Katten-entingen altijd nodig?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:36

Ik heb het idee dat het grootste deel van de katten sowieso kwa welzijn sterker zijn dan honden en konijnen. Bij honden komen bijv. allergieen ook veel sneller voor. Konijnen zijn relatief zwak en er is eigenlijk geen overlevingskans als ze ziek worden van VHS en myxomatose, daarom laat ik ze trouw ieder jaar enten.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:38

Wauw ik had deze reacties echt niet verwacht haha.. Ik ging er eigenlijk vanuit dat (bijna) iedereen zou enten.. Maar niet dus :P
Volgens mij zelfs het merendeel niet dan wel..

elsando

Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-11
Woonplaats: op een mooi plekje in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:44

Air schreef:
Ik heb het idee dat het grootste deel van de katten sowieso kwa welzijn sterker zijn dan honden en konijnen. Bij honden komen bijv. allergieen ook veel sneller voor. Konijnen zijn relatief zwak en er is eigenlijk geen overlevingskans als ze ziek worden van VHS en myxomatose, daarom laat ik ze trouw ieder jaar enten.


Dat denk ik inderdaad ook. Nu ik er even beter over nadenk. Onze konijnen hebben beide myxomatose gehad en hebben dit beide overleefd. En de hond heeft kennelhoest gehad. Daarom laat ik die nu enten. De kat heeft nog nooit wat gehad. Maar misschien als die wat krijgt dat ik hem ook zou laten enten.

N0a
Berichten: 4771
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:56

Ook hier wordt niet geent. In het asiel heeft ze haar eerste entingen gehad met een aantal weken na haar geboorte. Eigenlijk zou ik ze afgelopen augustus weer moeten herhalen, maar wij hebben gekozen om dit niet te doen. Ze loopt veel buiten en houdt echt trauma's over aan DA ze houdt sowieso niet van vreemden. Daarom gekozen om het niet te doen. Bij eerste symptomen van ziekte gaan we natuurlijk wel gelijk naar de DA.

Konijn bijv altijd ingeent en die is toen ook overlede aan myxomatose. Dus dat zegt niks die entingen. Net als mijn moeder die elk jaar een griepprik krijgt, en dan vaak toch een andere variant van zo'n griepje krijgt :+ ja doe je niks aan..

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:03

Naamloos1 schreef:
Wauw ik had deze reacties echt niet verwacht haha.. Ik ging er eigenlijk vanuit dat (bijna) iedereen zou enten.. Maar niet dus :P
Volgens mij zelfs het merendeel niet dan wel..

Als je vragen stelt over het niet enten, zullen er bijna alleen maar mensen reageren die niet enten.
Net zoals wanneer je een topic over of het goed is om bitloos te rijden: dan antwoordt een meerderheid die bitloos rijdt. De rest voelt zich immers niet aangesproken.

Ik ent mijn kat wel, om een reden die op de vorige pagina genoemd wordt: hij gaat ieder jaar naar een pension en daarvoor is de enting nodig.
Bovendien vind ik het fijn om een check-up bij de dierenarts te hebben. Als hij wat mankeert merk ik het zeker, maar zij heeft er een opleiding voor gevolgd en zal lichamelijke dingen sneller opmerken dan dat ik doe.

Maar eigenlijk vooral... Waarom zou ik het niet doen?
Dat katten ziek worden ondanks hun entingen kan gebeuren. Entingen zijn nooit 100%. Misschien zouden er zonder entingen nog veel meer katten overlijden, en misschien ook wel niet.
Ik durf het risico niet te nemen om niet te enten. Als hij dan niesziekte oid krijgt, dan zal ik mezelf altijd afvragen "Wat als ik toch had geënt?".

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:05

Mijn kat is het eerst jaar geënt en kreeg toch een vorm van niesziekte, mijn da zei ook dat een enting dat niet voorkomt.

Ook heeft hij een keer een soort van herpes virus gehad, en een bekkie vol zweertjes, was ook niet tegen aan te enten en hij had gewoon pech.

Ik ent dus niet meer, en bij ziekte ga ik gewoon weer naar de da voor ab en pijnstilling.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:59

zonnebloem18 schreef:
In Den Helder vallen de katten nu bij bosjes neer door de kattenziekte, vooral ongeente katten maar helaas ook goed geente katten.
Maar ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen.
Wil je bewust gaan enten kan je ook eerst laten bepalen hoeveel antistoffen er nog in het bloed zitten, dit doe je door te titeren.
Verder hoeft kattenziekte niet elk jaar maar is de enting voor kattenziekte ongeveer 3 jaar werkzaam, daarom ent ik elk jaar tegen niesziekte en om de 3 jaar tegen kattenziekte.


helemaal mee eens ! niesziekte entingen...daar kun je nog over twisten, 100% bescherming is zeker niet gegarandeerd, maar enten voor kattenziekte is zeer zeker wel nodig !

Wat is dat toch tegenwoordig dat sommige mensen zo tegen enten zijn !!!! door de virusdruk die een uitbraak met zich meebrengt kunnen daardoor ook mensen (katten/paarden/honden en kinderen) de dupe worden door die figuren die niet enten!

De afgelopen 100 jaar heeft de geneeskunde gigantische stappen voorwaarts geboekt en hebben we polio, pokken, en andere vreselijke ziektes kunnen beteugelen zodat ze bijna niet voorkomen, met dieren hetzelfde. En nu gaan we dat allemaal teniet doen ???

Toen ik nog thuis woonde had ik een springstal in de buurt, die hadden vele jonge paarden staan die ze ook niet enten, gevolg influenza uitbraak,; 3 veulens, een paar enters en twenters dood + 2 pensionpaarden. Reden; virusdruk was zo groot dat zelfs de geente paarden ziek werden.
Waren het slechts een paar (3-5) paarden geweest die niet geent waren dan waren die wel heel ziek geworden, maar de rest waarschijnlijk niet. NU waren er 50 ongeente paarden waarbij het virus vrij spel had, influenza kon zich ongehinderd vermenigvuldigen (AB helpt niet bij een virus!)
Bedrijf is er bijna aan onderdoor gegaan, nog zuurder vind ik het voor de paarden, en al helemaal voor die pensionpaarden die wel geent waren.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:23

Maar dat is ook wel even een verschil. 50 paarden die hutjemutje op elkaar staan en allemaal niet geent. Katten zijn oha vrij solitair, die zullen dus niet met kluwen op elkaar zitten.

En de geneeskunde heeft de afgelopen 100 jaar veel stappen vooruit gedaan? Wat dacht je dat de algehele welvaart van de gemiddelde mens voor invloed heeft op ziektes? En er blijven gewoon nieuwe ziektes bijkomen hoor, dat is nou evolutie. Ook de bacteriën en virussen passen zich aan ;)

Als je het mij vraagt kun je beter kijken naar wat je in je dier stopt aan gif in de vorm van ontvlooiing/ontworming, katten (CARNIVOREN) die doodleuk elke dag droge brok krijgen met 4% vlees of met leuke conserveermiddelen die ook van alles met je dier doen.
En tja, elk jaar een verzwakt virus in het lijf te spuiten met nog een aantal schadelijke componenten? Daar heb ik ook zeker mijn vraagtekens bij in hoeverre dat nou gezond is.

Dus elk jaar enten voor een ziekte die mijn kat misschien kan krijgen? Nou, dat vind ik dus zeer zeker niet nodig.

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:29

hier ook niet geente katten. Ze komen allemaal buiten. Hoewel 1 niet verder komt dan de tuin :+
Onze jongste was geent vanuit het asiel, maar heeft wel mooi niesziekte gekregen, terwijl ze dus geent was. Ik vragen aan de dierenarts waarom dit kon. "tja, het kan altijd nog voorkomen omdat het een ingewikkeld virus is".
Dus nee, ik ent niet. Katten van mn moeder (raskatten) zijn 14 en 18 geworden en nooit geent..

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:31

Hier twee katten. Ze hebben allebei de kitten entingen gehad, en die van het jaar daarna. Daarna zijn ze niet meer geent. Ze komen alleen in de achtertuin.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:03

Naamloos1 schreef:
Wauw ik had deze reacties echt niet verwacht haha.. Ik ging er eigenlijk vanuit dat (bijna) iedereen zou enten.. Maar niet dus :P
Volgens mij zelfs het merendeel niet dan wel..


Dat had ik ook niet verwacht. Ik dacht: ik ga nu zeggen dat ik mijn kat niet ent, en krijg dan heel bokt over mij heen hoe zo'n dierenbeul ik ben :+

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:11

In raskattenland moet je, vanwege fokkerij en shows, maar eigenlijk is wel bekend dat er veel troep in zit...

xMell

Berichten: 521
Geregistreerd: 28-01-13
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:16

Wij enten onze kat eigenlijk ook niet.

Maar aangezien ik in Den Helder woon, en hier de grote kattenziekte is
uitgebroken. Gaan we aankomende week naar de DA.
Mijn kat is de hele dag door buiten, en is best dominant. Dus zal sneller
in gevecht gaan met een andere kat, dan een kat die niet dominant is.

Hoorde trouwens ook vandaag dat de entingen voor deze ziekte
nu ook qua prijs naar beneden zijn gehaald, omdat iedereen nu moet enten.

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:20

Binnenkatjes hier. Hebben alleen de hoofdzakelijke entingen gehad, daarna niet meer :) Minoes ent ik voortaan niet meer. Chronische niesziekte...die moet dus eerst aan een complete antibiotica behandeling voordat die ook maar een prik in d'r lichaam krijgt, om vervolgens er nog ziek van te worden ook -O-
Nee hoor, die arme schat doet het prima zonder entingen en met haar dagelijkse schepje magnesium :)
Mara is kerngezond, heeft de hoofdzakelijke entingen gehad puur zodat ik wist dat ze daar iig tegen beschermd was. Mocht ze in de toekomst wel weer naar buiten gaan, dan krijgen ze weer entingen. Maar als binnenkat zijnde, nee hoor :)

zonnebloem18

Berichten: 24865
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:25

Een kat met chonische niesziekte zou je wel kunnen laten enten met een dode entstof i.p.v. een verzwakte maar ook dat blijft een klein risico houden.
Als je het ooit weer gaat overwegen wel iets om te onthouden.

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:31

Is een goeie ;) Tnx voor de tip :)
de vorige keer is mn meissie er zo beroerd van geworden dat ze met een fleecekleed op mijn buik moest liggen. Als het wat erger was geworden had ik weer bij de dierenarts gestaan, maar ditmaal dus omdat ze zo ziek was :s Gelukkig is het goed gekomen :) Maar dan zal ik iig die tip onthouden voor een volgende x ;)

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:33

Hier 2 katten van 9 en 7. Ik ent sinds 3 jaar niet meer, vanwege het feit dat de jongste steeds heel ziek geworden is door de prikken. Er is geen onderliggende ziekte waardoor en de da zegt dat dit domme pech is. De oudste heeft een grote weerstand, is echt een buitenteiger, de jongste komt het huis niet uit.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:46

Ik heb hier een oude (inmiddels geholpen) show- en dekkater van 10 jaar en die is de afgelopen 3 jaar ook niet meer geent. Hij is nooit ziek geweest en ik vind het zonde van mijn geld. Hij komt elke dag een paar uur buiten op het erf.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:16


Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:21

Nu juist niet, niet enten op het moment dat het immuunsysteem niet op orde is. Meer kans op bijwerkingen en minder kans op een goed aangeslagen enting. Dus van beide kanten werkt het negatief.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:22

Wat zijn nu precies de nádelen van enten?

Een aantal zaken ben ik al tegengekomen hier:
- dat het geld kost (dat geld heb ik er graag voor over en bovendien vergoedt de verzekering het hier)
- kat wordt er ziek van (mijn geholpen kater van 6 heeft nergens last van)
- het helpt toch niet altijd/100% (maar tegen een hoop helpt het wel, en dan is het toch mooi om in ieder geval de kans op ziekte te verkleinen?)
- kat komt niet buiten (de mijne ook niet, maar ziektekiemen kunnen toch makkelijk mee naar binnen genomen worden?)

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:28

Ik ent wel, voor mijn werk kom ik regelmatig in contact met katten, en ook vanaf straat weet je nooit wat je mee naar binnen loopt. Daarnaast is zo'n jaarlijkse enting een mooi controlemoment, je kan het zien als een APK. Er worden genoeg problemen opgepikt tijdens zo'n consult in vroege stadia, zoals een hartruis oid. zonder dat er klachten zijn.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:29

Hier worden de katten ook nooit geënt. Zijn beide buitenkatten.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:35

Laten wij onze katten nu wel enten. Er zijn vijf buiten katten en twee katten altijd in huis. Als ze namelijk wel ziek worden, niesziekte, dan zijn de kosten om ze weer beter te krijgen, vele malen hoger, dan als je ze laat enten. Geënt, worden ze nooit zo ziek, als dat ze niet geënt waren.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:45

Niesziekte enten is net zoiets als de griepprik, het helpt alleen voor dat betreffende virus, terwijl er veel meer niesziekte virussen zijn.