kan karakter van hond veranderen na epileptische aanval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

kan karakter van hond veranderen na epileptische aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:43

Hallo,

Onze hond Siep is inmiddels ruim 4 jaar oud. Het is een gecastreerde reu, een koningspoedel.
Al 3 jaar lang heeft hij in de maanden februari en augustus een epileptische aanval. De aanvallen variëren in sterkte/duur/zwaarte.
De laatste aanval was een paar weken terug. Dit was een relatief korte aanval, zo'n 7 minuten, niet zwaar wat betreft verkrampingen of spartelen. Maar wat bij deze aanval wel zeer typisch was (en ook erg angstig) was dat de hartslag weg zakte en ook echt even stopte. Doordat ik zijn borstkas samen kneep kwam de hartslag weer op gang.
De dierenarts wil liever geen medicatie geven omdat er maar 2 aanvallen per jaar voor komen.
Ik zie de aanvallen aankomen bij onze hond.
Nu is hij sinds de laatste aanval meer chaggerijnig/kribbig en gaat vaak ergens alleen liggen (binnen of buiten).
Hij eet verder goed en bij de dagelijkse wandeling in het bos is hij zoals altijd aktief en speels met zijn vriend, onze andere hond.
Kan het zijn dat zijn karakter veranderd is sinds de laatste aanval?
Zijn er meer mensen met honden die dit ook hebben? Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik neem volgende week contact op met de dierenarts, wil dit ook met hun bespreken.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 31-08-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: kan karakter van hond veranderen na epileptische aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:50

Waarschijnlijk heeft hij toch een hersenbeschadiging opgelopen tijdens de laatste aanval. Van mensen is bekent dat ze enorm kunnen veranderen na een herseninfarct en vaak niet ten goede dus dit zal voor honden ook op kunnen gaan, sterkte ermee.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:45

Het hondje van mijn broer had de laatste tijd regelmatig aanvallen, na iedere aanval leek het inderdaad of zijn gedrag veranderde. Zo werd hij eigenlijk steeds agressiever naar andere toe. Hij had wel meer als 2x per jaar een aanval, kreeg ook medicatie voor de aanvallen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:51

De hond van kennissen van ons had ook epilepsie.
Bij haar kwamen de aanvallen door de tijd heen steeds vaker voor. Uiteindelijk op medicijnen gezet.
Maar door de tijd heen werd haar gedrag ook anders, werd minder betrouwbaar. Kon er steeds slechter tegen als de kinderen aan het spelen waren.
Uiteindelijk hebben ze voor haar een eigen kamertje beneden ingericht zodat ze zich kon terug trekken als ze daar behoefte aan had.
Uiteindelijk hebben ze de hond in moeten laten slapen omdat ze een gevaar werd voor haar omgeving. En omdat ze dagelijks minimaal 1 aanval had ondanks medicijnen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:01

Wat raar dat de aanvallen echt altijd in februari en augustus zijn.
Honden kunnen net na een aanval tot een paar dagen na een aanval vreemd gedrag vertonen en ook agressief zijn. Maar een paar weken is niet normaal voorzover ik weet. Het zou inderdaad kunnen zijn dat zijn hersenen te weinig zuurstof hebben gekregen en dat er een beschadiging is. Hopelijk trekt het in de komende weken nog bij.
Een aanval van 7 minuten vind ik niet zo kort. Epileptiemedicatie heeft veel vervelende bijwerkingen en wordt daarom bij jou hond niet gegeven. Wel kun je eventueel valium geven als de aanvallen zo lang duren. Misschien dat je dat eens kunt overleggen met je dierenarts, of je misschien één dosis in huis mag hebben voor wanneer hij een aanval krijgt die langer dan 5 minuten duurt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:32

Wij vinden het ook erg typisch dat de aanvallen alleen in die maanden gebeuren, daar buiten om niet. Had dat wel gemerkt aan hem.
Wij vinden 7 minuten kort bij hem, heb vorig jaar 45 minuten gezeten bij hem op de grond, toen waren het 3 aanvallen die eigenlijk in elkaar overliepen.
De dierenarts is van de aanvallen op de hoogte en wij weten goed wat we moeten doen, mij vorige hond heeft 16 jaar lang epilepsie gehad. Mijn man weet nu ook hoe hij moet handelen.
Het is een schat van een hond, erg zacht karakter en is altijd graag bij je in de buurt, daarom vinden wij het zo vreemd dat hij zich nu zo begint af te zonderen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:28

na een epileptische aanval kan het karakter zeker veranderen. Het kunnen ook nog soort van na weeen zijn misschien? Echter een beschadiging in de hersenen is zeker mogelijk. Mijn hond is onderzocht op mogelijke epilepsie via een MRI scan en daar werd mij verteld dat hij zo goed als zeker geen epilepsie heeft omdat er totaal geen beschadigingen in de hersenen aanwezig waren (hij had wel aanvallen maar dat werd door pijn veroorzaakt bleek bij verder onderzoek toen bleek dat zijn rug en nekwervels artrose hebben zogezegde spondylose dus). Nu hij daar voor behandeld wordt en geen halsbanden meer draagt blijven de aanvallen ook weg dus dat klopt wel bij hem. Dit blijft me echter wel bij dat epileptische aanvallen dus altijd schade toe brengen in de hersenen. Dit kan een onschuldig lidteken zijn maar dus ook wel andere problemen.

het afzonderen kan ook gebeuren als hij zich niet goed voelt. Daar zou ik toch ook rekening mee houden. Kan hij in de aanval geen blessure opgelopen hebben? Ik zou het toch laten onderzoeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:39

Hij geeft het aan als de aanval er aankomt en komt direct naar mij toe. Ik heb overal wel een kussen of fleecekleed binnen handbereik zodat ik kan zorgen dat zijn kop niet op de harde vloer kan slaan.
Morgen neem ik contact op met de dierenarts om is het een en ander door te spreken. Het afzonderen staat me niet aan, al hoewel hij verder wel overal interesse in toont en bij de dagelijkse boswandeling net zo aktief met zijn maatje speelt als altijd, het eten gaat ook goed naar binnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:53

Heb de dierenarts gesproken, hij denkt aan 2 dingen. 1 dat de gedragsverandering voort komt uit de epilepsie, alleen houdt deze wel lang aan, normaal moet het vrij snel weer over zijn na een aanval. Dat de hond een bepaalde angst heeft voor de aanvallen omdat hij niet weet wat er allemaal gebeurt is en dus ruimtes op zoekt om zich af te zonderen, hij gaat of naar de slaapkamer of naar het kantoor toe en daar zijn inderdaad geen aanvallen gebeurt. Dat het hart heel even stopte kan heel goed door de aanval zijn gekomen. Of 2 hij vermoed dat er iets in de kop groeit wat dus op bepaalde punten drukt waardoor die nu naar mijn idee minder ziet en dus de aanval triggert en dat zijn humeur anders is dan anders.
We gaan nu eerst een hartfilmpje en een echo maken, daar vanuit gaan we bekijken of we een soort van mri gaan laten maken van zijn kop om te kijken of daar daadwerkelijk iets in groeit wat er niet in thuis hoort.
Medicatie wil hij liever niet geven voor de epilepsie, daar zijn de aanvallen niet vaak genoeg voor in verhouding met de bijwerkingen ervan. Plus dat ik thuis werk en veel thuis ben en de aanvallen aan zie komen bij de hond en dan dus altijd kan beslissen mocht ik weg moeten die dag om dan thuis te blijven. Ik ben nooit erg lang weg, nooit meer dan een paar uur, zijn we langer weg is er altijd oppas in huis.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:30

Hallo

Het kan inderdaad zijn dat door de aanvallen hetgbedrag iets veranderd. Omdat je zegt dat de hartslag stopt kan het zijn dar er niet genoeg bloed naar de hersenen gaat. Maar 7 min is wel te lang 5 min max mag het duren zegt onze da heb je een spuit in huis indien hij erin blijft hangen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:39

De aanval duurt nooit langer dan 1 a 2 minuten, maar je kan er wel een nasleep aan zien. Onrustig, hijgen, hoge tempratuur, geen controle over bewegingen, geen besef hebben wat er gebeurd..

Je kan altijd een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts. Enige idee wat de aanvallen triggert?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 10:14

Nee we kunnen niet iets aanwijzen waardoor we kunnen zeggen dat kan een oorzaak zijn waarom de hond die aanval krijgt.
Het is gewoon raar dat de aanvallen altijd in die bewuste maanden plaats vinden en eigenlijk ook altijd 's avonds.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:41

Misschien wel heel ver gezocht, maar gezien het toch altijd in die maanden is: kan het geen samenspel zijn met een bepaalde allergie?
Bepaalde bomen/planten/onkruid die in die maanden groeien waar je hond allergisch/intolerant voor is waardoor zijn aanleg voor epilepsie opspeelt?

Er moet toch iets zijn waardoor je hond het altijd in die maanden heeft. (Temperatuurverschillen, luchtvochtigheid, bepaalde planten, hoeveelheid beweging ik noem even wat dingen)

Edit: zie dat het vooral 's avonds is, dan valt hooikoorts toch een beetje weg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 22:25

Ik heb daar ook aan gedacht, alleen kan niet echt wat benoemen wat een oorzaak zou kunnen zijn.
We gaan dagelijks naar het bos, maakt niet uit of het nu zomer/winter/regen/sneeuw is we gaan elke dag.
De rest kan ik zo niet bedenken. Hij is goed in zijn doen verder, eet goed, speelt en doet.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 06:21

Wij hebben ook een hond met epilepsie, die een aantal zeer zware aanvallen gehad heeft. Hij heeft het nu ongeveer 2 jaar en krijgt 3x per jaar hele zware. Af en toe ook een kleintje, maar dat is geen probleem. Hij staat niet op medicatie omdat deze ze zwaar en moeilijk af te stellen is dat we dat niet hondwaardig vinden.

De laatste keer dat hij een zware aanval heeft gehad heeft hij hier wel 3 maanden van moeten herstellen, een buitenstaander merkte het niet. Maar wij merkte wel dat hij niet lekker in zijn vel zat, veel liggen en hangen, chagrijnig, etc. Het is bij ons vanzelf weer over gegaan, met veel rust en geduld (niets opdwingen, hond zoekt niet voor niets de rust op) en liefde.

Succes! Het is zo'n nare rotziekte!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:21

Een van mijn border collies blijkt ook epilepsie te hebben, helaas mijn beste wedstrijd hond :(

Eerst dacht de DA aan een hersenbloeding, na de eerste aanval die wij meekregen, de dag erna had ie weer een "aanval" , achteraf gezien denk ik dat ie al eerder aanvallen gehad heeft, ook partiële, die wij echter toen nog niet duiden konden als epilepsie.
Mijn hond was dagenlang erg moe na een aanval, kon niet meer rechtuit lopen, zwalken alsof ie bezopen was, had heel erge dorst, dronk veel meer als normaal, meer honger als anders.
Inmiddels zijn we na de eerste aanvallen die we meekregen sinds maart dit jaar kliniek in en uit geweest, omdat het niet duidelijk was wat het kon zijn.
Na een aantal klinieken, en meegedaan te hebben aan een epilepsie studie aan de uni Giessen is er toch (helaas) uitgekomen dat mijn hond primaire epilepsie heeft.
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek, RX, bloedtesten, MRI en Liquor (hersenvloeistof)
We hebben zelfs op Addison laten testen, schildklier, diabetes e.d. noem het maar op...

Mijn hond is ook anders als voordien, wil bij tijd en wijle niet meer met de rest buiten, heeft (terwijl het altijd de liefste hond van de wereld was) mensen aangegromd, in het werk heb ik tot een paar weken geleden gedacht ik kan er nooit meer iets mee aan de schapen.
Aanvallen kwamen telkens in rust, als ie lag te slapen...hoewel de laatste kwam na een weekeinde trial lopen, dus ik vermoed eens dat stress zeker ook triggert.

Hij is inmiddels ingesteld op 2 x 100 mg pexion per dag (nieuw medicament), de eerste 2 weken was hij toch suf en slecht aanspreekbaar, ofschoon men zei dat dit minder bijwerkingen zou hebben. Intussen mag hij heel af en toe toch mee aan de schapen.
Maar je herkent hem niet meer, geef je een commando en staat ie te kijken ehhh ik begrijp even niet wat je bedoeld baas. Laatst vond ie de schapen niet op de wei...is om te janken.
Als ik zie hoe de lieve getalenteerde hond zo veranderd is.
Dus verandert een hond door epi? Zeker wel jammer genoeg!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 06:51

Sassy schreef:
Een van mijn border collies blijkt ook epilepsie te hebben, helaas mijn beste wedstrijd hond :(

Eerst dacht de DA aan een hersenbloeding, na de eerste aanval die wij meekregen, de dag erna had ie weer een "aanval" , achteraf gezien denk ik dat ie al eerder aanvallen gehad heeft, ook partiële, die wij echter toen nog niet duiden konden als epilepsie.
Mijn hond was dagenlang erg moe na een aanval, kon niet meer rechtuit lopen, zwalken alsof ie bezopen was, had heel erge dorst, dronk veel meer als normaal, meer honger als anders.
Inmiddels zijn we na de eerste aanvallen die we meekregen sinds maart dit jaar kliniek in en uit geweest, omdat het niet duidelijk was wat het kon zijn.
Na een aantal klinieken, en meegedaan te hebben aan een epilepsie studie aan de uni Giessen is er toch (helaas) uitgekomen dat mijn hond primaire epilepsie heeft.
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek, RX, bloedtesten, MRI en Liquor (hersenvloeistof)
We hebben zelfs op Addison laten testen, schildklier, diabetes e.d. noem het maar op...

Mijn hond is ook anders als voordien, wil bij tijd en wijle niet meer met de rest buiten, heeft (terwijl het altijd de liefste hond van de wereld was) mensen aangegromd, in het werk heb ik tot een paar weken geleden gedacht ik kan er nooit meer iets mee aan de schapen.
Aanvallen kwamen telkens in rust, als ie lag te slapen...hoewel de laatste kwam na een weekeinde trial lopen, dus ik vermoed eens dat stress zeker ook triggert.

Hij is inmiddels ingesteld op 2 x 100 mg pexion per dag (nieuw medicament), de eerste 2 weken was hij toch suf en slecht aanspreekbaar, ofschoon men zei dat dit minder bijwerkingen zou hebben. Intussen mag hij heel af en toe toch mee aan de schapen.
Maar je herkent hem niet meer, geef je een commando en staat ie te kijken ehhh ik begrijp even niet wat je bedoeld baas. Laatst vond ie de schapen niet op de wei...is om te janken.
Als ik zie hoe de lieve getalenteerde hond zo veranderd is.
Dus verandert een hond door epi? Zeker wel jammer genoeg!

Wij hebben ook zo'n hond die voornamelijk door stress getriggert wordt, zij krijgt an uit de natuurgeneeskunde wat middeltjes. Niet tegen de epilepsie, maar om haar wat rustiger te maken in haar hoofd, dit helpt redelijk.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 07:10

Zoals ik het lees heeft jullie hond niet vaak een aanval maar wel grote aanvallen, waar jullie iniedergeval van weten. Wellicht heeft hij ook kleine absences, die zie je niet altijd. Vaak zijn ze juist voor de buitenwereld niet herkenbaar. Maar binnenin gebeurt er wel van alles. Het doormaken van een tonisch clonische aanval kan inderdaad gevaarlijk zijn wanneer het te lang duurt. Ik vind dat jouw hond het lang heeft, dat zou voor mij zeker een reden zijn om aan medicatie te denken. Ik denk dat de gedragsverandering kan komen doordat epilepsie angstig kan zijn, vooral voor en een lange tijd na de aanval. Hij zal inderdaad de aanval op voelen komen en dat kan veel onrust geven want hij wil het natuurlijk vermijden. Het duurt een poosje eer je weer de simpelste dingen herkent zoals de mensen in je omgeving, de plek waar je woont en de andere huisdieren. Dit is heel beangstigend.

Ik denk delf dat je (als er geen oorzaak op de MRI gevonden wordt zoals een tumor) het moet zoeken in de hoek van angst. En kijken of medicatie iets voor jullie hond kan betekenen. Het instellen van de medicatie duurt vaak wel een tijd. Zijn jullie op vakantie in de maanden dat hij die aanvallen heeft of gebeuren er andere spannende dingen?