Onze hond is jaloers op onze nieuwe pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kehylan

Onze hond is jaloers op onze nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 07:21

Hoi,

Wij hebben sinds donderdag avond een pup (kruising border collie) teefje van 8 wekrn in huis.
Alleen is onze duitse herder van 1,5 jaar erg jaloers.
Normaal gesproken vind de herder alles en iedereen erg leuk/lief.
Vrienden nemen weleens hun honden hier mee naartoe en dat vind hij altijd wel leuk.

We geven onze duitse herder eerst eten, aandacht etc.
Ook laten we ze aantal keer per dag alleen uit en ook samen.
Ze hebben ook al tegen elkaar aangeslapen en paar keer gespeeld in de tuin.
Alleen gister heeft onze hond de pup 'gebeten' (bloedde flink en pup na laten kijken door de dierenarts en gelukkig niks erg).
Onze hond is hier erg van geschrokken en deed toen we thuis kwamen ook mega aanhankelijk.
Wij hebben het bloed in onze woonkamer al opgeruimd maar toen hij in de woonkamer kwqm ging hij toen ruiken op die plekken.
En heeft daarna onze pup een lik gegeven.
De pup is natuurlijk erg geschrokken.

Gister heeft de pup veel geslapen en onze hond rook af en aan haar een ging dan ergens anders liggen.

Vanmorgen liep ik met de hondjes en had onze hond een stokje gepakt dus de pup wilde kijken en toen gronde hij een keer en was de pup ook weg.

Heeft iemand tips wat wij het beste kunnen doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Michelle

Estera

Re: Onze hond is jaloers op onze nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:17

Persoonlijk vind ik het allemaal heel normaal klinken hoor. Mijn vorige herder had altijd een paar dagen nodig wanneer de baas weer aan kwam zetten met een nieuwe pup/kitten/ander gespuis en was lang niet altijd vriendelijk de eerste dagen. Dat grommen voor zijn stok is echt heel gewoon, hij zegt alleen maar "mijn stok, afblijven".

Wat was de aanleiding voor het bijtincident?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:21

Heb je de pup mee naar huis genomen of hebben ze eerder buiten al kennis gemaakt?
Thuis is de herdernzijn/haar territorium en buiten loopt een kennismaking dan heel anders en als ze elkaar dan mogen is het vaak geen probleem in huis.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:17

Ikzelf heb een dh van 9 maanden, en een labradorpup van 11 weken erbij.
Die van mij had de eerste 2 dagen het schuim op de bek staan, en hij bleef maar drijven en cirkelen.
Geef het de tijd, en bedenk dat jij het spelen leidt en het spel beindigd. Jij bent ten alle tijde de roedelleider.
Wel had ik de honden snachts de eerste weken gescheiden, zodat mn dh zn rust kon pakken. Sinds 1 week liggen ze bij elkaar in de bijkeuken. Gaat de pup te ver, dan pak ik haar net zo goed aan als dat mn dh dat doet, ik bepaal ten alle tijde
Wat de spelregels in huis zijn.
Succes met je hondekinders

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:01

Wij hebben 5 honden en onze oudste reu heeft tot nu toe alle honden erna 1 x te pakken gehad. en dat ziet er vaak heftiger uit dan het is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:05

Wij hebben er sinds kort een volwassen border collie reu bij. Onze Mastin Espagnol reu hebben we sinds eind november. Het gaat eigenlijk heel erg goed maar soms maken ze wel eens ruzie. Moet de rangorde weer even bepaald worden. Eigenlijk is de nieuwe jaloerser dan degene die we al hadden. Als we degene die er het langst is knuffelen komt de Border collie er tussen.

Met een pup moet het zeker goedkomen maar af en toe snauwen hoort er bij.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:12

Wat doen jullie met de speeltjes? En het eten, lekkers, kluifjes en alles? Wat was er gebeurd toen de pup gebeten werd, was er een reden tot ruzie?

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:51

We letten erg op me eten etc.
Gister hadden we onze pup in de bench gedaan met een kong erbij (met natuurlijk lekkers erin).
Daarna zijn we met onze andere hond lekker naar het bos gegaan.
Bij thuiskomst doen we de bench natuurlijk open en onze herder pakt die kong en laat hem op de grond vallen.
Daardoor viel er wat lekker uit en de pup wilde ook wat pakken en toen ging het helaas mis.
Het ging allemaal zo snel en wij letten juist ook goed op qua eten.
Onze herder is eigenlijk een slechte eter en normaal kan alles en iedereen eraan komen want dat doet hem normaal niks.

Het lijkt vandaag al een stuk beter te gaan.
Ze spelen nu steeds meer buiten.
Ze hadden net al geen zin om weer naar huis te moeten ;-).

Thanks voor de reacties!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:55

Weet niet of je er iets aan hebt, maar toen mijn 2e pony kwam, om te voorkomen dat die eerste pony zich gepasseerd voelde, ging ik altijd eerst naar hem toe, en daarna gaf ik de nieuwe pas aandacht. In elk geval totdat ze zelf de rangorde hadden bepaald.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:34

Ik vind het vrij normaal klinken...

Mijn pup is nu 15 weken en mijn anderen 2,5 jaar

Het heeft zeker twee weken nodig gehad eer dat mijn reu de pup accepteerde..
Heel jammer voor de pup... Hij heeft laten weten dat hij de 'baas' is,
en dat zag er vaak niet zachtjes uit... Maar zo gaat dat in de honden wereld.

Zo heeft die van mij de pup heel wat geleerd..

Voorbeeldje; reu paradeerd met flos touw door de tuin, laat het op de poten van pup vallen, stap naar achteren.. Pup wil het pakken. En reu pakt het met een flinke grom af...

Jou DH is nog maar 1,5 jaar. Zelf nog puber, nog niet volwassen en stabiel... Vergeet dat niet..

En, honden Jarloers zijn niet kennen, is de menselijke emotie/gevoel...
Laatst bijgewerkt door amigootje op 02-09-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:40

Ik denk dat het gewoon even wennen is. Jou Herder is dus alleen bij jullie geweest, kreeg alle aandacht en dat moet hij nu toch delen. Natuurlijk zal hij nog genoeg aandacht krijgen, maar de pup krijgt ook aandacht.

Toen wij onze pup kregen, ging het precies hetzelfde met de hond van mijn oma (die is ook deels van mij, dus die zag het ook als: "mijn plaats wordt ingenomen"). Het duurde echt even voordat het goed was, nu zijn het beste vriendinnen. Zij wilde niet eens meer bij me zitten, aangehaald worden etc. Zolang ik alleen kwam was er niets aan de hand, maar als de pup mee kwam dan was ik haar vriendin even niet meer hoor.

Ik denk dus dat het een kwestie van wennen is, er is opeens iets veranderd en daar moet ook je Herder aan wennen. Houdt ze samen nog wel goed in de gaten voor er ongelukken kunnen gebeuren zoals bijvoorbeeld het bijten (toen heb je geluk gehad.)

Succes en veel plezier met je nieuwe pup!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:21

Ik zou me er niet zo druk om maken, zou ze wel apart laten slapen voorlopig en als ze samen zijn erbij blijven.
Je moet wel zorgen dat je de baas blijft over beiden dus straffen als het nodig is.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:04

Ik zou je normale regels aan houden, maar straf geen anderen zaken zoals een uitgedeelde snauw..

Laat de honden aub hondentaal spreken !

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:14

Je geeft het zelf al aan. We geven de duitse herder eerst eten, aandacht etc. Dan geef je hem al meer macht en dominantie. Het zelfde geld voor wandelen en in de bench. Wil je een nieuwe pup in de roedel krijgen en houden meot je alles samen doen. Anders bevestig je de zwakte van de kleine en het vreemde van hem in het huis en de roedel. Daarbij komt nog dat de band alleen maar beter word door alles samen te doen. Het zijn dieren en die zijn bezig met overleven. Daar hebben ze elkaar bij nodig. Doordat je, je er zo mee bezig houd heeft je herder denk ik erg het gevoel de controle te moeten houden. Je geeft daar je leiderschap mee af. Het lijkt nu alsof de herder de boeman is omdat hij de pup af kapt. Maar dat heb je compleet zelf in de hand ;)
En dan is je herder altijd de man van de roedel geweest en daarbij ook de beschermer. Een jonge pup kan daar zijn concurent in zijn om je die ombewust meer aandacht geeft en op bepaalde manieren ook meer macht geeft door jezelf onderdanig te maken.

Je er niet zo druk om maken werkt vaak het best. En gewoon helder na denken. Bekijk het ook eens vanuit de hond. Een hond kent eigenlijk geen jaloezie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:00

nooit onderlinge communicatie bestraffen!!! (bijv. snauwen) Juist als je dat gaat bestraffen ga je zelf problemen vragen. Immers een hond die niet mag grommen of snauwen gaat dat wel over slaan als hij weer de neiging heeft. En wat doet een hond die zijn ongenoegen wil laten blijken maar niet mag snauwen of grommen? Juist die kan heel goed gaan bijten en dan ben je veel verder van de pad. Dus lekker samen uit laten zoeken en idd oppassen met koek, snacks en eten. Ook dit komt vaak vanzelf goed. Hier was het een paar maanden oppassen en daarna geen problemen meer onderling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:35

Klinkt heel normaal. Zorgen dat je oppast met eten, snacks en speeltjes. Hier een 4 jarige herder en een 17 weken oude herder pup. Er zijn wat grommen en snauwen aan te pas gekomen, maar nu is het helemaal goed, zolang ik ze met eten uit elkaar houd.

Ik haalde de pup weg als de volwassen hond het zat werd, strafte de volwassen hond nooit voor het grommen of snauwen. Zolang de pup netjes reageert op de grom en snauw laat ik het tegenwoordig, als hij door blijft gaan haal ik hem weg.