Opgezette lymfeknoop in de lies bij mijn hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BenteMaxime

Opgezette lymfeknoop in de lies bij mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:24

Naar mijn idee heeft mijn hond een grote lymfeknoop in z'n lies.
Op school tijdens mijn studie heb ik geleerd dat je inderdaad wel een lymfeknoop kan voelen in de lies van een hond, maar dat het niet gek is als je die helemaal niet voelt.
Nou, bij mijn hond kan je 'm bijna vastpakken.
Ik vind het moeilijk om de grootte te bepalen.
Wel heeft die aan beide kanten een even grote lymfeknoop, dus ik weet niet of het dan normaal is, of dat die wel degelijk opgezet is. Ik heb heel google afgezocht en kom alleen maar in topics waar opgezette knopen voorkwamen op andere plekken, en zodra ik opgezette lymfeknoop lies intypte, kwam ik steeds lymfeklierkanker tegen bij dieren... Dus ik wou even verder vragen want dan komt er toch wel heel wat angst naar boven..
Nu kwam ik net thuis namelijk en ligt mijn hond weer ziek in z'n bench. Hij is de laatste tijd wat sneller moe, voor mijn gevoel gaat die echt achteruit plotseling. Hij is dan ook wel 8, maar het is een enorme vuilnisbak en is ook maar klein, nu al zo achteruit gaan vind ik wat vroeg. Hij was altijd een renner, en dat doet die ook veel minder. Hij is een sjokker geworden.
Ook voelde ik laatst een bult op z'n rug die ik niet eerder heb gevoeld. Hij groeide maar is nu weer kleiner geworden. Ook op z'n schouder onder z'n huid voel ik een raar bultje. Ik hou het allemaal scherp in de gaten, maar als ik dit allemaal optel, ga ik me weer zorgen maken.

Is hier wat aan de hand? Of maak ik me zorgen voor niks.
Ik hoop op positieve antwoorden.

Tinkermuts

Re: Opgezette lymfeknoop in de lies bij mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 06:30

Ik zeg, naar de dieren arts en die bulten even aan laten prikken, misschien goedaardig maar zo niet dan nu misschien nog in een stadium dat ze goed verwijderd kunnen worden, als het mijn hond was dan zou ik niet gaan zitten wachten of die bulten wel of niet groter worden. Kan de da ook die lymfknopen nakijken, en als ik dan hoor dat ze geheel lichamelijk niet in orde is had ik gister nog bij de da gezeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:52

even een dierenarts naar laten kijken dan weet je het zeker. Zelf ging ik 3 weken geleden met mijn hond even een bultje laten verwijderen dat onderhuids vele malen groter en dieper bleek te zijn dan gedacht. Dit zag er slecht uit en het is opgestuurd en bleek gelukkig (ook tegen de verwachting van de DA in) een chronische ontsteking te zijn. Het hoeft dus niet altijd gelijk kanker te zijn gelukkig!!!

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:25

Bedankt voor de reacties. Ik mijn hoofd heb ik al 40x op de fiets qillen springen, maar helaas ia mijn moeder daar niet zo op. Ze wil dit zelf ook allemaal aankijken, en afwachten.. daarom dacht ik na zoeken op internet en eigenlijk niet wijzer worsen, laat ik het vragen aan mensen die dit misschien meegemaakt hebben of herkennen.
Kom net weer naar beneden en Sox voelt zich in ieder geval weer oké. Ik hou jullie op de hoogte.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:57

zijn de lymfeknopen bij zijn keel ook opgezet?

ik heb een argentijnse dog gehad welke een dag buikpijn had ( 4 jaar oud pas) en waarmee ik naar een DA ging,deze voelde in zijn achterpoten iets verdikte lymfeknopen en heeft een biopt genomen,de dag erna was de hond weer als nieuw,eigenlijk was ik na 7 dagen al niet meer van plan om te bellen voor de uitslag daar de hond weer zo gezond als een visje was...

uiteindelijk toch maar gebeld ,en helaas,hij had lymfeklier kanker,en bij hem waren de lymfeknopen amper opgezet,dat kwam pas in een later stadium...

ik zou zeker een biopt laten nemen,dan maar het zekere voor het onzekere...laat ik het zo zeggen,als 1 van mijn honden dat zou hebben en dan ook nog zulke gedrags verandering had ik diezelfde dag nog bij een DA gezeten...

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:05

Mijn hond heeft het onder haar oksel..Lijkt wel een tennisbal. De veearts schrok er van.Er is een biopt genomen en gelukkig is het een vetbult.Woensdag wordt het verwijderd .ik ben blij dat ik gauw gegaan ben was al mooi van slag daardoor.....

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 11:48

Ik ga dit aan m'n moeder laten lezen. Bedankt voor jullie reacties! Wij zitten wss vanavond of morgen bij de DA. Jullie hoten het !

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 12:47

Gelukkig is Sox alweer opgeknapt. Nog altijd hou ik de bulten in de gaten, maar die kan ik onderhand ook alweer bultjes noemen. Gaat al stuk beter dus.
Na overleg met mijn moeder, zijn we niet naar de DA gegaan. Ze wou het niet. Ze wil het allemaal afwachten. Ik daar natuurlijk hard tegenin, maar toch niet gelukt haar over te halen. Zodra er weer iets opduikt gaan we direct, en anders ga ik zelf wel.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:12

Het feit dat de grote zo snel verandert zou mij juist bezorgder maken. Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker zelf naar de dierenarts gaan.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 18:28

Helaas is de dierenarts redelijk ver met de fiets, en heb ook geen idee hoe dat dan zit met betaling enzo. Als ik me écht zorgen ga maken hang ik gerust aan m'n moeder broek totdat ze er gek van word. Zij ziet dit allemaal niet, maar ik hou alles scherp in de gaten. Als ik het niet meer vertrouw kom ik er wel!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:51

nou ja,mocht ie lymfeklier kanker hebben ( stel dat) dan heeft ie nog ong 3 maanden te leven,tenzij je chemo wil geven,dan kán je zelfs zijn leven redden..

maar goed dan moet je niet te laat zijn...

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:52

Je maakt me bang! ;(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:54

ja,opgezette klieren zijn bij mij,na 1 hond te hebben gehad met lymfeklier kanker echt reden om dezelfde dag nog bij een da te staan...

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:56

Nja, dat is dus t probleem. Ik weet niet of ze nou opgezet zijn, of niet? Ze zijn groot, naar mijn idee. Omdat je normaal gesproken de knopen in de lies meestal niet eens voelt. En deze zo goed.. Maar hij is in juli nog naar de dierenarts geweest voor een kies trekken, neem aan dat ze daar ook altijd lymfeknopen controleren, standaard?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:57

ik denk het niet hoor...dat zou je dan even moeten navragen bij jouw eigen DA of ze daarnaar gekeken hebben??

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:59

Nouja, ik ga liever inderdaad nog maar een keer extra, dan dat er straks wel wat is. Wel heb ik even gekeken en gevoeld bij de knopen bij zijn keel, want dat werd me gevraagd eerder in dit topic. Die zijn niet groter geworden en zijn gewoon nog zoals normaal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:02

ja dat had ik gevraagd,bij mijn dogo waren op een gegeven moment al zijn klieren opgezet,waarbij zijn liezen en onder zijn keel de meest opvallende en voelbare waren...

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:03

O sorry, dat was jij. onder zijn keel zijn ze normaal, voel geen verschil als voorheen. Ik voel nu regelmatig bij al z'n klieren even, gewoon voor de zekerheid.