Dierenleed dierenwinkel belgië, iets aan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Dierenleed dierenwinkel belgië, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:10

Ik kom zo wel één keer per maand in een dierenwinkel net over de grens in België. Maar ik schrik me altijd rot van wat ik zie... de dierenafdeling is enorm klein, het is een soort van 'kamertje' opzij, als je niet weet dat de afdeling er is zou het je niet opvallen.

Allereerst is het er altijd enorm benauwd. Dat is omdat er maar één ienie mini raampje open kan, zoiets als jij op de wc hebt.. zo'n raampje.

Dan de dieren... bah wat vreselijk!
Snap niet dat zij dit niet zien... en qua dierenwelzijn is die winkel echt 0,0.

Zijn er instanties in België die hier iets tegen doen?

Bv. Gisteren zaten er drie legkippen in een kooi voor vogeltjes, dieren konden niet eens rechtop staan.
Er zat een kwartel in een hoekje met zijn oogjes dicht, hele kop open en vol bloed. Niemand die er blijkbaar iets aan deed, in iedergeval hoort dat dier in quarantaine te zitten.
Weer meer dan 30 vogeltjes in een kooi waar je normaal max 6-8 vogels inzet.

dodyg

Re: Dierenleed dierenwinkel belgië, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:12

Waar ben je geweest laptopmuis?? mag via pb..

geen idee of er zoiets is als dierenbescherming ofzo in belgie

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:12

Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-08-13 19:21, in het totaal 3 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:14

Woon dan wel niet in België, maar heb wel eens gehoord van dierenorganisatie 'BLID' (www.blid.be)
Weet niet of hun wat voor je kunnen betekenen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:17

We hebben bv BLID hoor... 't is niet dat Belgen niks om dierenleed geven ofzo :? Verder weet ik niet waar de winkel was, in ons dorpje hebben we bv gewoon dierenasiel/bescherming/ambulance in één.

edit: http://dierenbescherming.start.be/

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:18

Denk dat er voor dierenwinkels toch regels gelden, maar weet niet waar ik dan kan aankloppen. Zal eens naar de Blid mailen.

Zeg toch liever in PB, aangezien ik de kinderboerderij niet in problemen wil brengen :-).

Maar het is daar altijd een puinzooi. Altijd zitten er teveel dieren op elkaar...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:19

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:20

Laptopmuis, als je googelt op de plaatsnaam (bv stad/dorp) het dichtst in de buurt van die winkel + dierenbescherming erachter, kom je wel op iets uit. Hier zit bescherming en asiel vaak bij elkaar zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:23

Ik denk dat de FOD Dierenwelzijn hier ook wel overheen gaat, en dat je via die website wel info kan vinden ivm huisvesting van dieren in winkels.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:23

Heb een dierenbescherming gevonden in België, maar ze nemen geen naamloze klachten aan. Dus ik kan anoniem geen klacht indienen wat ik eigenlijk wel wil.
Ik wil gewoon dat er eens iemand gaat kijken daar.. en niet dat mijn naam in een dossier komt enzovoort enzovoort.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:25

Laptopmuis schreef:
Heb een dierenbescherming gevonden in België, maar ze nemen geen naamloze klachten aan. Dus ik kan anoniem geen klacht indienen wat ik eigenlijk wel wil.
Ik wil gewoon dat er eens iemand gaat kijken daar.. en niet dat mijn naam in een dossier komt enzovoort enzovoort.

Kan iemand anders niet de aanklacht voor je indienen desnoods?
Wij kunnen de situatie natuurlijk niet inschatten zo van achter de computer, maar als de omstandigheden waarin deze dieren zich verkeren echt zo slecht is, dan kun je er beter toch maar wel melding van maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:26

Tjah, ik denk dat je dat sowieso niet meer kunt, anoniem klacht indienen, omdat er teveel misbruik van is gemaakt. Mensen die elkaar willen pesten en dan maar steeds anoniem de ander de DB op zijn dak sturen.
Het is toch geen ramp dat je je naam moet opgeven? Zo kunnen ze je achteraf ook op de hoogte houden. Denk niet dat die zaak zomaar jouw gegevens gaat krijgen hoor om nadien jou achterna te zitten. Da's dan ook weer jouw recht op privacy.