Hond loopt weg, frustrerend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gub

Hond loopt weg, frustrerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:14

Wij hebben een boomer hondje van ruim 2 jaar, maar de laatste tijd is ze nogal vervelend.

Ze loopt constant weg. Los in het bos is geen doen, (doen we dus ook nooit meer, maar dat vind ik wel jammer) Zodra de riem los gaat rent ze weg, niet een klein stukje. Nee gewoon helemaal weg.

Thuis loopt ze ook weg, zodra de schuttingdeur open gaat glipt ze ertussendoor. Bij ons (volwassene) doet ze het niet, als je ervoor staat omdat ze weet dat het niet mag. Maar ze weet dat de kids (3 en 5) niet zo snel zijn, dus dan glipt ze er snel tussendoor. En weg is ze dan weer.

Soms komt ze dan heel netjes terug, als je haar roept (dit hebben we al flink geoefend door haar telkens te belonen als ze kwam op ons roepen)
maar helaas doet ze dit ook niet altijd. Vaak kijkt ze je aan als je roept, en rent dan heel hard weg. Dit vind ik erg vervelend.
En dit zorgt voor steeds meer frustratie, het expres wegrennen. Je aankijken omdat je roept, en dan heel hard weglopen.

Als ik bij de deur sta gaat ze echt niet weg, ze weet dat het niet mag. Maar als ze weet dat ik niet zo snel bij haar kan komen (deur gaat open en ik ben aan de andere kant van de tuin), dan gaat ze gewoon weg.
Ze komt uiteindelijk wel weer terug, weet prima de weg, dus daar ben ik niet bang voor. Maar ze komt pas terug op haar tijd, en niet als ik haar roep. En dat stoort me!

Ik heb al zoveel geprobeerd, meer uitdaging overdag. Belonen met de lekkerste stukjes worst als ze wél terugkomt wanneer je haar roept. etc.
Btw, ik straf haar nooit als ze terug komt, ook niet wanneer ze pas op haar eigen tijd terug komt.

De enige optie die ik zelf nog kan bedenken om te proberen is een trainingshalsband, maar ik twijfel heel erg of het daar beter van wordt, of dat ze daardoor juist bang wordt en juist weg wil lopen.

Iemand die dit herkent misschien?
Hebben jullie tips om dat weglopen te verhelpen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:28

Is zo'n electric fence een idee? Dan gaat de halsband trillen oid als ze bij die fence komen. Wel even afdoen als je gaat wandelen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:42

Zoek een goede hondenschool in de buurt en ga op cursus. Dat kan al helpen.
Oefen eindeloos het hierkomen aan de riem, en als dat goed gaat aan een lange lijn (10-20 meter). Eén keer roepen, als de hond komt belonen, komt ze niet met de riem naar je toe halen (niet bruut trekken, gewoon rustig). Echt niet meer dan één keer het commando geven, anders leert ze dat ze er niet naar hoeft te luisteren. Het kan ook werken om een nieuw commando te gebruiken als ze inmiddels bij het oude woordje al heeft geleerd dat ze ook braaf is als ze na 10 keer roepen pas komt. Als dat goed gaat: zoek een afgesloten veld oid waar je haar los kan laten maar waar ze niet écht weg kan. Als ze niet komt als je haar roept, ophalen en weer aanlijnen en wat later weer proberen. Je kan ook proberen zelf eens de andere kant op te rennen, sommige honden komen dan direct achter je aan, maar als ze ook regelmatig alleen op straat zwerft werkt dat bij haar misschien niet zo goed.

Zorg ook dat jij leuk bent tijdens de wandelingen. Snoepjes mee, bal mee, regelmatig oefeningetjes doen, zodat ze op jou blijft letten. Uiteraard ook niet altijd roepen om aan te lijnen, ook gewoon om iets lekkers te geven. Wat je óók nog kan doen: al haar eten buiten geven. Door goed te luisteren kan ze haar maaltijd verdienen - luistert ze niet, eet ze niet. Dat kan je doen door het voer mee te nemen en steeds een klein beetje te geven als ze netjes komt als je roept.

Het probleem in de tuin lijkt me nogal eenvoudig op te lossen: hond niet zonder toezicht buiten. Of zo'n electric fence inderdaad, maar dat is best een investering volgens mij.

8nnemiek

Re: Hond loopt weg, frustrerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:55

Sommige honden zijn gewoon heel eigenwijs en eigenzinnig. Ik heb een ras waar ik vantevoren wist dat ze niet los kon.. Maar een hondentrainingscursus kun je natuurlijk altijd volgen :)
Is het ook geen hormonaal probleem?
Ziet ze jullie wel als leider? Kan ze zonder te trekken aan de lijn lopen?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:11

Is ze geholpen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:16

Ik denk dat je het ook in praktische zaken moet zoeken. Waarom krijgt ze zo vaak de kans om weg te lopen? Als de schuttingdeur een probleem is, plaats er dan nog een hekje voor oid. Zodat kinderen de kans krijgen om de deur op hun gemak open en dicht te doen, zonder dat het hondje wegschiet. Of desnoods koop je zo'n goedkopen puppybuitenbench (zo'n ding dat uit losse panelen bestaat) en je zet voor de tuindeur een stukje af door er een paar panelen voor te zetten.

In het bos niet los kunnen... tja... dat is wel jammer, maar zo'n uitrolriem zal haar toch al een heel stuk bewegingsvrijheid geven denk ik?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:29

japielover schreef:
Is ze geholpen?

ze zijn niet 365 dagen in het jaar loops hoor ;) oftewel zonder 'het spulletje' loopt ze nog steeds weg dat durf ik wel te garanderen.

hoe vaak en lang wordt er mee gewandeld gemiddeld op een dag? Wat wordt daarnaast nog met haar ondernomen? Welke rassen zitten in haar verborgen en hoe waren de ouderdieren qua karakter (oftewel kan ze het al geerfd hebben van 1 of beide ouders dan is het al veel moeilijker te trainen namelijk)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:34

Rebel_Jits schreef:
Is zo'n electric fence een idee? Dan gaat de halsband trillen oid als ze bij die fence komen. Wel even afdoen als je gaat wandelen ;)

Dat zou ik dus niet doen. Maak je het alleen maar erger mee en het lost het probleem niet op.

Ik zou gaan oefenen met een lange lijn. Die kan je eventueel los laten en over de grond laten slepen, maar je kan in elk geval snel ingrijpen. En gaan trainen op het hierkomen. Ik doe dat nu met 'Kijk eens!', ik heb direct de aandacht van mijn hond want ze weet dat dat betekend: snoepje *\o/*
Wellicht gaan werken aan jullie band? Als jullie veel met elkaar gaan samenwerken dan gaat je hond ook meer op je letten en wordt het vertrouwensband ook vergroot.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:13

dierenfan schreef:
japielover schreef:
Is ze geholpen?

ze zijn niet 365 dagen in het jaar loops hoor ;) oftewel zonder 'het spulletje' loopt ze nog steeds weg dat durf ik wel te garanderen.

hoe vaak en lang wordt er mee gewandeld gemiddeld op een dag? Wat wordt daarnaast nog met haar ondernomen? Welke rassen zitten in haar verborgen en hoe waren de ouderdieren qua karakter (oftewel kan ze het al geerfd hebben van 1 of beide ouders dan is het al veel moeilijker te trainen namelijk)

Dat klopt..
Maar ook als ze niet loops zijn gaan ze net iets grager een blokje om

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:15

evt een sluisje maken bij de tuindeur.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:19

Hoe vaak en hoe lang laat je je hondje per dag uit?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:02

japielover schreef:
dierenfan schreef:

Dat klopt..
Maar ook als ze niet loops zijn gaan ze net iets grager een blokje om

Nooit gemerkt en eerder gehoord maar ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is alleen in al de jaren dat ik al in een asiel werk (met zwerfdieren dus) is me dit nog nooit opgevallen. Wel valt me vaak op dat bepaalde reuen in bepaalde perioden zeer vaak langs komen heb dat met teven niet. Sterker nog ik kan me zo geen regelmatig weglopende teef in de regio voor de geest halen. Reuen wel, in overvloed

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:12

Klopt is ook niet gebruikelijk..
Teef van onze oude buren deed het tot ze geholpen werdt toen deed ze het stukken minder..
En eigenlijk alleen in het voorjaar wanneer iedereen het voorjaar in zn bol heeft