Ik heb mij altijd al iets afgevraagd: Wat dromen dieren eigenlijk en hoe?
Ik ben opgegroeid met een hond, die in haar slaap van alles beleefde, haar poten maakten rennende bewegingen en ze blafte er vaak bij.
Nu hebben we een kat, die ook behoorlijk kan dromen. Haar lijfje schokt dan en je ziet haar ogen heen en weer gaan.
Er is mij altijd geleerd dat dieren niet kunnen denken en alles uit instinct doen, maar als zij niet kunnen denken & daardoor geen gedachten hebben waarvan dromen ze dan?
Zelfs pups van een paar dagen oud dromen. Ik snap dat ook niet. Ze zijn dan nog blind en doof, en tóch maken ze geluidjes en bewegingen. Misschien trainen ze dan alvast in gedachten voor later?
Natuurlijk kunnen dieren denken....En ik denk dat als je kan denken je ook kan dromen. Kwestie van verwerking wat de hersenen aan input hebben gekregen
eekhoornerik
Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-13 19:56
Mij is altijd geleerd dat dieren niet denken, dat alles vanuit instinct en aangeleerd gedrag gaat? Dus dromen van dieren gaat om indrukken die ze verwerken?
Kuggur
Geplaatst: 31-08-13 20:06
laetitia schreef:
Mij is altijd geleerd dat dieren niet denken, dat alles vanuit instinct en aangeleerd gedrag gaat? Dus dromen van dieren gaat om indrukken die ze verwerken?
Wie heeft je dat geleerd, dat is nogal achterhaalde informatie.
De hersenen verwerken in je slaap de indrukken die je overdag hebt gehad. En het lichaam herstelt zich weer. Ik denk dat de hersenen van dieren wel zo ongeveer net zo werken. Geen idee hoe ze dan dromen. Ik weet wel dat ik droom alsof ik naar een film zit te kijken van iemand anders. Dus ook meestal zonder taal, gewoon alleen beelden. Dat kunnen dieren toch ook wel hebben?
@ Kuggur: op de havo, echter is dat inmiddels al weer 20 jaar geleden... Behoorlijk achterhaald dus blijkbaar! Weet jij ook meer over hoe (zoog)dieren denken?