Kat krabt en likt zich kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Kat krabt en likt zich kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:55

In januari begon één van mijn katten zich meer en uitgebreider te poetsen, krabben en likken. Met name haar achterpoten, buik en kont (richting staartaanzet) zijn de pineut.
Toen ik merkte dat haar achterpoten aan de binnenkant en haar buik kaal werden ben ik naar de DA gegaan. Deze had het over of een allergie of over stress. Ik kreeg prednison mee en als dat aan zou slaan was het zeer waarschijnlijk een allergie en zou ze voor altijd op een onderhoudsdosis moeten.
Na een week of 3 prednison geven merkte ik nog geen verbetering en ben ik gestopt, als het er toch niet beter van werd wilde ik haar die troep liever niet meer geven.
Na een tijdje werd het krabben en likken minder en begon het haar weer wat bij te groeien, rond deze tijd had ik mijn nieuwe huis gekocht en hebben de katten een maand bij mijn ouders gewoond waarbij het ook heel goed ging. Ik was nog wel bang dat door verhuizingstress het weer erger zou worden, maar dat was niet het geval. Nu woon in alweer 3 maanden in mijn nieuwe huis en in het begin zat madam geweldig in haar vel. Niet te veel krabben en likken en ze leek erg relaxed. Na 4 weken mochten ze weer naar buiten. De betreffende kat gaat weinig naar buiten, maar de andere die ik heb wel. Het zijn trouwens niet de beste maatjes, die andere kat is vrij dominant over deze.
Helaas gaat het nu sinds een week of 3 weer slechter, ze krabt en likt weer veel, haar buik en poten zijn alweer kaal en het haar op haar kont wordt ook alweer dunner. Ook is ze voor mijn gevoel een stuk schichtiger (al is het altijd al wel een wat vaag en bangig katje geweest) en zenuwachtiger. Heb weer ontvlooid en ontwormd vorige week, voor als het een ernstige reactie op een vlo is ofzo, maar ik zie nog geen verbetering.
Zal het dan toch stress zijn? Maar waarvan? Sinds we in dit huis wonen is er niets veranderd en in het begin deed ze het zo goed :?

xJustMe6

Re: Kat krabt en likt zich kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:41

Ik lees even mee, de kat van mijn moeder heeft dit ook. Ze is er verder niet onrustig bij.
Vlooien zijn het niet....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:44

kan stress zijn, vlooien, allergische reactie op het voer, en varkensvlees (b.v.stukje worst )

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:45

1 van onze drie katten deed dat ook. Maar bij hem was het vooral kop en hals wat de klos was. Volgens de eerste DA voedselallergie. Maar drie katten op van dat speciale voedsel, dat is echt onwijs duur... Dus we zijn second opinion gaan halen bij een grotere kliniek. Daar zeiden ze dus wel stress.
Onze kat is nu al jaren aan een soort katten ritalin (clomicalm) en hij wast zich nu niet meer overdreven. Vacht blijft mooi en er is ook minder ruzie onderling.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 11:48

In de voeding is niets veranderd, dus dat kan het niet zijn.

Misschien is zo'n katten ritalin wel een optie, noem haar ook altijd een katje met ADD oid. Ze kan namelijk heel rustig en relaxed zitten en dat ineens opveren en in haar kop krijgen dat ze moet likken. Het is bijna dwanmatig wat ze doet

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:50

dat het voer hetzelfde is gebleven, sluit allergie niet uit. ze kunnen altijd nog allergisch erop worden, en de samenstelling kan ook veranderd zijn..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:51

de kat van mijn schoonzus heeft dit ook gehad vooral rond de nek, helemaal kaal en open krabben en likken.
ze hebben verschillende allergie testen gedaan maar het zouden duizenden dingen kunnen zijn, hoeft niet persé voer te zijn. nu is het nog maar heel zelden dat de kat er last van heeft en dan niet meer zo erg als toen, maar ook gelinkt aan stress.

kun je nagaan wat je ouders anders hebben aan : wasproducten, geurverfrissers, planten, parfums,...
dit zou je evt kunnen aanpassen stuk voor stuk en kijken of er verbetering optreed.
het is minder ingrijpend om een ander wasmiddel te gaan halen dan om speciaal voer te gaan geven, of een kat wat écht graag buiten komt binnen te houden...
kijk of je kat 2maanden binnen te houden is en of het dan over/beter is.
kan zijn dat ie alergisch is aan iets buiten, potgrond, bepaalde planten, of iets waar ze in graaft en haar behoefte in doet.

succes

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:52

Dat je dezelfde voeding hebt zegt niks...het kan ook na jaren lang gebruik in eens opduiken. Ik zou zowiezo even de da raadplegen om te zien of ze een allergie ergens op heeft of dergelijke. Als het stress kan zijn raad ik aan om toch eens feliway te proberen, is eerste keer wel prijzig maar is goed spul ! en je kan het in het stopcontact doen wat vervolgens ongeveer 4 weken werkt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 12:35

Maar als het allergie zou zijn dat had het toen met de prednison moeten verbeteren en dat deed het niet.

Feliway heb ik over gelezen en wil ik eens gaan proberen, vriendin van me heeft zo'n houder. Hoef dus alleen een navulling te halen

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:02

prednison sloeg bij de kat van mijn schoonzus ook niet aan, een dag of 2 ietsjes minder maar daarna weer vrolijk door. op een gegeven moment kan het ook nog eens zo zijn dat het een soort van tic wordt, in combi met stress meteen gaan likken. dat is moeilijker af te leren dan een oorzaak/oplossing vinden voor het likken zelf. desnoods tijdelijk een kraag aandoen.
schoonzus heeft ook een tijd een zachte washand, opengeknipt om het hoofdje gedragen zodat alles kon genezen en ze er niet bij kon ( kat reageerde panisch op de kraag vandaar)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:03

Ik heb wel zo'n rompertje die ze na de sterilisatie ook aan heeft gehad, maar die bedekt de poten niet. Wel de buik en kont, dus dan kunnen die weer even bijkomen.
Mij lijkt het ook een tik te zijn. Ga die stekker maar eens proberen in combinatie met het rompertje zodat het allemaal weer even rustig kan worden

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:07

Als medische zaken zijn uitgesloten, kun je eens contact opnemen met een kattengedragsdeskundige. Die komen aan huis kijken hoe je katten zich gedragen en helpen de oorzaak te achterhalen. Daarmee kan het gelik dan hopelijk uiteindelijk ook weer normaal worden :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:21

De DA kon niets anders bedenken dan stress of allergie. Doordat de prednison niet werkt is allergie uitgesloten.

Heb inmiddels een gedragstherapeut gemaild of zij kan helpen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:17

En de felliway werkt die al iets ?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:23

Wij hebben een kater die dat ook had. Hij heeft een zo hevige vlooienallergie dat een beet al voldoende is om deze reactie uit te lokken. We gebruiken elke maand middel dat voorkomt dat vlooien bijten, zoals frontline. Verder gebruiken we vlooienspray voor tapijt en kussens. (we hebben 5 katten). Als hij steeds op tijd wordt behandeld groeit zijn vacht netjes terug, maar als we even te laat zijn of een ander middel gebruiken, waardoor hij wel kan worden gebeten krabt hij zich zo weer kaal.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 11:25

Zo snel kom ik niet aan een feliway ;-)

Heb haar wel het rompertje aan gedaan wat ze na de sterilisatie aan had. Ze vond het in eerste instantie helemaal niets, maar ze probeerde te likken en dat wilde niet. Dus het helpt wel

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:27

Heb je ook al eens een bad met tea tree shampoo geprobeerd? dit is een verzorgende shampoo tegen huid problemen...is goed spul en verzachtend

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:48

Een heel herkenbaar probleem helaas :(
Onze kat begon hier ook een aantal jaren geleden mee.
Na de zomervakantie was hij kaalgeplukt op de buik, hakken en tussen z'n tenen.
Ook zat er tussen zijn tenen een wond en heel zijn buik zat vol met allemaal rode pukkels van het
(dwangmatig) wassen. We zijn 2 keer naar de dierenarts geweest, stress was de conclusie.
Wel medicijnen (prednison) meegekregen voor de jeuk en ook zo'n ding voor in het stopcontact.
Maar zodra de medicijnen uitgewerkt waren begon hij weer opnieuw.

Uiteindelijk ben ik op consult geweest bij een andere dierenarts (die ook onze veearts is).
Inmiddels zat er soort van zweer tussen z'n tenen en de wond op zijn buik was ook nog niet weg.
Ze heeft een biopt genomen van het weefsel tussen zijn tenen en bloed afgenomen voor
onderzoek naar allergieën.

Nu blijkt hij eosinofiel granuloon te hebben. Hierover is meer te vinden op:http://www.kattenziektes.com/eosinofielgranuloom.html
Vaak zitten er ook een soort van blaren in de bek. Maar bij onze kat kwamen er uiteindelijk een soort van zweren op zijn lijfje.
Uit de allergie test kwam ook dat hij allergisch is voor huisstofmijt en vlooienbeten en nog een aantal andere dingen.

We hebben het een tijd onder controle kunnen houden met pillen en later spuiten prednison.
We hadden geen keus. Of een korter leven met medicijnen en geen pijn, een langer leven met pijn of in laten slapen.
Aangezien hij helemaal opknapte van de medijcijnen hebben we besloten om het te proberen. Zolang het nog eerlijk is voor de kat.

Een tijd later begonnen de medijcijnen slechter te werken. Inmiddels hebben we nu andere medicijnen die ook goed werken.
Naam weet ik niet zo, dat moet ik thuis opzoeken.
Veel succes !

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:53

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waar mee heb je ontvlooit?
En misschien kun je inderdaad Feliway gebruiken! Dat helpt erg goed bij gestresste katten :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:54

"Heb je ook al eens een bad met tea tree shampoo geprobeerd?"
Wat het allemaal zou kunnen zijn laat ik even in het midden, maar was je kat NOOIT met tea tree olie. Tea tree is namelijk giftig voor katten. Als je kat überhaupt al wasbaar is :D kun je beter met warm water met appelazijn wassen of wat teershampoo voor dierenvachten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:56

Ah omdat wij t ook voor de fretten gebruikten dacht ik misschien kan het bij een kat ook? Zelf heb ik mijn kat gelukkig nooit hoeven wassen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:58

Mijten?
of allergie voor vlooienspeeksel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:59

lastig, ik heb ook een kat die dat had. Maar tea tree mag je op katten echt niet gebruiken, dat is veel te sterk en kunnen ze echt last van krijgen!
Ik heb bij mijn kat een natuurgeneeskundige erbij gehad, nadat ik alles geprobeerd heb op regulier gebied. De dierenarts wist het ook niet meer, die van mij kreeg op een gegeven moment ook korsten en wondjes. Nadat zij geweest is is ze er bijna helemaal vanaf. Wel blijft ze reageren zodra er maar een vlo in beeld komt, maar dat is nog het enigste.
Ze had als diagnose voedselallergie, maar ze kon na een jaar ook niet meer tegen dat voer. Zij heeft gekeken naar mijn kat in het geheel en daarop wat homeopatisch voorgeschreven. Ik had er een heel hard hoofd in omdat ze nergens op reageerde, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:25

ik ontvlooi trouwens altijd met advantage, dus echt wel een goed middel en doe dit 4x per jaar omdat ze ook buiten komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:14

Ik heb inmiddels ook hypoallergeen voer besteld, heb het voer toch bijna op en het is het proberen waard :)

Rompertje werkt wel, ze wil steeds likken maar bedenkt zich dan omdat het toch niet wil