maarja, ik weet niet wat ik wil.

In mijn hoofd is het aardig oorlog op het moment, want ik wil het zooitje voor elkaar hebben voor het echt slechte weer er aan komt. Wie helpt mij?! *\o/*

JustMe8484

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:06

Zelf bouwen? Hebben wij ook gedaan. Hok voldoet dan aan al je eisen, je maakt het zo groot als je wil en door materiaal keuze kun je het ook redelijk goedkoop houden!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:12

jojootje84 schreef:
Zelf bouwen? Hebben wij ook gedaan. Hok voldoet dan aan al je eisen, je maakt het zo groot als je wil en door materiaal keuze kun je het ook redelijk goedkoop houden!

Ook al aan gedacht. Maar ben zelf niet extreem technisch en ik kan geen blauwtekening vinden (die ik leuk vind). Hj moet uiteraard stevig zijn en ben gewoon bang dat het niets wordt, hahaha.

Hoe istie van jou geworden en wat voor materiaal heb je gebruikt? (Heb je foto's? Eventueel via pb?)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:23

Ik zal zo even proberen foto's te sturen. Wij hebben schutting hout gebruikt maar volgens mij kan het wel goedkoper. Mijn vriend is wel lekker handig maar een simpel hok is zo gebouwd! Die van ons heeft bv een schuin dak maar dat hoeft natuurlijk niet persé. Als je een plat dak maakt met scharnieren, desnoods in bv twee delen, kun je je hok ook makkelijk schoonmaken

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:43

En qua dakbedekking dan? Had dat al een keer op gezocht, maar dat is aardig prijzig. Dan kan ik beter een nieuw hok kopen (of ik het uiteraard niet goed gekeken xD).

Zal eens kijken of ik morgen nog ff bij bijv. de praxis of gamma kan snuisteren. Nog meer suggesties qua winkels?

Wil idd wel een schuin dak, mocht ik het zelf maken want dat lijkt me handiger ivm het water. Maar eventueel kan ik nog wat gebruiken van het oude konijnenhok, maar dan moet ik wel zeker weten dat het wat wordt, hahaha

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:54

Ik kan via m'n foon geen f foto's plaatsen. Sorry.
Wij hebben een bitumen dakplaat gebruikt. Geloof dat die een tientje ongeveer was. Als je er één gebruikt wel even zorgen dat de plaat echt ruimer is als je hok. Geloof dat wij alles bij karwei hebben gehaald. Schuin is idd wel beter voor afwatering maar dus wel lastiger te maken. Als je mij je mail adres pbt wil ik je morgen wel foto's mailen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:56

Top! Ik stuur je een pb *\o/*

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:59

De kwaliteit van deze hokken is echt slecht. Dun hout en daardoor kwetsbaar voor de scherpe konijnen tandjes. . Hier een hok van geïmpregneerd tuinhout en zelf de ren gebouwd

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:03

Ik dacht met mijn vorige hok ook iets moois gekocht te hebben maar zat binnen een jaar idd een gat in de wand... Denk vergelijkbaar met de hokken in de op

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:04

dakleer is anders ook niet duur , maar idd zelf gebouwde hokken gaan vaak langer mee is ook hier de ervaring.

de kant en klare hokken lijken alleen zo mooi ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:05

O echt? Hmm, dat is balen. Nou vreten mijn nijntjes niet aan het huidige hok, maargoed, je zal altijd zien..

Dan wordt de verleiding wel steeds groter om zelf 1 te maken..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:05

Kun je niet voor een kippenhok gaan kijken? Ons nijnenhok is ook aan vervanging toe en ik wil graag een groot hok voor ze straks. Ze hebben ook een grooote ren (80m2) maar er staat zo'n banketstaaf klein hokje in en straks in de winter wil ik ook dat ze genoeg ruimte hebben. Zelfbouw heb ik op het moment geen tijd voor, dus ik ben op marktplaats een beetje aan het kijken voor een kippenhok. Die zijn vaak wat ruimer ook.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:07

Trouwens die hokken met bakken vind ik überhaupt vreselijk. Zit de bak er niet goed in, alle vuil achter je bak. En bij die ik had had ik bij een flinke schoonmaakbeurt een scheur in de bak.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:09

Ik ben echt voor zelfbouw. Mijn eerste hok,met mijn eerste konijn is mee gegaan tot ik een jaar of 20 was. De tweede verhuizing zou ie niet overleven. Andere hokken hebben het max 5 jaar uitgehouden

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:10

Kippenhokken idd ook naar gekeken, maar vaak ligt het bedrag daarvoor een stuk hoger wilt je ook een fatsoenlijke hebben.

Bekijk bijna elke dag marktplaats en tot nu toe stond er 1 die helemaal perfect was. Uiteraard was hij net voor mij verkocht, grrr :Y)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:39

Kijken voor een tweedehands Castle hok van 1.50m :) Die had ik ook voor mijn konijnen maar uiteindelijk weer te koop gezet omdat ze er toch niet in gingen zitten, zelfs niet in de winter. Bikkels!

Het hout van dit hok is van superkwaliteit en het is een stevig en solide hok. Nieuw zijn ze ruim 300 euro, maar tweehands vind je ze - afhankelijk van de staat - al vanaf 80 euro.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 07:46

Weet niet hoe je woont, maar wij hebben een stevig hondenhok gekocht, daar een ren omheen gemaakt en daar wonen nu de konijnen in.

Is ruim, makkelijk schoon te maken en de dieren hebben veel ruimte eromheen. Die hokken wat je liet zien gaan meestal ook maar 1 à 2 jaartjes mee als ze in de regen staan.
Daarna begint alles te rotten.

Als ze onder een afdak staan gaan ze veel langer mee.

Afbeelding

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:05

sunny_l0ve schreef:
Kijken voor een tweedehands Castle hok van 1.50m :) Die had ik ook voor mijn konijnen maar uiteindelijk weer te koop gezet omdat ze er toch niet in gingen zitten, zelfs niet in de winter. Bikkels!

Het hout van dit hok is van superkwaliteit en het is een stevig en solide hok. Nieuw zijn ze ruim 300 euro, maar tweehands vind je ze - afhankelijk van de staat - al vanaf 80 euro.

Zal ik daar ook nog even op zoeken!

@ laptopmuis

Dat vind ik zelf niet zo mooi en het is niet afsluitbaar. Wil de nijntjes 's nachts veilig binnen hebben zitten, op het oog met eventuele roofdieren. Nu zal dat misschien wel mee vallen, maar beter voorkomen dan genezen. Daarnaast wil ik ze 's zomers graag op het gras hebben en 's winters maak ik een stukje op de tegels hier achterthuis. Het principe zoals ik nu heb vind ik prima. ' smorgens hok openen en ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Als het gras op is verplaats ik de ren en zet ik ze daar elke ochtend in. 'S avonds voordat het helemaal donker is weer naar binnen en dat is ideaal eigenlijk. Maar als het straks weer wat natter is, kunnen ze gewoon niet meer op het gras, dan zijn ze binnen no-time ziek.

Als ik dat hout verder goed onderhoud, dan zou het niet mogen rotten toch? (Hoop ik)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:10

Is altijd lastig om een goed nieuw hok aan te schaffen.
Ik vind deze geweldig en een leuke prijs;
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokk ... nce-dubbel

Maar als je nu al hoort dat de kwaliteit slecht is dan is het zeker weg gegooid geld.
Zou lekker mp afstruinen naar een kippenhok.
Vaak is de kwaliteit wel beter mijne zitten op stal in een oud kippenhok en als die op is wilde ik zo een hok van die link.
Maar goed dat ik nu lees dat de kwaliteit flut is.

Mijn konijnen worden nooit opgesloten maar hun hok is aardig roofdier proof.
Ze hebben een houten buitenren met klein gaas eraan nog en daar roosters onder voor het evt uitgraven.
Zal even een foto uploaden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:19

Ik zou een goed hok kopen als je niet heel handig bent met zelfbouw. Want tweede hands zijn er zat hokken van degelijke kwaliteit te vinden. Een ren kan je er los bijkopen. Of die zelf maken, dat is minder ingewikkeld dan een hok

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:22

Afbeelding
Dit is dus een kippenhok met nachthok.
En een losse buitenren eraan met betongaas kleine mazen eronder.
Die metalen plaat is om in het buitenhok wind en regen tegen te houden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:48

Ik heb zelf 2 kippen hokken van dat 'bruine' hout.
Ondanks dat ik ze 2 keer per jaar beits, rot het. Het dakleer is er helemaal vanaf gevallen. Hout onder dakleer rot (ook toen het dakleer er nog op zat rotte het).

Tevens heb ik een cavia kooi (dubbel houten hok) die onder het droge staat. Daar is niets mis mee.

Helaas kunnen die hokken gewoon niet goed tegen neerslag.
Het is ook geen goede kwaliteit, vandaar de lage prijzen. Want ga maar eens om een plank hout van goede kwaliteit. Dan ben je rond de 300 euro enkel aan hout kwijt voor die hokken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:53

hier een grote hondenkennel met een hondenhok eraan vast. Gaat al jaren mee en is nog niets rot ondanks dat ze veel poepen en plassen in het hok. Ik heb geen bodembedekking en ze kunnen altijd vrij de ren in/uit