Zoals sommigen wel weten heeft mijn Duitse Herder Jesda vorig jaar een ongeluk gehad.
Topic: [BB] Duitse Herder Jesda is aangereden..
We zijn inmiddels 14 maanden verder en helaas gaat ze aanstaande maandag weer onder het mes.
Ik zal het kort proberen uit te leggen.
Sinds een week of 4/5 begin ze ineens erg slecht met lopen. We hadden de laatste tijd veel gezwommen met het warme weer dus ik dacht, goh misschien iets te veel geweest. Tijd rustig aangedaan maar het werd niet beter. Toen moesten we op een donderdag met onze nieuwe pup naar de DA en heb ik eens gevraagd van hoe en wat. DA had gezegd; zet haar maar enkele dagen op pijnstillers, kijken hoe dat gaat.
Inmiddels zijn de pijnstillers bijna afgelopen en wat gaat het goed! Ze is zo vrolijk en mega druk. Duidelijkheid: Jesda heeft pijn.
Van de week was ik met haar aan het knuffelen en voel ik ineens 'iets' wat er niet hoort te zitten want aan de rechterkant voelde ik het niet. Dit was voor mij duidelijkheid om nog weer naar de dierenarts te gaan om te kijken wat dat 'iets' was. Ik vermoedde zelf dat, dat een stukje plaat/schroef was, wat is verschoven.
Toen bij de DA, foto's laten maken en ik had inderdaad gelijk, er was een stukje verschoven en daardoor was het plaatje er iets uit komen te steken. Maar DA zei: "Maar dit is niet de oorzaak van het slechte lopen." Ik kijk man vreemd aankijken: "Vertel?" Zei ik en Da begon: "Op het gewricht zit een 'dingetje' en dat is ontstaan door het verschuiven van de plaat en daardoor kan haar gewricht niet goed bewegen en haar poot niet strekken (op de grond zetten)." Er is dus iets gegroeid op de plek waar het gewricht langs moet en dat 'dingetje' belemmerd het gewoon.
Dus aanstaande maandag gaat Jesda weer onder het mes en wordt dat 'dingetje' en de plaat verwijderd en hopelijk zijn we dan van alle ellende af.
Ik heb een tekening met paint gemaakt

Misschien snap je het hierdoor beter:

De zwarte lijnen zijn het gewricht en het rode lijntje is het 'dingetje' dat weggehaald wordt.
Je snapt natuurlijk wel dat het gewricht niet meer kan bewegen omdat het 'dingetje' dat tegen houdt.
Liefss,
Jesdapower en Jesda.
En natuurlijk een paar foto's:
1:

Foto gemaakt door mezelf
2:

Foto gemaakt door mezelf
3:

Foto gemaakt door mezelf
4:

Foto: Richard Schaaper