Cane corso.. helaas de ziekte van Addison.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandraaaa

Cane corso.. helaas de ziekte van Addison.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:55

hoi,hoi...

Oscar (gec. cane corso reu 4 jaar) was vanaf vorige week dinsdag al niet lekker, was wat traag.. at niet, en sliep veel.
sávonds was hij toch weer lekker aan het eten.
De volgende dag was hij echter nog veel zieker, spugde zijn eten uit.. en wou alleen maar slapen. Nou, dachten wij.. waarschijnlijk even een griepje.. Schoonouders hun hond was bij ons geweest, en die was ook wat sip en spugerig geweest..
Even aankijken, totdat.. hij nog zieker werd, wou niet meer te wandelen, kwam zijn hok niet meer uit.. en hoefde helemaal geen eten meer. 5 kg afgevallen, We zijn heel snel naar de dierenarts gereden, want Oscar die niet wil wandelen etc.. Dat is niet goed.

De 1e dierenarts dacht eraan of oscar iets had opgegeten. Tsja, dat zou best kunnen natuurlijk. Oscar speelt altijd met takken etc dus..
Op naar het dierenziekenhuis voor een echo. Er zat niks geks in de maag, wel was 1 nier wat moeilijk te zien.
Bloed afgenomen, dit wou niet lukken.. Het bloed was te stroperig, wou niet komen.. nog een keer bloed afnemen, en helaas.. daar zaten verkeerde waardes in.

Hoogst waarschijnlijk heeft Oscar de ziekte van addison. En zal zijn levenlang aan de medicatie moeten. :oo :n
Oscar was compleet verdroogt, ondanks dat hij nog wel dronk.. Dus oscar moest aan het infuus, en daar blijven..
Hij liet alles over hem heen komen, die arme schat.. Hij was echt heeel ziek.

Gelukkig belde de dierenarts vandaag, met het goede nieuws dat oscar een heel stuk opgeknapt is. Hij had zijn infuus er zelf al weer even uitgetrokken, dus had alweer zijn streekjes terug! *\o/*

Vanavond mag ik oscar dan eindelijk weer meenemen naar huis, We gaan horen of het definitief Oddison is, en hoe nu verder qua medicatie.

De duimen draaien hier volop, want wij hopen dat Oscar hopelijk nog lang bij ons kan blijven!!

Wij kennen de ziekte van addison niet, we hebben al veel gelezen.. Maar we zouden graag ervaringen van andere mensen willen weten, misschien dat hier lotgenoten zijn??

Groetjes van ons, en bedankt voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door Sandraaaa op 21-08-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:57

Geen ervaring, maar wil je toch een hart onder de riem steken. Succes vanavond

Iris82

Re: Cane corso.. helaas de ziekte van Addison.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:03

Ik heb er vroeger het een en ander over gelezen omdat mijn hond cushing had. Gelukkig zijn ze er min of meer op tijd achter gekomen. Door medicijnen is de ziekte vaak heel goed onder controle te houden.

Het is overigens wel Addison en niet Oddison. :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:20

Mijn tante heeft een hond gehad met de ziekte van addison, wel in een heel erge vorm
Zijn addison is eigenlijk nooit goed komen te zitten had er nog eens suikerziekte bovenop en kwam zelfs thuis niet meer tot rust. Hij moest een stuk of 12 pillen/siroopjes nemen om alles te regelen. Hij is afgelopen zaterdag ingeslapen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:26

wel ervaring mee maar alleen vanaf de zijlijn (honden die in pension waren). Komt zeer veel voor bij poedels dus als je informatie zoekt kan je heel goed zoeken op ziekte van addison poedels (of honden).

Hopelijk krijgen jullie snel 100% duidelijkheid en het onder controle

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:28

Bedankt voor jullie reactie's.
Ik heb Oscar inmiddels weer thuis, hij is weer helemaal zichzelf.
Hij krijgt nu 2x daags medicatie. We gaan het zien hoe de tijd zich verder ontwikkelt.
Hopelijk blijft hij zo goed op de medicatie reageren, en sterkt hij weer wat aan.
Hij is nu nog maar 35 kg, en dat voor een cane corso reu. Ze hebben hem bij de dierenarts alleen bedorven met heeel lekkere brokken, hij vindt zijn eigen niet meer lekker.. wil alleen nog maar lekkere dingen, dus hopeliijk krijgen we hem weer normaal aan het eten.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:32

Addison is een ziekte waar ze heel heel ziek van kunnen worden, maar die met medicate over het algemeen heel goed onder controle te houden is. Het is inderdaad wl een probleem dat erg zieke honden te erg verwend worden, maar een hond die zo mager is moet gewoon eten en op dat moment maakt het even niet uit wat. Ik zou proberen om zijn eigen brokken lekker te maken met wat nat vlees en elke dag een beetje minder natvlees erdoor te doen. Uiteindelijk zal hij dan hopelijk zijn eigen brokken weer eten. En anders heeft hij dan maar een dagje honger. Maar nu hij nog zo mager is, zou ik dan voor een middenweg zoeken. Hij een beetje zijn zin en jij een beetje zijn zin, want eten is nu wel nog altijd belangrijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:35

Sandraaaa schreef:
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik heb Oscar inmiddels weer thuis, hij is weer helemaal zichzelf.
Hij krijgt nu 2x daags medicatie. We gaan het zien hoe de tijd zich verder ontwikkelt.
Hopelijk blijft hij zo goed op de medicatie reageren, en sterkt hij weer wat aan.
Hij is nu nog maar 35 kg, en dat voor een cane corso reu. Ze hebben hem bij de dierenarts alleen bedorven met heeel lekkere brokken, hij vindt zijn eigen niet meer lekker.. wil alleen nog maar lekkere dingen, dus hopeliijk krijgen we hem weer normaal aan het eten.

is het geen idee om hem vers vlees te gaan voeren?Een hond heeft enzymen nodig en die zitten niet in brokken.
Wat voor medicatie krijgt hij?
Wel fijn dat hij is opgeknapt...z'on jonge hond...erg hoor! |(

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:36

Mijn golden retriever teef van bijna 13 heeft vanmorgen de test gehad voor Addison. Zij ging de laatste 2 maanden achteruit en dat is opzich niks raars voor haar leeftijd. Haar bloedwaarden waren niet goed en lijken op Addison. Nu is de echte test gedaan, en hopen we dat ze me medicatie stabiel wordt. Nu krijgt ze tijdelijk prednison en dat gaat super!

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:01

Wij moeten inderdaad nog op de echte test wachten, die is ook gedaan.. maar moet vrijdag nog binnen komen. De dierenarts zegt alleen dat de symptomen van oscar er zo dik boven op liggen, dat het eigelijk niet anders kan zijn, dan dat hij dit heeft. Dit is meer om het echt 100% zeker te weten.

We zullen inderdaad eens naar zijn voeding gaan kijken, vlees of brokken etc. Ik heb zelf geen ervaring met vlees voeren, we hebben ze altijd aan brokken gehad. Is het niet zo dat hij straks daar juist weer te veel van gaat aankomen, dat we het tegenovergestelde bereiken.. dat hij te zwaar wordt?

Oscar krijgt nu s'morgens 1 tabl. cortison-acetas 25 mg, + 4 tabl. fludrocortisoni acetas
en sávonds: 1/2 tabl. cortison, + 4 tabl. fludrocortisoni + mespuntje zout.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 06:18

Veel honden bereiken juist een gezond gewicht door vers vlees te geven. Allemaal een kwestie van de juiste hoeveelheden.

Sterkte met je dappere kerel :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:36

voordat hij (te) dik is moet hij nog van ver komen... mijn beauceron teef weegt zelfs meer dan 35 kilo ... ik zou eerst maar zorgen dat hij op gezond gewicht komt, wat hij dan ook lekker vind om te eten (en natuurlijk goed voor hem is)
sterkte :(

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:31

Bedankt!
De dierenarts heeft vandaag gebelt, de bloedtest was binnen. Het blijkt inderdaad Addison te zijn.
Nu weten we het in iedergeval zeker.
We proberen hem inderdaad zo veel mogelijk aan het eten te krijgen, bieden hem meerdere malen per dag zijn eten aan.. we mengen lekkere dingen door zijn eten, dus hopelijk gaat het zo weer wat op gang komen.
Hij voelt zichzelf gelukkig al een stuk beter, was vanmorgen alweer druk met zijn bal aan de slag! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:16

waarschijnlijk word zijn eetlust wel beter van de prednison :j
Fijn dat hij zich goed voelt!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:27

Ik weet niet of je toevallig mijn topic had gelezen toen me AB dood ziek was.. Ook vaak naar de DA geweest. Mijn hond had dezelfde symptomen en DA had alle testen die jij benoemt ook uitgevoerd. Ze dachten toen ook aan de ziekte van Addisson. Contact opgenomen met Utrecht, maar die vinden dit heel onwaarschijnlijk. Uiteindelijk was dit het totaaaaaaal niet. (een geperforeerde darm, lijkt er ook helemaal niet op).

Voor nu heel veel sterkte met je hond!