Gerbil, wie kan me helpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Gerbil, wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:10

Hallo! :D

Ik ga in Oktober verhuizen, onze katten zijn weggegaan en omdat ik ze zo mis mag ik een nieuw huisdier.
Geen kat of hond, maar een klein diertje.
Ik wil graag een gerbil :D
Maar ik wil me graag goed voor bereiden voor ik zo'n diertje in huis neem.
Dus hier komen een paar vraagjes.

Heeft zo'n diertje een speciaal hok nodig of is een hamster hok (groot) genoeg?
Kan een Gerbil alleen leven of moet je er 2 kopen?
Heeft een Gerbil speciale zorg nodig?
Zijn er nog dingen die ik echt moet weten over een gerbil ? :)

Alvast bedankt!

Edit; ik las dat een Gerbil ook eens naar een dierenarts moet, heeft een Gerbil in-entingen nodig?

lalachico

Re: Gerbil, wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:14

volgens mij moet een gerbil in een terrarium
maar google valt een hoop te vinde

Hoe verzorg ik mijn gerbil?
Gerbils worden vaak in een aquarium gehouden. Dat is erg handig, omdat een gerbil veel graaft. Als je een traliekooi hebt, zal er heel vaak bodembedekking naast het hok liggen. Als je in een aquarium een laag zand en aarde doet, dan kunnen ze een heel gangenstelsel aanleggen in hun hok. Een gerbil plast niet veel, dus je hoeft het hok niet wekelijks te verschonen. Maar natuurlijk moet het hok wel schoon blijven! Een hok moet minimaal 80 x 50 cm groot zijn. Zorg er wel voor dat het hok niet op een koude plaats staat, daar kunnen ze niet goed tegen.

Wat moet ik de gerbil voeren?
Gerbils eten graan en zaden. Je kan ze speciaal gerbilvoer geven. Geef ze niet teveel te eten, want een gerbil bewaart dit dan allemaal in zijn 'voorraadkamer'. De gerbil drinkt niet veel, maar moet wel water hebben.

Is een gerbil een leuk huisdier?
Gerbils zijn leuk om als huisdier te houden. Maar het zijn geen 'knuffeldieren'. Daarvoor zijn ze vaak wat te druk. Het is veel leuker om naar een gerbil te kijken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:15

Een gerbil altijd met zn 2en ! Glazenbak is het beste, geen plastic, eten ze doorheen.
Zijn echte knagers, veel hout en ze zijn echte gravers dus veel bodembedekking

Meld je eens aan op het gerbil forum :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:16

lalachico schreef:
volgens mij moet een gerbil in een terrarium
maar google valt een hoop te vinde

Hoe verzorg ik mijn gerbil?
Gerbils worden vaak in een aquarium gehouden. Dat is erg handig, omdat een gerbil veel graaft. Als je een traliekooi hebt, zal er heel vaak bodembedekking naast het hok liggen. Als je in een aquarium een laag zand en aarde doet, dan kunnen ze een heel gangenstelsel aanleggen in hun hok. Een gerbil plast niet veel, dus je hoeft het hok niet wekelijks te verschonen. Maar natuurlijk moet het hok wel schoon blijven! Een hok moet minimaal 80 x 50 cm groot zijn. Zorg er wel voor dat het hok niet op een koude plaats staat, daar kunnen ze niet goed tegen.

Wat moet ik de gerbil voeren?
Gerbils eten graan en zaden. Je kan ze speciaal gerbilvoer geven. Geef ze niet teveel te eten, want een gerbil bewaart dit dan allemaal in zijn 'voorraadkamer'. De gerbil drinkt niet veel, maar moet wel water hebben.

Is een gerbil een leuk huisdier?
Gerbils zijn leuk om als huisdier te houden. Maar het zijn geen 'knuffeldieren'. Daarvoor zijn ze vaak wat te druk. Het is veel leuker om naar een gerbil te kijken!

Ik had die site net gevonden
Maar toch bedankt ! :D

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:16

Ik heb 2 gerbils gehad, vond het leuke diertjes! ik had toen der tijd een grote hamster kooi aangeschaft maar die aten ze dus op de trailies zegmaar.. ik heb dus een redelijk groot aquarium aangeschaft met speeltjes erin.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:23

Bedankt! Maar je moet Gerbils dus wel met z'n tweeën houden?

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:25

Jaa, dat lijkt me ook wel het gezelligst voor de beestjes! En geloof dat het ook wel word aangeraden! :))

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:33

Absoluut met zn 2en !!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:36

Zeker met 2, ik heb er vroeger gehad en heb ze toen der tijd niet echt tam gekregen(uit de kooi halen resulteerde in een erg onprettig pakspelletje). Ze graven graag en zijn ook 's nachts erg actief.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:38

Zeker met z'n tweeën houden (en niet meer).

Let ook op waar je je stel haalt. Er zijn veel prutsers die zieke dieren meegeven, of zwangere, of man en vrouw enzovoort. Ga naar een deftige fokker of goede(!) opvang.

Voor de rest hoeven ze geen inenting, ik ben met mijn heren nog nooit bij de dierenarts geweest.
En ze moeten in een aquarium met gaas bovenop.

En als je kan, doe een groot aquarium. Hoe groter hoe leuker voor de diertjes en voor jou om naar te kijken!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:56

Misschien eerst eens goed nadenken... waarom een gerbil?

Wat verwacht je van het dier?
Het is namelijk geen knuffeldier, maar echt een kijk diertje.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:57

Laptopmuis schreef:

Ik kijk vaak filmpjes van Gerbils want ik vind ze zo leuk! :D
Ik had eerder een hamster, en dat zijn ook geen knuffel diertjes. Had ik ook om naar te kijken

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:05

SindyKaya schreef:
Laptopmuis schreef:

Ik kijk vaak filmpjes van Gerbils want ik vind ze zo leuk! :D
Ik had eerder een hamster, en dat zijn ook geen knuffel diertjes. Had ik ook om naar te kijken

Oké. Nee is vooral omdat je zei dat je je katten mist.
Een gerbil en een kat is namelijk héél wat anders.

Gerbils zijn actieve beestjes, een hamsterkooi is te klein voor ze. De meeste mensen nemen daarom een aquarium dat ze zelf inrichten, want ze graven graag gangetjes.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:08

BraveSpots schreef:
Zeker met z'n tweeën houden (en niet meer).

Let ook op waar je je stel haalt. Er zijn veel prutsers die zieke dieren meegeven, of zwangere, of man en vrouw enzovoort. Ga naar een deftige fokker of goede(!) opvang.

Voor de rest hoeven ze geen inenting, ik ben met mijn heren nog nooit bij de dierenarts geweest.
En ze moeten in een aquarium met gaas bovenop.

En als je kan, doe een groot aquarium. Hoe groter hoe leuker voor de diertjes en voor jou om naar te kijken!

Waarom maar met zijn 2en ? Op school hebben wij een grote bak en daar zitten er een stuk of 10 in, gaat helemaal goed.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:11

een gerbil is geen hamster. ik heb hier twee gerbils zitten en ook de verzorging is gewoon niet met een hamster of iets dergelijks te vergelijken. heb je nog vragen, mag je me altijd pb'en hoor! :j

ik raad je aan om je aan te melden op het gerbilforum.
www.gerbilforum.nl en www.gerbil.nl
hier kun je veel leren over de dieren en weet je ook hoe je ze moet houden.
de site is erg duidelijk en iedereen is bereid om je te helpen :)

succes!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:13

Omdat het héél vaak ook niet goed gaat. Je neemt een enorm risico. Het kan in seconden opeens ontploffen en de aangevallen gerbil kan geen kant uit in de bak en word gewoon levend verscheurd door de rest van de groep.

Met twee zijn de verhoudingen veel duidelijk (1 dominant en 1 onderdanig), en zelfs dan moet je dus de juiste combi hebben. Ook twee gerbils kunnen flink ruzie hebben, maar het gaat vaker goed en als het mis gaat zijn de consequenties niet zo groot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:29

Ik had altijd een grote, dichte bak en legde daar een hele baal zaagsel in met een paar plukken hooi ernaast. Ze waren dan dagen bezig met het graven in die baal en het uit elkaar plukken, en uiteindelijk hadden ze dan een heel gangenstelsel gemaakt. Echt heel leuk om te zien. Gerbils zijn woestijndiertjes die weinig drinken en dus weinig plassen, en daardoor hoeft de kooi maar weinig verschoond te worden, dat vond ik zo fijn eraan :) Ze hielden hun gangen zelf schoon. Regelmatig wat toiletrollen en ander speelgoed erin, en rond een uur of 10 's morgens waren ze het meest actief. Ik kon er uren naar kijken. En die van ons waren behoorlijk tam, en liepen af en toe los rond in de kamer. Heel leuk hoe ze huppelen, net eekhoorntjes :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:42

Ik houd al jaren gerbils. Hierbij mijn antwoorden op je vragen:

Heeft zo'n diertje een speciaal hok nodig of is een hamster hok (groot) genoeg?
Voor gerbils worden aquariums of terrariums aangeraden. Gerbils houden namelijk van graven en bouwen altijd tunnels, daarom dat een glazen bak daar heel handig voor is. Er valt niets uit namelijk en de gerbils kunnen naar hartelust graven en tunnels maken.
Een bak moet minstens 60x30 zijn, maar persoonlijk vind ik dat wel erg klein. Ik zou meer kijken naar maten zoals 80 x 40. Mijn gerbils zitten op dit moment in een aquarium van 100x40x50, een hele fijne maat. Je kunt er werkelijk alles in kwijt!

Kan een Gerbil alleen leven of moet je er 2 kopen?
Gerbils zijn sociale dieren, je moet ze per twee houden (nooit meer!).

Heeft een Gerbil speciale zorg nodig?
Ik weet niet wat je precies bedoelt met speciale zorg, maar volgens mij hebben gerbils geen speciale zorg nodig. Ze hebben een grote bak nodig, genoeg bodembedekking, elke dag eten en vers water en een hoop speeltjes in het hok om mee te spelen. Verder nog je aandacht.

Zijn er nog dingen die ik echt moet weten over een gerbil ? :)
Haal gerbils het liefst bij een fokker (opvang kan ook, maar daar zijn weinig gerbils te vinden, soms zelfs geen één) en niet bij een dierenwinkel. Ik heb zelf ervaren dat gerbils van dierenwinkels veel minder tam zijn en soms rare tikjes kunnen hebben. Daarnaast is er en grote kans op dat gerbils uit een dierenwinkel epilepsie hebben. Bij een fokker krijg je al tamme gerbils wanneer je ze ophaalt en de fokkers proberen epilepsie echt uit hun lijnen te houden. Daar zijn ze heel erg mee bezig.

Ik zie dat je graag wilt knuffelen? Dat kan alvast niet met gerbils, ze zijn heel actief dus stil zitten op je hand doen ze niet. Ze zijn ook veel sneller dan hamsters bijvoorbeeld. Het leuke aan gerbils vind ik wel dat ze heel nieuwsgierig zijn. Wanneer mijn gerbils los lopen en aan mij gewend zijn geraakt, dan klimmen ze constant over je heen en proberen elke keer iets nieuws te vinden om mee te spelen.