Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:15

Hoi!
Ik werk op een woonvorm als woonbegeleider waar mensen met een beperking wonen.
Ik zat nu met het volgende, 1 van mijn cliënten wil graag een konijntje omdat ze graag wat aanspraak wil en iets om te knuffelen.
Ik heb hier wel moeite mee, omdat ik nogal bezig ben met dierenwelzijn, en een konijn op een klein appartement lastig te houden is.

Eerst heb ik een korte termijn doel opgesteld, ze moet eerst voor haarzelf kunnen zorgen voordat ze een huisdier krijgt. (dus koken, schoonmaken, wassen enze ) Dit hebben we telkens geëvalueerd, en ik kan er niet om heen dat ze echt haar best heeft gedaan en heeft laten zien dat ze dit beheerst, ze heeft maar minimale sturing nodig.

Dus sja, belofte maakt schuld, ze mag een konijntje... Ik heb een heel tijd bij haar gezeten en haar op internet van alles laten lezen wat er komt kijken bij een konijn, dat een konijn sociaal is en eigenlijk samen gehouden moet worden, dus dat ze het konijntje héél veel aandacht moet geven anders wordt ie eenzaam, en dat ze het konijn dagelijks los moet laten lopen, en moet zorgen dat alle kabels dan weggewerkt zijn.

Het hokje wat ze bij het konijn krijgt is maar 1 meter bij 60 cm, dus hij moet wel echt uit zijn kooi elke dag, en het liefst moet ze er nog een ren aan maken met hekjes voor als ze niet thuis is, dat hij dan toch iets beweging heeft.

De cliënt zelf neemt dit heel goed op, en wil er alles aan doen om het diertje een fijn leven te geven.
Toen ik familie heb ingelicht hierover reageerden ze met 'dat konijn hoeft toch niet los, en heeft toch niet zoveel ruimte nodig'. Ze interesseren zich duidelijk niet in het welzijn van zo'n dier en ze vinden al mijn info maar overdreven (had van alles uitgeprint en op haar kamer gelegd)
Ik heb hier best moeite mee, maar het zijn mijn normen en waarden tegen die van hun. Ik ben bang dat ze het overbrengen op de cliënt en de cliënt dan niet goed meer voor het konijn zorgt, gelukkig is er veel toezicht van ons, maar toch blijft dit een moeilijke kwestie...
Wie heeft hier ervaring mee? Mijn collega's vinden het goed dat ik hier zoveel aandacht aan besteedt, maar ze weten niet wat er bij een konijn komt kijken, dit zorgt voor discussies (-sja ik heb ook wel een konijn voor mijn kinderen in de tuin staan, die heeft ook geen groot hok en zit ook alleen, ik vind dat niet zielig- zo gaat dat dan )

Alvast bedankt voor de reacties!

Zilfstar

Re: Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:18

Wil ze perse een konijn? Cavia's zijn kleiner en zijn vaak eerder tam dan een konijn. En hebben een kleinere huisvesting nodig.

En goed vinger aan de pols houden dat ze goed ervoor blijft zorgen. En misschien toch de situatie bekijken en iets van je waarden en normen laten gaan. Als ze het dier wil voor aandacht zal zij er echt wel goed voor zijn. sterkte ermee

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:19

Is er geen tuin bij de woning zodat het konijn evt overdag naar buiten kan? Is een cavia niet leuker?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:21

Edit, er is dus geen tuin ;)
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 21-08-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:21

Zilfstar schreef:
Wil ze perse een konijn? Cavia's zijn kleiner en zijn vaak eerder tam dan een konijn. En hebben een kleinere huisvesting nodig.

En goed vinger aan de pols houden dat ze goed ervoor blijft zorgen. En misschien toch de situatie bekijken en iets van je waarden en normen laten gaan. Als ze het dier wil voor aandacht zal zij er echt wel goed voor zijn. sterkte ermee

Ze heeft een hamster gehad, maar die is doodgegaan, en ze wil nu echt graag een konijn. Cavia's heeft ze niks mee. Voor de hamster was ze ook heel goed, maar dat is een solitair dier, konijnen zijn dat niet haar dit ook allemaal uitgelegd en dat ze ook veel duurder zijn in onderhoudt.
Toen kwam ze zelf met het idee dat ze een potje maakt en elke week 2 euro van haar zakgeld in het potje doet, zo kan ze met het konijn naar de dierenarts als ie wat heeft. Dit vond ik wel heel goed bedacht van dr...

CK88

Re: Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:21

Helaas, er is geen tuin en ook geen balkon. Het konijn zal dus altijd binnen zitten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:25

Ze neemt er dus maar één? Ik zou er toch minstens twee nemen. Het idee van Arrabel vind ik ook niet slecht.

Ik weet niet hoe het appartementencomplex eruit ziet, maar is er geen mogelijkheid dat ze het hok buiten zet? Dan kan er ook een wat groter hok komen en hebben de andere bewoners er misschien ook wat aan.

edit: zie nu dat er geen tuin is

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:26

brechtje122 schreef:
Ze neemt er dus maar één? Ik zou er toch minstens twee nemen. Het idee van Arrabel vind ik ook niet slecht.

Ik weet niet hoe het appartementencomplex eruit ziet, maar is er geen mogelijkheid dat ze het hok buiten zet? Dan kan er ook een wat groter hok komen en hebben de andere bewoners er misschien ook wat aan.

Het is hoog niveau, en we hebben echt niks buiten dus dat kan sowieso niet. En voor 2 konijnen is het hokje echt te klein, ze mag er ook geen 2 van familie vanwege de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:29

Konijnen moet je dan niet nemen simpelweg omdat het geen knuffelaars zijn. De meeste konijnen vinden het vreselijk om opgetild te worden. Verder zijn het groepsdieren die je niet alleen moet houden en ook bewegingsvrijheid, een konijn opsluiten in een hok is gewoon sneu, zekers als het ook nog alleen moet zitten. Gezelschap van de mens heeft zo'n diertje niets aan.
Misschien kun je je client duidelijk maken, dat dit misschien voor haar leuk gaat zijn, maar voor het konijn totaal niet en dat zo'n beestje niet gelukkig wordt in zo'n situatie. Idd neem dan een cavia, die zijn knuffeliger, reageren ook wat meer misschien en kun je perfect binnenhouden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:30

misschien de konijn(en) overdag in de kantine zetten? zodat alle oudjes ermee kunnen knuffelen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:31

Ik zou dan geen konijn nemen omdat de basisbehoefte van het dier zo belemmerd worden. En een klein hok en alleen zitten lijkt me voor zo'n diertje maar een saaie bedoeling hoeveel aandacht de client er ook aan besteed. Ik zou samen met haar kijken of er niet een diertje meer geschikt is voor haar situatie. Ik zie bokkers hier al noemen dat een cavia beter in deze situatie kan.

In de kantine zetten lijkt me juist erg stressvol voor konijnen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:33

Bij mijn tante op haar werk is een (denk) 3-tal jaar geleden een ongeveer soortgelijke situatie geweest. In haar geval was het op een woongroep waarbij wel ieder zijn eigen hebben en houden had maar alle te samen woonden op een blok. Op de kamer was voor het konijn daar eigenlijk iets te krab en is toen in overleg een stuk je van de tuin verbouwd en aangepast... Werden 2 konijntjes aangeschaft en de ene bewoner kreeg de verzorging voor zich, andere bewoners mochten uiteraard ook konijnknuffelen (werden door de begleiding gepakt en op schoot gezet maar de meeste vonden het al leuk om er enkel naar te kijken en evt een worteltje oid te geven... (uiteindelijk is daar nu een groep van in de 15 konijnen, er zijn in de tijd regelmatig konijnen over het hek gezet en wordt de verzorging door de bewoners nu gezamenlijk gedaan)

Is zoiets niet mogelijk bij jou?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:34

Ik snap dat je met deze kwestie worstelt, aangezien jij je graag inzet voor het welzijn van het konijn.

Ik vind dat je goed je best hebt gedaan met betrekking tot adviezen en voorlichten van de cliënt en de familie. Wat er uiteindelijk mee wordt gedaan, is aan hun. Je geeft al aan dat je worstelt met verschil in normen en waarden, maar let daarmee op dat je niet (onbewust) gaat doordrukken hoe jij vindt dat het konijn gehouden moet worden.
Je hebt gedaan wat binnen je bereik ligt met betrekking tot advies en voorlichting, wat de familie besluit mbt tot het konijn, ligt daar dan buiten. En als iets tegen je normen en waarden ingaat, ja dat is heel moeilijk. Maar ik denk dat je je daar toch bij neer moet leggen. Zoals ik het hoor, kan je het namelijk niet verbieden?

Wat ik hierboven ook lees, is idd kijken of je gezamenlijk met de cliënt kan kijken naar andere huisdieren die misschien beter geschikt zijn.

Misschien voor de volgende keer; eerst uitzoeken (dan al niet met de cliënt) of het haalbaar is om een dier te houden volgens goede huisvesting, alvorens er belofte wordt gedaan van een dier na het behalen van doelen.

Zijn er trouwens ook afspraken gemaakt met betrekking tot verzorging en het aanhouden van het konijn als blijkt dat zij de zorg niet kan geven?
Doet ze het alleen, ondersteunen jullie haar, wat gebeurt er met het konijn als het niet lukt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:35

Lastig als ze perse een konijn wil. Ik zou in een situatie als deze juist eerder een kat (type huiskat en knuffelig) adviseren. Naast dat het een praktischer dier is om alleen te houden en knuffelbaarder is, is het ook gemakkelijk te verzorgen en zit het niet in een klein hokje. Is dit geen optie of heeft ze echt haar zinnen op een konijn gezet?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:35

capopjekop schreef:
Ik zou dan geen konijn nemen omdat de basisbehoefte van het dier zo belemmerd worden. En een klein hok en alleen zitten lijkt me voor zo'n diertje maar een saaie bedoeling hoeveel aandacht de client er ook aan besteed. Ik zou samen met haar kijken of er niet een diertje meer geschikt is voor haar situatie. Ik zie bokkers hier al noemen dat een cavia beter in deze situatie kan.

In de kantine zetten lijkt me juist erg stressvol voor konijnen.

Maar dan zit je dus met die normen en waarden kwestie, mijn collega's en familie vind het wel kunnen. Ze krijgt het konijntje toch, en ik denk dat ze er wel heel goed voor zal zijn. Uiteindelijk is het altijd de eigen keus van de cliënt, wij kunnen alleen ondersteunen niet verbieden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:35

Laat ik voorop stellen dat ik je dilemma als dierenliefhebber prima begrijp :j
Maar... jij gaat hier niet over. Jij bent 'slechts' haar begeleider, en je hebt je taak goed opgepakt door met haar te oefenen op het zorgen voor zichzelf en het duidelijk maken wat er bij een konijn komt kijken.
Maar uiteindelijk mag zij zelf beslissen. Als je het vermoeden hebt dat zij de consequenties van de beslissing niet overziet, dan is de familie aan zet. Natuurlijk kun jij dan alternatieven aandragen, maar jij bent niet verantwoordelijk voor het welzijn van het huisdier van je client. En om je eigen normen en waarden aan haar op te dringen gaat simpelweg te ver.
In Nederland zijn, voor zover ik weet, geen regels die verbieden dat een konijn alleen gehouden wordt en niet buiten komt. Natuurlijk is het voor het welzijn van het dier beter, dat... maar dat zijn normen rondom dierenwelzijn, en geen vastgestelde regels.

In dit geval ziet de familie blijkbaar geen probleem, en heeft ze ook al goed voor de hamster gezorgd, dus eigenlijk heb je grof gezegd geen poot om op te staan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:38

Als hulpverlener denk ik eigenlijk niet dat je zo mag ingrijpen in wat je cliënt wil. Je wilt dat het konijn het goed heeft, uiteraard. Maar mag je aan haar dan hogere eisen stellen dan aan andere mensen die konijnen houden? Juist door jullie toezicht kun je veel hulp bieden voor een zo mooi mogelijk konijnenleven. Tegelijk heeft je cliënt al laten zien dat een dier een grote motivator is om haar mogelijkheden uit te breiden en haar te motiveren. Een vorm van animal assisted therapy. En tegelijk een ethisch dilemma!
Srerkte met het ontrafelen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:38

MaaikeMo schreef:
Ik snap dat je met deze kwestie worstelt, aangezien jij je graag inzet voor het welzijn van het konijn.

Ik vind dat je goed je best hebt gedaan met betrekking tot adviezen en voorlichten van de cliënt en de familie. Wat er uiteindelijk mee wordt gedaan, is aan hun. Je geeft al aan dat je worstelt met verschil in normen en waarden, maar let daarmee op dat je niet (onbewust) gaat doordrukken hoe jij vindt dat het konijn gehouden moet worden.
Je hebt gedaan wat binnen je bereik ligt met betrekking tot advies en voorlichting, wat de familie besluit mbt tot het konijn, ligt daar dan buiten. En als iets tegen je normen en waarden ingaat, ja dat is heel moeilijk. Maar ik denk dat je je daar toch bij neer moet leggen. Zoals ik het hoor, kan je het namelijk niet verbieden?

Wat ik hierboven ook lees, is idd kijken of je gezamenlijk met de cliënt kan kijken naar andere huisdieren die misschien beter geschikt zijn.

Misschien voor de volgende keer; eerst uitzoeken (dan al niet met de cliënt) of het haalbaar is om een dier te houden volgens goede huisvesting, alvorens er belofte wordt gedaan van een dier na het behalen van doelen.

Zijn er trouwens ook afspraken gemaakt met betrekking tot verzorging en het aanhouden van het konijn als blijkt dat zij de zorg niet kan geven?
Doet ze het alleen, ondersteunen jullie haar, wat gebeurt er met het konijn als het niet lukt?

Als het niet lukt gaat het konijn naar de opvang, en mag ze geen huisdieren meer houden. Maar het lukt haar wel, omdat ze het zelf graag wil en de hamster ook goed verzorgde en daardoor was het ook een haalbaar doel.
Er zijn meer cliënten met huisdieren, en ze is wel hoog niveau genoeg om het dier ook echt goed te verzorgen. Maar mijn normen en waarden zijn anders dan de meeste mensen die konijnen houden, en dat is het moeilijke punt... Dan kom ik al snel over als een zeur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:39

Ik vind het een goeie zaak dat je haar eerst voor haarzelf hebt laten zorgen voordat ze een huisdiertje zou kunnen overwegen. Echter denk ik zelf dat jij als HV eerder had moeten inzien dat een konijn alleen geen strak plan is en zeker niet in zo'n kleine ruimte. En haar dus een andere optie had moeten aanbieden (hamster, visjes, vogels?). Nu heeft ze zich bewezen en haar best gedaan en dan ga jij haar straks een konijn afraden, omdat het welzijn van het beestje niet gegarandeerd kan worden (overigens ben ik het met je eens, maar het is jammer dat dit nu pas boven komt).
Hoe lang heb je haar aan het doel 'voor zichzelf zorgen' laten werken? Denk je dan aan bvb een week of aan enkele maanden?

Nu is het belangrijkst om overeenstemming met haar netwerk te gaan bereiken vóórdat het beestje uberhaupt in huis komt. Er is duidelijk verschil in inzicht hierover tussen jou als begeleiding en haar familie. Daar gaat geheid een keer hommeles van komen, dus ik zou eerst hele duidelijke afspraken met hen maken hierover. Liefst op papier en ook in samenspraak met je cliënte uiteraard.
En rekening houden met de 'wat als-en'
Wat als cliente niet in staat blijkt voor het beestje te zorgen?
Wat als zij wel voor het diertje zorgt, maar daardoor minder voor zichzelf?
Wat als beestje ziek wordt, hoe gaat dat met de kosten geregeld worden?
Wat als cliente tijdelijk niet voor het konijn kan zorgen bvb door opname/vakantie?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:41

Wendy schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik je dilemma als dierenliefhebber prima begrijp :j
Maar... jij gaat hier niet over. Jij bent 'slechts' haar begeleider, en je hebt je taak goed opgepakt door met haar te oefenen op het zorgen voor zichzelf en het duidelijk maken wat er bij een konijn komt kijken.
Maar uiteindelijk mag zij zelf beslissen. Als je het vermoeden hebt dat zij de consequenties van de beslissing niet overziet, dan is de familie aan zet. Natuurlijk kun jij dan alternatieven aandragen, maar jij bent niet verantwoordelijk voor het welzijn van het huisdier van je client. En om je eigen normen en waarden aan haar op te dringen gaat simpelweg te ver.
In Nederland zijn, voor zover ik weet, geen regels die verbieden dat een konijn alleen gehouden wordt en niet buiten komt. Natuurlijk is het voor het welzijn van het dier beter, dat... maar dat zijn normen rondom dierenwelzijn, en geen vastgestelde regels.

In dit geval ziet de familie blijkbaar geen probleem, en heeft ze ook al goed voor de hamster gezorgd, dus eigenlijk heb je grof gezegd geen poot om op te staan.

Klopt, zo zie ik het ook maar het blijft lastig! En inderdaad er is voldoende toezicht en konijnen kun je zo tam krijgen dat ze goed zindelijk zijn, lekker bij je op de bank komen liggen enze, ze heeft wel meer aan een konijn als aan een hamster dat is de reden waarom ze graag een konijn wil. Dit wil ze al vanaf het begin dat ze bij ons woont eigenlijk.
Bedankt voor jullie tips, het blijft een lastige situatie maar ik denk dat ik wel redelijk goed gehandeld heb.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:42

Ik kan het niet anders dan met Wendy en MaaikeMo eens zijn. Het is lastig dat jij andere normen en waarden aanhoudt met het houden van konijnen, maar zolang er niets te zeggen is over het wettelijke dierenwelzijn, moet je je er bij neer leggen. Niet iedereen kan en wil het doen zoals jij het zou doen. Zolang er geen regels worden overschreden m.b.t. dierenwelzijn, kan je er niet veel van zeggen. Je hebt al je best gedaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:44

Mars schreef:
Ik vind het een goeie zaak dat je haar eerst voor haarzelf hebt laten zorgen voordat ze een huisdiertje zou kunnen overwegen. Echter denk ik zelf dat jij als HV eerder had moeten inzien dat een konijn alleen geen strak plan is en zeker niet in zo'n kleine ruimte. En haar dus een andere optie had moeten aanbieden (hamster, visjes, vogels?). Nu heeft ze zich bewezen en haar best gedaan en dan ga jij haar straks een konijn afraden, omdat het welzijn van het beestje niet gegarandeerd kan worden (overigens ben ik het met je eens, maar het is jammer dat dit nu pas boven komt).
Hoe lang heb je haar aan het doel 'voor zichzelf zorgen' laten werken? Denk je dan aan bvb een week of aan enkele maanden?

Nu is het belangrijkst om overeenstemming met haar netwerk te gaan bereiken vóórdat het beestje uberhaupt in huis komt. Er is duidelijk verschil in inzicht hierover tussen jou als begeleiding en haar familie. Daar gaat geheid een keer hommeles van komen, dus ik zou eerst hele duidelijke afspraken met hen maken hierover. Liefst op papier en ook in samenspraak met je cliënte uiteraard.
En rekening houden met de 'wat als-en'
Wat als cliente niet in staat blijkt voor het beestje te zorgen?
Wat als zij wel voor het diertje zorgt, maar daardoor minder voor zichzelf?
Wat als beestje ziek wordt, hoe gaat dat met de kosten geregeld worden?
Wat als cliente tijdelijk niet voor het konijn kan zorgen bvb door opname/vakantie?

Het was een 3 maanden doel, dus er echt lang aan gewerkt.
Daarbij blijft het haar keuze, en we kunnen het haar niet verbieden maar wel voorbereiden op de zorg van een huisdier door dit doel.
Voor de kosten van de dierenarts had ze zelf bedacht dat ze elke week 2 euro van haar zakgeld opzij legt. (en ik heb bij de bewind voering een potje laten maken, dit weet ze niet, vond het idee van die 2 euro door haar zelf bedacht erg goed)
Bij vakantie enze heb ik het er ook over gehad. Dan gaat het konijn naar haar zus.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:48

Ik vind dat je hier erg goed mee bezig bent. Naast jouw inzet om te laten zien dat een konijn veel nodig heeft ziet de cliënt zo ook dat het niet maar 'gewoon' even een konijn aanschaffen is en klaar. Je kunt ook voor het konijn een plan met haar maken, wat het wanneer nodig heeft en evt wat picto's bij de kooi ophangen zodat het voor de cliënt duidelijk is wat ze moet doen maar ook dat de familie (en overige mensen die bij haar over de vloer komen) zien dat ze er serieus mee bezig is en haar steunen in hoe zij het doet.

Er zijn zát konijntjes die in een appartement wonen (of gewoon in een groot huis met veel ruimte) in een veel kleiner kooitje met weinig/geen bewegingsvrijheid. Als ik het zo hoor staat de cliënt 100% achter haar keuze en wordt ze prima begeleid :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:49

RianneH schreef:
Lastig als ze perse een konijn wil. Ik zou in een situatie als deze juist eerder een kat (type huiskat en knuffelig) adviseren. Naast dat het een praktischer dier is om alleen te houden en knuffelbaarder is, is het ook gemakkelijk te verzorgen en zit het niet in een klein hokje. Is dit geen optie of heeft ze echt haar zinnen op een konijn gezet?

Ik vind bovenstaande een hele goeie!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:50

Patriciavt schreef:
Ik vind dat je hier erg goed mee bezig bent. Naast jouw inzet om te laten zien dat een konijn veel nodig heeft ziet de cliënt zo ook dat het niet maar 'gewoon' even een konijn aanschaffen is en klaar. Je kunt ook voor het konijn een plan met haar maken, wat het wanneer nodig heeft en evt wat picto's bij de kooi ophangen zodat het voor de cliënt duidelijk is wat ze moet doen maar ook dat de familie (en overige mensen die bij haar over de vloer komen) zien dat ze er serieus mee bezig is en haar steunen in hoe zij het doet.

Er zijn zát konijntjes die in een appartement wonen (of gewoon in een groot huis met veel ruimte) in een veel kleiner kooitje met weinig/geen bewegingsvrijheid. Als ik het zo hoor staat de cliënt 100% achter haar keuze en wordt ze prima begeleid :)

Picto's is ze te hoog niveau voor :D maar inderdaad we gaan verzorging van het konijn ook als doel opstellen en opnemen in haar ondersteuningsplan zodat ze ziet dat het iets serieus is en dat het regelmatig wordt geëvalueerd. De afspraak dat het konijn naar de opvang gaat als de zorg niet voldoende is, en ze daarna geen dieren meer mag houden hebben we samen gemaakt met de familie en de cliënt. Ze heeft hier zelf inspraak in gehad en vond het ook een goed plan.