Hoe houd ik vreemde katten buiten mijn huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Hoe houd ik vreemde katten buiten mijn huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 14:59

Ik heb hier elke avond/nacht vreemde katten binnen,ze komen brutaal naar binnen door het kattenluik.Ik kan dat luikje niet op slot doen voor mijn eigen kater,die moet ook in en uit kunnen.
De katten komen hier steeds al het kattenvoer op eten,ze zitten zelfs op het aanrecht als er een restje vlees of worst in de pan zit.
Als mijn hondje de kat wil weg jagen word die gewoon aan gevallen door 1 bepaalde jonge kat.Ik weet wel waar dat jonge katje woont,maar die mensen zijn Remy's,daar valt niet mee te praten.Ik denk zelf,als de mensen hun katten genoeg te eten geven,dan gaat een kat toch niet op zoek naar eten bij andere huizen?
Ik zorg nu dat er geen etensresten [vlees of worst] meer in een pan blijft zitten.
Ook zet ik het kattenvoer in de huiskamer i.p.v. in de keuken.
Maar toch komen ze s'nachts zelfs in de huiskamer het kattenvoer stelen.
Ik heb geen deur v.d. keuken naar huiskamer,dus de deur dicht doen kan niet.
Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat die vreemde brutale katten niet meer hier binnen komen?

Princesspres

Re: Hoe houd ik vreemde katten buiten mijn huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:01

kattenluikje inbouwen die alleen open gaat op de chip van jouw kat?
kost eenmalig wat, maar ben je er wel vanaf.

anders savonds de kat binnen roepen. luik op slot en dan smorgens weer open

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:02

Wanneer je ze ziet, ze nat spuiten.

Maar wat het beste werkt is ze nat spuiten of is naar (niet op) ze gooien terwijl ze je niet zien. Anders linken ze de straf alleen aan jou en niet aan je huis.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:02

2 oplossingen. Eigen kat buiten laten slapen of kattenluik aanschaffen die de chip afleest waardoor alleen jouw kat erin en eruit kan.

Voedsel verplaatsen gaat niet helpen, als die buurtkatten honger hebben en ervaring hebben met het lopend buffet bij jouw thuis, lopen ze gerust een kamer door als ze t ruiken..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:08

Ik zat idd. ook te denken aan een kattenluik met chip.
Maar nu ben ik bang dat als mijn kater een bandje om heeft,met die chip er in,hij dat bandje steeds kwijt raakt.Je mag zo'n bandje natuurlijk niet te strak om doen,anders kan hij zichzelf ophangen.Hij heeft eerder een kattenbandje om gehad met belletje [voor de vogels] maar was dat steeds kwijt.
Mijn eigen kater opsluiten s'nachts kan niet,die word helemaal gek als die niet naar buiten kan,hij doet dit al 7 jaar.Dat kan ik nu niet opeens veranderen.In de zomer slaapt hij gewoon buiten,dat zou geen probleem zijn,maar in de winter moet hij naar binnen kunnen.
Met water gooien werkt idd. goed,maar die katten zijn al weg voor ik bij ze ben.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:12

Uhm, je moet hem niet te lós doen, anders kan ie zich ophangen. Te strak daar wordt ie waarschijnlijk erg rustig van (en stikt ie langzaam, ook niet helemaal de bedoeling) :+

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:13

De chip zit in je kat...niet aan een halsbandje om zijn nek...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:15

Oke ik dacht dat ze dan een bandje om moesten.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:16

Die heb je wel gehad geloof ik maar het gaat nu gewoon op de chip in je kat.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:22

Is bij ons ook. Ookal is het een super lief beest, hij is niet gewenst. Mijn kat heeft voer voor blaasgruis wat niet al te goedkoop is. Maar ik denk dat het voer ook gewoon lekkerder is bij anderen dan bij thuis.. :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:36

Ik weet niet of het voer bij een ander lekkerder is ;) ik denk dat als een kat thuis genoeg te eten krijgt,hij niet op zoek gaat naar eten.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:38

Nou, nee dat hoop ik nie nee. Maar die kat van onze buren is toch echt goed genoeg gevoerd. En wij hebben geen standaard brokjes, mijn kat eet niks anders dan deze, dat vind die niet lekker. Geloof best dat die kat van de buren bij ons, echt voor het eten komt, en niet per se omdat die honger heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:57

katten willen ook bij ruim voldoende eten nog wel gaan rondshoppen bij buren hoor, heeft echt niet met honger te maken te hebben, heb in eerdere huizen genoeg vreemde katten binnen gehad die echt niets te kort kwamen thuis.
hier komt er geen enkele kat meer in of om het huis sinds we de hond hebben :+
maar kattenluik op chip idd, voorheen had je idd alleen de versie met halsbandjes met een chip er in, tegenwoordig zijn er verschillende die gewoon werken op de ID chip die een kat tegenwoordig toch al heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:33

Net zat de zwarte kater weer hier,hij vloog in de coniferenboom waar 2 jonge tortelduifjes zitten.
Had hem weg gejaagd,komt die heel brutaal weer in de achtertuin.Ik pak een glas water en gooi hem nat,nou hij liep! hopen dat die niet meer terug komt.Dit was 1 v.d. katten die hier binnen komt.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:45

@TS je hebt verschillende soorten kattenluiken en allemaal met verschillende functies

- gewone kattenluiken, die je zoals ik het lees nu hebt.
- kattenluiken die werken met magneetjes. Die magneetjes hangen aan een halsbandje.
- en kattenluiken die werken op een chip. Als je je kat gechipt heb bij een dierenarts hoeft je alleen de kattenluik aan te schaffen. Als je je kat niet gechipt hebt dan kan je je kat laten chippen. Bij sommigen van de kattenluiken met chip zit ook nog een halsbandje bij met chip, dan kan je het bandje om doen en hoef je je kat niet te chippen. Maar ik ben geen fan van bandjes.

Als je googled op kattenluik + microchip dan krijg je meer info.
Er zijn in Nederland meerder merken te koop, het ene merk is beter dan het andere merk heb ik al gelezen.
Ik was namelijk ook op zoek naar zo'n kattenluik voor ons nieuwe huis.
Mijn keuze is gevallen op een SureFap, omdat die een model hebben voor grotere katten.
Nu ben ik alleen op zoek naar een plek waar deze kattenluik niet zo duur is. Want ze kosten zo 100 euro.
Dus als iemand tips heeft???

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:55

Dat is idd een duur kattenluik!
Ik ben dus ook totaal geen fan van bandjes om een kattennekje.
Ik zal eens gaan Googlen.