Help! Super lieve kat sproeit soms

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Help! Super lieve kat sproeit soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:00

Hallo Bokkers,

Misschien zullen jullie denken; ai! Niet weer zo'n katten-sproeitopic, maar helaas.. ik heb toch wel hulp nodig van kattenkenners.

Door schade en schande ben ik wijs geworden dat je katten NIET met 8 weken in huis moet halen, dat is vaak vragen om problemen. Ik heb zelf kittens gehad en deze zijn allemaal met 12 weken naar een nieuw baasje gegaan. Helaas zijn moeder en kitten die ik gehouden heb overleden.
Doordat ik aan een parallelweg langs het dorp woon, waar je 60 mag maar men rijdt er vaak 80 8)7 wilde ik geen jonge kat meer omdat ik bang was dat deze op avontuur zou gaan en besloot ik een herplaatsertje te nemen.
Zo werd ik verliefd op Oscar, die via Frankrijk in Nederland is gekomen toen hij ong. 5 jaar was. Hoe oud hij precies is, weten we niet. Hij werd meegenomen door een Nederlands meisje en Oscar werd gecastreerd en leidde een fijn leventje, totdat de nieuwe relatie van het meisje haar na een jaar een ultimatum gaf; die kat er uit of ik er uit!
Het meisje gaf Oscar aan haar zus, die net een kat verloren was en hun andere kat zielig alleen was. Alleen; Oscar houdt blijkbaar niet van andere katten, of hij kon het niet hebben dat hij niet de eerste was; hij sproeide en terroriseerde de andere kat. Maar doordat Oscar voor mensen de meest lieve kat ooit is, hebben ze het nog 3 jaar uitgehouden en besloten; dit kan niet langer!
Omdat ik geen andere kat heb, Oscar wel met honden kan en Oscar een fijne plek kon bieden heb ik hem genomen en ik heb hem nu 2,5 jaar.
Ik had hem 5 dagen, toen hij niet meer op de kattenbak wilde. De vorige eigenaren hadden mij gewaarschuwd dat hij meestal niet op de kattenbak wil, dus Oscar naar buiten want hij had inmiddels op de bank geplast en gesproeid en dat ging goed.
Maar nu is mijn probleem; zo nu en dan doet hij plasjes in huis en nog erger; hij sproeit ook. Ik heb hem al eens op heterdaad betrapt en hem flink laten schrikken maar het helpt niet.
Oscar is dol op mijn 'nieuwe' vriend, hij heeft tot dusver alleen op mijn paarden-jassen gesproeid of tegen de keukentafel aan. Hij slaapt erg graag bij mij/ons in bed maar ook boven heeft hij al her en der gesproeid, dit is wel al heel lang geleden maar je blijft het ruiken ;(

Mijn huis is een oud huis maar ik wil straks verhuizen, nieuwe meubels durf ik niet te nemen eigenlijk en hoewel mijn vriend echt heel erg gek op Oscar is wil hij niet wonen in een huis die vergeven is van de kattenzeik. En ik moet ook zeggen; ik vind niets zo smerig als kattenzeik of sproeisel.
Zelf denk ik dat Oscar te vroeg bij de moeder weg is gehaald en ik kan er werkelijk geen pijl op trekken WAAROM hij soms plast of sproeit.

Soms is hij de hele dag buiten geweest (hij gaat heel graag naar buiten in de zomer) heeft eten gehad en loopt dan de gang in, waar ik hem hoorde en hij miauwde wat (het is een halve ras-kat, hij heeft het uiterlijk van een HTK-kat en de kleur van een siamees/ragdoll dus sealpoint) en hij miauwt altijd wel om te kletsen en ineens zie ik hem sproeien tegen een jas op de verwarming.
Of hij plast/sproeit op een plek waar mijn vorige katten ooit eens geplast hebben, vooral de kittens. En ook op de bank die ik in het begin had, zat misschien nog de geur op van mijn vorige kat. De moederpoes deed ook aan plassen sproeien. Maar dat verklaart niet waarom hij boven gesproeid heeft, want daar heeft nog nooit een vorige kat gesproeit.

Ik zit met mijn handen in het haar want ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen!

Hij is wel gezond, want hij plast eens in de zoveel tijd in huis zelfde geld ook voor het sproeien. Hij heeft bij mijn weten geen stress want hij speelt graag met de hond, ligt graag bij je te slapen of ik tref hem prinsheerlijk in de tuin aan of op de inrit.

zonnebloem18

Re: Help! Super lieve kat sproeit soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:43

Heb je zijn urine al eens laten onderzoeken en waarmee maak je de plas/sproeiplekken schoon?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:02

Je kan Feliway proberen. Dan voelt het huis meer als zijn huis en is er een kans dat hij minder zal sproeien (ook na 2,5 jaar al bij jou te wonen).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:08

om urine af te breken heb je iets nodig dat eiwitten afbreekt...en wat veilig is voor stoffen. Vanish, oxy action zoiets kun je veilig gebruiken, ook al zijn de plekken oud, lukt het in mijn ervaring wel om het eruit te krijgen. Dit kan inderdaad de oorzaak van het probleem zijn..ook al is het lang geleden dat de kittens daar geplast hebben.

zeker niet met chloorhoudende producten schoonmaken, dat nodigt uit om te sproeien.

verder zoals eerder is aangegeven, even checken op blaasontsteking of blaasgruis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:09

is hij gecastreerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:13

Ik maak alles schoon met biotex als het hier eens mis gaat. Daarnaast heb ik onze sproeikatten op "pottytraining" gedaan. Ze hebben vier weken met zijn tweetjes in de badkamer gezeten, uiteraard met kattenbakken, eten, drinken, en aandacht van ons.

Probleem was daarna over.

(En intusen wij het hele huis schoongemaakt).

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:27

ik heb nog feliway thuis staan, dat maakt hem niet warm of koud. En ja hij js gecastreerd maar wel toen hij pas naar Nederland kwam.
En toen was hij al geen kitten meer maar 5 jaar ongeveer. Hij is nu om en nabij de 10.

Sopje met biotex dan maar?

Ik maak het schoon met water en zeep en azijn er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:28

Kan best komen omdat hij zo laat gecastreerd is. :j