Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 07:29

Zo belachelijk in ons land, wanneer je zonder stamboom fokt, mag je ALLES, gelukkig zijn er wel regels voor rashonden.

Welzijnsregels moederhond

Vanaf 1 juli 2008 zijn de welzijnsregels in het Kynologisch Reglement van kracht. Dit betekent dat alle dekaangiften vanaf 1 juli 2008 moeten voldoen aan de welzijnsparagrafen van het Kynologisch Reglement.

In deze regels staan voorschriften die het welzijn van de rashond waarborgen. Het betreft regels over o.a. de minimum en maximum leeftijd van de moederhond, het maximaal aantal nesten dat een moederhond mag hebben per periode, het maximum aantal nesten dat een moederhond mag hebben gedurende haar leven, et cetera. Deze regels gelden voor alle gefokte rashonden met NHSB stamboom.

Alle fokkers van rashonden dienen zich aan deze regels te houden. Bij overtreding volgt een sanctie tegen de fokker. Sinds de invoering van deze regel zijn er al diverse fokkers bestraft waaronder een sanctie diskwalificatie voor het leven.
De Raad van Beheer zou graag zien dat deze regels ook zouden gelden voor de niet-rashonden fokkerij.

De regels staan in Hoofdstuk VIII van het Kynologisch Reglement onder titel 1 Basisreglement Welzijn en Gezondheid.

Voor meer informatie over het Basisreglement Welzijn & Gezondheid kunt u terecht onder de knop 'Rashonden', pagina 'Basisreglement Welzijn Gezondheid' of klik hier voor de pagina.

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-gezondheid-gedrag-en-welzijn/fokbeleid/welzijnsregels-moederhond/

troi

Re: Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:07

Tuurlijk mag je alles als je zonder stamboom fokt, je hoeft toch niet alles wat je doet aan de staat/raad van beheer te vertellen? Wat voor voordeel zou het hebben voor mij, als ik mijn golden laat dekken door de buur stabij, als ik dat doorbrief naar de raad van beheer? Wat schiet ik daar mee op? Ik wil toch geen stamboom immers? Ik zou echt niet weten hoe je daar regels voor kan maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:15

Zou goed zijn als het stamboom loos fokken aan banden gelegd zou worden. Zou een hoop ellende schelen voor vele pups en teven.
Denk dat de RVB moet beginnen met mensen voor te lichten. Daar gaat het namelijk al mis. Veel mensen beseffen helemaal niet waar het omgaat. Wij fokken met Duitse herders daar heb je stamboomloos, met stamboom en met stamboom en keurfok. Dat laatste zie je steeds minder en dan vragen mensen zich af waarom de duitse herder zo word zoals hij is...... Hier in Duitsland zijn de regels veel strenger en dat zou in NL ook mogen van mij.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:19

troi schreef:
Tuurlijk mag je alles als je zonder stamboom fokt, je hoeft toch niet alles wat je doet aan de staat/raad van beheer te vertellen? Wat voor voordeel zou het hebben voor mij, als ik mijn golden laat dekken door de buur stabij, als ik dat doorbrief naar de raad van beheer? Wat schiet ik daar mee op? Ik wil toch geen stamboom immers? Ik zou echt niet weten hoe je daar regels voor kan maken.

Het gaat me om welzijn van honden waarmee gefokt wordt. Waarom mag je zonder stamboom iedere loopsheid je teefje laten dekken, op iedere leeftijd, en mag je intelen of incest plegen en ben je niet verantwoordelijk voor de gezondheid van de pups die je geboren laat worden?
En is het niet controleerbaar van deze honden?

Zou mooi zijn als iedere fokker verantwordelijk wordt. Niet alleen rashondenfokkers. Zou hoop pretnestjes en broodfok schelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:22

De broodfok is bijna niet te controleren en dat is dan meteen ook het probleem. Tuurlijk moeten daar betere regels voor komen, maar het is erg moeilijk om daar sancties voor op te leggen omdat het dus niet controleerbaar is. Of in elk geval heel moeilijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:26

Wat Eileen zegt, er is voor die fokkers niet voldoende motivatie om volgens de regels te werken. Kijk ik ben groot voorstander van verstandige fok (al dan niet met stamboom gezien de gezondheidstoestand van de meeste rassen maar dat is een andere discussie) maar vrees dat je geen grip krijgt op die groep mensen tenzij je ze iets biedt in ruil daarvoor. Wat geeft de RvB een amateur fokker als ze eerlijk hun kruisingnestje opgeven en zo gecontroleerd kunnen worden? Niks, alleen maar mogelijk 'gezeur' over hun regels, dat motiveert totaal niet.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:28

Hoeft toch niet (alleen) RVB te doen, tenlsotte worden pups nu gechipt, dus begin is er.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:29

Ik vraag me af hoor hoeveel pretfokkers hun pups echt laten chippen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:36

Wilawander schreef:
Zou goed zijn als het stamboom loos fokken aan banden gelegd zou worden. Zou een hoop ellende schelen voor vele pups en teven.

Ten eerste, wiens regels gaan we dan volgen? De conformatiefokkers met hun "diervriendelijke" producten als een cavalierras waar bijna idere hond syringomyelie drager is? De kortsnuiten die zo uit de hand gelopen zijn dat hun ademhalingswegen alleen als pathologisch aan te merken zijn? Chihuahua´s wiens fontanellen niet meer sluiten?
Je fokt zelf herders, je weet wat daarme gebeurt is.

Ten tweede, wat voor wetgeving stel je je bij "aan bandenleggen" voor?

Het beperken van hoeveelheid nesten is eigenlijk alleen interessant juist bij rashondfokkerij, daar is geld te halen voor onscrupuleuze mensen. (Ik heb het dus niet over bona fide fokkers).

Verder geef ik niet al te veel voor de politiek van de RvB. Alleen het feit dat je in Nederland alleen aan trials mee kunt doen met je bordercollie als je hun papiertje hebt ( en je hond dus aan hun schoonheidsstandaard voldoet) is belachelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:40

Behalve de welzijnsregels verbeteren zou er ook een stuk voorlichting moeten zijn bij aspirant puppykopers.
Maar ja, hoe dat dan nog meer moet weet ik ook niet?

Het internet staat vol informatie met tips en waarschuwingen bij het zoeken naar een hond.
Maar vaak als het te laat is en mensen een zwakke puppy hebben, dan pas gaan ze eens verder kijken dan hun neus lang is.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:48

Sommige aandoeningen, zoals HD, Ed, doofheid en erfelijke ziekten komen bij bijna alle rassen en ook niet- rassen voor.
Kan me ook voorslellen dat je in het algemeen gaat verbieden per wet te fokken met dwergroei, epilepsie, ademshalingsproblemen.
Soort minimale basiskeuring voor fokken met alle honden.

Tenslotte praat men in de wet over: 'Elke eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van zijn dieren. Hij moet zich houden aan regels voor huisvesting en verzorging. Dierenmishandeling en verwaarlozing zijn verboden."

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:50

troi schreef:
Ik vraag me af hoor hoeveel pretfokkers hun pups echt laten chippen..

Vele doen het zelf dus ook geen controle helaas.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:55

Biepmiep schreef:
Kan me ook voorslellen dat je in het algemeen gaat verbieden per wet te fokken met ademshalingsproblemen.

Ik heb geknipt in je qoute.

Maar wie bepaald de grenzen? Iemand die erg gericht is op gezondheid zou kunnen voorstellen dan direct de gehele engelse bulldog populatie maar te verbieden, er is immers geen hond meer in dat ras die volledig vrij ademt (en dat is aantoonbaar..). Maar daar zullen de bull fokkers het niet mee eens zijn. Die zullen vermoedelijk alleen de honden willen verbieden die bijna helemaal niet meer kunnen ademen, dus alleen de meest extreme gevallen. Wie heeft dan de wijsheid in pacht en wie heeft de grootste mond (want die krijgt zo doorgaans gelijk..) ? Ik vrees TS dat ze hier nooit uit zullen komen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:01

Het fokken van dieren is legaal. Daar kun je niet om heen.
De enige mogelijkheid zou zijn het fokken van honden (en katten? konijnen? dwerghamsters?) buiten de rasverenigingen illegaal te maken. En dus uiteraard verplichte castratie voor iedere niet rashond of niet geregitreerde rashond. Leuke inkomsten voor de rasverenigingen.

Ik heb nogal een persoonlijk belang hierbij, omdat het in het geval van mijn favoriete hondenras een ernstige degeneratie van het werkvermogen zou betekenen. In feite is mijn mening dat ik de (conformatie) rasverenigingen niet competent acht de kwaliteit in stand te houden, op grond van hun prestaties. Ze verandereren ieder werkhondenras in huisdieren.

Wezijsregels zouden niet ras- of verenigings gebonden moeten zijn, maar algemeen voor alle dieren moeten gelden. Wetten dus, géén verenigingsregeltjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:04

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:

Ten eerste, wiens regels gaan we dan volgen? De conformatiefokkers met hun "diervriendelijke" producten als een cavalierras waar bijna idere hond syringomyelie drager is? De kortsnuiten die zo uit de hand gelopen zijn dat hun ademhalingswegen alleen als pathologisch aan te merken zijn? Chihuahua´s wiens fontanellen niet meer sluiten?
Je fokt zelf herders, je weet wat daarme gebeurt is.

Ten tweede, wat voor wetgeving stel je je bij "aan bandenleggen" voor?

Het beperken van hoeveelheid nesten is eigenlijk alleen interessant juist bij rashondfokkerij, daar is geld te halen voor onscrupuleuze mensen. (Ik heb het dus niet over bona fide fokkers).

Verder geef ik niet al te veel voor de politiek van de RvB. Alleen het feit dat je in Nederland alleen aan trials mee kunt doen met je bordercollie als je hun papiertje hebt ( en je hond dus aan hun schoonheidsstandaard voldoet) is belachelijk.

Ik weet van de andere rashonden in NL en hun eisen weinig af ben ik eerlijk in. Ik ben al jaren met Duitsers bezig en weet wel hoe dat wereldje werkt. Veel fokkers die eerst netjes met keurfok werkten maar elke loopsheid dekten mogen dat nu niet meer en dekken nu gewoon met niet aangekeurde honden en krijgen toch een stamboom. En dat mag dan niet meer elke loopsheid en daarom nu 1x met en 1x zonder stamboom. Daar heeft de RVB ook een fout gemaakt. Het aantal nesten aan banden leggen is goed maar het helpt niet er word nog net zoveel gefokt en dan ook nog eens zonder aankeuring, controle en deels stamboom.

En voor die stamboom aanvragen hoef je alleen maar twee stamboom honden te hebben verder niks.... en dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Als ik zie wat ik hier in Duitsland allemaal moet doen voor een stamboom. Daar gaat jaren training, medische onderzoeken enz. aan vooraf en dat is ook goed zo. Maar 9 van de 10 puppenkopers weten dat niet. Heb nu zelf een nest liggen. Gisteren toevallig eens op MP gekeken. 5 nesten met keurfok waaronder die van mij in heel NL. Dan blz. vol met stamboomloze herders en die met alleen een stamboom. Vind het schrikwekkend. Dat was 10 jaar geleden wel anders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:08

ik blijf me nog altijd afvragen hoe rashondenfokkers( stamboomhonden) zien dat hun ras gezond blijft als ze moeten gaan opfokken tegen de vraag die er is van pupjes...

heb dat al vaker gevraagd maar niemand geeft antwoordt...

ga hem nog maar eens een keer neerzetten dan:

stelling cq vraag:

in nederland is er een hondenpopulatie van zo'n 1,8 miljoen stuks...

per jaar worden er 180.000 pups verkocht

daarvan zijn er met stamboom 50.000
pretnest ( thuisnestjes) zonder stamboom 30.000
en via import ( ja de grote broodfokhandel) 100.000

deze getallen wetende vraag ik mij af,dat stel dat iedereen nu alleen maar stamboomhondjes moet kopen,bij dat handje vol stamboomfokkers die écht serieus bezig is met de gezondheid verbetering van het ras ( en jammer jammer,zie zoveel oliebol om mij heen waarmee gefokt wordt bij stamboomfokkers,dat er echt maar heel weinig zijn die echt voor die rasverbetering gaan) ..

stel nu he,wij gaan allemaal alleen maar stamboomhondjes bij die paar serieuse fokkers kopen,de vraag:
-hoe gezond blijven rassen dan als er tegen een vraag van 180.000 pups aangefokt moet gaan worden??
-hoe zien jullie fokkers dan gaan fokken zonder "broodfokker" te worden??
-en dan als laatste ,hoe zien jullie de prijzen dan van stamboomhonden worden,als ze zo massaal gefokt moeten gaan worden?

er zal waarschijnlijk hier weer geen antwoordt opkomen,maar goed,zie de rashondfokkerij graag tegemoed komen aan deze vraag van hondjes,eens zien hoe de pups er dan bij liggen ...

en dan nog wat, ik wil zelf graag stamboomloos kopen,óf zelfs een kruising,dat mag dan niet meer?? mijn keuze als consument kan dan niet meer omdat ik verplicht wordt een rashond met papier te kopen,wens helemaal niet zo betutteld te worden...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 05-09-13 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:09

Biepmiep schreef:
troi schreef:

Het gaat me om welzijn van honden waarmee gefokt wordt. Waarom mag je zonder stamboom iedere loopsheid je teefje laten dekken, op iedere leeftijd, en mag je intelen of incest plegen en ben je niet verantwoordelijk voor de gezondheid van de pups die je geboren laat worden?
En is het niet controleerbaar van deze honden?

Zou mooi zijn als iedere fokker verantwordelijk wordt. Niet alleen rashondenfokkers. Zou hoop pretnestjes en broodfok schelen.

Met stamboomloos fokken teel je vaak juist niet in. Het is niet voor niets dat bastaards vaak veel ouder worden dan rashonden.
Ik vind het raar dat fokkers van rashonden blijkbaar een controlerend en corrigerend orgaan nodig hebben omdat ze er anders een potje van maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:19

Maar goed, theoretisch als alle dieren waarmee gefokt gaat worden, kruising of niet, getest zouden worden op een aantal veelvoorkomende aandoeningen (zoals bijv HD en hartruis) en vervolgens van fok uitgesloten worden bij positief testen (kan niet hoor want dan kun je bepaalde rassen direct stopzetten en dat willen de 'liefhebbers' niet) dan zou de hondenpopulatie er zeker op vooruit gaan. Maar ja, daar gaan de rasverenigingen (de liefhebbers ja ja :x ) nooit mee akkoord.. Los nog van de vraag hoe je dit in de praktijk gaat doen hoor want het kan niet, maar theoretisch zou het een goed plan zijn.

Schattige doch zinloze post, ik weet het. Maar verder dan dit gaat deze discussie vrees ik toch niet komen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:22

kimmie261 schreef:
ik blijf me nog altijd afvragen hoe rashondenfokkers( stamboomhonden) zien dat hun ras gezond blijft als ze moeten gaan opfokken tegen de vraag die er is van pupjes...

heb dat al vaker gevraagd maar niemand geeft antwoordt...

ga hem nog maar eens een keer neerzetten dan:

stelling cq vraag:

in nederland is er een hondenpopulatie van zo'n 1,8 miljoen stuks...

per jaar worden er 180.000 pups verkocht

daarvan zijn er met stamboom 50.000
pretnest ( thuisnestjes) zonder stamboom 30.000
en via import ( ja de grote broodfokhandel) 100.000

deze getallen wetende vraag ik mij af,dat stel dat iedereen nu alleen maar stamboomhondjes moet kopen,bij dat handje vol stamboomfokkers die écht serieus bezig is met de gezondheid verbetering van het ras ( en jammer jammer,zie zoveel oliebol om mij heen waarmee gefokt wordt bij stamboomfokkers,dat er echt maar heel weinig zijn die echt voor die rasverbetering gaan) ..

stel nu he,wij gaan allemaal alleen maar stamboomhondjes bij die paar serieuse fokkers kopen,de vraag:
-hoe gezond blijven rassen dan als er tegen een vraag van 180.000 pups aangefokt moet gaan worden??
-hoe zien jullie fokkers dan gaan fokken zonder "broodfokker" te worden??
-en dan als laatste ,hoe zien jullie de prijzen dan van stamboomhonden worden,als ze zo massaal gefokt moeten gaan worden?

er zal waarschijnlijk hier weer geen antwoordt opkomen,maar goed,zie de rashondfokkerij graag tegemoed komen aan deze vraag van hondjes,eens zien hoe de pups er dan bij liggen ...

en dan nog wat, ik wil zelf graag stamboomloos kopen,óf zelfs een kruising,dat mag dan niet meer?? mijn keuze als consument kan dan niet meer omdat ik verplicht wordt een rashond met papier te kopen,wens helemaal niet zo betutteld te worden...

Ik wil je als fokker wel antwoorden. ik fok Duitse herders en heb nu een nest liggen. Ik ben gegaan voor de combinatie werklijn x kynologische lijn. Waarom? daar ik geen schuine glijbaan kynologen wil fokken, een goed karakter wil, geen inteelt en beide honden zijn geselecteerd op gezondheid. Hd en Ed over meerdere generaties terug in orde en ook verdere familie daarop uitgeplozen. Als extra wat niet voor de rasvereniging hoeft getest op degeneratieve Myelopathie en de ruggen geröntgend. Voor mij is karakter en gezondheid het belangrijkst en daar staat mijn kennel ook voor. Als ik kijk wat ik investeer dan kan ik nu al wel zeggen dat er voor mij als fokker aan het einde niet veel overblijft. Maar mensen beseffen vaak niet wat alles kost.

Had eerst een advertentie zonder prijs. Ongeloofelijk hoeveel mensen belden en verwachten dat een hond rond de 200 kost. Waarom? omdat ze gewoon niet weten wat het uitmaakt om een hond uit keurfok te halen ipv alleen een stamboom zonder controles enz. Die kan iedereen fokken. Gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen die wel een hond zoeken en het heeft ook een voordeel. De mensen die dan komen die willen ook echt. En kan ik er ook vrij zeker van zijn dat ze goed terecht komen. Een broodfok hond of een stamboom hond van 300 euro is makkelijker aan te schaffen en ook makkelijker weer weg te doen en dat gebeurt maar al te vaak.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:55

Citaat:
Met stamboomloos fokken teel je vaak juist niet in. Het is niet voor niets dat bastaards vaak veel ouder worden dan rashonden.
Ik vind het raar dat fokkers van rashonden blijkbaar een controlerend en corrigerend orgaan nodig hebben omdat ze er anders een potje van maken.
[/quote]

O ja hoe weet ik of je inteelt of niet dan?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:57

troi schreef:
Maar goed, theoretisch als alle dieren waarmee gefokt gaat worden, kruising of niet, getest zouden worden op een aantal veelvoorkomende aandoeningen (zoals bijv HD en hartruis) en vervolgens van fok uitgesloten worden bij positief testen (kan niet hoor want dan kun je bepaalde rassen direct stopzetten en dat willen de 'liefhebbers' niet) dan zou de hondenpopulatie er zeker op vooruit gaan. Maar ja, daar gaan de rasverenigingen (de liefhebbers ja ja :x ) nooit mee akkoord.. Los nog van de vraag hoe je dit in de praktijk gaat doen hoor want het kan niet, maar theoretisch zou het een goed plan zijn.

Schattige doch zinloze post, ik weet het. Maar verder dan dit gaat deze discussie vrees ik toch niet komen..

Je regelt dit door mensen dit bij wet verantwoordelijk te maken financieel. Als je dus met erfelijke aandoening fokt en je pup mankeert wat mag je betalen. Tenzij je er alles aangedaan hebt om dit te voorkomen. Moeten rashonden nu ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:03

Biepmiep schreef:
Je regelt dit door mensen dit bij wet verantwoordelijk te maken financieel. Als je dus met erfelijke aandoening fokt en je pup mankeert wat mag je betalen. Tenzij je er alles aangedaan hebt om dit te voorkomen. Moeten rashonden nu ook.

Daar geloof ik met alle respect niets van. Als ik dus een cavalier zou kopen (in een ernstige vlaag van verstandsverbijstering) die syringomyelie krijgt, dan kan ik de fokker met alle daaraan gerelateerde dierenartskosten opzadelen? Lijkt me sterk.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 11:10

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:12

Biepmiep schreef:
Citaat:

O ja hoe weet ik of je inteelt of niet dan?[/quote]
Staat op de stamboom :D En is vast te stellen met dna wat steeds vaker wordt gebruikt.
Die regels moesten er komen van de regering .

Regels voor dieren zonder stamboom gaan er echt niet komen want het is niet te controleren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:14

Biepmiep schreef:

Dat is een interessante ontwikkeling. En strookt met mijn hierboven geventileerde mening dat dit soort zaken wettelijk, en niet door rasverenigingen (imo deel van het probleem en dus niet van de oplossing) geregeld moet worden.
Bedankt voor die link Biepmiep.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 05-09-13 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt