Hond van de wereld bij zien van kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hond van de wereld bij zien van kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 22:32

Hoi!

Wij hebben hier toch wel een probleempje met onze hond. Onze Spaanse vriend is nu 1 jaar oud, gecastreerd en weegt een kleine 45kg denk ik :+

Hij komt dus uit Spanje en we weten niet wat voor ras er in zit. Waarschijnlijk iets met ridgeback/herder/dog.. Naar mijn idee zit er duidelijk jachthond in.

Het probleem is dat hij vanaf pup af aan al gefocust is op katten. Wij hebben er zelf geen maar met uitlaten is het een drama. Onze hond luisterd prima, kan los in het bos, bij de paarden dit gaat allemaal goed. Laat ik hem uit en hij ziet een kat, is hij van de wereld. Hij hoort niks meer, hij ziet niks meer en ik moet hem echt aanraken om hem uit zijn trans te halen. Ik heb alles geprobeerd, zo snel mogelijk doorlopen, blijven staan om te laten kijken, proberen af te leiden met iets lekkers niks helpt. Hij zoekt ze ook echt, tijdens het wandelen kijkt hij onder geparkeerde auto's en ga zo maar door.

Regelmatig word ik dus het grasveld overgetrokken omdat er een kat begint te rennen. Nou kan ik hier nog wel mee leven, maar hij is 1 jaar en gaat nog veel sterker worden. Het zieligste vind ik het voor mijn ouders omdat hun hem ook weleens uitlaten.

Hebben er bokkers ook zon hond? Of tips?

Hondenschool schiet ik niks mee op.. Devil luisterd voor de rest prima.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:37

Misschien is hij ooit eens flink gekrabt door een kat?
Is er geen kat van een bekende, die honden gewend is, waar je kan oefenen?
Dus op bezoek bij iemand, hond aan de riem houden.
Hoe weet ik dan ook niet precies eigenlijk :')
Gewoon dat ie het leert accepteren dat hij in dezelfde omgeving is als een kat.
Heel goed belonen als de kat voorbij loopt en hij rustig blijft?
Maar ik heb geen idee of dit een goed advies is, hangt er ook wel vanaf waarom je hond zo gefixeerd is op katten.

ZoeyDercks

Re: Hond van de wereld bij zien van kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:42

Die van ons die trekt ook heel erg als hij een kat ziet.

Wij hebben een Gentle Leader (soort ja... halstertje), zit niet vervelend maar daardoor kan hij minder hard trekken. Zodra we er voorbij zijn gaat dat ding altijd weer af, en afentoe probeer ik het zonder.

Hoeft natuurlijk helemaal geen oplossing te zijn; maar houd het in je achterhoofd voor de zekerheid :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:46

weet wel dat je met een gentle leader wel zijn nek kunt breken, als de hond vooruit wil en jij houdt hem tegen dan trek je hem om, maar als je hond ineens naar voren springt en je houdt hem tegen kan zijn nek daardoor breken. is geen fabel, het gebeurt!!!!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:48

speurneusc schreef:
weet wel dat je met een gentle leader wel zijn nek kunt breken, als de hond vooruit wil en jij houdt hem tegen dan trek je hem om, maar als je hond ineens naar voren springt en je houdt hem tegen kan zijn nek daardoor breken. is geen fabel, het gebeurt!!!!

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...

Die van ons is ook meteen rustig als dat ding om is dus dat scheelt wel.
Zo is er aan alles wel een nadeel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:54

ik wel, weet er zo al een stuk of 5x dat het gebeurt is.

dan beter een slipketting om doen kan ook schadelijk zijn, maar zoals martin gaus eens vertelde, hij had nog nooit een hond gecremeerd met een afgetrokken kop door een slipketting, wel door een gebroken nek door een gentle leader/halty

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:58

daar geloof ik niks van, sorry. enig idee hoe hard je moet trekken, om een hond te onthoofden ?? net als de gebroken nek. broodje aap-verhalen.
die hond zal gefokt zijn voor de jacht daar, en zoals zovelen afgedankt omdat ie niet voldeed.
een gedragstherapeut zal helpen (voor er ongelukken gebeuren)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:00

Een gentle leader is ook niet om aan te trekken????
Als de hond trekt, corrigeert hij zichzelf al. De meesten proberen dit een aantal keer en stoppen er dan mee.

Ik ben helemaal anti-Martin Gaus dus daarover zal ik mijn mening maar even voor me houden...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:03

er is geen bewijs dat ie dat gezegd heeft. dus we kunnen M.G. buiten het gesprek houden, is wel zo netjes ;)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:04

speurneusc schreef:
dan beter een slipketting om doen kan ook schadelijk zijn

Slipketting gaat in dit geval niks helpen ... Dan kan je beter een U-leader aanschaffen, een anti trektuig. Als de hond trekt, dan trekt de hond een touwtje strak waardoor de hond 'gelift' word (wat als onprettig ervaart word). Alleen bij trekken corrigeert het tuig, in dit geval waarschijnlijk een goed middel.

Meer informatie over de U-leader:
http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:05

ik denk dat er meer te doen is aan de houding van de hond, als verschillende tuigen. dat is alleen symptoom-bestrijding.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:07

@ hierboven:
Met zoiets heb ik geen ervaring verder, maar aan de beschrijving te zien lijkt het me wel positief.

Zelf zweer ik bij de GL, het heeft zo veel geholpen bij onze hond en ook als hij heel erg trekt hoef ik dat ding alleen maar om te doen en loopt hij meteen mee. Als we gepasseerd zijn ding weer af, ik blij, en hond ook blij natuurlijk.

@spicegirl: Je kunt er inderdaad ook gewoon een gedragsdeskundige bijhalen en deze naar zijn gedrag laten kijken. Zelf confronteren met een kat lijkt me geen goed idee..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 06:32

Ik heb in de omgeving geen mensen met katten waar we kunnen oefenen :=

Een gentle leader heb ik ook aan zitten denken maar ik ben inderdaad bang dat ik dan zijn nek breek, vandaar dat ik die liever niet gebruik.
Een tuigje zie ik ook niet zitten, ik kijk veel naar Cesar Milan (ik weer dat niet iedereen fan van hem is hier := ) maar hij zegt dus van een tuigje gaat je hond juist willen trekken. Kijk maar naar husky's voor de slee. Vandaar dat ik geen tuigjes fan ben.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:48

Die u-leader is beslist geen gewoon tuigje ;)
Er zit een ring vanvoor, wanneer hij trekt dan trek je hem helemaal opzij.
Dit vinden ze niet prettig en houden na een paar keer proberen wel op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:57

Ik denk dat een goede hondenschool je wel kan helpen als je het probleem verteld.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:53

Hondenschool of gedragstherapeut oid lijkt me idd beste. Die kunnen je tips geven en verder helpen. Tuigje van MG ben ik ook geen fan van, werkt bij onze hond gewoon niet. Alle honden zijn anders, daarom is deskundig erbij halen soms het beste.

Onze hond is ook gek op katten, hij wil er zo graag maar spelen. Heeft alleen niet door dat hij dat kat onze eigen kat wel kan, maar ze het niet allemaal leuk vinden;-)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:04

Tuigjes allemaal leuk, maar het zit in het koppie van je hond.
Een goede trainer kan je wellicht helpen.

Ik weet niet of je Jeroen Oomen de hondencoach kent?
Ik ken hem via Hulphond Nederland en volgens mij zit hij in Brabant.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:34

Natuurlijk is een tuig niet DE oplossing, maar helpt wel bij de training. Ook als andere mensen met de hond moeten wandelen tijdens het leerproces, lopen ze wel rustiger met de hond.

Jouw houding kan onbewust ook meehelpen aan dit gedrag.
En jouw mening over tuigjes vind ik persoonlijk krom := Zolang de hond weet/ doorheeft wat je gaat doen met een bepaalde lijn of tuig zal het daar aan gekoppeld worden. Ik ken zat husky's die rustig met een tuig rondlopen en niet trekken. Het is net wat je ze aanleert ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:04

Ik zou in deze situatie ook geen tuig gebruiken. De hond is al moeilijk te houden begrijp ik, dan wordt dat alleen lastiger met een tuig. Ik zou wel de GL gebruiken, maar houd dan ook een gewone halsband om.
De GL gebruik je namelijk niet om de hond niet te laten trekken oid, maar om de focus te veranderen, waardoor je het fixeren kan doorbreken en weer contact met de hond kan krijgen.
Als je dus zorgt dat de lijn naar de GL langer is als de lijn naar de halsband, kan de hond geen ruk in z'n nek krijgen (wat inderdaad nekhernia's kan veroorzaken).

Ook vraag ik me af: prima luisteren? Blijkbaar niet aangezien de hond jou compleet negeert. Gooi bijvoorbeeld eens een plens water over z'n kop als hij niet luistert. Hij mag best weten dat niet luisteren niet leuk is.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:44

Mijn hond reageerde ook sterk op katten. Niet om te doden, maar gewoon omdat het leuk was om katten op te jagen en er achter aan te rennen. Het heeft even geduurd, maar nu laat ze katten links liggen.

Wat ik zelf heel belangrijk vind, wat ik dus ook steeds heb gebruikt bij mijn hond, is reageren vóórdat je hond een kat ziet. Je moet dus heel goed de omgeving afscannen en je hond voor zijn. Als ik dus een kat zag en mijn hond nog niet, dan greep ik meteen de aandacht van mijn hond (dat is hier 'Kijk eens!' en belonen met wat lekkers). Vervolgens ging ik een stapje verder, en dat was haar een kat laten opmerken. Meteen bij de eerste aandacht zei ik direct 'Kijk eens!' en de beloning was ondertussen veel interessanter dan die kat. Ook omdat ze niet zo hoog in haar spanning schoot bij het zien van een kat. Dit ben ik blijven oefenen en nu hoef ik alleen maar 'Kijk eens!' te zeggen en ze reageert al niet meer op een kat. Ze wilt er wel naartoe, maar ze weet dat er niets te halen valt denk ik.

Succes!