Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:06

Naar aanleiding van dit topic: Hoe vaak moet een hond uit?

Zijn de maatstaven 4x per dag waarvan 1x een uur? Of is 3x per dag een half uur genoeg?

Mijn eigen hond (een 12 jarige Sheltie met lichte artrose) Gaat zo'n drie keer per dag uit.
Zo ziet een doordeweekse dag er voor hem uit:
7 uur eerste rondje, 15-20 minuten
Afhankelijk van rooster of werktijden middagrondje. Laat ik gemiddeld om 14.30 nemen. 15-30 minuten
Rond 19.30 laatste rondje, minimaal een half uur.

Toen hij nog puppie was, ging hij ook rond 11 uur nog eventjes voor een laatste plasje, maar naarmate hij ouder werd wilde hij niet meer en keek hij je aan van: Móet ik mee? Ga lekker zelf.

Ik vind dat je naar iedere hond apart moet kijken hoe lang en hoe vaak hij uit moet. Bobbie ging toen hij jonger was namelijk langer uit, maar nu hij bejaard wordt en lichte artrose heeft (krijgt hij speciaal voer voor, weinig last van) past dit schema goed bij hem. We zorgen dat hij zoveel mogelijk los kan lopen en lekker kan struinen en ruiken enzovoorts.

Hoe gaat dat bij jullie, wat vinden jullie en wat is jullie uitlaatschema?

kohtje

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:10

Ja je moet wel kijken naar wat van hond het is maar over het algemeen vind ik dat veel honden te weinig lopen. Ik zie hier veel bv Labradors die geen uitdaging krijgen en veel in een bench zitten omdat die anders in huis sloopt.
Vooral honden mentaal uitdagen en bv 1x per week naar een leuke hondenclub voor sport en spel.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:13

Die van ons gaat zo'n 4 x per dag.
's Morgens rond 9 uur half uur
's Middags rond half 2 20 minuten
's Avonds rond half 8 20 minuten
's Avonds rond 12 uur nog 10 minuutjes

Daarnaast is hij overdag veel in de tuin, en het middagrondje is vaak naast de fiets, lekker bewegen. Wij lopen altijd in het bos.
Wij werken beide onregelmatig en hebben kleine kinderen, daardoor is er praktisch altijd iemand thuis en is de hond max. drie uurtjes alleen thuis.

Het hangt van de hond af. Ras, leeftijd, karakter...

Edit: Onze hond heeft geen bench. Zijn mand staat in de woonkamer en hij speelt buiten met andere honden, thuis speelt onze oudste vaak in de tuin met hem met een bal.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:14

Mijn hond mag ook de hele dag door de woonkamer en keuken lopen. Hij heeft z'n mand staan en z'n stoel. De tuin kan hij helaas niet in overdag, maar daar valt niets aan te doen.
Hij kan natuurlijk wel de tuin in als we thuis zijn.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 01-09-13 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:16

Wij hebben twee honden.
De oudste wil echt niet meer ver wandelen. Die gaan 3x perdag mee ongeveer 10-20 minuten. Smorgens, na het avondeten en om 11uur.
De jongste heeft veel meer beweging nodig. Die gaan smorgens 10-20 minuten mee. Na het avond eten een half uur. Om 8uur een halfuur fietsen of een uuur wandelen en om 11 nog een keer met de oude ;)
Tussen door kunnen ze in onze ruime achtertuin en mogen ze mee ala er een boodschap gedaan moet worden of ergens op bezoek gaan.
Je moet inderdaad kijken wat bij de hond past!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:17

Hier 3 keer, Jack en kruising herder..
Om 07:00 15 min.
Om 13:00 30 min.
Om 20:00 30 min tot een uur...
Honden lopen los.
Kunnen in huis vrij bewegen en ook in de tuin komen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:18

mijn hond gaat zo'n 3/4 keer per dag uit,
's ochtend 20 min, los.
's middags rond 12 uur 20 min, los.
's middags rond 15/16 uur 45 min, hondenpark.
's avonds rond 22 uur, 15/20 min aan de riem.

edit:
Hij loopt vrij door heel het huis, en hij mag ook wel eens in de tuin maar dat wil hij eigenlijk alleen maar als wij ook in de tuin zitten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:19

Iedere hond moet je inderdaad apart bekijken. Maar, ik vind dat iedere hond, ongeacht welk ras minstens 1 uur lichaamsbeweging per dag moet krijgen. Of je een tuin hebt of niet, een tuin stelt niks voor voor een hond, ze moeten hun energie kwijt kunnen en dat doen ze tijdens het wandelen, spelen en vergeet zeker de mentale oefeningen niet! Veel mensen denken alleen aan de beweging die de hond nodig heeft, maar honden moeten mentaal ook uitdaging hebben, anders gaan ze zich vervelen.

Ik vind ook niet dat je 1 uur aan een stuk met je hond moet wandelen, het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Je kan een uur gaan wandelen, maar als jij gewoon wat stapt zonder naar je hond om te kijken, zonder even een bal te gooien, te lopen of mentale oefeningen te doen tussendoor, dan is je hond niks met 1 uur lang wandelen.

Mijn schema voor als er ooit een hond komt, het wordt een herder, dat staat vast.

6 uur 's ochtends: half uur lopen, spelen en mentale oefeningen.
7 uur 's ochtends: kwartier fietsen.
'S middags gaan mijn ouders/uitlaatdienst even wandelen.
4 uur: 5 minuten buiten voor behoeftes te doen, daarna 15 minuten wandelen, spelen en oefeningen.
Tussen 5/6 uur ga ik naar de manege met de fiets, zo'n 20 minuten fietsen, hond gaat mee natuurlijk.
Rond Rond 7/8 uur 20 minuten terug naar huis fietsen. (In de winter kan het zijn dat ik een stuk te voet ga als ik gebracht word met de auto, zo heeft de hond heen wel wat beweging gehad want het gaat te donker en te gevaarlijk zijn als ik zo laat terug ga in de winter).
Om 10 uur wil ik nog een rustige avondwandeling maken met de hond, gewoon wandelen, tussendoor weer wat spelen en oefeningen.
Ik ga ook een puppycursus volgen en 2 keer per week naar de hondenschool. Deze 'wandeltiming' staat wel nog niet vast, kan nog van alles veranderen, zo kan ik 's middags misschien ook naar huis komen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 01-09-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:21

Dat klinkt heel goed DezeNaam.
Bobbie houdt niet van apporteren, maar we spelen wel met hem buiten. En daarnaast doe ik clickertraining met hem om hem mentaal bezig te houden.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:21

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:22

Zo ziet het uitlaat schema voor mijn hond eruit, ik heb een labrador

Sochtends rond 8 uur: half uurtje naar het park
Smiddags tussen 1 en 3: minimaal een uur naar het park, hondenveld (veel honden om mee te rennen)
Savonds na het eten rond 7 uur: kwartiertje
Savonds voor naar bed gaan rond 11 uur: kwartiertje

Verder mag hij hele dag rondlopen in het huis (beneden). Zodra het een beetje lekker weer is staat de tuindeur open en kan hij ook lekker de tuin in.

Ook doen we in het weekend minimaal 1x per week een lange wandeling (bos, heide, strand) van 2 tot 3 uur

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:23

Bij mijn ouders thuis gaan ze het volgende uit:

-'s morgens 30 min
- rond 4 of 5 uur 30 min
- 's avonds voor het slapen gaan even een plasje zeg 10 min

Als mijn broer met zijn honden komt of als ik de honden kom halen zijn er extra wandelingen waarin veel gerend kan worden.

mentaal bezighouden doe ik op dit moment. Dat is 1 a 2 keer per week wat gehoorzaamheid doen. Dit is maar met 1 hond, de andere houdt zichzelf mentaal bezig door ons het balletje te laten gooien en dan de volledige weg na te gaan en dan weer te wachten totdat wij gooien. Met die hoef ik niet aan gehorzaamheid te beginnen. Zij doet gewoon niet mee.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:26

s ' morgens 10 minuten plas rondje
's middags mee naar de paarden enkele uren. Loopt gewoon los en bijna dagelijks doen we een buitenrit van minimaal een uur en loopt hij mee.
Begin van de avond 10 minuten plas rondje
Einde van de avond rond van een minuut of 20

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:27

Lijkt mij ook geheel afhankelijk van het ras/grootte hoe lang een hond beweging nodig heeft per dag. Ik heb maar een klein maltezertje, maar probeer haar zoveel mogelijk lichaamsbeweging te geven ondanks haar grootte. Ze gaat er 4 keer per dag uit:

's ochtends (rond 8 uur, in het weekend iets later): 15 minuten
's middags: (rond 2 uur) 20/30 minuten
's avonds: (rond 7 uur) 20/30 minuten
's avonds laatste ronde rond 10/11 uur 20 minuten

Ze loopt de hele dag los door het huis, en als ik thuis ben staat de achterdeur bijna de hele dag open (mits in de winter) zodat ze de tuin in kan wanneer ze dat wilt. Op zaterdag en zondag als mijn vader thuis is maken we 's middags vaak een wandeling door het bos van circa een uur tot anderhalf uur. En overdag speel ik met haar met een bal, vind ze fantastisch. :)
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 01-09-13 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:27

Onze hond 11 jaar oude schotse collie

S'ochtends rond 8 uur een 15/20 min
s'middags rond 13.00/14.00 15/20 min
smiddag's rond 17.00 15/20 min
en dan rond 11 uur nog 15/20 min

Lang kan hij ook niet. Dan is hij vaak erg moe, of gaat kreupelen.

Toen hij jonger was ging hij mee met een uitlaat service voor een wandeling van 2 uur. En gingen we in het weekend vaak naar het bos of een groot park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:45

Pup word hier 4 x per dag kwartier uitgelaten. 1 x per week puppen cursus. En voor de rest veel mentaal uitgedaagd en telkens paar minuutjes trainen.

Gaat om labrador pup van 13 week oud.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:47

Dat is erg afhankelijk van de hond zelf. Maar als ik het algemeen stel, dan vind ik het wel belangrijk dat er minstens 1 lange ronde is. Dus niet door een wijk lopen, maar echt leuke gebieden opzoeken en met je hond bezig zijn zodat je hond niet alleen lichamelijk maar ook mentaal moe wordt.

Met mijn hond liep ik eerst altijd veel, meestal een uur tot 2,5 uur. Nu ze geopereerd is aan haar knie en er ook artrose in haar knie zit, moet ik de langere wandelingen gaan opbouwen. Ze kan nu een uur wandelen zonder dat ze er al te veel last van krijgt. Dit is eigenlijk niet genoeg, ze wilt altijd verder wandelen.
Ik loop om de dag dat uurtje en om de dag 3x een half uur. Anders krijgt ze ook te veel last van haar knie. Verder doe ik veel denkspelletjes met mijn hond in huis om haar in elk geval mentaal moe te krijgen. Zoekspelletjes, grabbeldoos met snoepjes, verstoppertje, trucjes aanleren, dat soort dingen.

Ik heb geen vaste uitlaattijdstippen, ik laat haar uit wanneer het mij zo'n beetje uitkomt. Ik ga zeker 4x per dag met haar naar buiten, verdeeld over de dag. De lange uitlaatronde verschilt dus wanneer dat is, met warmte is dat pas na 8 uur 's avonds bijvoorbeeld.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:49

Ik ben ook van mening dat er veel te veel honden zijn die te weinig en goed uitgelaten worden (als in: verplicht kort rondje aan heel kort riempje en steeds meegetrokken worden als ze moeten poepen of plassen) en teveel in een bench zitten.

Hier kunnen onze 4 honden loslopen over het gehele
terrein (ong. 1,5 hectare) met o.a. bos, we laten ze dan ook niet echt uit, maar laten ze loslopen. Ze doen dan hun behoefte, maar hebben ook alle ruimte om te rennen en te spelen.

Bij ons ziet het er globaal als onderstaande uit:

Om 05:00-06:00 uur ongeveer 30 min.
Om 08:00 uur uur 15 min.
Om 18:00 - 19:00 uur tussen de 30 min en 3 uur.
Laatste 2 x afhankelijk van of ze dan nog buiten zijn of niet:
Om 21:00 uur tot ze naar binnen willen, 15 min tot 1 uur.
Om 22:30 uur totdat ze naar binnen willen (meestal behoefte doen en terug, ongeveer 15 min).

Het verschilt dus van ongeveer 2 uur (met slecht weer) tot soms wel 15 uur per dag.

Op vrije dagen gaan ze naar buiten zodra we aangekleed zijn en zijn ze vaak hele dagen buiten, zeker met droog weer!

Wij geven ook duidelijk bij ze aan als we gaan werken/naar stal gaan of gaan slapen. Zo weten ze of ze lang of korter binnen zitten. Binnen zitten ze in gedeelte van woonkamer of in de gang, gezellig met elkaar op diverse kussens met speelgoed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:49

ik denk dat dit ook per hond verschild en je ook moet kijken hoe de hond is, Onze hond loopt de hele dag los, ook in de tuin, bij mijn ouders en schoonouders idem als wij gaan werken. Hij gaat mee naar de paarden en rent daar 30/45 min los rond. Ik ga dan geen 4 keer per dag meer 20 min lopen met hem
verder loopt hij altijd los

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:50

Met warmte worden ze hier ook anders uitgelaten. Maar dat is het tropenrooster :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:51

Hangt inderdaad heel erg van de hond af.
Ik denk toen wij 'm als pup hadden hij er om 't uur er wel uit ging.
Zo werd hij lekker snel zindelijk.

Vervolgens haddenen wij altijd 4 keer op een dag aangehouden.
Hoewel 3 keer ook goed had gekund.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:53

Het schema voor onze hond:

5.00 uur eerste rondje van een kleine kwartier (dit omdat ik vroeg op sta voor mijn krantenwijkje. Dan doe ik eerst een ronde met mijn hond en ga dan aan het werk).
Afhankelijk van de situatie is rond 9/10/11 uur het 2e rondje. Dan 's middags rond een uur of 3/4 zijn 3e rondje en dat is vaak een uur, maar ook dat is afhankelijk van de situatie. En dan 's avonds voor het naar bed gaan komt de hond vaak nog even in de tuin als mn moeder nog even gaat roken en anders ga ik nog een blokje om als ik zin heb (ja, als ik zin heb).

Verder zijn de tijden wat betreft duur van het uitlaten heel verschillend, ligt er maar net aan welk rondje ik loop. Bijna elk rondje kan mijn hond wel even los en kan hij sjeesen wat hij wil. En met het uur-rondje loopt hij altijd los en kan hij doen en laten wat ie wil. Hij kan nergens heen, verkeer is er zo goed als nooit en zo af en toe komen we andere hondjes tegen en daar speelt hij dan even mee.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:56

Die van ons word 3 x keer per dag uitgelaten en heeft 2 plasmomentjes (heel vroeg en heel laat op een veldje hier aan het eind van de straat) en 1 x per dag gaan we een rondje van een half uur met de fiets of half uurtje met de bal spelen.

In mijn straat leven honden met alleen een achtertuin tot hun beschikking echt heel sneu... als je te beroerd bent om je hond uit te laten moet je geen hond nemen vind ik!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:59

De honden van mijn ouders (Jack Russel en Jack Russel x Appenzeller) gaan als volgt uit:

's ochtends: 1,5 à 2 uur

's middags: half uur

's avonds: half uur

Daarbij lopen ze de hele dag los in de tuin.

Ik neem altijd deze tijden als maatstaaf, imo zou het niet veel minder mogen zijn. Ook al zou ik het graag willen, ik neem geen hond omdat ik hem het bovenstaande nooit zou kunnen bieden. Ook werk ik en zou hij dus buiten de tijden dat mijn vriend en ik thuis zijn iedere dag langer dan 4 uur alleen zijn, not done dus. Ik ben er van overtuigd dat veel te veel honden te kort er uit komen en sommigen zelfs gedragsstoornisseen ontwikkelen omdat ze veel te weinig hun ei kwijt kunnen.

Ik zie hier ook de hondenschool voorbij komen, één keer per week naar een hondenschool is ook een erg goed idee. Niet persé voor de opvoeding maar voor het sociale contact, de beweging, het spelen etc. Toen onze oudere hond nog leefde heb ik haar op 9 jarige leeftijd nog meegenomen en zij vond het zichtbaar leuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:01

Het is echt heel erg afhankelijk van wat voor hond je hebt.

Hier een kruising bull terrier x stafford met energie en conditie voor 10. Liefst wil ze de hele dag de hort op en uren wandelen op het strand of in het bos.
Helaas laten haar gewrichten het niet meer toe (ocd + artrose) en moet de hond het met heel wat minder beweging doen.
Ze komt 4 x per dag buiten;
's ochtend's 10 minuten
's middag's 20-30 minuten
Begin van de avond 30-45 minuten
's avonds laat nog 10 minuten

Hond komt een paar keer per week in het park, maar dan alsnog is het 30-45 minuten en niet meer en als ze naar het strand/ bos gaat is het onder pijnstilling en ook maar max 1/ anderhalf uur.
Helaas voor de hond haar eigen wensen, maar met deze hoeveelheid beweging doet ze het goed en dat is het belangrijkst.