Tinkermuts schreef:Mijn eerste husky kon geheel niet los, de tweede toen ze ouder werd wel redelijk goed, en de derde kon niet los.
Uiteraard met training wel geprobeerd, nu heb ik het voordeel dat ik voor mn uitlaatservice een erg groot afgezet terrein had dus de honden kwamen wel aan hun trekken.
En mijn ervaring komt niet uit een boekje maar in de praktijk.
Ik lees bleven wel eens een uurtje weg....erg onverstandig, je weet niet wat ze dan uit vreten, je hoort je hond bij je te houden.
Mijn derde husky is op een gegeven moment in een onoplettend ogenblik van mij uit de tuin gesprongen, ik heb me zuur gezocht, een hele dag en een nacht, mensen verzameld om te zoeken, overal meldingen dat de hond zoek was......en de volgende dag kreeg ik telefoon vd politie, hadden mijn hond neergeschoten omdat hij in de buurt ve snelweg tussen een kudde schapen liep, ze konden hem niet zo vangen omdat hij niet kwam, verdovingsgeweer lukte niet snel genoeg dus toen de 9mm.
Hond werd in beslag genomen met een kogel die zn borst doorboord had, geen behandeling, ws inslapen. Ik heb gevochten als een leeuw met hulp van mn da en bevriende rechercheur, na een dag kon ik toch mn hondje terug krijgen, heb hem lekkend vh bloed uit een kennel kunnen halen, gelijk behandeling bij de da en herstel heeft een tijdje geduurd, maar ik was zoooooo blij dat ik hem terug had.
Daarna heb ik echt altijd met haviksogen op hem gelet, en qua beweging aan de lijn is hij nooit iets tekort gekomen.
Ik zit al heel veel jaar in de hussen, je hebt heel veel mazzel als je er 1 hebt die bij je blijft maar ga er altijd vanuit dat hij in 1 x weg is, denk niet, over uurtje is hij er wel weer want in dat uurtje kan hij aan vee of wild aardig wat schade aan richten of hij loopt onder een auto.
Als je voor een husky kiest kies je ook vh risico dat je een hond hebt die gewoon niet los kan.
Ik heb wat vrienden die grotere roedels hussen hebben, en bijna geen kunnen er los op volwassen leeftijd, dat is niet uit het boekje maar de realiteit.
Excuus dat ik er wat fel op ben maar ik wens echt niemand toe mee te maken met zn geliefde hond wat mij toen gebeurd is.
Ik vind het afschuwelijk wat je hebt meegemaakt maar niet alle husky's zijn zo. Ik heb andere ervaringen. En bij ons in het bos lopen meerdere husky's los. De honden die wel eens een uurtje wegwaren zaten bij de bakker of het naburige restaurant om eten te bedelen. Ik denk ook dat ze hier iets minder snel schieten. Ik vind dat als je niet eens wilt proberen om de hond te leren loslopen dat je dan niet zo'n hond moet nemen. Je kunt nog zoveel leuke dingen met m doen, een hond die nooit losloopt komt hoe dan ook tekort.