dwergkonijnen : tips ivm zindelijk maken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

dwergkonijnen : tips ivm zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:18

Hallo!

Sinds begin deze week ben ik in het bezig van 2 dwergkonijntjes van 3 maand oud.
Het is de allereerste keer dat ik konijnen heb en heb al veel gelezen vooraf, maar had toch nog een praktisch vraagje betreft het zindelijk maken...

Ze doen beiden hun behoefte al in dezelfde hoek.
Is het dan de bedoeling dat ik in deze hoek een toilet ga hangen? Is dit zelf te maken? Of wordt dit verkocht in de dierenwinkel? ( heb dit nog niet gezien...).

Ik lees dat je in dit toilet een andere bodembedekking dient te leggen: wat mag dit zijn?
Op de bodem van hun hok liggen nu houtkrullen.

Tips zijn altijd welkom :)

Amaris

Re: dwergkonijnen : tips ivm zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:20

konijnentoilet kun je gewoon kopen. Zijn een soort mini kattenbakjes, in een hoekvorm. Als ze een vaste plashoek hebben lijkt het me niet meer dan logisch dat je het toilet daar neerzet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:50

Zo'n toiletje is echt klein. Ik heb een langwerpige plastic bak gekocht en daar deed ik vlas in

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:36

Kan je inderdaad gewoon in een dierenzaak kopen.

Wat heb je voor konijntjes? Mannetjes? Vrouwtjes? Waar komen ze vandaan?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:42

Wij hebben er ook 1 heel handig telkens de pkep er in scheppen en dan merken ze het wel wij hebben er kattenbak korrels in maar sommige gaan ook op geur van de korrels af dat hadden wij ook dus eerst wou ze het niet

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:11

Ik zou wel voor een grote maat hoektoilet kiezen, anders kunnen ze niet lekker zitten :p Ook een rechthoekig konijnentoilet/kittenbak is geschikt.

Twee van mijn konijnen deden alles heel braaf op het toilet van de winter, maar nu hebben ze inmiddels een andere plek tot toilet gebombardeerd en daar kan het toilet dus niet staan... Boven aan de trap :p Verder niet bezig geweest om ze op andere gedachten te brengen, ik laat het maar zo.

Ik heb er zelf gewoon hetzelfde spul als in de kooi in, hennepvezel, maar je kan er ook van die natuurlijke kattenbakkorrels indoen. Inderdaad op de plek zetten waar ze nu ook al poepen. Eventueel alvast wat poepjes in het toilet leggen, dan hebben ze het sneller door.

Mochten ze andere plannen hebben, bijvoorbeeld een nieuwe poepplek kiezen dan kan het helpen om totdat ze zindelijk zijn de rest van het hok vrij leeg te houden, alleen kranten bijvoorbeeld en dan de bodembedekking in het toilet doen.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:42

Toilet idd in die hoek zetten, ik heb een houten dienblad bij de action gekocht een mooie ruime en daar beukesnippers in gedaan. De keuteltjes die ze gepoept hebben in het toilet leggen, dan hebben ze het snel in de gaten. :)

Ipv houtkrullen zou ik stro doen, dan hebben ze lekker wat te knabbelen. Succes en veel geluk met je nijnen!