Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
troi schreef:Tuurlijk mag je alles als je zonder stamboom fokt, je hoeft toch niet alles wat je doet aan de staat/raad van beheer te vertellen? Wat voor voordeel zou het hebben voor mij, als ik mijn golden laat dekken door de buur stabij, als ik dat doorbrief naar de raad van beheer? Wat schiet ik daar mee op? Ik wil toch geen stamboom immers? Ik zou echt niet weten hoe je daar regels voor kan maken.
Wilawander schreef:Zou goed zijn als het stamboom loos fokken aan banden gelegd zou worden. Zou een hoop ellende schelen voor vele pups en teven.
Biepmiep schreef:Kan me ook voorslellen dat je in het algemeen gaat verbieden per wet te fokken met ademshalingsproblemen.
Kuggur schreef:Wilawander schreef:Zou goed zijn als het stamboom loos fokken aan banden gelegd zou worden. Zou een hoop ellende schelen voor vele pups en teven.
Ten eerste, wiens regels gaan we dan volgen? De conformatiefokkers met hun "diervriendelijke" producten als een cavalierras waar bijna idere hond syringomyelie drager is? De kortsnuiten die zo uit de hand gelopen zijn dat hun ademhalingswegen alleen als pathologisch aan te merken zijn? Chihuahua´s wiens fontanellen niet meer sluiten?
Je fokt zelf herders, je weet wat daarme gebeurt is.
Ten tweede, wat voor wetgeving stel je je bij "aan bandenleggen" voor?
Het beperken van hoeveelheid nesten is eigenlijk alleen interessant juist bij rashondfokkerij, daar is geld te halen voor onscrupuleuze mensen. (Ik heb het dus niet over bona fide fokkers).
Verder geef ik niet al te veel voor de politiek van de RvB. Alleen het feit dat je in Nederland alleen aan trials mee kunt doen met je bordercollie als je hun papiertje hebt ( en je hond dus aan hun schoonheidsstandaard voldoet) is belachelijk.
Biepmiep schreef:troi schreef:Tuurlijk mag je alles als je zonder stamboom fokt, je hoeft toch niet alles wat je doet aan de staat/raad van beheer te vertellen? Wat voor voordeel zou het hebben voor mij, als ik mijn golden laat dekken door de buur stabij, als ik dat doorbrief naar de raad van beheer? Wat schiet ik daar mee op? Ik wil toch geen stamboom immers? Ik zou echt niet weten hoe je daar regels voor kan maken.
Het gaat me om welzijn van honden waarmee gefokt wordt. Waarom mag je zonder stamboom iedere loopsheid je teefje laten dekken, op iedere leeftijd, en mag je intelen of incest plegen en ben je niet verantwoordelijk voor de gezondheid van de pups die je geboren laat worden?
En is het niet controleerbaar van deze honden?
Zou mooi zijn als iedere fokker verantwordelijk wordt. Niet alleen rashondenfokkers. Zou hoop pretnestjes en broodfok schelen.
) nooit mee akkoord.. Los nog van de vraag hoe je dit in de praktijk gaat doen hoor want het kan niet, maar theoretisch zou het een goed plan zijn.kimmie261 schreef:ik blijf me nog altijd afvragen hoe rashondenfokkers( stamboomhonden) zien dat hun ras gezond blijft als ze moeten gaan opfokken tegen de vraag die er is van pupjes...
heb dat al vaker gevraagd maar niemand geeft antwoordt...
ga hem nog maar eens een keer neerzetten dan:
stelling cq vraag:
in nederland is er een hondenpopulatie van zo'n 1,8 miljoen stuks...
per jaar worden er 180.000 pups verkocht
daarvan zijn er met stamboom 50.000
pretnest ( thuisnestjes) zonder stamboom 30.000
en via import ( ja de grote broodfokhandel) 100.000
deze getallen wetende vraag ik mij af,dat stel dat iedereen nu alleen maar stamboomhondjes moet kopen,bij dat handje vol stamboomfokkers die écht serieus bezig is met de gezondheid verbetering van het ras ( en jammer jammer,zie zoveel oliebol om mij heen waarmee gefokt wordt bij stamboomfokkers,dat er echt maar heel weinig zijn die echt voor die rasverbetering gaan) ..
stel nu he,wij gaan allemaal alleen maar stamboomhondjes bij die paar serieuse fokkers kopen,de vraag:
-hoe gezond blijven rassen dan als er tegen een vraag van 180.000 pups aangefokt moet gaan worden??
-hoe zien jullie fokkers dan gaan fokken zonder "broodfokker" te worden??
-en dan als laatste ,hoe zien jullie de prijzen dan van stamboomhonden worden,als ze zo massaal gefokt moeten gaan worden?
er zal waarschijnlijk hier weer geen antwoordt opkomen,maar goed,zie de rashondfokkerij graag tegemoed komen aan deze vraag van hondjes,eens zien hoe de pups er dan bij liggen ...
en dan nog wat, ik wil zelf graag stamboomloos kopen,óf zelfs een kruising,dat mag dan niet meer?? mijn keuze als consument kan dan niet meer omdat ik verplicht wordt een rashond met papier te kopen,wens helemaal niet zo betutteld te worden...
[/quote]Citaat:Met stamboomloos fokken teel je vaak juist niet in. Het is niet voor niets dat bastaards vaak veel ouder worden dan rashonden.
Ik vind het raar dat fokkers van rashonden blijkbaar een controlerend en corrigerend orgaan nodig hebben omdat ze er anders een potje van maken.
troi schreef:Maar goed, theoretisch als alle dieren waarmee gefokt gaat worden, kruising of niet, getest zouden worden op een aantal veelvoorkomende aandoeningen (zoals bijv HD en hartruis) en vervolgens van fok uitgesloten worden bij positief testen (kan niet hoor want dan kun je bepaalde rassen direct stopzetten en dat willen de 'liefhebbers' niet) dan zou de hondenpopulatie er zeker op vooruit gaan. Maar ja, daar gaan de rasverenigingen (de liefhebbers ja ja) nooit mee akkoord.. Los nog van de vraag hoe je dit in de praktijk gaat doen hoor want het kan niet, maar theoretisch zou het een goed plan zijn.
Schattige doch zinloze post, ik weet het. Maar verder dan dit gaat deze discussie vrees ik toch niet komen..
Biepmiep schreef:Je regelt dit door mensen dit bij wet verantwoordelijk te maken financieel. Als je dus met erfelijke aandoening fokt en je pup mankeert wat mag je betalen. Tenzij je er alles aangedaan hebt om dit te voorkomen. Moeten rashonden nu ook.
Biepmiep schreef:Citaat:Met stamboomloos fokken teel je vaak juist niet in. Het is niet voor niets dat bastaards vaak veel ouder worden dan rashonden.
Ik vind het raar dat fokkers van rashonden blijkbaar een controlerend en corrigerend orgaan nodig hebben omdat ze er anders een potje van maken.
En is vast te stellen met dna wat steeds vaker wordt gebruikt.Biepmiep schreef: