Cavia overleden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Cavia overleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:37

Helaas... Na een dag werken kwam ik zojuist thuis en ging naar buiten om mijn twee cavia's te voeren. Ivm een zeer zware allergie van mijn vriend wonen ze gezellig buiten in een mooi buitenhok met ren en dmv een trap komen ze in een dubbel nachthok.
Bijhet hok viel het mij op dat Eggs, die normaliter tegen het gaas staat aangedrukt van blijheid, nu bleef liggen in het houten hokje die in de ren staat.

Oh ohhhhh... Oude cavia van bijna 6 jaar die al enkele maanden slechts 1/3 weegt van wat zou moeten..... -O-
En inderdaad, meneer is waarschijnlijk in zijn slaap overleden, en was ongeveer een uurtje of twee dood schat ik zo.
Eruit gehaald en wordt straks begraven.

Maar ja.. Ik heb er nog een jonge cavia man van net een jaar oud inzitten, en merk dat die flink van slag is dat hij ineens alleen is. Veel aan het piepen en ' zoeken' ondanks dat Eggs enkele uren dood erin heeft gelegen en dit mannetje afscheid heeft kunnen nemen.
Na overleg besloten om morgen een jong mannetje te kopen bij de dierenwinkel en deze te koppelen zodat hij niet zo alleen meer is.

Enige waar ik nu mee zit, hoe veilig is het voor een jonge cavia om trappetjes te lopen? De grote volwassen exemplaren zijn zo dik en vadsig, dat de loopplank nooit problemen heeft gegeven.
Maar zo'n klein slank hyper ding die alle kanten nog opspringt..... Flikkert die er niet af met alle gevolgen van dien? :=
Wie heeft hier ervaring mee? Of toch even enkele weken apart binnen houden ( wel alvast kennis laten maken met ouder mannetje) en dan pas erbij zetten?

lyanne_sanne

Re: Cavia overleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:40

Zou ze idd even apart houden nog en kennis laten maken. Dan als ze beetje gewend zijn gewoom in t hokje met de trappen. Wss flikkeren ze er een paar keer vanaf ja :p maarja dan weten ze ook weer dat dat niet zo handig is xD

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:41

Ohh, dat komt vast wel goed, wij hebben hier zo'n kleine springveer die klimt overal op, onder en in geen probleem! Waar ik me eerder druk om zou maken als ik jou was zijn 2 mannetjes, vaak gaat dat koppelen fout, en gaan ze vechten.. misschien is het dan slimmer om je mannetje te laten castreren en er een vrouwtje bij te zetten..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:41

Ach wat sneu van de caaf :(:) Sterkte daarmee..

Ik heb twee nestjes gehad (vrouwtje zou onvruchtbaar zijn..), ook buiten, met een grote loopplank, waar ze dus zijn opgegroeid en er zijn nooit problemen geweest. Hoe breed en steil is je plank?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:42

melody7 schreef:
Ohh, dat komt vast wel goed, wij hebben hier zo'n kleine springveer die klimt overal op, onder en in geen probleem! Waar ik me eerder druk om zou maken als ik jou was zijn 2 mannetjes, vaak gaat dat koppelen fout, en gaan ze vechten.. misschien is het dan slimmer om je mannetje te laten castreren en er een vrouwtje bij te zetten..

Bij cavia's geven twee beertjes over het algemeen weinig problemen :)

Zam_Cas

Voor de kleintjes heb ik destijds het trapje minder stijl gemaakt en een plank tussen trap en trapgat gezet zodat ze er niet naast konden vallen, want ja dat gebeurde..

nientje78

Ik heb ooit het oude hok van mijn oom gekregen.
Hij had aan de zijkanten van de trappetjes een plankje geplaatst.

Zal eens op mijn schijf kijken of ik er mss nog een foto van heb.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:43

Geryon schreef:
melody7 schreef:

Weet je dat zeker? Hier is áltijd gezegd dat je dat nooit moet doen, eigenwijs als we zijn toch een keer uitgeprobeerd en dat ging inderdaad hardstikke fout.. Een ouwe en een jonkie koppelen gaat vaak nog wel, maar twee jonkies of twee ouwe is vaak vragen om problemen voor zover ik weet..

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:44

Je kan misschien ook een grotere cavia van marktplaats oid een leuk leven geven ?
Of is dat geen optie .. ?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:45

Ik heb altijd mannetjes bij elkaar gehad en heb nog nooit geen problemen gehad (en had er 5 in 1 hok)
Vrouwtjes wel,die zijn vaak toch wat pittiger.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:47

melody7 schreef:
Geryon schreef:

Weet je dat zeker? Hier is áltijd gezegd dat je dat nooit moet doen, eigenwijs als we zijn toch een keer uitgeprobeerd en dat ging inderdaad hardstikke fout.. Een ouwe en een jonkie koppelen gaat vaak nog wel, maar twee jonkies of twee ouwe is vaak vragen om problemen voor zover ik weet..

Ik heb een opvang en heb al zeker 100 beertjes gekoppeld, geen één keer fout gegaan :) Ook volwassen beren van 3 die gedekt hadden samen gezet, ging super.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:49

Daphne__"
[quote="melody7 schreef:
Geryon schreef:

Ik heb een opvang en heb al zeker 100 beertjes gekoppeld, geen één keer fout gegaan :) Ook volwassen beren van 3 die gedekt hadden samen gezet, ging super.[/quote]

Wat vreemd zeg, ik weet niet waar dat hier dan allemaal vandaag komt := maar iig sorry dan dat ik dat zei, wist echt zeker dat het zo zat!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:51

Het koppelen ben ik ook niet bang voor, heb de tip ouder mannetje/jong dier toen van enkele fokkers apart gekregen, en is tot drie keer toe hier prima verlopen.
Vandaar dat ik ook bewust voor een jong dier ga en geen volwassen exemplaar, dan is de kans veel groter dat het mislukt. ( had anders prima een ouder diertje willen adopteren hoor, gaat mij erom dat het een paartje is, en groot worden ze toch na enkele weken)

@ nientje: heeejjj dat is een idee!!!! Soort zijwieltjes :+
plankjes tijdelijk aan de zijkant zou in ieder geval mijn angst voor vallen wel flink wegnemen.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 21-08-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:51

Ach wat sneu voor je! veel sterkte!
Ik heb mijn cavia's van de caviaopvang in Limbricht http://www.kuufke.com/ en daar zijn ze heel duidelijk: een gecastreerde beer en een zeugje geven het minste problemen (zie website). Heb je in enschede niet iets als een caviaopvang of vraag eens bij het asiel, daar zitten tegenwoordig allerlei dieren. Je kunt dan met je caaf langsgaan en er een bij zoeken die lijkt te klikken. Bij ons kunje zelfs je cavia achter laten om het zeker te weten. Over trappetjes heb ik niets te melden, en alhoewel die van mij redelijk handig zijn, ga ik er toch meestal vanuit dat cavia's behoorlijk dom zijn als het om het inschatten van hoogte en diepte gaat.
*edit* zie net het idee van de plankjes: lijkt me heeeeul slim!

Succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:11

Ik vind narcoses bij kleine knaagdieren erg eng, dus ga liever niet voor die optie, straks raak ik nummero twee ook nog kwijt.
Hoewel de tips over een vrouwtje vast kunnen kloppen, heb ik toen veel ervaren cavia mensen gevraagd en op internet gezocht, en die gaven aan dat de combi jong oud erg goed werkte.
En omdat de eigen ervaring hierin ook erg positief is, en al mijn cavia koppels tot op heden altijd heerlijke vrolijke koppeltjes waren, blijf ik toch binnen dit pad :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:20

Moet weinig problemen geven denk ik zo. Wij hadden voorheen zo'n klein jong stuiterding die in al haar stuiterigheid dus gewoon van de behandeltafel van de DA afstuiterde..... Maar het loopplankje in het hok ging eigenlijk altijd goed :j Maar zijwieltjes is misschien toch wel handig :)

Sneu van je ouwetje :(:)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:36

Heb hem bijna 6 jaar gehad, dus was wel even naar, of een huisdier nu groot of klein is, je krijgt er toch een band mee.
En deze was erg tam, zijn vriendje totaal niet,die weigert zelfs te piepen om eten, en schiet altijd snel het nachtok in, dus meeste gevoel was bij Eggs omdat die erg veel aandacht vroeg.

Straks vriendlief vragen om een veilige loopplank te maken tijdelijk, en morgen maar even op cavia jacht. Gaat de nieuwe eerste even enkele dagen binnen, en elke dag op neutraal gebied kennis maken met Pepper, en na een paar dagen als ik het vertrouw, gaat het jong er met de veilige trap lekker naar buiten in het buitenhok. 10x meer ruimte om te spelen en rennen dan zo'n binnenhok :j

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:51

het grappige is dat cavia's zich ineens anders gaan ontwikkelen als er een nieuwe bij is. Dus wie weet wordt de schuwe toch wel wat tammer met een nieuw vriendje. Ik kan me toch ook wel vinden in jong-oud. Wij hebben vorig jaar na het overlijden van het oude vrouwtje een jonge nieuwe gekregen (kwam van een universiteit waar de gedragsonderzoeker met pensioen ging en niemand de cavia's wou erven) en zo'n jong ding is best timide in het begin en past zich mooi aan de oude aan. Nu zijn ze erg happy met elkaar. Maar man-man hebben we nog nooit gehad.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:57

Ik zou persoonlijk de dierenwinkel zo veel mogelijk vermijden (ivm handelaren, zieke cavia's, te jonge cavia's etc. etc. en dat moet je niet willen steunen). Er zijn een aantal goede fokkers (en ook weer een hoop slechte die maar wat doen...) en je zou nog naar een opvang kunnen gaan. Je kan in principe gewoon een jong beertje koppelen aan je huidige cavia of je kunt je huidige cavia laten castreren en een zeugje bij nemen, wat je zelf maar net wilt. Ik heb zelf heel veel beren samen gehad (per twee, dat wel) en het is maar één keer mis gegaan, maar dat kan net zo goed gebeuren bij twee zeugjes.

Let wel, als je gaat koppelen, zorg ervoor dat het huidige hok ook flink is schoongemaakt en geurvrij is!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 08:27

Ik koppel altijd op neutraal terrein, ze komen twee keer per dag samen gewoon in de huiskamer buiten de plekken waar de hokken staan, zodat ze zo neutraal mogelijk opstarten.

Straks eens langs de welkoop en de dierenwinkel in het dorp. Kijken wat ze op dit moment beide hebben lopen en of er wat leuks tussenzit. Zo niet, dan vanmiddag richting enschede en kijken wat daar voor aanbod is.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:34

Toen 1 van mijn 2 caafjes overleed ben ik met de ander naar de dichtsbijzijnde cavia-opvang gegaan. Het voordeel daarvan is dat je ter plekke kan koppelen, je gaat dus naar huis met de caaf die het beste bij je huidige caafje past. Mocht het thuis toch niet klikken, dan kun je de caaf altijd terugbrengen en opnieuw gaan koppelen. Die mogelijkheid heb je bij de (meeste) dierenwinkels niet. En bovendien help je er weer een caafje mee! Misschien iets om even bij stil te staan ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:09

Lowara schreef:
Ik koppel altijd op neutraal terrein, ze komen twee keer per dag samen gewoon in de huiskamer buiten de plekken waar de hokken staan, zodat ze zo neutraal mogelijk opstarten.

Straks eens langs de welkoop en de dierenwinkel in het dorp. Kijken wat ze op dit moment beide hebben lopen en of er wat leuks tussenzit. Zo niet, dan vanmiddag richting enschede en kijken wat daar voor aanbod is.

Wat bedoel je met twee keer per dag? Je kan cavia's gewoon een paar uur op neutraal terrein houden en na die paar uur in het hok doen.

Ik snap even niet waarom je nou naar de dierenwinkel gaat, heb je mijn vorige post gelezen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:21

Dierenwinkel en Welkoop zijn nou niet evht de beste plaatsen om dieren te kopen... Gaat vaak zat goed, maar ook vaak zat hartstikke fout....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:26

Lowara schreef:

Het DOC heeft momenteel een stuk of vijf erg leuke cavia's zitten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:02

Nimfee schreef:
Lowara schreef:

Wat bedoel je met twee keer per dag? Je kan cavia's gewoon een paar uur op neutraal terrein houden en na die paar uur in het hok doen.

Ik snap even niet waarom je nou naar de dierenwinkel gaat, heb je mijn vorige post gelezen?

We hebben een houten vloer, daar ga ik niet een paar uur cavia's op neerzetten :')
In de ochtend en avond laten we ze gewoon in het begin een kwartiertje samen wennen, daarna gaan ze iets langer buiten het gras op ( ook neutraal terrein) en daarna gaan ze het hok samen in.
Duurt enkele dagen van begin tot eind, maar werkt hier altijd erg goed, nog nooit ruzie gehad :)
Helaas ben ik alleen in de avond in huis, en vaak pas tegen een uur of 8, waardoor enkele uren samen de eerste dagen lastig wordt.
Durf ze niet zonder toezicht te houden voor als er ruzie uitbreekt, en als ik na enkele dagen merk dat het ok is.. Durf ik ze pas zonder dat ik erbij ben wat langer alleen te laten.

Zullen vast en zeker meer wegen naar Rome zijn om te wennen, maar vind zelf deze manier het fijnste en is altijd rustig verlopen voor de cavia's die ik tot op heden heb gehad.