Kat van vorige bewoners huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Kat van vorige bewoners huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:59

Ik weet niet of het hier goed staat, alvast excuses als dat niet zo is.

Afgelopen winter hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Toen wij hier dus van de winter woonden met de vrieskou en de sneeuw zagen we steeds kattenpootjes naar het dichte kattenluik en weer terug de tuin in, in de sneeuw.

We hebben toen zelf een kat genomen, want dat wilden we graag. Een volwassen poes die niet op haar plek was bij haar vorige gezinnetje.

Nu spotte ik ineens een grote, rode kater in een kartonnen doos in de achtertuin, afgelopen winter. Ik heb hem geroepen en hij kwam heel voorzichtig aan. Zag er slecht uit, zat slecht in zijn vacht en was magertjes. Ik ben hem gaan voeren en heb gezorgd dat hij een "warm" mandje had terwijl vrieskou voortduurde. Heb een kattenverhuismand gevuld met sjawls zodat hij droog en uit de wind kon slapen.
Inderdaad, iedere dag sliep hij hierin.
Natuurlijk heb ik hier in de buurt rond gevraagd of hij van iemand was, maar niemand wist van wie hij was. De buren van ons huis zeiden dat hij van de vorige bewoners was.

Ik kon hem nooit aanraken. Nu, tegen het eind van de zomer slaapt hij nog altijd in onze tuin. Hij ziet er goed uit nu, door ons voeren en hij miauwt als ik thuiskom. Ik kan hem soms een beetje aaien, maar hij is wat geschrokken.

Vanmiddag kon ik hem ineens uitgebreid aaien en kroelen. Ik heb snel besloten, hem rustig opgepakt en meegenomen mee naar binnen. Onze poes lag languit op de bank te dutten en keek even op wat er binnen kwam. Ze keek en liet zich weer op haar rug vallen: terug in slaap.
Ik heb de kat een vlooienbandje om gedaan en hem lekker even gelaten. Na 10 minuten kwam hij wat uit zijn schulp en ging op onderzoek uit. Beetje snuffelen en verkennen. Hij ging na een rondje door de woonkamer op de vensterbank liggen: in diepe slaap.....

Hij werd wakker, begon uitgebreid te eten, daarna weer in diepe slaap.

Onze poes laat hem goed met rust; kijkt af en toe, miauwt dreigend als hij haar te lang aankijkt, maar ze verroert geen vin. Hij ligt nu zelfs op haar plek te slapen en zij laat hem daar liggen. Ze ligt op een klein afstandje naar hem te kijken met half gesloten ogen.
Ze liggen ook geregeld samen in de tuin te zonnen natuurlijk, dus het is wel haar territorium, maar hij is niet geheel vreemd. Overigens gedragen ze zich heel respectvol, allebei.

Nu heb ik geen kattenbak en ben ik eigenlijk wel gerust gesteld. De kat heeft geen huis : dit is overduidelijk zijn huis geweest. Ik weet ook al waar hij altijd lag, want daar ligt hij al de hele avond in diepe slaap.

Nu de hamvraag: zal ik het kattenluik weer open doen? Zal hij zo gerustgesteld zijn dat hij gewoon weer binnenkomt, nu hij zo uitgebreid en ongestoord heeft kunnen slapen.
Hij heeft overigens niet meer naar t kattenluik omgekeken na de eerste 10 minuten en ligt al de hele avond te slapen.

Ik wil hem aankomende winter gewoon niet weer laten verpieteren in de sneeuw en regen, dus wil m langzaam aan laten wennen aan dat hij hier welkom is.

Wat denken jullie? Wat zegt dit gedrag: diep slapen en eten? Kan ik het kattenluik open doen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:02

kattenluik open, en afwachten wat ie doet..
je bent toppie ! +:)+
(maarre; wel een kattenbak neerzetten;maak er geen andermans probleem van,daar maak je geen vrienden mee ;) )

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:03

oeh, lastig. Ik denk dat je het kattenluik beter wel open kunt doen. Laat hem zelf maar kiezen waar hij zich het prettigst voelt: binnen of buiten. Ik gok binnen maar zeker weten doe ik het niet :P
Top van je trouwens dat je hem erbij accepteert!

Jolindaa

Re: Kat van vorige bewoners huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:04

Ik heb een kattenbak in de achtertuin, haha, maar die wil ik niet binnen hebben!

Ik ga het luik openzetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:04

Wat lief van je! Ik denk dat hij nu wel weet dat hij naar binnen kan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:05

Wat super dat jullie hem door de winter hebben geholpen en nu in huis hebben genomen!!!
Wat ik me alleen wel afvroeg :o Is er nog contact geweest met de vorige bewoners??

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:07

Is er geen mogelijkheid om de vorige eigenaar van jullie huis te achterhalen? misschien willen die de kat terug hebben (of ben je er zeker van dat hij achter is gelaten?) zou het kattenluik denk zelf weer open doen gewoon omdat het dier het zelf waarschijnlijk zo gewend is dat hij zelf naar binnen en naar buiten kan lopen. en als je hem toch wilt houden is dat net zo makkelijk. Wil wel nog even zeggenn dat ik het echt top vind hoe je dit hebt gedaan echt een grote pluim voor jou! +:)+

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:08

Wat fijn dat je de kat opvangt! Echt super, twee katten bij een goede baas, wat een geluk dat hij bij je in de tuin is blijven rondhangen.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:08

Voor nood kan je hem toch binnen zetten,, heb dan liever even een stink idee dan allemaal drolletjes en plasjes in huis

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:08

Sorry, de vorige bewoners zijn overleden :-( waren oude mensen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:09

Weet je toevallig waar de vorige bewoners zijn gaan wonen, misschien missen ze hun kat.
Verder vind ik het lief dat je de kat wilt opvangen :j

Ooo de hemel dus ;(
Laatst bijgewerkt door tita op 20-08-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:10

Ik zou hem open doen en even in de gaten houden wat hij doet. Super van je hoor.
Ik denk dat hij wel af en toe naar buiten gaat maar wel weer gewoon terug naar binnen komt :)

savieralover

He wat naar Jolindaa! Dan helemaal top dat je je ontfermt hebt over dit dier! echt heulde aan jou! _/-\o_

belle_boef

savieralover schreef:
Is er geen mogelijkheid om de vorige eigenaar van jullie huis te achterhalen? misschien willen die de kat terug hebben (of ben je er zeker van dat hij achter is gelaten?) zou het kattenluik denk zelf weer open doen gewoon omdat het dier het zelf waarschijnlijk zo gewend is dat hij zelf naar binnen en naar buiten kan lopen. en als je hem toch wilt houden is dat net zo makkelijk. Wil wel nog even zeggenn dat ik het echt top vind hoe je dit hebt gedaan echt een grote pluim voor jou! +:)+

Ze hebben de hele winter+voorjaar gehad. Kansen genoeg lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:11

belle_boef schreef:
savieralover schreef:

Ze hebben de hele winter+voorjaar gehad. Kansen genoeg lijkt mij.

Gaat ook lastig, als je overleden bent.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:11

Had ook zitten denken aan het asiel, maar ben daar ook wezen kijken om een poes te adopteren en die dieren zaten daar echt niet goed :n wilde dus eerst proberen of onze poes hem zou accepteren, maar zo te zien is ze heel sociaal.

Het kattenluik is open en onze poes is inmiddels naar buiten. Hij ligt nog steeds in coma op de vensterbank :D

Mensen lezen eroverheen, dus even vetgedrukt :D de vorige bewoners waren hele oude mensen, zijn overleden!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:12

Kat gewoon binnen gaan voeren, dan weet hij dat hij daar kan eten en zal hij vanzelf ook weer binnen komen.
Fijn dat het goed gaat met jullie eigen kat erbij.
'Wij hebben ook al eens zo'n aanloper gehad. Ze zijn zo dankbaar!
Fijn dat hij niet meer hoeft kou te lijden :j

joeluna

Re: Kat van vorige bewoners huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:14

Heb je het luikje net geopend? Leuk om te volgen zo :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:15

Wat lief van je dat je hem zo verwelkomt.
Gewoon het kattenluik open zetten!

Van mij krijg je een schouderklopje.

Zeer triest trouwens dat Zijn baasjes zijn overleden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:16

Ach als jou kat en die van de overleden oude huis eigenaren goed met elkaar kunnen opschieten,
lekker kat erbij adopteren.
De oudjes van wie hij geweest is zouden daar denk ik heel blij mee zijn als ze het wisten.

Is het wel een gekastreerde?

Top dat hij mag komen wonen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:19

Katten zijn zo loyaal... Hij snapt er niks van en kijkt mij steeds even aan en miauwt dan zachtjes.

Het luikje is open en onze poes kletterde met veel lawaai door het luik. Hij moet het gehoord hebben, maar ik denk dat hij het wel prima vind zo uit de wind en bij een voerbakje :j hij ligt lekker te slapen.

Ik weet niet of hij gecastreerd is. Het is een kat, dat heb ik gezien, maar heb nog niet goed kunnen kijken omdat hij niet zo vertrouwd is nog :j onze poes is iig onvruchtbaar en als hij wel nog man is, gaan deze week zijn edele delen eraf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:19

Foto? :D
K heb t oen een mamapoes met haar 3 kittens in huis gehaald. Geen dier zo dankbaar als zij... geeft ook echt voldoening!
Zou wel heel even wachten met castereren ander s klmt ie nooit meer terug :')

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:20

Wat lief dat je zo goed zorgt voor die kat!
Ben benieuwd of hij naar buiten gaat of niet, en of hij dan nog terug komt. (Lijkt me wel, als hij daar lang heeft gewoond dan is hij dat gewend lijkt me?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:20

Super dat je deze kat opvangt trouwens :D En denk dat hij veel beter af is bij jou, dan in het asiel. Nu kan hij mooi op zijn vertrouwde plekje blijven.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:21

Haha ja dat is waar. Ik denk overigens dat het een het is hoor, want bij de kater van de buren (ongeholpen) zie je zijn zaakje overduidelijk... Zie het bij hem niet. Ik plaats morgen foto's! Zit op mijn mobiel en heb nog geen manier om het vanaf de telefoon te doen, haha!