Kat moet benchrust, onhandelbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashen

Kat moet benchrust, onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:10

Hallo!

Een vraag:
Ik ben momenteel een beetje ten einde raad met mijn 1 jarige Brit kruising, meneer de Wit, die helaas afgelopen donderdag een ongelukkige val vanaf 10 meter hoog heeft gemaakt. ( Dak van mijn hoge woning in Leeuwarden) Natuurlijk direct 's nachts nog naar de dierenarts gereden en helaas blijkt dat er in de linkervoet een middenvoetsbeentje gebroken is en in de ander twee.

Nu heeft de dierenarts lang getwijfeld over het wel of niet plaatsen van pennetjes in de pootjes van mijn kat, dit omdat ze normaliter één voet met zulke breuken liever op de natuurlijke manier laten genezen. Dierenarts heeft besloten het een week aan te kijken en mij geadviseerd de kat in een grote hondenbench te houden de komende zes(!) weken. Benchrust dus. Maandag moet ik terugkomen om te kijken of de breuken goed genezen of niet. Eventueel wordt hij dan alsnog geopereerd en zal hij ook in de bench moeten voor die periode.

Echter is meneer de Wit totaal onhoudbaar in de bench, die ik al verplaatst heb door het hele huis heen.(drukke en rustige plaatsen in huis) Ik heb hem nu voorlopig in de gang gezet maar hij blijft ontzettend 'graven' op de ijzeren plaat van de bench en probeert continue met beide pootjes de benchdeur te forceren tijdens klagelijk mauwen. Erg vervelend omdat de breuken waarschijnlijk niet genezen nu? Het lijkt me niet echt bevorderlijk gezien de brute kracht die ermee gebundeld gaat. Hij heeft voldoende ligruimte en een kleine kattenbak in de bench.

Is er iemand die enig idee heeft hoe hiermee om te gaan of hier ervaring mee heeft? Wellicht houdt dit gedrag na een paar dagen op? Ik ben namelijk bang dat als hij wel pennetjes in zijn voet krijgt, dit ook niet goed gaat door zijn hysterische gedrag en dit dus effect heeft op zijn genezing.Ik heb al een valeriaankussentje en een Feliway apparaat in het stopcontact gedaan om hem te kalmeren, tot op heden weinig effect helaas!

Alvast bedankt voor het lezen!

Afbeelding

friendly

Re: Kat moet benchrust, onhandelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:17

En in een kleine ruimte zonder springruimte?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:21

Kleinere bench, en Dosis Resceu Remedie proberen(afwisselend) Of afentoe een Kong met Lever pastei geven

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:23

Ik heb hem een dag in de hal gehad, helaas springt hij dan naar de deurklink. Die kan hij namelijk openkrijgen door eraan te gaan hangen. De deurklinken kan ik geloof ik niet anders monteren. :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:23

Hoe lang zit hij er al in? Hij moet natuurlijk eerst nog leren dat hij er niet uit mag en zal alles uit de kast trekken om dat ding open te krijgen. Gedrag volledig negeren, dan houd hij vanzelf op als het goed is, binnen een paar dagen moet het over zijn. Over het algemeen accepteren katten dit op een gegeven moment wel maar het blijven katten he, die geven niet zomaar op!
Het komt zn genezing niet ten goede, maar los laten zal dat zeker niet doen.
Niet teveel slepen, kies een plek (niet bij een looppad, dat is te onrustig) en laat het daar. Hoe meer je steeds aanpast, hoe onrustiger de kat wordt.

Verder moet je de bench wel zo leuk mogelijk maken voor hem. Heeft hij een favoriet mandje of dekentje? Sowieso is het goed om iets met zijn geur eraan in de bench te leggen, dan is het vertrouwder en veiliger voor hem.
Zorg er ook voor dat je wel met hem speelt in de bench, anders zal de verveling hem gek maken. Liever gecontroleerd elke dag spelen (ook al is dat niet rustig aan doen) dan dat hij gaat flippen. Je zou bijv ook zn eten, als het brokjes zijn, in een voertoren of voerballetje kunnen doen, dan moet hij werken voor zn eten.

Tis een prachtig dier trouwens!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:36

Heb je geen ruimte, bijvoorbeeld een logeerkamer, waar je hem in kunt houden? Klink eraf halen en een haakje op de deur doen bijvoorbeeld zodat je de deur wel af kunt sluiten maar hij niet gaat springen naar de klink? En dan regelmatig even bij hem op de kamer gaan zitten zodat hij niet de hele tijd alleen is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 05:59

Staat hij toevallig op pijnstilling? Wellicht is het verstandig hier even mee te stoppen zodat hij zich wat rustiger houdt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:06

enigste wat ik kan bedenken is een pension bellen of ze daar een hokje over hebben dat niet te groot is en de situatie uitleggen. Misschien dat hij in een totaal vreemde omgeving wel rustiger is in een hokje omdat hij de omgeving en de situatie niet kent.

Pijnstilling NIETTT zonder overleg met de dierenarts verminderen!!!!!!!!!!!! Vaak is het pijnstilling en ontstekingsremmer in 1 naast nog een eventuele antibiotica kuur en met vermindering heb je dus meer kans dat er een ontsteking gaat ontstaan. Zeker als hij zo bewegelijk is. Dan zou ik eerder naar de DA bellen voor een rustgevend tabletje en dan niet op homeopathische basis maar iets sterkers (bijv. vetranquil) Wel zeer goed opletten dan met de dosering het is sterk spul maar werkt zeer goed (mijn hond van 40 kg kreeg na een dubbele elleboog operatie een dosis voor 10 kg toen hij niet meer rustig te houden was en was toen zeer duidelijk al suf)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:10

overigens nog een optie is misschien in een kleinere ruimte zetten waar hij niet kan springen ergens op en dan de deur dicht doen. 's avonds of als je er tijd voor hebt bij jou laten maar dan geen keuze geven en aanlijnen met tuig en riem en bij je houden (als dat mogelijk is)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:16

Onze kat moest pas ook benchrust vanwege een fractuurtje in zijn schouder. Ik heb hem in onze piepkleine slaapkamer opgesloten waar hij graag op bed ligt. In de nacht kon hij dan lekker bij me liggen. Is helemaal goed gekomen.