Nekharen overeind, wat betekent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Nekharen overeind, wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:11

Mijn hond zet soms zijn nekharen overeind, ik dénk dat het een uiting van angst of agressie is.
Maar ik weet het niet zeker. Het gaat soms gepaard met grommen, niet altijd.
Ik zoek een duidelijke uitleg, dat zou me erg helpen in bepaalde situatie's omdat ik dan weet wat het betekent en ik dan juist kan handelen.

Groetje's Jolijn.

PS, ik heb al gegoogled, ik kan geen duidelijke uitleg/betekenis vinden :(

Florale

Re: Nekharen overeind, wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:13

Borstelen heet dat,idd.angst,dominantie,agressie

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:14

Mij is aangeleerd dat als een hond de nekharen omhoog doet dat hij zich bedreigd voelt en dus door inderdaad, angst of agressie handelt.

Is je hond onzeker?

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:16

volgens mij is het een teken van dominant gedrag...zo maakt je hond zich "groter" om te zeggen hier ben IK...mijn honden doen dat ook wel eens...ligt eraan wie we tegen komen en hoe die "tegenligger" zich gedraagt.. mijn honden zijn niet agressief maar beide redelijk dominant... de meeste tegenliggers gedragen zich onderdanig en is er niets aan de hand...en kan er zelfs gespeeld worden...maar 9 van de tien keer loop ik toch gewoon door...je weet maar nooit en ze hebben genoeg aan elkaar en hoeven niet met iedereen te spelen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:18

tja dan voelt hij onraad op welke manier dan ook en is ingespannen (allert) ergens mee bezig waar hij zich vaak ook op focust. Tenzij het een rodesian rigdeback is en je zijn rugharen bedoeld ;) ;) ;)

Sommige honden doen het echter ook als ze zeer enthousiast zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:20

het heet 'borstelen' en is inderdaad een kenmerk van spanning. Of dat door angst of agressie komt kunnen wij hier niet zien en zul je moeten inschatten aan de hand van de situatie.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:20

ZoeyDercks schreef:
Mij is aangeleerd dat als een hond de nekharen omhoog doet dat hij zich bedreigd voelt en dus door inderdaad, angst of agressie handelt.

Is je hond onzeker?

Hoe kun je dat zien?
Naja, bijv. Er komt een andere hond aan, ik loop rustig door.
Hij benadert andere honden met staart heel hoog, en erg kijkend.
Dan gaan zijn haren overeind staan, en snuffelt hij met die hond en dan 'springt' hij als het ware
op die hond af en begint te grommen en snauwen. Hij doet dit bij puppie's maar ook grote honden.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:23

Dat klinkt als onzekerheid of agressie.

Is het een reu? met ballen?
Doet hij het bij andere reuen of ook bij teven?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:23

Dat klinkt redelijk dominant en ongewenst gedrag.
Helemaal als hij dat ook bij puppy's doet.
Het komt over alsof jouw hond niet weet hoe hij zich hoort te gedragen als hond.
(omdat hij dat bij puppy's dus ook doet)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:27

Dat is borstelen en betekent dominantie.
Hij maakt zich erdoor groter om er indrukwekkender uit te zien.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:31

Niet eens met sommige antwoorden dat borstelen dominantie betekend. Een angstige of onzekere hond kan namelijk ook borstelen.
Borstelen betekend agressie en dat kan voort komen uit dominantie, maar dus ook uit angst of onzekerheid. En lees bij agressie nu niet direct een valse hond, het kan ook lekker kijk-mij-tof-doen zijn of laat-ik-me-vooral-groter-maken-dan-ik-lijk-misschien-gaat-ie-dan-wel-weg.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:32

mika11 schreef:
Het komt over alsof jouw hond niet weet hoe hij zich hoort te gedragen als hond.

Is dat omdat we iets fout hebben gedaan bij de opvoeding en hoe kunnen we dit oplossen/verhelpen?

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:34

ZoeyDercks schreef:
Dat klinkt als onzekerheid of agressie.

Is het een reu? met ballen?
Doet hij het bij andere reuen of ook bij teven?

Meestal bij reuen maar bij teven ook.
Z'n ballen zijn eraf, alleen aan z'n gedrag is het niet te merken...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:34

TS, dat zou ik echt niet weten!
Dan zou je naar een cursus moeten gaan met je hond.
Daar kunnen ze je echt goed helpen.
Misschien is het helemaal niet zo erg als je beschrijft?
Soms zijn honden aan de riem behoorlijk heftig en als ze los lopen juist weer niet.
Er spelen zoveel dingen mee.
Niemand kent de hond hier, dus het is gewoon heel moeilijk om te zeggen waarom jouw hond dat doet.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:37

mika11 schreef:
TS, dat zou ik echt niet weten!
Dan zou je naar een cursus moeten gaan met je hond.
Daar kunnen ze je echt goed helpen.
Misschien is het helemaal niet zo erg als je beschrijft?
Soms zijn honden aan de riem behoorlijk heftig en als ze los lopen juist weer niet.
Er spelen zoveel dingen mee.
Niemand kent de hond hier, dus het is gewoon heel moeilijk om te zeggen waarom jouw hond dat doet.

Daar heb je helemaal gelijk in, mijn hond loopt vrijwel altijd los.
Ik vroeg het me af omdat het altijd op momenten van spanningen zie, zoals als de postbode langskomt, dan flipt hij he-le-maal!
Of met andere honden e.d

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:38

Het is een veel gezegd misverstand dat borstelen dominantie is dit is echter niet waar, een dier kan borstelen uit opwinding, stress of puur onzekerheid

Het maakt de hond groter om te zien bij opwinding daar zal de hond ook een opgerichte houding aannemen
Bij onzekerheid stress etc. gaat de hond zich juist kleiner maken en borstelt een dier veelal meer op de kont dan bij de schoft maar ook dat is bij elke situatie en karakter van de hond anders.

Een echt dominante hond borstelt niet of nauwelijks enkel uit opwinding wanneer een andere hond bijv uitvalt, een dominant dier heeft dan aan 1 grauw of blik genoeg en zal uit die opwinding kunnen borstelen.

Edit ik lees dat hij het bij elke hond doet,
Wat ik lees uit je verhaal weet jou hond niet zo goed waar hij staat en gaat hij proberen domineren dat hij dat ook bij pups doet is dan weer vrij normaal een onzekere dominante (die dus dominant moet zijn doordat er niet door de leider (baas) word opgetreden niet omdat hij dat graag wil.) een pup is sowieso lager in rang succes dus verzekerd.

Het is jou taak om je hond een plaatst te geven hij klinkt niet als een hond die graag de leiding wil dus neem deze over corrigeer het grommen en het op honden springen consequent en zoek iemand die verstand van honden gedrag heeft om je te helpen dit ook correct te timen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:16

Estera schreef:
Niet eens met sommige antwoorden dat borstelen dominantie betekend. Een angstige of onzekere hond kan namelijk ook borstelen.
Borstelen betekend agressie en dat kan voort komen uit dominantie, maar dus ook uit angst of onzekerheid. En lees bij agressie nu niet direct een valse hond, het kan ook lekker kijk-mij-tof-doen zijn of laat-ik-me-vooral-groter-maken-dan-ik-lijk-misschien-gaat-ie-dan-wel-weg.

Hier ben ik het wel mee eens, een hond kan ook borstelen omdat hij werkelijk geen idee heeft welke houding hij aan moet nemen bij een hond en de hondentaal niet meer zo goed kent.
Om daar achter te komen is het heel goed kijken naar je hond, wanneer hij het doet, bij welke honden, in wat voor situatie, en vooral: veel lezen over hondengedrag, dan ga je stukje bij beetje steeds beter zien waarom je hond dit gedrag vertoont. En kijk ook vooral naar wat de ándere hond doet! Je kan ook hulp inschakelen van een gedragstherapeut of naar een goede hondenschool gaan.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 16:33

Dankjewel! Hier kan ik iets mee! :D

Verdere tips zijn allemaal welkom. ;)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:36

Wij (Ik en mijn ouders) zijn van de Cesar Millan. Daar steek je denk ik ook wel veel van op.

Onze hond gromt ook nog wel eens naar andere honden, maar dat is altijd als de andere honden niet pluis zijn.

Iniedergeval zou ik je adviseren om je in te gaan lezen of inderdaad een hondengedragsdeskundige in te schakelen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 16:39

ZoeyDercks schreef:
Wij (Ik en mijn ouders) zijn van de Cesar Millan. Daar steek je denk ik ook wel veel van op.

Onze hond gromt ook nog wel eens naar andere honden, maar dat is altijd als de andere honden niet pluis zijn.

Iniedergeval zou ik je adviseren om je in te gaan lezen of inderdaad een hondengedragsdeskundige in te schakelen.

Ik ook helemaal. Ik ben alleen 'bang' om daarbij iets fout te doen dus gebruik ik het niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:40

Verstandig om dat niet te gebruiken, laat dat maar aan de mensen over die er voor geleerd hebben. Daarom hou ik niet van zulk soort programma's iedereen past het maar toe zonder daadwerkelijk te weten waar ze mee bezig zijn

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:43

Wat een onzin, alsof iedereen zonder 'opleiding tot Cesar-Millan-iets' te achterlijk is om te weten wanneer wat toe te passen. Daarvoor hebben we een stukje 'logisch nadenken'.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 16:45

Opzich vind ik Cesar Milan erg gaaf en volg zijn programma echt.
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 31-08-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:46

xSlvna schreef:
Wat een onzin, alsof iedereen zonder 'opleiding tot Cesar-Millan-iets' te achterlijk is om te weten wanneer wat toe te passen. Daarvoor hebben we een stukje 'logisch nadenken'.

Sorry maar daar moet ik toch echt ja op antwoorden het grootste gedeelte van de honden eigenaren is daar inderdaad te achterlijk voor, een hond lezen doe je niet zo even, dat ligt toch net wat lastiger

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:22

mika11 schreef:

Je moet het anders noemen. NIet dat klinkt redelijk dominant.....

Je moet het noemen ik vind dat het redelijk dominant..............

Waarom? Omdat deze stelling gewoon niet klopt!!! Maar dat leggen al genoeg mensen uit hoe het wel zit. nekharen overeind bij puppen is ook helemaal geen raar gedrag en zo'n hond weet zich gewoon goed te gedragen. Spanning kan dit ook al geven en dat heeft niets te maken met ongecontroleerd/onbeschoft/gestoord/raar/apart/enz. gedrag.