Mijn hond snapt geen impuls-leren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mijn hond snapt geen impuls-leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 12:34

Met onze oude hond (3jaar nu) zijn we begonnen met leren zonder clicker als pup. Daar luisterde ze goed naar, en volgend jaar zijn we door gegaan met vervolgcursus en dat op basis van clicker bij een andere hondenschool. Dat had ze snel door en de clicker vond ze prima.

Nu hebben we een pup en zijn we direct begonnen met clickertraining, waarbij ook voor een deel impulstraining (dus de hond zijn gang laten gaan en bij goed gedrag belonen met een click, verder zelf laten uitzoeken wat me wilt). Hierbij kwam het voorbeeld van "in de doos/mat" tevoorschijn. Aangezien we voor die oudste een nieuwe uitdaging zoeken als die jongste aan het oefenen is vonden we dit wel erg leuk om haar te gaan leren via impulstraining.

Wat me echter opvalt is dat ik haar niet zo ver krijg om zelf uit te gaan zoeken. Ze gaat voor me zitten zodra ze koekjes en een clicker zit en begint me aan te kijken. Als ik negeer gaat ze liggen en blijft me aankijken. Uiteindelijk keek ze om richting mand (die we als doos gebruiken) dus click. Dat een keer of tig gedaan, en toen een keer niet geklikt. Dan kijkt ze me aan (hallo! Ik kijk naar de mand!), draait nog een keer haar kop, kijkt me nog een keer aan en dan.. Niks meer. Ze komt niet op het idee om dan zelf verder te gaan zoeken.

Als ze een keertje helemaal gek is van koek en van gekkigheid niet weet wat te doen valt ze terug op het doen van alle kunstjes die ze kent, en als dat niet lukt blijft ze staan wachten.

In hoeverre is het nog haalbaar bij deze hond forward learning aan te leren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:14

Hm, ik heb niet alle verstand van clickertraining (en ga toch mijn mening geven :D ).
Maar je hebt het hier toch over "shaping" (wachten op gewenst gedrag, beloning)? In clickerkringen wordt daar als ik het goed begrijp de voorkeur aan gegeven boven "luring" (uitlokken van gewenst gedrag, beloning).
Ik denk dat het een kwestie is van geduld, en uit jouw beschrijving, véél geduld...En natuurlijk basis zaken als "high value treats" (kun je merken dat ik vnl engels materiaal hierover heb gelezen?).
Misschien is het een idee een beetje van het puristische af te stappen, en je hond een handje te helpen door hem in de mand te lokken, en dan te belonen.

aslo

Re: Mijn hond snapt geen impuls-leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:18

Hmmm wel herkenbaar. We hebben 1 hond gehad die eigenlijk hetzelfde reageerde als die van jou. Tis me nooit gelukt om haar iets meer aan te leren dan zit mbv de clicker. Heb op een bepaald moment de moed maar opgegeven ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:26

Ik snap precies wat je bedoelt en ik merk het ook bij mijn 10 jaar oude hond. Hij is zo gewend dat ik hem eerst uitleg welk gedrag ik wil en daar dan vervolgens voor beloon dat hij gaat zitten wachten welk gedrag hij moet uitvoeren voor een beloning. En honden beschikken over een enorme dosis geduld.
Enige andere optie die je m.i. hebt is zorgen dat je de clicker en wat lekkers bij je draagt, een doos in de kamer hebt staan en verder gewoon "je ding" doet. Probeer ook te voorkomen dat je hond al door heeft dat je de clicker bij je hebt. Op het moment dat hij een keer door de kamer loopt (als hij water gaat drinken ofzo) click! Daarna de clicker weer weg stoppen. Dus kijk of je echt voor "gewoon gedrag" kan belonen. Uiteraard rent je hond na die click naar je toe en gaat weer voor je zitten wachten, maar zorg dat je zelf ook iets te doen hebt en negeer hem echt compleet. Ik denk dat dat de enige weg wordt naar een hond die gaat zoeken wat hem nu de beloning opleverde.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:40

heel herkenbaar. Mijn hond is ook opgevoed met de methode dat ik het hem aan leer en hij wacht gewoon op wat ik hem gaan wijzen en dat volgt hij op. Beetje bij beetje trekt het nu wel bij maar omdat ik ook veel train met jonge honden zie ik een enorm verschil tussen hem en honden die opgegroeid zijn met de clicker training en die gewend zijn om zelf na te moeten denken.

Heb altijd vroeger voor mijn hond nagedacht dus. Hij wist dat hij mij moest volgen en dan kwam en komt het vanzelf goed. De jonge generatie is duidelijk anders die is gewend om zelf het initiatief te nemen en dat goed gedrag beloond wordt (dat wil bij mij niet zeggen dat slecht gedrag genegeerd wordt hoor er zijn nog steeds gewoon grenzen).

De laatst methode geef ik nu voorkeur aan. In principe kan mijn hond exact hetzelfde als de jonge honden waar ik ook mee train echter de aanleer fase bij die van mij ging in het begin sneller maar uiteindelijk vergeet hij makkelijker iets terwijl het bij hun even wat langer duurt eerdat bepaald gedrag erin zit maar dan zit het ook muurvast lijkt het wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:41

overigens ik ben met mijn hond zeer makkelijk begonnen met zeer eenvoudige oefeningen en heb ook veel een target stick gebruikt dat hielp hem ook heel goed en nog steeds wel omdat ik dan toch weer aan wijs. Ik ben bijv. begonnen met voorpoten op een kussen te zetten. Dit doet hij inmiddels zo enthousiast dat hij bijna het halve plein over vliegt met het kussen omdat het nogal makkelijk glijdt haha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:03

Ik denk dat waar je nu tegenaan loopt is dat je een hond hebt die te gefocused is op de clicker zelf, dat hij niet bedenkt dat hij van de clicker af kan lopen.

Je zou het volgende kunnen proberen: stop hond in de tuin/gang, zodat hij niet kan zien dat jij de doos neerzet.
Loop dan, met clicker al in de hand (dus hond niet laten zien dat jij hem pakt e.d.) naar de hond en wacht tot de focus van de clicker af is. Loop dan naar de woonkamer waar de doos staat, leg daar eventueel (voor je met de hond erheen loopt) iets opvallends in om de aandacht extra te trekken. (Kleurrijk speeltje, bakje, brokje)

Zo begin je al veel dichterbij je doel en snapt de hond beter dat het met die doos/mat te maken heeft. Later kun je dan dat speeltje/bakje/brokje weglaten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:53

ik denk dat deze oefening nog te moeilijk is voor je hond, wat kent hij verder nog meer? dus bijv niet trekken aan de riem of wachten met eten, door de deur gaan, uit de auto gaan tot hij rustig is etc??
kent hij dat soort dingen nog niet zou ik me daarop gaan focussen, zijn vermogen om zelf na te denken word dan groter
vb. leer de leave it aan : http://www.youtube.com/watch?v=pEeS2dPpPtA en http://www.youtube.com/watch?v=7My9gMIEyiE
hierdoor krijgen ze meer zelfbeheersing en gaan zelf meer na denken. dan ga je een stapje verder en laat je hem uitzoeken dat als hij rustig zelf gaat zitten hij dan pas uit de auto mag (of waar dan ook)
gaat dat allemaal goed kan je weer met de doos beginnen en dan vooral veeeeel geduld hebben ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:30

Gisterren begonnen aan een uitgebreid antwoord, maar ik had het zo druk dat het er niet van gekomen is, dus nog een poging:

@kuggur: geen idee datdat de juiste termen zijn maar inderdaad, dat is wat ik bedoel. Mt high value treats of jackpot gaat ze me alleen maar extremer aanstaren.
Als ik haar gewoon de mand inlok en dan beloon kent ze de oefening zo, maar ik wil jiist dat shaping met haar doen.
@aslo: met clicker trainen gaat eigenlijk heel goed, maar dus alleen als ik het voordoe en niet met shaping zoals kuggur het noemde.
@amable: daar ga ik mee aan de slag, dankjewel!
@dierenfan: helemaal juist, daarom zou ik haar graag nog uitdagen tot shaping. Ze is "pas" 3 dus dat zou moeten kunnen lijkt me... Met een targetstick wijs ik toch alsnog aan wat hij moet doen? Dan is het toch geen shapen meer?
@sassol: als ik er iets bijzonders in leg gaat ze er wel heen idd, dan click is, dus ze snapt dat ik iets met die doos wil. Maar om dan weer zelf na te denken over een volgende stap, dat doet ze niet.
@Essiesilly: ik geloof niet dat het te moeilijk is hoor.
Ze trekt niet, wacht met eten en alles. Dit niet eens op commando, maar gewoon op mijn lichaamshouding
Ze kent verder de commando's:
Zit
Af
Zij (op haar zij liggen)
Blijf
Wacht
Kom hier
Poot
Tik um aan (mijn hand aantikken met poot)
Touch (hand aantikken met neus)
Bench (de bench in gaan)
Leave it (iets niet oppakken/opeten/laten liggen)
Aan de voet (als ze voor me zit om me heen lopen en naast me gaan zitten)
Los/vast
Hoog/laag
Wat me zo even te binnen schiet...
Een groot deel op commando, een gedeelte op commando en/of handgebaar

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:39

Wat amable zegt zou ook goed kunnen werken.
Wat ik alleen niet snap TS, je zegt dat het niet te moeilijk is, maar je hond schijnt het niet te snappen. Dan is het toch te moeilijk?
Ook zeg je dat ze als je er iets in legt, ze wel snapt dat het iets met die doos is. Maar ze niet zelf de volgende stap bedenkt. Het klinkt alsof je teveel wilt.
Als je hond echt begrijpt dat het iets met die doos moet zijn, gaat je hond vanzelf wel 'iets' bedenken rond die doos. Als je dat 'iets' gaat belonen (ook al lijkt het nog niet op wat je wilt) weet je hond weer meer. En zo moet je hem dan stap voor stap het goede iets laten bedenken.
Maar daarvoor zul je het dus heel makkelijk moeten maken en eigen initiatief belonen zodat de hond meer gaat bedenken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:56

Het is wel te moeilijk ts want het zelf denkend vermogen van je hond is gewoon niet groot genoeg... Een hond kan nog zo veel commando s kennen dan staan ze onder apel en nemen hier geen eigen initiatief. Ik weet zeker als jij de hond een paar keer naar de doos stuurt en zegt dat hij daar in moet dat ie het doet.. Maar het is nu juist de bedoeling dat ie het zelf uit zoekt..
Er kwam eens een man met een jacht hond naar cursus, ge weeeeel dig luisteren maar deed alleen iets op commando en kon zelf helemaal niks uitzoeken... Ja dan moet je erg veel geduld hebben wil je dat omschakelen :p
Probeer het in de kleinere dingen te zoeken.. Pak de clicker en snoep en wacht tot je hond af gaat.. Je kan er voor kiezen dan al snoep te geven maar je kan ook wachten tot hij zijn kop op de grond legt (dus helemaal relaxed) en dan pas klikken en snoep. Door dat soort kleine dingen groeit zijn eigen initiatief :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:01

Misschien kun je de hond eerst uitdagen door intelligentiespelletjes te doen, zodat hij al wat probleemoplossend leert denken. En daarna echt stapje voor stapje impuls leren. En ook al denk jij het is zoo simpel, voor de hond blijkbaar niet. :) Dus wees echt blij met dat ie een keer ergens anders naar kijkt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:41

Saskiaafie: dat zaten wij vandaag ook te bedenken, dus daar ga ik eens naar kijken!

Het is ook niet dat er druk achter staat. Eerlijk is eerlij, het zal me een zorg wezen of ze uiteindelijk in die mand gaat liggen. De oefening aanleren is puur om haar gewoon een bezigheid aan te leren :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:43

Klopt maar ik snap ook heel goed als je ermee bezig bent dat je denkt van... kom op zo moeilijk is het toch niet.. doe eens wat anders... ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:51

secricible schreef:
De oefening aanleren is puur om haar gewoon een bezigheid aan te leren :)

Maar je bent dus wel met die oefening bezig. En ik denk dat je je dus meer moet gaan focussen op dat de hond zelf iets bedenkt (al heeft dat misschien helemaal niet meer met die oefening te maken, maar verzint ze iets compleet anders) en dat dat beloont wordt. Zo krijg je een hond die zelf dingen gaat bedenken, en dat is wat je wilt om op de manier hoe jij het wilt die oefening aan te leren.
Ik denk dus dat je een stap te ver denkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:11

Ik bedoelde daarmee alleen te zeggen dat er verder geen druk achter zit, dat ik er alle tijd voor heb. Als het niet is is het niet en gaan we gewoon door op de oude manier, maar de "nieuwe" manier lijkt me voor de hond leuker.
Hoe zie je dat voor je sassol? Blind klikken als ze uit eigen iniatief iets doet?

Ik heb vandaag van onze instructeur het boekje "een hond en een dolfijn" meegekregen, wat ik dit weekend ook nog eens door ga lezen voor tips :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:12

Ja elk eigen initiatief in eerste instantie belonen, daarna pas gerichter belonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:14

Dus als ze ergens aan gaat snuffelen daarop klikken? Ze zal er dan nog een keer gaan snuffelen. Dan weer klikken? Is dat niet ontzettend onoverzichtelijk voor de hond?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:15

Ben je überhaupt al zover gekomen? Als ze namelijk die link legt ben je/is je hond klaar om gerichter te belonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:25

Wat bedoel je saskiakefie? Mt snuffelen aan de mand?
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen nu...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:29

Het probleem wat je nu hebt is dat je hond niet 'out of the box' denkt. Ze staart je aan of probeert iets wat ze al kent.
Zodra de hond dus wel 'out of the box' denkt, beloon je dat. Al is dat inderdaad snuffelen aan een schoen die toevallig ook in de kamer ligt.
En dat bedoel ik met: laat de oefening los. Je hond moet eerst leren dat initiatief nemen loont, ipv jou aanstaren of wachten op aanwijzingen. Hoe onzinnig zo'n initiatief dan ook is.
Uiteindelijk als je hond dat geleerd heeft, zal ze sneller iets nieuws bedenken wat wel een klik oplevert.
Dat kan zijn dat ze aan de schoen gaat likken, of een ander object gaat besnuffelen. Dat maakt eigenlijk niet zo veel uit in het begin, zolang het maar geen ongewenst gedrag is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 07:04

Interessant topic, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet super veel vanaf weet, maar als je hond zo gefocust is op de clicker, zou je eerste oefening dan niet zijn dat zodra ze niet meer gefocust is clicken? en dat uiteraard herhalen?
Mijn idee zou zijn dat ze dan leert dat ze door ergens anders op te focussen beloont wordt, volgende keer zou dan zijn dat ze daadwerkelijk een bepaalde actie uitvoert bijvoorbeeld

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 07:13

wat een interessante antwoorden allemaal...

vrees dat jullie 1 onderdeel vergeten, en dat is dat het een hond is.
Honden ageren in hun natuur heel anders.
Ik zag de zin staan, ze blijft naar mij kijken als ik niet klik.
Hoe menselijk is dat, voor een hond is het een absoluut no no om te staren, betekend namelijk uitdaging!

top dat je zo traint, helemaal leuk als mensen trainen en gericht aandacht geven, maar moet het een robot worden dan??
clicker training is leuk voor erbij, maar als de hond met andere honden in aanmerking komt werkt het niet, in tegen deel het maakt het alleen maar nog moeilijker voor de clickerhond, want sociaal kan hij niet meer zijn naar zijn mede honden genoten!

sterkte met het aanlern

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 07:33

Anhighwood, ik begrijp je reactie niet of jij begrijpt mij niet.
Ze moet juirst geen robot worden, wat je wil is dat ze zelf gaat zoeken wat ze moet doen, eigen iniatief dus.
Ze dtaart me niet aan, maar ze blijft bij mi en me regelmatig aankijken wat ze moet doen. Dus juist geen eigen iniatief

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:15

helaas heb je er niks van begrepen anhighwood