Parkietje tam maken - samen of eerst alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Parkietje tam maken - samen of eerst alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 13:48

Hoi bokkers.

Sinds afgelopen woensdag heb ik een nieuw huisgenootje: een mannetjes parkietje. Hij is nog vrij jong, kwam bij een kweker vandaan en zat met een heleboel kietjes in een kooi.
Vroeger had ik cavia's, die zijn inmiddels overleden. Ik wilde geen nieuwe, ik vind het sneu als ze de hele dag in hun hokje zitten. Omdat het de bedoeling is dat de parkiet gewoon rond gaat vliegen ook als we weg zijn, heb ik besloten voor een vogel ipv knaagdier te gaan omdat ik vind dat een dier zoveel mogelijk vrijheid nodig heeft.

Omdat ik op internet las dat als je een parkiet tam wilt maken je hem alleen moet laten zitten, heb ik er maar een gekocht.
Mijn parkietje (Ramses is ie gedoopt :+) eet sinds gister wat trosgierst. Drinken heb ik hem nog niet zien doen. Wel is hij aan de flodder volgens mij, zijn kontje is vies van de poep. Is dit normaal en kan ik er wat aan doen?

Tweede vraagje. Ik vind het zo zielig dat hij in zijn eentje zit. Mijn vriend en ik geven hem zoveel mogelijk aandacht. Hij klimt al zelf op mijn hand, maar is nog wel heel bang. Maar ik liet vanochtend parkietengeluiden horen met mijn telefoon en toen ging hij hard terugfluiten. Hij werd ook onrustig - begon flink te fladderen en heen en weer te lopen, leek wel of hij zocht. Daardoor vond ik het eigelijk nog zieliger dat ie nu alleen zit.
Wat is jullie ervaring met parkieten tam maken? Ik wil dat ie zo tam is, dat ik hem rond kan laten vliegen en dat ie echt ons kleine vriendje wordt die graag bij ons zit en tegen ons kletst. Maar ik wil niet dat hij ongelukkig en alleen is, ik weet dat het groepsdieren zijn en dat hij graag een vriendje/vriendinnetje zou willen.

Wie heeft een goede tip of een goed idee? En hoe help ik hem deze moeilijke dagen door van wennen aan zijn nieuwe plekje?

Ik hoop van jullie te horen.
Groetjes

Amaris

Re: Parkietje tam maken - samen of eerst alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:54

Kijk maar eens op het parkietenforum.

Dat parkieten tammer worden als ze alleen zijn is kul. Die van mij werd juist tammer omdat hij van zijn vriendje afkeek dat het concept 'mens' niet eng is.

Die van mij kwamen niet uit zichzelf bij mij, maar vlogen toch de hele dag los in een aparte kamer. Ik vond het tam zijn ook geen voorwaarde om los te kunnen. Ze eindigen uiteindelijk toch wel weer in hun kooi als het donkerder wordt, of ze daar nou ingezet worden of niet.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:57

Parkieten zullen zonder soortgenoot altijd ongelukkig zijn, al lijkt het misschien niet zo.
Ik heb er ook één, maar ga binnekort een 2e erbij halen. Met zn 2en worden ze net zo makkelijk tam als alleen, 2 durven vaak meer als 1 dus soms gaat het zelfs sneller.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:00

Ik ga mezelf daar maar eens aanmelden @Amaris. Parkietenforum en paardenforum, hoppa.
Mijn parkiet kan alleen in mijn huiskamer vliegen.
Ik las op internet dat je eerst de ene parkiet tam moet maken, dan pas een tweede aanschaffen en die apart houden en tam maken. Als ze allebei tam zijn pas bij elkaar doen. Dat was in eerste instantie mijn aanpak. Maar dat is dus onzin?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:02

Amaris schreef:
Kijk maar eens op het parkietenforum.

Dat parkieten tammer worden als ze alleen zijn is kul. Die van mij werd juist tammer omdat hij van zijn vriendje afkeek dat het concept 'mens' niet eng is.

Die van mij kwamen niet uit zichzelf bij mij, maar vlogen toch de hele dag los in een aparte kamer. Ik vond het tam zijn ook geen voorwaarde om los te kunnen. Ze eindigen uiteindelijk toch wel weer in hun kooi als het donkerder wordt, of ze daar nou ingezet worden of niet.

of als ze honger of dorst krijgen.
ik heb er 2, en zijn beide niet tam.
die van mij vliegen ook regelmatig los, en weten dondersgoed waar hun kooi staat. als ze dus wat willen eten gaan ze weer hun kooi in om daarna weer eruit te klimmen om verder te vliegen :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:03

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:22

Ik heb sinds kort weer een jonkie erbij.. dat is een beetje een gok omdat ik deze wel tam wil krijgen en omdat Groen, de oude parkiet niet echt tam is. Toch heb ik er wel hoop in dat het tam maken gaat lukken. We hadden Jip (de nieuwe) binnen 2 dagen al pollepel tam: dwz dat hij op stapt op een pollepel (de steel) om terug in de kooi gezet te worden. Tja en hoe krijg je dat voorelkaar... nou de eerste keren gewoon vlak voor bedtijd laten vliegen en als hij dan rustig ergens zit proberen op te laten stappen op de lepel.

nu dit stadium goed er in zit, mogen ze van mij redelijk veel los buiten zitten. Af en toe ben ik nu aan het oefenen om hem aan mijn hand te laten wennen mbv trosgierst, en dit gaat ook redelijk terwijl de Groene parkiet hier dus juist meer een stoorzender is dan een hulp. Ik merk zelfs dat Jip iets nieuws probeert en dat Groen het dan ineens ook probeert en andersom.. Dus tam maken met zijn tweeën is blijkbaar juist makkelijker dan in hun eentje..

En de keuze tussen 1 of meerdere parkietjes, tja ik heb er vroeger ook heel lang 1 alleen gehad, je wordt wel hun alles... maar als ik zag hoe hij opleefde als hij mee mocht op visite naar familie met parkieten dan breekt je hart. Dus toen ik uiteindelijk logees kreeg zijn die gebleven :-) (Groen is zo'n logee) En kwa onderhoud en rommel is er niet veel verschil, wel maken ze iets meer geluid, maar dat is toch alleen maar gezellig?

In mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=177&t=1734873 zie je hoe lief ze zijn met zijn tweeën :-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:31

Aaaaah wat een geweldig topic! Ik ben om dames!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:55

geweldig :-) ik zag net ook je advertentie .. leuk!

Oh ja als antwoord op je vraag over het vieze kontje.. als het goed is krabt hij het er zelf vanaf.. dit is waarschijnlijk stresspoep geweest van de reis? maar als het er over 2 dagen nou nog aan hangt, dan kun je het er af halen.. handigste is dan om je vogel even te vangen met een handschoen (zodat hij het niet associeert met je hand) en hem even in een badje met lauw water te soppen (sorry klinkt fout idd) dan wordt de poep zacht en kun je het er voorzichtig afpeuteren.. voel je niet te schuldig over eventuele kleine veertjes die je er bij mee uit trekt, dat gebeurd nou eenmaal.

Oh ja en dat zien drinken... geloof maar dat ze wel drinken maar dat gebeurd heel stiekem.. pas als ze je echt vertrouwen doen ze het als je het ziet..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 15:01

Super bedankt voor je tips! Ik denk dat het angstpoepjes zijn ja. Hij is echt heel rustig in de kooi, verplaatst zich bijna niet. En slim van die handschoen, had daar nooit bij stilgestaan.
Ik heb voor de zekerheid op de bodem een schaaltje water gezet. Hij heeft ook een drinkbakje aan het einde van een loopstokje.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:33

Ik heb er inmiddels een supertamme parkiet bij - opgevoed in huiselijke sfeer. De eerste parkiet komt van een kweker af en is doodsbang voor mij terwijl hij tam zou zijn...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:13

leuk zeg, dus nu vrolijk gekwetter van 2 parkietjes in huis ? :-)
ik denk dat de supertamme de minder tamme wel zo gek gaat krijgen... en geef het even de tijd.. het is vaak ook dat ze even de kat uit de boom moeten kijken..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 23:59

Is helemaal waar Pjer, de tamme parkiet haalt de angstige parkiet over. Het rotte is, dat de ene gekortwiekt is en de ander niet (NIET door mij gedaan en ook niet op mijn wens, het was al zo). De ene vliegt vrolijk rond terwijl de andere Kiet steeds zijn vriendje roept en wanhopig omhoog probeert te fladderen. Hopelijk zijn de veertjes heel gauw aangegroeid...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:07

Ikl zeg apart van elkaar tam maken en desnoods in twee kooitjes naast elkaar als je ze echt tam wil hebben. Verder bginnen met voer op je hand in de kooi en steeds wat dichterbij . Als hij wegfladdert even weg met je hand en weer dichterbij totdat hij gaat eten uit je hand , en dan afsluiten
Volgende keer weer uit je hand laten eten en kijken of als je hem verder weghoud hij misschien naar je hand wil stappen. kan ook met een paar keer extra oefenben met eten . En dan til je voorzichtig een pootje op op met de hand waar het voer op ligt als hij niet zou opstappen. doe de hand dan wat meer omhoog als hij het pootje op je hand houd en na een tijdje stapt hij zelf op vind hij het eng laat hem dan weer uit je hand eten. Zo heb ik het gedaan en in een week stapte hij buiten de kooi op mn hand. en de kooi zien ze echt als veilig en hun huis.