Sinds afgelopen woensdag heb ik een nieuw huisgenootje: een mannetjes parkietje. Hij is nog vrij jong, kwam bij een kweker vandaan en zat met een heleboel kietjes in een kooi.
Vroeger had ik cavia's, die zijn inmiddels overleden. Ik wilde geen nieuwe, ik vind het sneu als ze de hele dag in hun hokje zitten. Omdat het de bedoeling is dat de parkiet gewoon rond gaat vliegen ook als we weg zijn, heb ik besloten voor een vogel ipv knaagdier te gaan omdat ik vind dat een dier zoveel mogelijk vrijheid nodig heeft.
Omdat ik op internet las dat als je een parkiet tam wilt maken je hem alleen moet laten zitten, heb ik er maar een gekocht.
Mijn parkietje (Ramses is ie gedoopt
) eet sinds gister wat trosgierst. Drinken heb ik hem nog niet zien doen. Wel is hij aan de flodder volgens mij, zijn kontje is vies van de poep. Is dit normaal en kan ik er wat aan doen? Tweede vraagje. Ik vind het zo zielig dat hij in zijn eentje zit. Mijn vriend en ik geven hem zoveel mogelijk aandacht. Hij klimt al zelf op mijn hand, maar is nog wel heel bang. Maar ik liet vanochtend parkietengeluiden horen met mijn telefoon en toen ging hij hard terugfluiten. Hij werd ook onrustig - begon flink te fladderen en heen en weer te lopen, leek wel of hij zocht. Daardoor vond ik het eigelijk nog zieliger dat ie nu alleen zit.
Wat is jullie ervaring met parkieten tam maken? Ik wil dat ie zo tam is, dat ik hem rond kan laten vliegen en dat ie echt ons kleine vriendje wordt die graag bij ons zit en tegen ons kletst. Maar ik wil niet dat hij ongelukkig en alleen is, ik weet dat het groepsdieren zijn en dat hij graag een vriendje/vriendinnetje zou willen.
Wie heeft een goede tip of een goed idee? En hoe help ik hem deze moeilijke dagen door van wennen aan zijn nieuwe plekje?
Ik hoop van jullie te horen.
Groetjes
(Groen is zo'n logee) En kwa onderhoud en rommel is er niet veel verschil, wel maken ze iets meer geluid, maar dat is toch alleen maar gezellig?