kat aangereden, dierenarts doet niks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

kat aangereden, dierenarts doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:08

Gisteravond was ik er helaas getuige van dat iemand een kat aanreed en doorreed. Ik ben gestopt, de kat leefde nog en had een duidelijk gebroken pootje. Aangezien het wachten op de dierenambulance me te lang duurde heb ik met hen overeengekomen dat ik het beestje naar de dierenarts zou brengen, dit heb ik ook gedaan.

Nu was ik vandaag toch erg benieuwd hoe het met hem ging en of ze het pootje nog hebben kunnen redden, dus de dierenarts even gebeld. Nu heeft de dierenarts de kat helemaal nog niet geholpen maar wacht hij op reactie van de eigenaren (beestje was gechipt). Ik vind dit eigenlijk heel erg, mag een dierenarts een beestje zo laten wachten op medische zorg??? Hij krijgt wel wat pijnstilling maar toch, vind het heel erg voor t dier! De eigenaren kunnen wel op vakantie zijn of helemaal niet meer geïnteresseerd zijn in het dier. Hoe lang ga je dan wachten?

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:11

Ja ze mogen dit.
Als zich geen eigenaar meld, is het beestje het 'probleem' van de gemeente en heb je een grote kans dat ze per direct ingeslapen word.
Meestal houden ze 14 dagen aan

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:13

ik heb aangegeven dat ik indien er geen eigenaar zich meld het dier wil opvangen, word hij dan alsnog ingeslapen? Vind het schandalig dat dit zomaar mag trouwens!
Laatst bijgewerkt door maaike2800 op 28-08-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:14

Als het beestje pijnstilling krijgt van de dierenarts, dan zal die zelf toch wel kunnen beoordelen of het verantwoord is om dit te doen, toch?
En verder bestaat ook nog de vraag wie er voor de kosten op draait als het beestje niet wordt op gehaald.
Het zal vast niet de eerste keer zijn (en ook niet de laatste) dat een gewond dier bij een dierenarts wordt binnengebracht. Ik kan me voorstellen dat die dan niet meteen gaat opereren, of zo.
Wel sneu voor de kat hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik hoop dat z'n baasje snel langskomt.
Laatst bijgewerkt door agee op 28-08-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:14

Ik geloof dat ze bij gebroken poot vaak nog twee opties hebben, opereren of spalken en 6 weken benchrust meen ik me te herinneren. Zal ook wel van de breuk en ernstigheid afhangen etc.

Het is erg sneu dat het beestje nu moet wachten. Maar ja, die dierenarts moet natuurlijk ook wel betaald worden..

Peppertree

Re: kat aangereden, dierenarts doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:15

Dus toen heb je aangeboden de operatie zelf te betalen, neem ik aan?

Jasmijn159

Als de kat pijnstilling krijgt is er toch niks zieligs aan?

Dalijk wordt hij geopereerd en komen de eigenaren niet opdagen. Wie betaalt dan de kosten van zo'n dure operatie?

love_wiepke

Iemand zou het moeten betalen.. dus zodra de eigenaren bekend zijn.. tja, ligt de keuze toch echt bij hun

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:16

Amnero schreef:
Ja ze mogen dit.
Als zich geen eigenaar meld, is het beestje het 'probleem' van de gemeente en heb je een grote kans dat ze per direct ingeslapen word.

Ik weet niet wat je bron is maar bij onze dierenopvang komt zo'n beestje gewoon in aanmerking voor medische zorg en herplaatsing hoor, mocht de eigenaar niet te achterhalen zijn

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:18

Amnero schreef:
Ja ze mogen dit.

Dus stel, de eigenaar van dit beestje is op vakantie en is pas over 13 dagen terug. Tot die tijd wachten ze met opereren..?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:19

Vivian__ schreef:
Amnero schreef:
Ja ze mogen dit.

Dus stel, de eigenaar van dit beestje is op vakantie en is pas over 13 dagen terug. Tot die tijd wachten ze met opereren..?

Nee, kunt via de telefoon ook zeggen of je het beestje wil laten opereren toch?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:21

Ik twijfel om inderdaad aan te bieden de operatie kosten voor te schieten, indien zich later eigenaren melden krijg ik het terug, indien die niet opdagen krijg ik de kat (heb evt goed plekje voor hem bij bekenden van me). Maar helaas heeft mijn eigen kat ook net een operatie ondergaan en weten we dat hij nog een keer moet. Dus zou ik 3 dure operaties in korte tijd moeten betalen, dit is financieel wel erg zwaar. Vandaar dat ik graag alternatieven hoor.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:22

love_wiepke schreef:
Nee, kunt via de telefoon ook zeggen of je het beestje wil laten opereren toch?

Ik bedoel als ze niet te bereiken zijn..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:23

Heel jammer, maar zo gaat dat helaas... we hebben zo ook een vrij dure operatie van een gevonden kraai betaald, eigenlijk een wild beestje, maar goed, ding moest geholpen worden..

Als je graag de kat wilt opvangen, zou ik de operatie zelf betalen. Komt er alsnog een baasje opdagen kan deze de operatie aan je terugbetalen? En anders heb je dus een kat erbij :)

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:24

maaike2800 schreef:
Ik twijfel om inderdaad aan te bieden de operatie kosten voor te schieten, indien zich later eigenaren melden krijg ik het terug, indien die niet opdagen krijg ik de kat (heb evt goed plekje voor hem bij bekenden van me). Maar helaas heeft mijn eigen kat ook net een operatie ondergaan en weten we dat hij nog een keer moet. Dus zou ik 3 dure operaties in korte tijd moeten betalen, dit is financieel wel erg zwaar. Vandaar dat ik graag alternatieven hoor.

En als de eigenaren zich melden en de kosten niet willen terugbetalen? Sorry, maar ik zou dus niet zomaar een operatie betalen voor andermans dier.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:25

Als hij met pijnstilling (en waarschijnlijk steunverband/spalk) ligt is het idd geen ramp. Dierenarts kan niet in de plaats van de eigenaar beslissen en zolang er geen eigenaar is wordt enkel levensnoodzakelijke behandelingen uitgevoerd. Standaard werkwijze bij gevonden dieren. Ook de dierenambulance gaat geen 100den € uitgeven aan een niet levensnoodzakelijke operatie die dan mss ook nooit betaald wordt.
Simpele breuken kunnen bij katten trouwens makkelijk genezen met rust en spalk.
Als je niet wil dat de kat ingeslapen wordt bij gebrek aan eigenaar (of als eigenaar de kosten niet wil doen) kan je altijd aanbieden om in dat geval de zorg op jou te nemen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:29

Allereerst complimenten voor je actie! Veel mensen laten zo'n kat gewoon liggen namelijk.

Ik begrijp dat het heel naar is om zoiets te zien, maar je reageert nu wel erg uit emotie en ziet de situatie niet realistisch. Sowieso klopt je titel al niet, de DA doet niet niks! Hij heeft het dier opgenomen, wat geld kost, en geeft sowieso pijnstilling. Meestal gaat er ook wel een infuusje in tegen de shock.
Dat ze even afwachten of de eigenaar zich belt is heel logisch. Doen ze dat niet en opereren het dier, dan lopen ze kans dat de eigenaar dat helemaal niet wilde en dus niet gaat betalen. En zulke operaties kunnen lang duren en zijn niet goedkoop. Moet een DA voor elk gewond dier wat wordt binnengebracht opdraaien? Ook als dat er drie per week zijn? Dat is niet realistisch natuurlijk.
Misschien is er ook wel geen operatie nodig en is spalken voldoende. Of dier is teveel in shock om onder het mes te gaan. Of operatie is wel nodig maar diertje zit er prima dankzij de pijnstilling.

Je brengt het dier naar de DA en vanaf dat moment ligt het in handen van de DA. Die moet je dan ook vertrouwen op zn medische oordeel. Wil je zeker weten dat het dier meteen de zorg krijgt die het beste zou zijn, dan moet je gewoon aanbieden om de operatie te betalen, indien de eigenaren dit weigeren of niet gevonden worden. Wil je dit niet, dan moet je niet moeilijk gaan doen over de keuzes van de DA.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:42

Niet iedere DA zou op deze manier handelen hoor, ik ben er zeker van dat mijn DA het beestje gewoon zou helpen en nadien pas zou uitkijken naar een oplossing.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

En dat is exact wat deze DA ook doet.
Pijnstilling en spalk (dus beestje is geholpen) en verder afwachten.
Het dier ligt er echt niet te zieltogen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:00

pootje is bovenin gebroken en dierenarts heeft foto's nodig om goed te oordelen zei hij gisteren al, dus dit is niet het geval thioro.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:15

Als jij vind dat het dier nu onmiddelijk geopereerd moet worden, dan bied je aan om dat te betalen. Simpel.
En anders wacht je ook tot eigenaar zich meld of de 'wachttijd' verstreken is. Ik weet niet hoe lang ze gaan wachten, hangt mss van de gemeente af.
Maar zeg niet dat er niets gedaan wordt want dat is ook niet waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:18

Het logisch dat een DA niet alle dure dingen uit de kast kan halen. Zal niet de eerste keer zijn dat ze een onbekend dier krijgen. Als ze die kosten allemaal zelf moeten betalen omdat niemand zich meld of omdat de eigenaar het niet nodig vond en dus niet wil/kan betalen. Draai je daar als DA voor op dus ik vind het best begrijpelijk dat de dierenarts gewoon pijnstilling geeft en nog even afwachten. De eigenaar zou altijd nog de keus hebben om er wat aan te laten doen of het dier in te laten slapen. Dus je kan niet zomaar dure dingen gaan doen helaas.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:22

ja ik vind dat hij nu geholpen moet worden, maar nee ik heb geen liggende gelden dus zo simpel is het niet. Wil ook goed voor mijn eigen beestjes kunnen blijven zorgen. Had eigenlijk wel verwacht dat hier bij dierenopvang instanties een potje voor was. Dat de kosten belangrijk zijn tot daar aan toe, maar t blijft wel een levend wezen, die je niet laat lijden om de centjes.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:28

Dit wordt vaker zo gedaan hoor. Eventueel wordt er wel al een röntgenfoto genomen om de kansen van het beestje in te schatten. Zo lang het diertje comfortabel is met pijmedicatie en eventueel een spalkje is dat toch niet erg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:28

Het dier krijgt pijnstillers en zorg. Hoezo lijden?