Mijn fretten bijten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Mijn fretten bijten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 10:39

Vorige week heb ik 2 fretjes opgehaald bij een fokker.
Ik heb nog nooit eerder fretjes gehad, maar ben opgegroeid met allerhande huisdieren.

De jongste(8 weken) die ik mee nam was bekend dat ze zou bijten, heeft ze ook gedaan bij mij bij de vorige eigenaar thuis maar daar kon ik best mee leven. Dat was een kwestie van een paar keer goed corrigeren.
Het andere fretje(ook een moertje) heb ik meegenomen omdat ze al een jaar oud was en super lief. Bij de vorige eigenaar thuis heb ik ook totaal geen problemen gezien.

Het oudere fretje bijt nu, hard.
Ik heb de wonden in mijn hand staan en ze valt werkelijk aan, ze hapt niet eerst, nee ze bijt gericht en houd vaak ook echt vast.
Blazen heeft bij haar natuurlijk helemaal geen zin en ik ben veel minder snel dan haar waardoor de meeste manieren die ik ken van corrigeren mij nog meer beter opleveren. Ik haal ze elke dag uit de kooi en laat ze ook rondlopen, maar het levert me zeker 2 bijtwonden per keer op.
Vaak gaat het goed, maar ik word onzeker van de keren dat ze bijt.

De pup is overigens veel liever, ze hapt weleens en als ik daarop reageer gaat het wel eens fout, maar ik ben vaan haar totaal niet bang verder.

Ik zit nu met mijn handen in het haar, ik zie geen verbetering bij de oudere fret en word veel te voorzichtig. -O-
Wie weet raad?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:43

Je hebt ze pas, dan bijten ze inderdaad. Ik heb zelf fretten en die hebben in het begin mij ook gebeten. Lekker laten wennen. ;)

Ook niet de eerste weken straffen dan kunnen ze namelijk angst voor je krijgen. Je kunt na een tijdje wel een time out geven, dus 5 minuten terug de kooi in doen.

Fretten snappen dingen minder goed dan een hond of een kat dus je moet herhalen. En hoe 'straf' jij je fretten?

Wat ook kan helpen is prooidier geven dan kunnen ze hun frustratie daarop richten.

Oja en frettenforum.nl is ook een leuk leerzaam forum. ;)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-09-13 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Mijn fretten bijten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 10:46

De fokker vertelde me in het nekvel pakken, dit doe ik niet altijd maar alleen als ze om blijven draaien(ik zal ze toch echt terug die kooi in moeten krijgen) De kooi staat boven en ik laat ze in de woonkamer los, dus dat is niet wat je noemt ideaal. Ik durf de kleine wel zo te pakken, die is veel eerlijker in het gedrag, de oudere ben ik minder zeker mee.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:47

Nekvel pakken moet je niet doen, dan maak je ze bozer. Ik zou ze fijn een weekje in hun kooi houden. ;)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:53

Ik heb 25 jaar fretten gehad. Als een pup bijt even terug bijten in hun oor. Serieus dat is het enige dat na 1 of 2 keer al werkt en daarna doen ze het nooit meer. Het zijn roofdieren he, dus niet denken dat het zielig is, ze vinden het ook niet zielig als ze in jou een gat bijten.
Nekvel pakken is vrij zinloos en van blazen raken ze in paniek.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 10:54

Is op zich wel een optie, behalve dat ze de kooi vakkundig slopen uit verveling als ik ze er een dagje in laat zitten, en ik durf eigenlijk al niet met mijn hand de kooi in voer voor water, kattenbak of reparaties zoals de ene nu is. Mijn arm durft ze ook te pakken namelijk..

Terug bijten ga ik absoluut niet doen bij de oudste, dan heb ik dadelijk een gezicht vol wonden...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:55

Echt wennen wennen en nog eens wennen en vooral geduld hebben. Daardoor heb ik nu de allerliefste fretjes. :)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:06

Helaas moet je bij fretten het bijten vaak actief (een prikkel terug geven) afleren. Voor mij de reden om na jaren lang fretten als huisdier te hebben gehad te beslissen er nooit meer mee te fokken. Veel mensen worden bang en de fretten zijn de dupe. Voor iedereen die denkt dat fretten een geschikt huisdier zijn .. Alleen in handen van mensen die offers maken . Het is niet voor niks dat de algemene mening over fretten is dat ze bijten en stinken .. De waarheid.. JA ze bijten en stinken . ..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:20

Fretten zijn ook niet echt heel erg goede huisdieren, zeker niet in een hokje. Het zijn best actieve beestjes en hupsen graag rond, maken rotzooi en zoeken altijd wel iets om te doen (als ze niet slapen).
Het zijn gewoon echte schoffies en daar moet je van houden :+
De gemiddelde fret is geen knuffeldier.

Ik zou dus kijken of je ze geen betere huisvesting kan geven waar je dus ook niet meteen op hun huid zit. Waar ze lekker kunnen graven/rotzooien/klauteren en af en toe met ze spelen.
Fretten verdragen overigens ook geen graan, je zult ze dus echt vlees of vleesbrok moeten geven. Maar je zult ze het allerblijst maken met een muisje wat ze uit elkaar kunnen scheuren met z'n 2tjes. Het zijn namelijk echte roofdiertjes.

Misschien ook even een dikke handschoen aan doen zodat je minder schrikt als ze bijten en zelf ook beter terug kan 'bijten' met je andere hand?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 11:37

Dat ze bijten vind ik niet erg, maar de manier waarop de ene het doet is niet te doen. Ze hebben een redelijk formaat kooi, en komen tot nu toe elke dag minstens een uur los. En natuurlijk krijgen ze geschikt voer, ik ben natuurlijk ook niet gek ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:44

Tycho schreef:
Ik heb 25 jaar fretten gehad. Als een pup bijt even terug bijten in hun oor. Serieus dat is het enige dat na 1 of 2 keer al werkt en daarna doen ze het nooit meer. Het zijn roofdieren he, dus niet denken dat het zielig is, ze vinden het ook niet zielig als ze in jou een gat bijten.
Nekvel pakken is vrij zinloos en van blazen raken ze in paniek.

Oh jeetje, wil je dat alstublieft nooit maar dan ook nooit meer aanraden aan beginnende frettenhouders?
Een dergelijke tip kan bij mensen die het gedrag van de fret niet goed kennen serieus schade aanbrengen, wat als de fret verpakt en haar meeheeft in het gezicht?een beet in je vinger lukt wel nog, maar in je gezicht ...

Bij sommige fretten kun je het simpelweg niet afleren. Tips om ze los te laten laten: blazen (maar sommige bijten daardoor harder), kopje onder duwen (bij de echte diehards die anders niet meer los laten, effe kopje onder in een potje water zorgt dat ze loslaten en je je vingers kunt redden, als je ze dan in het nekvel vast hebt kunnen ze tenminste niet meer herpakken). Time out (lukt enkel bij jonge fretten). Een getimed en gericht tik op de neus (maar de echte diehards laten zich daar ook niet van de wijs brengen.

Bij een Diehard: handschoentjes. Vaak hoeven ze zelfs niet te beschermen, zolang ze je huid maar niet ruiken/voelen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:18

En al met al werkt geweld niet. Je moet het met geduld doen en je echt goed inlezen. Wat voor kooi heb je? Een uur is echt niet genoeg, laat ze liever smorgens, smiddags en savonds naar buiten als ze goed gewend zijn. De mijne zitten buiten in een grote ren en kunnen hun energie kwijt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 12:21

De kooi is overigens 1,60 hoog en net geen 50x50 breed/diep. De fret van 1 jaar nam ik er bij omdat ze superbraaf zou zijn, ze heeft dus eerder nooit gebeten. Handschoenen is waarschijnlijk het beste wat ik nu kan doen, dan kan ik mijn vertrouwen wat meer opbouwen.
Dat uur is momenteel even het beste omdat de kat het helemaal niets vind (al kijken de fretten haar niet eens aan) en er zijn nog wat omstandigheden waardoor ik ze nu even tijdelijk niet langer los kan laten.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:30

Oioi, je kunt beste een brede kooi kopen die niet zo hoog is. Fretten kunnen niet goed klimmen en hoogtes inschatten en hebben er niet zoveel plezier in zoals ratten.

Ze bijt omdat ze nieuw territorium heeft en dat is normaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 12:33

Ze lijken zich prima te redden met klimmen, de hele kooi word gebruikt.
Bijten omdat er een nieuw territorium is klinkt logisch, maar ze is al eens verhuisd en heeft dat gedrag toen niet vertoond. Ze had ook al eerder met de pup gezeten. Gaat de territoriumdrift vanzelf weg, ook als ik ze niet veel in de hand neem? Of moet ik zoals ik nu doe door gaan met ze een paar keer per dag 'lastig vallen' en de kooi open doen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:52

Ik heb al 14 jaar fretten en sinds 2 jaar een echte "doorbijter'.
kochten haar van een stel mensen die haar niet had opgevoed als pup,ze was loops,vals en mager en slechte vacht.
Inmiddels hebben we een verstandhouding.
Ze loop elke dag los en heeft een goed leven,maar haar oppakken doe ik met handschoen.
Ze is gewoon niet tammer te krijgen dan dit, ze blijft een angstbijter.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:56

Vrienden van mijn ouders hadden vroeger ook een paar fretten deze hadden een hele kamer met speeltjes, huisjes en weet ik het tot hun beschikking ik ben ook van mening dat ze dit nodig hebben of in ieder geval minstens 3/4 uur uit de kooi. Prachtig om te zien hoe die beesten jagen op een muisje trouwens..

Fretten zijn ook geen beginners dieren vind ik..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 12:58

Balou_k schreef:
Vrienden van mijn ouders hadden vroeger ook een paar fretten deze hadden een hele kamer met speeltjes, huisjes en weet ik het tot hun beschikking ik ben ook van mening dat ze dit nodig hebben of in ieder geval minstens 3/4 uur uit de kooi. Prachtig om te zien hoe die beesten jagen op een muisje trouwens..

Je zal toch ooit moeten beginnen? -O-

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:59

Azmay schreef:
Balou_k schreef:

Je zal toch ooit moeten beginnen? -O-

Haha sorry dat kwam er echt heel rot uit.. Als je fretten wilt houden moet je er ooit aan beginnen, maar je had je beter wat meer ingelezen, de kooi is echt veelste klein voor deze dieren, als ze maar een of twee uurtjes hier buiten komen. Dit had je geweten als je je beter had ingelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:59

Al zou ik beginners niet direct een pup aanraden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:01

Met de pup kan ik het beste overweg, de moer van een jaar is degene die me slapeloze nachten bezorgd.
Volgens internet hebben ze ongeveer 2 meter oppervlak nodig, en met verdiepingen erin komt mijn kooi daar wel degelijk aan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:01

Anoniem schreef:
Al zou ik beginners niet direct een pup aanraden.

Nee een sociale en goed opgevoede fret is ook een stuk verstandiger..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:03

Azmay schreef:
Met de pup kan ik het beste overweg, de moer van een jaar is degene die me slapeloze nachten bezorgd.
Volgens internet hebben ze ongeveer 2 meter oppervlak nodig, en met verdiepingen erin komt mijn kooi daar wel degelijk aan.

Een mannelijke fret kan wel 60 cm worden, ik neem aan dat jij vrouwtjes hebt, deze kunnen 55 cm worden..
Hoe groot klinkt jouw kooi nu?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:05

Balou_k schreef:
Azmay schreef:

Een mannelijke fret kan wel 60 cm worden, ik neem aan dat jij vrouwtjes hebt, deze kunnen 55 cm worden..
Hoe groot klinkt jouw kooi nu?

Hoe oud is een fret volgroeid?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:06

Weet je uberhaupt wel hoe oud een fret word als je niet weet wanneer deze dieren volgroeid zijn?